I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Straffknulla alla som laddar ner musik!

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2009-01-06 12:03

Straffknulla alla som laddar ner musik!

I det tempot som musikindustrin utvecklas just nu är det omöjligt att säga vad som komma skall. När det gäller vinyl så är det så gott som bara samlare som fortfarande gräver i backarna för att för en röding köpa loss en platta med en artist du aldrig hört talas om. Minidisken är dödare än vhs och jag känner för tillfället ingen som köper cdskivor eller mp3. Alla laddar ner utan att betala en enda krona för musiken.

Ska vi som livnär oss på musik få panik över det här? Nah, varför? Möjligheterna är ju oändliga som jag ser det.

Jag tror att det som krävs för att folk ska börja handla musik igen är att tillvägagångssättet hjälper kunden att hitta den musik de letar efter och detta enkelt. Även fast det är en miljon gånger enklare att ladda ner något på torrent än att köpa en cd-skiva, så finns det ändå andra ännu enklare sätt att distrubera musiken på. Jag har själv heller aldrig köpt en enda mp3a eller ringtone, men när jag nu har inhandlat en iPhone som gör det lätt för mig att hitta nya roliga apps och talböcker har jag direkt spenderat flera hundra.

År 2009 är det enklare än någonsin att få ut sin musik till lyssnaren. Som hängiven mailinglistsinfiltratör så har jag nu lyckats bygga upp ett Gmailkonto där jag från olika håll i olika sorters mailblasts får ca 60-100 nya låtar direkt ner i inboxen per dag! Det mesta är skit, men då och då händer det att jag sparar nya Kanye West, B.o.B eller varför inte Lil Boosie. Nu är ju jag ett specialfall eftersom jag jobbar med både musik och Internetpromotion, men med hjälp av dagens teknik så matas medel-16-åringen med musik från sina vänner dagligen. Om din bästa tjejkompis kan blue-tootha över låten på 20 sekunder till din telefon eller skicka den till dig över MSN så är det en enorm omväg att leta upp låten på iTunes och samtidigt betala 9 kronor för att jobba sig dit. Många av dagens framgångsrika artister koncentrerar sig på, att istället för att sälja enstaka ex av ett album eller en singel istället sälja in musik exklusivt till ett större företag. Det kan vara att göra exklusivt material till ett telefonbolag eller varför inte ett helt soundtrack till ett tv-spel. Att tro att man ska klara sig på skiv och mp3försäljning är naivt och bakåtsträvande. Den tiden är sen lägen förbi.

Just nu utvecklas många tjänster där du kan prenumerera på musik månadsvis eller årsvis. Då får du gratis och helt lagligt ladda ner hur mycket du vill under denna tid. Vi kan redan nu alla med rätt gadget och uppkoppling, närsomhelst, var som helst, bara genom ett klick på vår telefon/dator ladda ner inte bara musik, utan även tv-serier, filmer, applikationer, ringtones, kokböcker, lokaltraffiktidtabeller, nya yogaställningar, virtual buddies och spel. Men när handeln går längre och längre ifrån en fysisk produkt kommer även fler och fler bli sugna på att ha något som väger lite tyngre i tassen. Boxar, limited releases, samlarutgåvor, merchandise, dvds och tv-spel alá Singstar är något vi kommer få se mycket mer av.

Chanserna är stora att skivindustrin kan få sig ett sista upplivningsförsök just genom att folk i allmänhet hittar fler artister genom nerladdningen, som de sen är redo att spendera sina hårt intjänade slantar på. En uppdaterad och billigare version av Cd-skivan som tillför lyssnare mer än en nerladdad mp3a kan göra att köparen igen vänder sig till denna produkt. Ett exempel är att du köper albumet på nätet och får ner mp3orna till din dator direkt. En dag senare trillar en cd-skiva med albumet, booklet, klistermärke, ett extra 15 minuters mixtape, videos i högupplösta versioner, en virtuell guidning genom albumet och dess producenter/textförfattare, medlemskap i artistens fan-club, skrivbordsbilder, artistens egna Myspace design, golden tickets/meet the artist, bildspel, separata sångfiler för remixes och 5 låtar från liknande artister samt info om var du hittar mer musik från dessa. Möjligheterna begränsas endast av tekniken och fantasin.

Den optimala utveckligen skulle för mig vara att slutkunden slipper betala för musiken överhuvudtaget. Det vi talar om är trots allt musik. En skapelse till för att hjälpa människor att ta sig igenom sin vardag. Utvecklingen de närmsta åren måste gå mot att lyssnaren ska kunna få tag på vilken musik hon vill gratis och att kalaset betalas på annat sätt. Den stora massan skall inte behöva stå på fel sida av lagen på grund av att musikindustrin klamrar sig fast vid gamla sätt att sälja musik på. Den gamla generationen skivbolagsfolk håller fast vid att artisten måste få betalt, det tycker givetvis även jag, men däremot håller jag inte med om att det borde vara musikälskaren som betalar ut lönen. Precis som det på samma sätt borde vara gratis att gå på museum, gratis att ladda ner dokumentärer, gratis med digitala böcker och andra kulturupplevelser. Ju fler som tar del av kulturlivet, vare sig de läser serietidningar, samlar på gamla Elvisskivor eller besöker videokonstutställningar. Ju fler personer i vårt samhälle med ett högre kulturellt medvetande desto fler som är redo för merkonsumption av just kultur!

"Walk in the shoes of the consumer, and you'll discover your own creative currency" -
Mark Hughes.
-------------------------------------------------------------------------------

För att ladda ner ny, exklusiv musik varje dag, besök Länk till http://MyBestFriendIsMyGrind.com - Under vår första månad har vi lagt upp exklusivt material med blandannat Afasi & Filthy, J-Son, Cakeboy, Howard Who, Eboi, Adam Tensta, Lazee, Dj Rooftop och Keione.

Sir David Husselhoff.
My Best Friend Is My Grind.
Respect My Hustle Entertainment.


(Inlägget ändrat av Rallare 2009-01-06 13:17:10)