I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hiphop och motstånd?

Svensk Hiphop - Allmänt

2008-11-10 12:11

Hiphop och motstånd?

Håller på med en uppsats i skolan om hiphop och motstånd, inget självalt ämne, men iallafall.
Vore gött om någon kunde ta sig tid att svara på de här frågorna, SERIÖST, så man kan få höra va några som förhoppningsvis håller på med någon gren inom hiphopen tycker..

Hur ser du på hiphop och motstånd? Vad har de med varandra att göra?

thanks

Rappare

2008-11-10 13:10
Hiphop är definitivt ett sätt att göra motstånd på. Hiphop, likt många andra musikorienterade subkulturer, har en lite rebellisk stämpel över sig som kan vara attraktiv för ungdomar.
Om man ska vara äkta så ska man ju stödja skivhandeln och trots det rösta rött, och vara lite allmänt kaxig sådär. Nu generaliserar jag vilt, och i många fall är det inte alls såhär, men det är iaf såhär det känns när man hör folk snacka om hiphop.

Själv passar jag inte alls in på det där (och jag är själv rappare), med tanke på att jag inte försöker vara kaxig, jag kommer rösta blankt och jag pissar på skivhandeln (iaf om det är stora bolag inblandade). Men likväl har hiphop en rebellisk stämpel över sig.

Jag vet inte alls om jag har sagt något som du kan ha användning av...eller om jag är helt ute och cyklar.

2008-11-10 14:13

Jag håller med, hiphop har definitivt en rebellisk stämpel över sig.
Men det känns oftast som det är just rappare som använder sin musik som ett redskap i "kampen" eller vad man ska säga, som motstånd.

För när jag snackar med t ex folk som målar nämner de aldrig att de gör det för att det är något slags motstånd mot någonting, utan de verkar mest göra det för att det är skoj. Tror du det finns målare som använder det som något slags motstånd också?
Rappare

2008-11-10 23:34
Självfallet finns det målare som använder sin konst på ett samhällskritiskt sätt. De som inte enbart gör det som ett busstreck visar ju, enbart genom att sätta en tag på kommunhuset, lite var de står någonstans.

Breakare och DJs däremot, de är svåra att läsa.

2008-11-11 07:35
kolla in boken alienation is my nation av ove sernhede