I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-10-30 11:12

Hiphop-tugg

Jobbar som översättare där jag ibland översätter kortare hiphoptexter för dubbning (yey).
Lyssnar dessvärre inte så mycket på hiphop och undrar därför om det finns svenska motsvarigheter till "Word", "Peace" och andra avslutningsfraser. Eller kör man med de engelska i svenska texter?
/Know diddley

Manager

2008-10-30 11:27
Både "Ord" och "Fred" har använts. Dock är det väl vanligare att de inte översätts utan används på engelska (eller USA:iska kanske man ska säga).

Sen skulle jag inte kalla "Word" för en avslutningsfras.
Redline!

2008-10-30 11:37
Slug, Slugare, Slugast
www.markemusik.se
www.twitter.com/markemusik
http://mekkeriet.blogspot.com

2008-10-30 11:45
Hm, får se, då ger jag kanske alternativ, så får de avgöra i studion hur USA:iska de vill vara. Word kommer oftast helt fristående som sista ord, med nån tuffing-pose till det... författarna har kanske inte heller stenkoll ;-) Tack ska du ha för hjälpen

2008-10-30 11:49
word kan ju översättas till sanning också.

method man kör i how high "peace kan också användas i form av ett utrop, en tillönskning och ett farväl
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2008-10-30 11:52
Mixter: Word kan användas för att hålla med någon eller vara ett utrops ord som kan översättas typ "är det sant?!".

Exempel 1:

Person1: X är den bästa rapparen någonsin!

Person2: Word! (Han håller med)

Exempel 2:

Person1: Har du hört att x har släppt en låt med y?

Person2: Word!? (Han blir chockerad och använder "word" istället för "är det sant")

Allt hänger på hur man betonar ordet.
Redline!

2008-10-30 12:04
OK, schyst. Min kollega sa att hennes kids brukar säga Frid titt som tätt. Men det har förstås ingen direkt hiphop-koppling då troligen.

2008-10-30 12:44