I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Timbuktu släpper singel på Piratebay.

Svensk Hiphop - Allmänt

2008-09-21 15:46

Timbuktu släpper singel på Piratebay.

Det verkar uppenbarligen som att Timbuk släppt sin nya singel Tack För Kaffet via Piratebay.

Jag vet inte om man får länka dit, men i detta fall är det ju faktiskt lagligt.

http://www.piratebay.org

Tycker själv inte att den var så mkt att hänga i granen, vad tycker ni? Här tyckte jag även att vi kunde diskutera det faktum att han släpper din på självaste PIRATEBAY som världspremiär!

Admin säger: Låt denna diskussion handla om det faktum att låten är släppt på Piratebay. Dvs. vad folk har för åsikter om det. Vill ni tycka till om låten så gör det istället i denna tråd: länk till tråden i Audio & Video / Oracle

2008-09-21 15:53
Fyfan va fett att han släpper den på piratebay! Riktigt bra!

Tung låt...
En del av Skåne Massiv.
http://www.myspace.com/skanemassiv
http://www.myspace.com/feffe

2008-09-21 16:59
roligt sammarbete. tråkig låt tyvärr.

2008-09-21 17:27
Jag tycker det är skit kul att han faktiskt släpper den på på Piratebay, men faktum är ju det att han är inte den första att släppa något gratis.

Angående låten så är den ju svängig och hela den grejen,som man veeet att timbuk är duktig på, men det känns bara som att han får hitta på nått nytt snart för allt börjar låta likadant.

Kul med dregen..., gör han bra ifrån sig? Njaaaaaaaaaaaa..
Redaktionschef

2008-09-21 17:53
Som du säger är han inte den första att släppa något gratis, men det är ju ändå en markering (så ser då alla fall jag det) om att han gillar Pirate Bay och tycker att det är fel att försöka stänga ned dom/stämma dom på pengar.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2008-09-21 18:26
Jupp, med tanke på att han är en av de (ganska få ändå) som har många (dyra) spelningar så känns det nog inte så hårt för honom att hans skivor sprids (han har ju inspelningskostnaden tryggad på annat sätt) och därmed kan han ju vara "ungdomens förkämpe" och "gilla TPB" :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-09-22 01:33
Mabande P31

Ja, man kan du aldrig vara helt nöjd med nåt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-22 01:58
Mabande är inte missnöjd i sättet utan kritisk, :)

2008-09-22 02:38
Mabande P31

Han har väl inget val? Hans skivor sprids ju ändå, så varför inte köra det här racet. Nu e hans ansikte på förstasidan dessutom istället för tpb logotypen. Ännu mer reklam, som dessutom når utanför Sveriges gränser. Dock hade jag hoppats på hiphop och inte någon hyllningslåt till Tore Skogman.

2008-09-22 06:39
Gött att man sitter här med kaffe när man går in på TPB. :)
Låten är soft, men han kan bättre.
Would I shit you? You're my favourite turd.

2008-09-22 13:42
Den var ganska nice, men han kan bättre än så:)

2008-09-22 14:36
Bumaye - Vad är jag missnöjd med i min kommentar? Jag ställer upp premisser och ger ett möjligt scenario ;)

yessir - Visst har han ett val: han är inte tvingad att samarbeta med TPB (jag tvivlar starkt på att de hotat med att hacka hans laptop om han inte släpper singeln via dem) och det finns säkerligen många sidor med höga besökarantal som gärna skulle hostat filerna :)

10-4, over...

2008-09-22 14:59
Originellt namn.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2008-09-22 15:34
Ja det är klart att det är en markering.. men någonstans så känns det lite för sent att göra den sortens "Stands" nu.

Jag menar Radiohead släppte hela sin skiva på internet och folk fick betala precis va fan dom ville för skivan, och exempel kan man ju rada upp i tusental.

Och det känns inte som att detta har lett till något eller? Sen att Timbuk gör det nu känns mest som ett publicity stunt om jag ska vara helt ärlig. Men det är klart att han tar en ståndpunkt, men det finns många sätt att ta en ståndpunkt på.

Hade han släppt en "LADDA NER MUSIK, BLABLABLA"-låt och släppt den på TPB så hade det ju vart lite mer att tala om på nått sätt.

2008-09-22 16:38
Mabande P31

som jag sa, hans skivor släpps på TPB ändå så valet är ju inte om han vill släppa skivorna där eller inte, för det hamnar där ändå. Förstår du?

2008-09-22 16:42
Halvhjärtat försök som egentligen bara är ett spel för gallerierna.. Om han nu vill droppa grejer and make a statement kan han väl isf släppa hela skivan där?

2008-09-22 17:29
GAIA P26

precis.

2008-09-23 11:17
Jupp, med tanke på att han är en av de (ganska få ändå) som har många (dyra) spelningar så känns det nog inte så hårt för honom att hans skivor sprids (han har ju inspelningskostnaden tryggad på annat sätt) och därmed kan han ju vara "ungdomens förkämpe" och "gilla TPB" :)

Å andra sidan är han ju en av de få inom svensk hiphop (om man nu kan kalla hans musik hiphop numera) som säljer skivor, och därmed en av de få som faktiskt kan förlora några större summor på fildelningen. Det är ju inte så att han måste sprida gratismusik för att folk ska få upp ögonen för honom.

Sen tror jag ändå att det bara är en publicity stunt. Att han släpper den på pirate bay genererar massa hype för hans kommande album, mycket mer än om han bara lagt upp den på jujus hemsida. "Kolla, jag är fortfarande vänster! Köp min skiva!"
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2008-09-23 12:58
yessir - Fortfarande är han inte tvingad att släppa den via TPB bara för att "den kommer hamna där förr eller senare". Med samma argument kunde han ju langat upp den på någon populär dc-hub ;)

UncleSam - Hans skivförsäljning kan väl tänkas ligga runt 15-20 000 (oberoendeframkallande sålde i alla fall guld) och intäkten för det ligger på 3,4 miljoner. Räkna bort kostnad för distribution och liknande så har du 30% kvar (enligt svd.se), eller 1,02 milj. som går till honom och JuJu.
Varje spelning tar han (minst) 175 000 för (enligt skvallerblaskorna), vilket (löst räknat) ger att han tjänar in sin/JuJus del av skivintäkterna på fem spelningar. Hela intäkten täcks m.a.o. av 50 spelningar och bara under december 2007 gjorde han 10 stycken (enligt unitedstage) och han låg ju inte på latsidan med gig resten av det året heller.

Nu går det ju inte att räkna så pass enkelt, men poängen att han är oberoende av skivförsäljningen kanske är gjord i alla fall? :)

* "Att han släpper den på pirate bay genererar massa hype för hans kommande album, mycket mer än om han bara lagt upp den på jujus hemsida."
- Jajjemen! Det är värt mer med den pr som ges av en tpb-lansering än de pengar som faller bort p.g.a. piratkopiering.

10-4, over...

2008-09-23 13:20
Mabande P31

eeh ok? har inte sagt ett ord om att han är tvingad. Ska jag upprepa mig? Läs vad jag skriver?

2008-09-23 16:20
Varje spelning tar han (minst) 175 000 för (enligt skvallerblaskorna), vilket (löst räknat) ger att han tjänar in sin/JuJus del av skivintäkterna på fem spelningar. Hela intäkten täcks m.a.o. av 50 spelningar och bara under december 2007 gjorde han 10 stycken (enligt unitedstage) och han låg ju inte på latsidan med gig resten av det året heller.

Nu går det ju inte att räkna så pass enkelt, men poängen att han är oberoende av skivförsäljningen kanske är gjord i alla fall? :)

Som du själv säger så går det ju inte att räkna så pass enkelt. För det första står det ju i artikeln att artisterna har tagit ut betydligt mer än de brukar göra för klubbspelningar. Jag vet inte vad timbuk får för en 'vanlig' spelning men jag tror inte det är riktigt så mycket. Låt oss säga att han i genomsnitt får 100 000. Då räknar vi med att han gör en del mindre spelningar också, det är ju inte varje gång han spelar för 20 tusen pers.
Sen är det ju knappast så att Timbuk får alla pengarna själv. När han spelar med Damn! så kostar ju de en del, och jag tvivlar på att hans gästartister är gratis heller. Sen antar jag att det blir lite andra omkostnader också.

Så jo, spelningarna är fortfarande en mycket större inkomstkälla, men det är inte lika stor skillnad som det skulle kunna verka.

Sen genererar ju skivförsäljningen väldigt mycket PR också. Tror du Timbuk skulle få samma mängd spelningar(för samma pris) om han inte sålde några skivor? Även om lika många lyssnade på hans musik så mäter ju branchen ofta framgången i sålda skivor. Fler sålda skivor=mer speltid på radio(vilket också ger lite extra pengar) och mer publicitet.

Så jag skulle inte säga att han är oberoende av skivförsäljningen.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
DJ

2008-09-23 22:52
Visst har folk släppt plattor gratis tidigare, även om det inte är så många stora svenska artister som har gjort det. Det är dock intressant att han gör det på The Pirate Bay som trots allt är kontroversiellt och ifrågasatt. Rättsprocessen mot dem är ju i full gång och de har även fått mycket skit i media på sistone. Vad säger förresten att han inte kommer släppa hela plattan på The Pirate Bay?

UncleSam:

Skivförsäljningen har väl förlorat mycket av sin betydelse på det området? Idag bygger väl de flesta listor även på åtminstone den lagliga nedladdningen och låtar som inte sålt särskilt mycket eller inte ens släppts rullar ju mycket på radio. Om en så känd artist som Timbuktu gör en fet låt så lär den spelas på radio, nästan oavsett hur han väljer att släppa den. Jag antar dessutom att Timbuktu och många andra tror att skivförsäljningen kommer att spela allt mindre roll.

När det gäller livespelningar håller jag dock med dig. Det är ju orealistiskt att räkna som Mabande gör. Men fortfarande lär man i alla fall känna grymt bra på konserter.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-09-24 14:55
yessir
* "har inte sagt ett ord om att han är tvingad. Ska jag upprepa mig? Läs vad jag skriver?"
- Okej, jag läser än en gång vad du skriver och hittar "Han har väl inget val?" från 2008-09-22 02:38
Vad jag vet så är "tvingad" en ganska stor del av defintionen av att "inte ha något val" :)

UncleSam - Ah, läste inte den artikeln så noga (letade bara efter siffra på timbuks gage), men i alla fall så hävdar jag fortfarande att: försäljningen av fysiska skivor har under de snaste tio åren haft ett klart minskat inflytande på karriären för oberoende musiker och Timbuktu är en av de som "har råd" att inte ta betalt för sina studioinspelningar.

Visst, han måste dela med sig till Damn!, Chords och vilka mer han har som gästar live, men samma sak gäller ju när materialet spelas in (det är ju inte gratis att spela in en skiva, vare sig med studiotid eller gäster).

Radiorotation beror av en kombination av (inte i någon som helst ordning) PR-folkets talang / enträgenhet, önskemål från lyssnarna, försäljning, musikredaktörernas intresse och allmänt mediabrus.
Om Germund Stenhag halkar in på din myspacesida och tror att du kan bli nästa stora grej så kommer du få rotation på P3, oavsett om du säljer låten eller inte.

10-4, over...

2008-09-24 21:08
Mabande P31

du valde att läsa ett av mina inlägg? hur trög är du egentligen, och vad vill du få fram?

2008-09-24 21:17
yessir - Charmigt. Tydligen har jag läst fler inlägg av dig än du har gjort i och med att du inte har koll på vad du skriver ;)

Poängen är i alla fall att: diskussionen i den här tråden utgår från en frågeställning kring att Timbuk lägger upp på TPB. Du hävdar att han är tvungen att lägga upp grejer gratis eftersom "de hamnar där ändå" och jag hävdar att han inte är tvungen till någonting, men att det är strategiskt. Svårare än så är det inte.

10-4, over...

2008-09-24 22:51
Mabande P31

Tack. Ok.