I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Samplingar från svensk musik

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2008-06-19 23:38

Samplingar från svensk musik

Tyvärr så är det ju ganska få svenska hiphopproducenter som använder sig av svensk musik till sitt beatmakeri vilket känns jävligt synd. Dels för att det finns så jävla mycket bra musik att använda sig av och dels för att man bara får halvdana kopior av amerikansk hiphop när man samplar gammal amerikansk soul.

Visserligen så går beatsen idag ofta långt ifrån 90-talets soulsamplande, folk börjar väl lessna och svenska cratediggers kanske känner att dem inte kommer lika djupt som sina amerikanska kollegor och så slutar det med att dem samplar Al Green i alla fall.

För ett tag sedan tänkte jag på hur väl introt på Hög Standard av Peps hade gjort sig i ett hiphopbeat och det känns så trist att få svenskar använder sig av sånt. Bara proggrörelsens musik innehåller ju en miljon grymma breaks, även om man får sortera ut skit också.


Det här inlägget är väl mest lite svagt formulerade tankar jag har och ni är välkomna att motbevisa mig och ge exempel på svensk musik i hiphopbeats.
Det är nog inte nödvändigt att ifrågasätta den här trådens syfte, så gör inte det, men det vore kul med lite diskussion kring det här.