I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Samplingar från svensk musik

Svensk Hiphop - Allmänt

2008-06-19 23:38

Samplingar från svensk musik

Tyvärr så är det ju ganska få svenska hiphopproducenter som använder sig av svensk musik till sitt beatmakeri vilket känns jävligt synd. Dels för att det finns så jävla mycket bra musik att använda sig av och dels för att man bara får halvdana kopior av amerikansk hiphop när man samplar gammal amerikansk soul.

Visserligen så går beatsen idag ofta långt ifrån 90-talets soulsamplande, folk börjar väl lessna och svenska cratediggers kanske känner att dem inte kommer lika djupt som sina amerikanska kollegor och så slutar det med att dem samplar Al Green i alla fall.

För ett tag sedan tänkte jag på hur väl introt på Hög Standard av Peps hade gjort sig i ett hiphopbeat och det känns så trist att få svenskar använder sig av sånt. Bara proggrörelsens musik innehåller ju en miljon grymma breaks, även om man får sortera ut skit också.

Det här inlägget är väl mest lite svagt formulerade tankar jag har och ni är välkomna att motbevisa mig och ge exempel på svensk musik i hiphopbeats.
Det är nog inte nödvändigt att ifrågasätta den här trådens syfte, så gör inte det, men det vore kul med lite diskussion kring det här.

2008-06-19 23:46
CK:s På rosa moln har en sampling från Blå Tåget. Ett gäng DJ Large-produktioner (har för mig att det var han i alla fall) har Merit Hemmingsson. PST/Q:s Jag ser (tror det var den) har en samplad svensk sång. Fjärde Världens Vårt kvarter hade en oclearad Arja Saijonmaa-sampling och fick göras om o.s.v. o.s.v.
och
så
vidare.

Finns mängder bara man lyssnar till lite, men samtidigt så har du ju hyfsat rätt i att det är väldigt mycket standard-U.S.A.-samplingar :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-06-19 23:52
Det är klart Mabande sitter på exemplen ;)
Jo, det finns ju säkert en del och anledningen till att jag inte upptäckt det är nog en kombination av att jag är ganska obekant med äldre svensk musik och att jag inte lyssnar så värst mycket på svensk hiphop.
Har upptäckt mycket gammsoul genom hiphopsamplingar och hade gärna gjort detsamma med svensk musik

2008-06-19 23:59
Jag har en känsla av att det är mest folkmusik / progg som är samplat bland det svenska - inte minst för att det är ruggigt ont om gammal svensk soul ;) - men ett steg att hitta gammal svensk musik som samplingar är att kolla in svenskspråkig "experimentell" rap (d.v.s. med avancerade / komplicerade / poetiska texter). Klubbhits är ju mer "nu ska vi fixa en tyyng synthbas!" ;)

10-4, over...

2008-06-20 00:06
Jo, men anledningen till att jag jämför med soulsamplande är för att det i mitt autogeneraliserande huvud är ungefär samma sak som samplande överhuvudtaget i USA :)
Det jag tänker på är nog mest progg eftersom jag har en liten proggfas och efter att jag läste whoa spotlight #9 :)
Förresten känns det ju som att proggubbarna är dem sista att bråka över en oclearad sampling

Jo, visst funkar Adam Tensta för mig ibland men annars så är det väl mer svenskspråkig "experimentell" rap jag lyssnar på.

2008-06-20 00:13
Nja, proggubbarna i Nationalteatern blev ju upprörda över LoopTroops Botaniska där de gjorde en kontrafakt (d.v.s. samma melodi, annan text) på Spisa, så helt ideella är de inte ;)

10-4, over...

2008-06-20 00:14
Nu blev jag f.ö. sugen på att leta gamla progg-/folkmusiksamplingar på mina hiphopplattor ;)

10-4, over...

2008-06-20 00:19
Mabande
Fan, ingen är perfekt :(
Var det girigheten eller annat som besvärade?

Jag tvivlar inte på att det är ett stort letande men jag hoppas att du genomför det och att du lägger upp resultaten här eller någon annanstans

2008-06-20 01:05
Bo Hansson (med och utan Loffe Karlsson) har ju samplats av flera utländska och svenska proddare. Och jag har hört samplingar från allt från Fläsket brinner till gamla Dan Andersson-låtar i svenska hiphop-beats. Men det är klart att det är vanligare med Al Green och jag håller med dig om att det är roligare med gammal svensk rare shit just därför att det är ovanligare.
Nu är jag ingen cratediggerexpert direkt, men den största anledningen (förutom att alla vill vara rza, kanye west och primo) måste ju som sagt vara tillgången. Det är dyrare och svårare att få tag på gamla "Archimedes badkar"- och "Made in Sweden"-plattor utgivna på typ musiknätverket waxholm eller trycka i något kommunistpartis källare än hitta en massproducerad amerikansk soulplatta från Motown.
"De som inte rör sig, de märker inte heller sina kedjor"

2008-06-20 03:41
Madlib har ju samplat Doris till sitt alias Quasimoto
Lyricist

2008-06-20 10:00
hehe måste bara få säga att det var en intressant tråd, kul info som ni slänger upp
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...

2008-06-20 11:48
Amentiadaman
Jo, det vore verkligen kul med lite inhemsk sampling. Hade varit jättekul om du har några exempel på låtar så att man kan kolla upp det

Bröli
Haha, fan vad häftigt. Vad är det för låt(ar)? Vem om inte Madlib? ;)

Mabande nämnde att DJ Large samplat Merit Hemminson, vad är det för låtar? Har ofta funderat på vad han samplar. Han gjorde ju riktigt bra, ganska simpla beats åt Organism 12 och MBMA ganska tidigt. Mest bara korta breaks och lite enformigt men gillar dem ändå
Manager

2008-06-20 12:12
TLK samplade en låt från Emil i Lönneberga till "Snubben" ;)

Kolla Shazaams senaste också, helt klart en svensk låt som blivit samplad ;)

Länk till http://www.myspace.com/shazaamtheflowofthecentury
Redline!

2008-06-20 12:24
Dr. Octagon
Men var det inte bara en röstsample från Emilvinjetten? Det är iofs väldigt länge sen jag hörde den

Haha, kul sampling i Shazaams EM-låt :)
Manager

2008-06-20 12:29
Scripta: Mycket möjligt, minns inte heller helt korrekt :D
Redline!

2008-06-20 12:54
Ja det är ju en liten röstgrej TLK samplat till "snubben..". Men de har samplat jävligt mycket annan gammal musik. Janne Schaffer bland annat. Och "Mitt sår" eller vad den heter med Jojje Wadenius till "Shonnar vet".
Andra låtar jag kommer på spontant är en fronda-låt som samplat från "gånglåten" med Fläsket brinner och "Six feet deep" med Black Moon som samplat från ovan nämnda Bo Hanssons Lp "Lord of the rings".

Sen kan du ju tanka mitt mixtape som jag länkar till på min profil. Åtmistånde två låtar bygger på svenska samplingar. "Skit 1" som är en sampling från en extremt sällsynt ep med den gamla pinuppan/explotationstjärnan Christina Linberg (känd från filmer som "Thriller" och "Exponerad") och Gravediggaz-remixen som är från en gammal Monica Törnell-låt om jag inte minns fel.

2008-06-20 13:57
sen får man ju inte glömma Just D's skica Svenska Ord där hela skivan är samnplad från svenska grejjer. RIktigt fett!

2008-06-20 15:24
Amentiadaman: ar du saker pa att det inte ar sangerskan Christina Lindberg da?
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2008-06-20 16:05
Ja, det är jag. För "min" Lindberg sjunger falsk som fan. ;)

2008-06-21 00:09
Amentiadaman
Du har uppenbarligen järnkoll. Jag blir fan eld och lågor när jag läser ditt inlägg för jag har snöat in stenhårt på just Gånglåten senaste dagarna och älskar Black Moon men hade ingen aning om att dem hade samplat Bo Hansson.

Utländska artister som samplat svensk musik är ju nästan ännu roligare än svenskar som samplat svenskar men tänkte inte på det. Droppa allt ni vet i den vägen också.
Jag minns att några amerikanska producenter har samplat Yngwie Malmsteen, men vet inget exempel, litar på att ni vet

Glädjande att jag har missat så mycket. Fick ju mängder att kolla upp nu och ska göra så när jag får tid, inklusive Amentias mixtape. Men låt inte tråden dö!

2008-06-21 19:28
lite off topic men roligt: I slutet av DJ Vadims låt "Till Suns In Your Eye" hör man

BIRA BIRA BIRA!! BÄRS BÄRS BÄRS!!!

hahahha. Min polare frågade mannen själv efter en spelning på mosebacke, och det var typ att Looptroop hälsade på i studion, om jag minns rätt. Blev så jävla förvånad första gången jag hörde det :D
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Groupie

2008-06-22 02:00
Jävligt intressant det här, jag tror förövrigt att det skulle vara hyfsat enkelt att komma undan med en oclearad sampling i Sverige, med tanke på att det mesta svenska hiphopen håller sig på en så pass undergroundnivå att det känns som osannolikt att någon som ligger bakom breaket skulle få höra det. Sen beror det nog på vad man samplar också i och för sig, samplar du Carola eller Abba och är en av de som räknas som en "stor" rappare i Sverige kan det nog bli ganska svårt att komma undan med en oclearad one. Gräver man djupare är det nog som sagt hyfast lugnt.

Flyphonic samplar väl mycket svenskt förövrigt och b-sidan (Table has turn)på Cleos nya singel är svensk samplad (Merit Hemmingson, kommer dock inte ihåg vilken låt). Jag tror att någon mer har samplat samma låt men kan inte komma på vem.

Scripta P17
Är inte helt hundra men jag tror att det var Closer från Further Adventures plattan.
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.

2008-06-22 11:27
Jag vet att Peshi på en gammal låt har samplat ett jävligt skönt stycke från Merit Hemmingson. Minns dock inte namnet på låten.

Scripta: Hehe kul att den här oftast värdelösa kunskapen som tar plats i min hjärna kommer till nytta någon gång.

2008-06-22 15:42
Har hunnit kolla upp en del nu

Mycket riktigt så var det Quasimotos Closer som samplade basen från Doris You Never Come Close. Snygg sampling, och fresh bas på Doris låt såklart!

Black Moons Six Feet Deep samplade De Svarta Riddarna, Flykten Till Vadstället av Bo Hansson. Så tung sampling! Båda låtarna är grymma men älskar hur Black Moon har använt den. Boom-bap och progg asså :)

Gånglåten används i Frondas Mitt Rop På Hjälp. Samplingen var väl bra utförd och så men fixade tyvärr inte att lyssna klart Mitt Rop På Hjälp :)

Amentiadaman
Triviala hiphopkunskaper är aldrig värdelösa :D Hade hänvisat till en Rockystripp men har glömt den. Men vet du så vet du :P

Nu kom jag ju på vem Christina Lindberg är förresten. Laddade ner Thriller en gång men vågade inte se den, för läste att dem skar i nån riktigt död tjejs öga och jag är så vek :D Hade ingen aning om att hon har haft en sångkarriär dock. Ska kolla in ditt mixtape
Producent

2008-06-23 01:35
ison och fille - utanför tullarna är samplad från nån svensk låt.. dj large som har proddat. någon som vet va de är för låt han har samplat?
http://www.soundcloud.com/luegoods

2008-06-23 08:17
Björn J:son Lindh har ju i alla fall blivit samplad av Jurassic 5 och Cornelis sjunger Taube av Organism 12 på Katter och Hundar
Så sant som det är sagt min hjärna är sågspån/
min indkomstkälla rimblok, penna och tågrån/
Chords

2008-06-23 18:08
Att sampla Merit Hemmingson och Bo Hansson känns ju lite played out nu, och samma gäller med Jojje Wedenius och nationalteatern. Dom två förstnämnda har gjort underbara grejer, men dom flesta svenska producenterna har både lyssnat och samplat sönder vartenda spår ifrån dessa. Dock så finns det en del helt fantastiska gems i skivbackarna runt om i landet, men dom är ganska svåra att hitta eftersom de oftast är sån där konstig musik, typ halvklassisk/fusion experimentella skivor som gjort utav band som knappt fanns. Den grymmaste samplingen jag någonsin hittat låg på en hyllningsskiva till norrland ifrån någon mindre Lappländsk sammansvärjning, tror att den låg under proggavdelningen men minns inte riktigt.

Dock så finns det ju en anledning till att amerikansk soul är så populärt även hos svenska producenter, och detta är ju, förutom att det inte finns någon riktig svensk 70-talssoul, eftersom amerikansk soul är så underbar. Så länge man undviker att sampla dom uppenbaraste breaksen och sticken eller de instrumentala intron som direkt drar uppmärksamhet och kärlek till låten så kan man göra det najs utan at det blir för uttjatat
Tare Lugnt Vol 4 och Dirty North är båda ute nu!
www.thosedamn.se
www.randombastards.com

2008-06-23 19:13
Academics
Played out? Utveckla gärna och jag blir väldigt glad över exempel, det var därför jag startade den här tråden.
Visserligen så har killarna i tråden redan kommit med en del exempel men långt ifrån nog många för att man ska kunna kalla det här samplandet för played out enligt mig.
Du verkar ju lägga lite väl stor vikt i att det ska vara svåråtkomligt?
Fantastiska breaks kan finnas överallt, utan att hela originallåten eller skivan den kommer ifrån behöver vara ett mästerverk.

Jag förstår verkligen inte att du skriver att Nationalteatern, Bo Hansson mfl. är "söndersamplade" och samtidigt påstår att man kan lyckas sampla amerikansk 70-talssoul utan att det ska bli uttjatat. Svensk progg t.ex. är ju (i jämförelse) så blygsamt samplad att man kan använda sig av de mest uppenbara breaks utan att det ska bli för självklart, fantasilöst och tråkigt, samtidigt som 70-talssoulen är så använd ner i minsta trumslag.

Det här är bara mina tankar när jag läser vad du skriver och du har säkert poänger men utveckla gärna
Groupie

2008-06-24 19:36
Scripta P17

Jag håller inte riktigt med dej där, en sampling kan i min mening visst bli bättre bara för att den kommer ifrån de djupaste cratesen. Ta James Brown t ex, han är typ världens mest samplade artist någonsin och räknas väl antagligen till en av de största inom svart musik (musik överhuvudtaget?). Det är en kreativ process att leta efter samplingar och om då du bara väljer det som du känner igen (James Brown, Al Green, Roy Ayers etc) så tar du ju bort lite av den kreativ processen och resultatet blir ett sound som alla redan har hört förut.

Sen är ju Merit Hemmingson faktiskt ganska söndersamplad, just på grund av det faktum som du skrev i toppen: Det är väldigt få som samplar svenskt. Om den grupp beatmakers som då samplar svenskt alla samplar Merit Hemmingson så blir det ju ganska snabbt played out. Men ett fett break är ju alltid ett fett break ;)

2008-06-24 20:27
Ripoff
Jo, på sätt och vis blir det ju mer hantverk om man vet att det ligger mer arbete bakom det. Men Academics skrev:
"Dock så finns det en del helt fantastiska gems i skivbackarna runt om i landet, men dom är ganska svåra att hitta eftersom de oftast är sån där konstig musik, typ halvklassisk/fusion experimentella skivor som gjort utav band som knappt fanns."
Och det jag tänkte var att i Sverige behöver man väl ändå inte gräva så djupt som till konstiga experimentella skivor för att hitta grymma breaks.
Den musik som var relativt mainstream i Sverige för 30 år sedan är (i min uppfattning) nog oanvänd för att man ska hitta nya, fräscha breaks.
Men jag kan ha fel, de ovan nämnda artisterna kanske är mer samplade än jag tror.

Och precis som du säger så är ett fett break alltid ett fett break men du har lika rätt i att det är roligare att höra något nytt än något söndersamplat :)

2008-06-25 00:20
Ripoff
* "en sampling kan i min mening visst bli bättre bara för att den kommer ifrån de djupaste cratesen. (...) Det är en kreativ process att leta efter samplingar och om då du bara väljer det som du känner igen (...) så tar du ju bort lite av den kreativ processen"
- Fast inget garanterar ju inte att det blir bättre bara för att det är från the deep end, för skivor ingen har hittat nåt att sampla från kan ju vara "samplingslösa" p.g.a. att de helt enkelt är dåliga ;)

Skulle det f.ö. inte vara en fantastiskt kreativ grej att lyckas sampla JB på ett "nytt" sätt och förstöra igennkänningsfaktorn? :)

10-4, over...

2008-06-25 09:26
det finns såna oändliga mängder svensk jazz som är orörd, men att sampla jazz öht är ju lite played out ändå så jag vet inte vad som kommer hända där

Groupie

2008-06-25 19:02
Mabande P31

Jag har aldrig sagt att sen sampling blir automatiskt bra bara att den kommer t ex ifrån en skiva som bara är tryckt i tio ex, däremot menar jag det blir väldigt mycket intressantare om man inte känner igen samplingen det första man gör och på det sättet blir den bättre. Allt mynnar väl slutligen i smaken som baken :P

Om man lyckas choppa upp en sampling på det sättet som du beskriver så är det klart att det också är väldigt kreativt, no doubt. Men är det inte minst lika kreativt att klippa upp och göra något fett av de skivorna som anses osamplingsbara? Men breaket gör ju inte proddaren kan man ju ta och avsluta detta inlägg med :)

2008-07-01 21:26
Embee samplade Merit Hemmingson till Egotrippin´ Pt.4 på Embeetious Art ep:n

2008-07-01 21:53
fjärde världen har samplat ifrån Jojje Wadenius genilåt "Mitt sår". Jag kommer dock inte ihåg vad Världisch låt heter.

"Ay, ay-ay-ay, Kompis"
 "Frankrike har aldrig någonsin varit så fritt som under den tyska ockupationen."

2008-07-02 10:54
Ripoff
* "är det inte minst lika kreativt att klippa upp och göra något fett av de skivorna som anses osamplingsbara?"
- Jajjemen!
Så konsensus kan nog bli att: Oavsett om osamplingsbarheten beror av att det är kass musik eller att alla andra redan har samplat samma grej så kan det bli ett fantastiskt beat ;)

ShittySocks - Annars så var det nog TLK på Shonnar vet...

10-4, over...

2008-07-02 13:26
Populärmusik - Du Ska Få Min Kod

innehåller samples från

Maria Lindström - Koden

=)
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2008-07-02 15:26
"Civil obedience" av Sage Francis innehåller den där kända Bo Hansson-orgeln.

jag samplade Hoola Bandoola Band - Keops Pyramid i en låt på "poeter blir dom.."-vinylen för ett par år sen, på en låt med Kung Henry, Spakur, Glappkäft, Dj Lo-Kut och mig själv.
Jag är starkat i världen
Groupie

2008-07-02 17:11
Mabande P31

Exakt... vad var det vi pratade om nu igen, hehe.

2008-07-03 12:53
Kryptonite: Ja jääävlar, jag visste att det var "Keops Pyramid"! En polare satt och spelade progghits för mig en kväll för några år sen och jag hade precis lyssnat igenom "Poeter blir dom". Förresten, borde du inte sampla mer M A Numminen?

Scripta: Jag skulle inte vilja kalla det för sångkarriär. Har för mig att det var Fib-aktuellt som sponsrade skivsläppet. Pidde Andersson i filmtidningen Total Film skrev i ett nummer att varje gång han spelade upp skivan för sina medarbetare, så förvandlades dom till lallande fånar som låg på golvet och asgarvade. Gud va Christina Lindberg var/är sexig ändå.

Back to the regular schedule.

-PST-Qs "Jag, 97" innehåller en "screwad" Monica Zetterlund.

- Petters "tränger på med makt" samplade Hepstars men fick inte komma med på "mitt sjätte sinne". Fuck Björn Ulveus, PST sa det bäst
.
- Ken samplade Carola i "Se dig omkring".

- Ison och Filles samplade Carli Tornehaves "Hård stad" på tredje skivan (Hette inte låten samma sak?)

- Och ingen har väl glömt bort dom mest kända samplingarna? Jojje Wadenius "Mitt lilla barn" i Kens "Eld och djupa vatten", samt Uno Svenningssons "Under ytan" i Blues låt med samma namn.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-04 03:05
Mabande

I recall.
 "Frankrike har aldrig någonsin varit så fritt som under den tyska ockupationen."

2008-07-04 12:42
Aggro - det kommer! M A Numminen ligger alltid varmt om hjärtat i skivbckarna
Jag är starkat i världen

2008-07-07 23:47
Hela denna långa tråden, och ingen nämner Dj Shadows snygga Pugh-sampling. Eller min Cornelisvariant. Hutlöst.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2008-07-08 07:54
från the-breaks.
Hansson, Bo
Lord of the Rings: (PVC 1972)
* "Leaving Shire"
Brothers Manifesto - "Line Postin' in Pedro"
* "Flight to the Ford. . ."
Black Moon - "Six Feet Deep"
* "Lothlorien"
Peanut Butter Wolf - "Breaks 'em Down"

Magician's Hat: (Famous Charisma 1973)
* "The Sun (Parallel or 90)"
JEL - "Dynamic Button"
* "Divided Reality"
Reflection Eternal - "Big Del from da Natti"
* "Excursion with Complications"
Presage - "Novus Ordo Seclorum"

2008-07-08 13:04
butternuts: vilken shadow-lat?

2008-07-08 13:32
isofu: dj shadow - mutual slump. Pugh låten heter Love, Love, Love

2008-07-08 15:17
Kryptonite: Den är fet den pyramidslingan, liksom "Sista spåret"...

Stamina använde samma på "Rim & Reson II", som var veckans mp3a här för några år sen
http://fredpajorden.com

2008-07-08 16:31
Mabande P31
Nja, proggubbarna i Nationalteatern blev ju upprörda över LoopTroops Botaniska där de gjorde en kontrafakt (d.v.s. samma melodi, annan text) på Spisa, så helt ideella är de inte ;)

är du säker på det? får för mig att jag hört en liveupptagning där nationalteatern kör "Barn Av Vår Tid" i nån halvt hip-hopig version med looptroop. har svårt att tro att jag bara har fantiserat ihop det hela men man vet aldrig :)

Producent

2008-07-08 17:01
Jag samplar nästan bara svensk musik. Kanske för att jag e upppväxt på Just D. Inte bara för att det är svenskt, utan hittar jag en bra sampling från en svensk låt är det lite roligare. Känns mer personligt på nått sätt. Men jag samplar så gott som vad som helst så länge jag får det att låta bra.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2008-07-08 19:51
Jan Johansson – Kvällar i Moskvas förstäder

Hela melodin i "Mer än musiken" med Fjärde Världen.

2008-07-08 20:19
isofu: "mututal slump", på endtroducing.. pughs "love, love, love".