I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

?Svensk hiphop i olika språk?

Svensk Hiphop - Allmänt

2008-05-21 16:28

?Svensk hiphop i olika språk?

Vad föredrar svenska lyssnare just nu, Svensk hiphop eller svensk hiphop på engelska? Jag själv föredrar Engelska eftersom artistens budskap blir worldwide, naaw meen? But aihht holla at www.myspace.com/youngandaliz

PEacE!

2008-05-21 16:33
Själv föredrar jag emcees som har någonting vettigt eller underhållande att säga framför de som inte har det. Sen att göra uppenbar "smygreklam" är ju inte så intressant heller ;)
Korrekturläsare, redigerare och skribent för JustDet.se

2008-05-21 16:35
Värt att skapa en ny användare bara för att göra reklam för sin myspace.

SMÅLAND!

2008-05-21 17:00
jag föredrar SVENSK hiphop på SVENSKA...99 % av alla svenska rappare som rappar på engelska klarar inte av att köra på engelska utan att gå in i en roll och bara rapa upp en massa skit som dom hört amerikanerna säga. det blir ärligare när man kör på sitt eget språk.

2008-05-21 17:01
kul annars att ditt budskap om vilken stunna du är kan nå ut worldwide...lär glädja många!

2008-05-22 01:10
Demento, folk uppfattar det fel när man spottar exakt samma sak på engelska, vet inte om det e för orden låter hårdare, eller det är på engelska lixom, men det är samma sak som kmr ut...

bara en enkel rad som ¨
- hänger runt i kvartet me grabbarna, röker lite gräs,
- im on the block with the boys puffin a little weed...!!!..

allt e samma, ibland om du översätter engelska till svenska låter det nästa lite löjligare, folk behöver sudda ut att om man säger det på engelska så är det falskt eller så går man in i en roll, för det handlar inte om det... ta artister som ken, ison och fille och AFC, gör om dom till engelska.. så kmr nog folk säga,, "fan va dom leker".. bara för det är Engelska!

2008-05-22 01:31
Håller med demento, men många av dom mest begåvade rapparna i landet väljer att köra på engelska av många olika anledningar så fått upp öronen för det...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-22 16:48
True.Life
problemet som jag ser är att dom allra allra flesta inte klarar av att köra samma innehåll på engelska som dom skulle gjort på svenska. kör man på engelska kan man komma undan med att köra kassa texter som låter lite hårdare genom att slänga in ett par muuuuhfucka! eller liknande, skulle samma rappare köra samma text på svenska skulle alla syna skiten för vad det är.

sen vet jag inte varför folk inbillar sig att dom nödvändigtvis skulle nå ut till fler människor genom att rappa på engelska. eftersom i stort sett alla svenskar som rappar på engelska bara är pinsamma dussinrappare som aldrig skulle fått någon fame om det inte vore för att konkurrensen är så dålig i sverige så finns det ingen större chans för dom att slå igenom internationellt. samtidigt är det generellt sett så att den svenska publiken köper mest rap som framförs på svenska.

så jag tycker att folk borde rappa mer på svenska eftersom det blir enklare att vara självkritisk, då kanske man kan få fram något som åtminstone blir populärt på den svenska marknaden istället för att försvinna i mängden både på hemmaplan och utomlands. och det finns egentligen ingenting som säger att svensk rap på svenska inte kan få en viss framgång utomlands, finns ju gott om folk som pumpar fransk hiphop i sverige utan att förstå ett enda ord. frankrike är förövrigt ett praktexempel på hur den svenska scenen borde och KAN se ut om folk bara försöker skapa något för sina egna i första hand...resultatet blir så gott som alltid bättre.

nu blev det en mindre uppsats och det blev säkert rörigt för jag har lite bråttom men jag hoppas att jag fick fram någon poäng med det hela :)

2008-05-22 18:47
forstar vad du menar, ar pa en amerikansk dator sa sorry om det inte finns svenska bokstaverna just nu...

forstar vad du menar, men dom som rappar fororts hiphop da, eller rappar pa svenska, ja menar som kens lat sthlm city, vet inte om du har hort den men tyckte du den va overdrift oxa? om jag skulle spotta den pa engelska skulle bara folket i sverige saga.. OOOHHHH va han leker,

daremot haller jag med om att det finns for manga peopole that write songs in english thats bullshittin, but i gotta say, det ar jobbigt for mig till exempel och sitta och forsvara mina texter for folk som tror att jag ljuger i varrenda song that i put out, what i mean is, u dont have to like the man behind the music or the music, but dont say he is lyin before u really can prove it typ. forstar du hur jag menar,

samtidigt som jag tror att det handlar mkt om vad for musik man gillar oxa, lite svart kanske for en svensk rappare och kora hard gangsta rap och prata om drivebyz and what not...

och andledning till varfor jag kor pa engelska ar for att jag har lattare att forklara mig pa engelska i musik och jag bor har i L.A nu och vill forsatta va kvar har och leva pa min musik,
och maste saga att feedbacken har ar mkt storre an i sverige for dom dommer dig inte lika hart innan dom vet vem du ar,!

but i respect ur point of view!