Skillnaden mellan Svensk och Amerikansk hiphop?
Fan, vet inte vart jag skulle lägga tråden .. Iallafall, jag ska typ hålla ett föredrag i fem minuter om musik. Det skulle vara ett lite mer estetiskt framförande och inte bara malning av massa fakta liksom, så jag valde att utgå från frågan "vart hiphopen splittrades i två delar" typ, alltså dels den amerikanska med 50 cent och hela det gänget, men sen den lite mer politiska hiphopen som man kan se i sverige (men även usa) och så. så har ni lust att posta ett inlägg om vad ni tror det var som delade den och varför vissa har blivit typ jävla varumärken och vissa fortfarande vill använda sin musik för att sprida budkap typ vre det schysst.. blev lite flummigt nu.. men seriösa svart vore nice :)
För att företagen såg att det fanns pengar att tjäna? Dom såg hur många som gillade hiphopen och omvände en del av den så att den skulle bli mer tillgänglig. Inget expertuttalande men så har jag fått det förklarat iaf (:
Crocodile Dundee for president!
Öhm.. Amerikansk hip hop blev big business och mainstream och togs över av folk som bara vill ha pengar medans det i resten av världen handlar om, eller leddes av, folk som var mer intresserade av hip hop i sej? Sedan att det i staterna är en del av svart amerikansk kultur, ekonomi etc medans det i resten av världen får vara bara just hip hop ifred.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Du menar att många svarta rappare i Usa hade ont om pengar när de var yngre att nu när de får chans att tjäna gärna gör det.. överflödigt?
Två delar??? Så du menar att ena halvan är pengahungriga blinghip hoppare och andra halvan politiskt medvetna? Då har du inte hört mycket musik min vän. Vilken sida hamnar i så fall Devin the Dude eller MF DOOM till exempel?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Asså musikmässigt tycker jag det är beatsen som är skillnaden, I Sverige finns det få beatsmakers som har riktig klass, Medans i Usa är det många beatmakers som får skallen att bounca.. Sen även alla producenter som finns där finns ju inte här, Oftast är det ju hemmastudio i många fall i sverige "Vad jag vet".. Sen är det en helt annan hiphop kultur där än här.. haha spårade ur och snackar säkert om något du inte behöver men skrev då iaf nått =)
Språket om ingen nämt det ?:O
Peace out, get laid !<br><br>
WirrWied: Att det finns fler producenter i usa kan iofs bero på att dom har typ 300 miljoner fler invånare än sverige.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
haha doggelito gjorde hiphop till ett skämmt
Det finns kommerciell hiphop i USA Det finns underground hiphop i USA Det finns kommerciell hiphop i Sverige Det finns underground hiphop i Sverige Grejen är att folk har fått för sig att bara för att man säljer bra så är det inte riktig hiphop, dvs man är kommerciell = inte riktig hiphop. Det roliga är ju att det inte finns någon definition på vad som är riktig hiphop så vi kan egentligen lägga ner den meningslösa debatten.
nejnej, du är skönare
Sugartastic, skrev du till mej så får du göra om det och se till att det blir läsligt den här gången.
Skillnaden mellan sv och us hiphop är att i us fins det en fet hiphop kultur. Här i sverige har vi bara ken ring som är bra och resten töntig svensonhiphop och massa frizon/whoa rappare. Kulturer existerar knappt här i sverige.
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
Mirho p9: Kunde inte sagt det bättre själv!
http://www.goteborg.se
I amerikansk hiphop rappar dem på engelska, i svensk hiphop rappar dem på svenska. ENDA skillnaden.
Usa the melting pot, dock ungdomen i amerika så är det inte många vita som lyssnar på någon annan form av hip hop förutom den ´kommerciella hiphopen ex Lil wayne, young joc, Akon och något annat så är det inte många som hört talas om Wu-tang clan, själv som vet lite om annat blir man kallad Nigga av dem flesta amerikaner
/Detta meddelande sponsrades av: Testify. Ditt finger i ögat
TestifY. fascinerande att du stämplar ett land med så mycket människor under samma kategori. Tror det är jääävligt olika vad folk lyssnar på i olika delar av USA. Tror inte du varit runt tillräckligt mycket i USA för att uttala dig om vad alla ungdomar lyssnar på där.
Jag har generalisterat ganska hårt, tagit de "typiska" exemplen, såsom USA och Sverige då. Vill ni komma och försöka dumförklara eller typ besserwissra (hm funkenteller) funkr det icke! hos mig så tack till de seriösa svaren och till de som va cleana nog att FATTA tråden rätt :) allt är inte svart och vitt men ska du hålla ett föredrag på fem minuter kan du inte dra en superlång historia
mirho: diskussionen handlar ju inte om vad som är riktig hiphop eller inte, vad jag försöker få fram är varför ni tror vissa hiphopare typ är så jävla sexistiska och öppet pengatjänande grisar, medan andra som tidigare nämnt då, ser det som ett sätt att få fram sitt budskap (även om de självklart också vill tjäna pengar på sin musik, det är ju deras yrke?).
Sugatastic: Det säger ju sig själv. Jag tror alla hiphopare i USA och Sverige skulle vilja vara pengatjänande grisar. Jag tror ingen skulle tacka nej till några miljoner och dem som säger att de inte vill ha fame och cash utan bara vill göra "äkta" hiphop är ju uppenbarligen hycklare. Det är ju självklart att man kan tjäna pengar och få fram budskap samtidigt, men det är ju bara inse att vissa grejer går hem hos den allmänna massan som vill dansa till musik och viss musik går fram till folk som vill sitta längst bak i bussen med stora byxor och newera keps och lyssna på det i sin mp3spelare. Det finns liksom inte så många aspekter ur detta att diskutera, det finns inget djup i det och därför fattar jag inte varför du tar det på så stort allvar.
Alltså vi har en stark drivande genre inom svensk hiphop som iaf är rätt karakteristisk för dom flesta som rappar på svenska... Den har dock även dykt upp i USA:
undefined
prinsmio: håller med om det med hyckleri, något jag liksom senast diskuterade vid middagsbordet idag. förövrigt tror jag 50 cent och timbuktu ser rätt olika på politiken osv. men som sagt, inte värt att diskutera med fjantar. varför jag tar det allvarligt är för att jag ville ha hjälp till ett skolarbete och typ ville ha lite olika folks synpunkter på det hela, men nu har jag en gång för alla lärt mig att whoa är det mest patetiska ställe med de mest patetiska människor jag någonsin stött på. hm, iallafall de som skriver i forumen.. hejdå
Sugartastic: Varför är det patetiskt? Du ställer en jävligt patetisk fråga. Du påstår att 50 cent och timbuktu ser olika på politiken, men det uttalndet är ju efterblivet. Bara för att man bor i amerika eller bor i Sverige så är man inte svart eller vit. Alla är individer och vissa amerikanska rap-artister intresserar sig mer för politik och vissa mindre. Likadant i Sverige. Kanye West är ju till exempel mainstream, men ändå rätt inriktad på politik. Ska du skriva en uppsats eller vad fan du ska göra där du försöker generalisera ett land med över 50 miljoner människor så är du ju helt blåst. Kontentan acv din fråga är ju att alla rappare, människor och allt annat är individer och är mer eller mindre intresserade av olika saker vare sig de är kända eller inte kända.
Amerikansk rap kan ha sjukt efterblivna texter, men rappare med grymma flows/röster på vilket gör att dom blir asfeta. Kör samma sak på svenska och du failar rätt hårt Sen är väl det lättare att låta fet på engelska, testa att jämnföra typ Winnie paz och T.R. Båda låter hårda men pga det svenska språket låter winnie hårdare (ingen diss) När man ser på svenska hiphopscenen låter varenda jävel som en bitter vänsteraktivist
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån Dieallot
Alltså uppfattar jag frågan rätt, så frågar du helt enkelt varför det finns två typer av hiphop, en som säljer bra en som inte säljer lika bra, varför? Jo svaret är väl ganska simpelt, den typen av hiphop som lockar bredast publik, säljer bäst, och vice versa. Tror nog inte hiphopen är ensam om komersciella artister, finns nog en hel del känd rock också som inte står i rampljuset på samma sätt. ähh skitsamma riktigt beng tråd
fuck who's the baddest a persons status depends on his salary
sveningmar tack för ditt konstruktiva bidrag till den svenska hip-hopen
http://www.myspace.com/choysmusic
Uppdelningen av "underground" och "kommersiell" är någon skivbolagen konstruerat för att kunna, som det heter, nischa sig på en marknad. Om man vill nå ryggsäcksbärande indie-snubbar så sätter man ettiketten "consious" eller "underground" på den, om man vill nå rumpskakare lanserar man det som bling bling bitches och champagne shit. Men det går ju inte att bortse från att företagen började exploatera hiphopkulturen när de såg dens genomslagskraft. Skivbolag är företag som vill tjäna sedlar och när de ser att det går att sälja en viss typ av musik signar de alla de får tag i som låter som den. Det leder ju till likriktning, allmänn enformighet och så småningom en överproduktionskris av hiphop. Lite flum jag vet hähä. Det är tidigt. Men det där är ugnefär hur det ligger till.
"De som inte rör sig, de märker inte heller sina kedjor"
Producent
2008-05-12 10:30
WirrWieD I Sverige finns det få beatsmakers som har riktig klass, Medans i Usa är det många beatmakers som får skallen att bounca Håller inte med dig alls dära.. Just nu tycker jag det finns hur mycke intressanta producenter som helst i sverige. Rappare däremot, är det inte så många som imponerar längre.. Förövrigt tycker jag att hiphop nu är i 100 delar snarare än 2.
Amentiadaman P18 - TACK, du fattade grejen. det där kommer hjälpa alot
Det finns Amerikansk hiphop, inte svensk hiphop, snarare hiphop från Sverige =)
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"
skillnaden är att svensk hiphop är bra:D
softa hårt
Eller att du bara inte förstår engelska och är rent av efter alla andra? Jag tror många fler håller med mig :) Hittar du legendariska svenska rappare inom hiphop, then go for it.
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"
Den mest fundamentala skillnaden tror jag finns i produktionerna... fina melodislingor är sjukt mkt viktigare i svenska låtar än i amerikanska
Urbanized Konfusion ute nu! http://www.myspace.com/scissormenmusic http://www.myspace.com/bumbillbeats
Lyssna... Hiphopen har engång i tiden varit ett sätt att förmedla budskap från underklassen till överklassen .. Människor som aldrig fått säga nåt eller aldrig ens kommit på frågan såg det ett sätt göra sina röster hörda
Eyy,You Cant Hustel With a Hustler, Bitch!
Sverige gör folk det för att det är ett intresse mm. 50 Cent gör det för att bli rik bara han har ingen känsla för vad han gör och jag tror många där tänker jag är uppfödd i ghettot måste rappa för att komma härifrån för dom har sett vissa lyckas och det ger drömmar.. sen har vi dom politiska rapparna med.. Eminem t.ex.. Eminem - Mosh är ett väldigt bra exempel efter 9/11! bra Tråd!
Detta är inte musik, det här är äkta rap shit! Ingen fucking auto-tune, håller skiten classic!
Haha, så Eminem är en politisk rappare? hahahaha, det va nåt nytt
Eyy,You Cant Hustel With a Hustler, Bitch!
Haha, mobbad... ja fick tänka om lite där jag med, han kunde snarare sagt Public Enemy eller Immortal Tech. Amerikansk hiphop och de ni kallar "Svensk hiphop" , så är Amerikansk långt bättre.
Producent
2008-05-17 22:39
Hip hop musik startade som party musik sen har det utvecklats åt olika håll, bl.a mot mer politisk medveten musik. Det är inte så att en artist bara gör en typ av låtar, de flesta artister gör olika stilar av låtar. Sen kommer svensk musik från en mer melodisk tradition medans amerikansk kommer från en mer rytmisk tradition. Sen tycker jag att det är mer kultur i hiphopen i europa än U.S.A. I europa hänger det fortfarande lite mer i hop med graffiti, b-boying och d.j:ing. I U.S.A har det glömts bort lite.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.