Advance Patrol och Max Peezay i åtal mot Pirate Bay
http://www.idg.se/polopoly_fs/1.143041!stamningsansokanpb.pdf läste stämningsansökan för åtalet mot pirate bay. bland de skivor som finns med som de ifpi och antipiratbyrån kräver skadestånd för finns bl.a. AP och Max Peezay. Med tanke på vilken typ av artister de är och vad deras låtar handlar om känns det ju lite konstigt. Det jag undrar är: - Känner de till detta? - Blev de tillfrågade innan? - Är de för att stämma pirate bay? - Om inte, vad säger de om att deras skivbolag och dess branschorganisation använder deras namn och musik i en rättegång av den här storleken? (det här målet kommer, kan man ju anta, få uppmärksamhet i hela världen långt större än typ ens Kent, som också var med i åtalet, har.) - Piratbyrån skriver att belopp som målsäganden kräver pirate bay på är på typ 600 000 per album. får AP och Max Peezay nån del av dessa pengar? för er som inte orkar läsa åtalet, i grova drag är det: brottet är medhjälp till upphovsrättsbrott, bevisningen är att man har kunnat ladda ner ett antal skivor och filmer (däribland APs och Peezays men även t.ex. Thåström), samt mailkonversationer, domänregistreringsdokument, samt banktransaktioner för reklamintäkter på sidan (något som läggs hyfsat stor vikt för, alltså i att TPB fått in pengar på sidan och inte drivit den helt ideellt typ).
snook och petter är med också. 4 av 18 album i åtalet är m.a.o. svensk hiphop på svenska. om ni undrar varför jag inte skrev det i rubriken är att jag inte tänkte så mkt på det för att jag personligen tycker att det är rätt överraskande att se AP och Peezay i det här, med tanke på deras texter och annat, medan petter och snook känns mindre överraskande. nån admin kan ju lägga till Snook och Petter i rubriken om de tycker att det känns bias mot Max och AP att bara ha dem där.
har pratat med tom / max peezay nu, han hade ingen aning om detta juristerna förrän det blev offentligt (alltså när åtalet formellt väcktes). han fick reda på det genom att en journalist ringde och frågade.
oj "ingen aning om detta från juristerna eller skivbolagen" ska det stå. iaf han visste inget alltså. och det är ju rätt troligt att samma sak gäller AP.
Hmm, ja men iaf Sekken har ju haft mkt inläg mot fildelning här på whoa om jag inte minns fel, o det handlar ju mer om upphovsrätten än andra saker...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hoppas artisterna får pengar om stämningen lyckas iaf.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Om artisterna får 600 000 kr per album hade jag inte tvekat på att slänga upp mitt album där om jag var en känd artist!
artisterna får inte ett skit,det kan ni glömma.det är bolagen som äger rättigheter till musiken
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Graffare
2008-04-02 04:20
bolagen får inte heller ett skit, tpb killarna äger inte speciellt många ören.
peezay har väl släppt sitt enda album helt själv har ja för mej... så han får väl smaka på kosingen iaf..
Fäller dom TPB för det här så kan dom kort och gott släcka Internet.
Whoa hade aldrig kunnat existera.
Och ja, det är väl inte helt bra för imagen att vara med i en sådan här stämningsansökan.
Synd för dom som inte valt det själv.
And they all want to love the cause<br>'Cause they all need to be the cause<br>They all want to fuck the cause
Lyricist
2008-04-02 09:14
skitlöljigt om jag får säga det, hoppas det här åtalet som många andra åtal mot piratebay inte går igenom. för er som vill ha kul löäsning så har piratebay lagt upp alla "hot-mail" fårn olika företag och även deras svar, rätt kul faktist
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...
McShit Whoa är äldre än torrents!
Eksem, e det så?
"The protocol is the brainchild of programmer Bram Cohen , who designed it in April 2001 and released a first implementation on 2 July 2001 . It is now maintained by Cohen's company BitTorrent, Inc. " Från wiki...
Bröt inte Whoa sig ur SVU runt 02?
En del av Skåne Massiv. http://www.myspace.com/skanemassiv http://www.myspace.com/feffe
Självklart så e det inte artisterna som dragit igång detta.. Om dom gjort det så hade det ju vatt självmord.. Ingen artist kommer att tjäna nånting heller utan tvärtom, bara förlora.. Låt Pirate Bay va ifred fan.. I love free shit
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
Lyricist
2008-04-02 14:31
jag känner även att det inte är särskilt bekvämt att köpa "grisen i säcken" som man brukar säga, jag vill gärna lyssna på en skiva, se en film och verkligen veta att den e bra innan jag betalar för den, tänk om den e dålig, e ju inte direkt så man kan lämna tillbaka varan om man inte är nöjd ;)
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...
fuck skivbolagen!
McShit - På vilket sätt skulle Whoa drabbas av att "medhjälp till fildelning" blev skadeståndspliktigt? 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
VeCn - Om de inte äger någonting, vem är det då som tagit de miljonbelopp som de (TPB) fakturerat? :) AiQue - backlash.nu (som är grunden för whoa) fanns å andra sidan hösten 2000, så ja: communityt är äldre än torrents. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
för oss som inte orkar ha acrobat reader, kan någon säga vilka punkter det gäller? är det bara "medhjälp till brott mot upphovsrättslagen" så kommer det ju inte funka.
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Jag tror att det är konkretiserat till "I samband med verksamheten har de bl.a. främjat andra personers intrång i upphovsrätten", d.v.s. "medhjälp till upphovsrättsbrott". Om det är brottsligt eller inte ska ju den här rättegången utvisa. 10-4, over...
Lil-A P17 : "
Om artisterna får 600 000 kr per album hade jag inte tvekat på att slänga upp mitt album där om jag var en känd artist!" Hoppas att du aldrig själv har laddat ner någonting som är upphovsrättskyddat iså fall har du en jävla dubbelmoral måste jag säga!!
VeCn X40 :
"
bolagen får inte heller ett skit, tpb killarna äger inte speciellt många ören." Spelar väl ingen roll hur fattig/rik den skadeståndsskyldige är? Bolgen får ju ändå sina pengar ifrån försäkringskassan eller liknande , och den skyldige får i så fall betala av i procent av sin inkomst under sin livstid eller nåt sånt... I detta fallet så är ju PTB killarna månmiljonärer ändå...
Tillägg, det var inte bara "medhjälp" utan även "förberedelse till medhjälp"enligt åtalet: "I samband med verksamheten har de genom funktionalitet i fildelningstjänsten, i en särskilt iordningsställd databas med tillhörande katalog, tagit emot och lagrat de torrentfiler som är aktuella i åtalspunkterna ovan. Torrentfilerna har varit särskilt ägnade att användas som hjälpmedel vid brott mot lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk." Dock är ju det sekundärt och beror helt av om medhjälpen anses vara brottslig. 10-4, over...
Mabande
Måhända inte medhjälp till fildelning, men kanske medhjälp till Graffiti (länkar till affärer som har burkar), medhjälp till Cannabismissbruk (länkar till sweclockers) eller liknande? Finns ju inga gränser om det blir olagligt att länka, som jag ser det.
And they all want to love the cause<br>'Cause they all need to be the cause<br>They all want to fuck the cause
McShit - Nja, det du drar upp är i sämsta fall "medhjälp till medhjälp" i och med att Sweclockers.com är "sveriges största webbtidning om hårdvara", inte "sveriges största cannabishandelsplats", samt att grafitti i sig inte är illegalt och Whoa väl inte har länkat till någon affär som säger "gå ut och bomba!"? Kort sagt: det går inte att bevisa att Whoas länkningar är den direkta orsaken till att någon fått tag i illegalt material / material för illagalt bruk. 10-4, over...
"Spelar väl ingen roll hur fattig/rik den skadeståndsskyldige är? Bolgen får ju ändå sina pengar ifrån försäkringskassan" :-)
Skivsamlare
2008-04-02 17:41
Säger som INOK. Man kommer nog skratta storbolagen i ansiktet om några år. All denna pengahysterin. Världen "utvecklas" så även mediautbudet. Det är hopplöst meningslöst att försöka stoppa något så utbrett. Så länge storbolagen suger ut artisterna så kommer de inte få respekten. Däremot tycker jag det är viktigt att människor som brinner för något, gör det bra och kämpar får det moraliska stödet de behöver. Att man skaffar sig en supportiv tanke och lust att vilja stödja en artist. Som man fortvarande verkar ha i Japan. De stora bolagen bryr sig ju inte om människorna som köper musiken, bara att de KÖPER den. För att langa svart mot vitt.
Mabande
Nej, det har du säkert rätt i.
Men ingen kommer hitta Whoa när Google, Yahoo och Altavista ligger nere alternativt har stramat åt tyglarna för vad som är accepterat på nätet. :)
Jaja, jag flummar..
Jag skiter i och laddar ner precis som vanligt (som man gjort sedan Napster-tiden).
... och alla artister som används som slagträn i debatten bör bojkottas för att visa bolagen vem som bestämmer (konsumenten).
Mabande P31 Det vet jag, jag var kid när jag var medlem på backlash, men backlash e inte whoa, det var det jag ville ha sagt. Grunden e en annan sak. Torrents är fildelning, vilket e ganska mycket äldre än backlash i sånnafall...
En del av Skåne Massiv. http://www.myspace.com/skanemassiv http://www.myspace.com/feffe
McShit - Om det skulle bli så strikt på sökmotorerna så tror jag de skulle gå i konkurs p.g.a. att ingen använde dem längre - det skulel ju inte gå att hitta ens tidningsartiklar.AiQue - Det som är nytt med Whoa är fler forum och fler funktioner, men det är fortfarande samma "pryl". Jämför med om torrentscriptet skulle pimpas med att blockera visning av sändarens IP - det skulle fortfarande vara torrents. För att hjälpa till lite till med begreppen så är communityidén äldre än backlash / SvU community / Whoa och fildelning är äldre än torrents. 10-4, over...
jag tycker inte man ska lasta artiserna för detta, eftersom de uppenbarligen bivit förda bakom ljuset. det är mer pinsamt för skivbolaget att de slänger med svenska artister som skulle kunde vända sig mot dem i den här frågan. typ "vi stämmer dig för att du tog hans grejer, iofs tycker han det är lugnt men vi stämmer dig ändå". sen tror jag de flesta OCKSÅ känner att det är fel att tjäna rena pengar på att ha t.ex. en torrentsida. det svåra är att veta om TPB gjort det. de har fått pengar, visst, men det kostar att ha sidan, och de har ju också blivit av med datorer och annat som polisen har beslagtagit. här är hela listan: • Backyard Babies skiva “Stockholm Syndrome” • Joakim Thåströms skiva “Skebokvarnsv 209″ • Sophi Solmans skiva “A decade of Dreams” • Emilia de Porets “A lifteime in a moment” • Advance Patrols skiva “Aposteln” • Amy Diamonds skiva “This is me now” • Håkan Hellströms skiva “Nåt gammalt, nått nytt, nått lånat, nåt blått” • Kents skiva “The hjärta & smärta EP” • Lena Philipssons skiva “Han jobbar i affär” • Max Peezays skiva “Discokommittén” • Per Gessles skiva “Son of a plummer” • Petters skivor “Mitt sjätte sinne”, “Ronin” “Bananrepubliken” och “Petter” • Snooks skiva “Snook, svett och tårar” • Cardigans skiva “Don’t blame your daughter” • Cornelis Wreewivijks skiva “Till sist” • Robbie Williams “Intensive care” • Beatles skiva “Let it be” • Rasmus skiva “Hide from the sun” • James Blunts skiva “Back to bedlam” • Coldplays skiva “X&Y” • David Bowies skiva “Reality”
om thåström står för nånting han sa när han var med i ebba grön (sno från dom rika etc) lär ju han vara emot det här. cornelis antagligen med, liksom håkan som flera tillfällen sagt saker som "napster är bra, ladda ner", "jag tycker all konst borde vara helt gratis, det vore det ideala" och "det viktigaste är att min musik når ut till folk, ta den bara"
min åsikt om nedladdning / fildelning är för övrigt som jag alltid säger om sånt här: hade inte fildelning funnits hade folk inte kunnat göra musik i i närheten den utsträckningen de gör eftersom ALLA använder crackade program. några kanske köper när de bygger riktig studio, men alla börjar på ett crackat reason/cubase/logic etc. likaså sampling, en viktig del i modern musik som tyvärr stryptes av industrin på 90-talet, men som fortfarande är central. samt, såklart, att man inte hade kunnat få tag på t.ex. grime och annan ny musik eftersom whitelabels och sånt görs i små upplagor och sen hamnar på nätet och sprids till en mycket större publik, till fördel för artisterna som då kan spela utomlands.
jag tycker inte man ska lasta artiserna för detta, eftersom de uppenbarligen bivit förda bakom ljuset. det är mer pinsamt för skivbolaget att de slänger med svenska artister som skulle kunde vända sig mot dem i den här frågan. typ "vi stämmer dig för att du tog hans grejer, iofs tycker han det är lugnt men vi stämmer dig ändå". även om artisten tycker det är ok att du laddar ner dens musik så betyder det ju inte att skivbolaget tycker det. de vill väll dra in så mycket som möjligt på "sin" artist. men jag håller med om att det är dålig stil att inte prata med artisterna innan man tar med de i stämningsansökan. frågan är om artisterna kan stämma antipiratbyrån (mfl) för attde har laddat ner deras musik eller om det räcker med skivbolagets tillåtelse, kan ju vara värt för artisterna att kolla upp. skulle bli en rolig stämning det.
Hmmm undrar vadfan de tänkte på när de la in "Snooks skiva “Snook, svett och tårar”". Jag antar att de syftade på "ÄR" eftersom Snook, Svett och Tårar är en singel, känns som ett ytterligare bevis på hur lite bolagen egentligen bryr sig om artisterna och musiken.
killen: är ju möjligt att folk laddat ner ingeln iof
Och en singel är ju faktiskt en skiva, om än kort :) 10-4, over...
600 000kr/album får de aldrig ut, AP och Max har aldrig tjänat så mycket på ett album. Det måste vara realistiska summor, fildelningen har igentligen bara gett dem marknadsföring för så som ovanstående sa så vill han inte köpa skivor utan höra dem först...
RAWMUSIC.se - myspace.com/TMK6 - myspace.com/RAWMUSICLABEL
T-M-K * "AP och Max har aldrig tjänat så mycket på ett album " - förutom det uppenbara nonsenssvaret "nä just det, alla laddade ju hem istället för att köpa!" så kan man ju alltid beräkna det på nedladndingssiffran. Om man tar den något haltande slutsatsen att alla som laddat ner representerar en förlorad intäkt så är 600 000kr samma som 3773,6 nedladdningar och ett skivpris på 159:- Känns egentligen inte som en så orimlig siffra, för jag tror nog att deras plattor var tillräckligt hypade (och bra) att kunna sälja fyra tusen ex om inte en del av publiken föredrog nedladdningen. Att sen skivbolagen plockat större delen av intäkterna är en annan femma. 10-4, over...
Snälla sluta försvara bolagen.. ALLA artister på denna lista borde aktivt be om att bli borttagna eller vara beredda på bojkott.. INGEN kan väl försvara skivbolagen diktaturfasoner.. Dessa artisterna ska i princip vara glada för att de blivit nerladdade så mycket som dom har, annars hade ingen hört dom knappt.. Detta e absolut ingen diss utan ra så det ser ut på marknaden.. Inte fan ska väl konsumenterna o artisterna behöva lida av att musikbranchen inte haft någon framförhållning vad gäller sina intäkter, det får dom skylla på sina konsulter o andra JA-sägare som dom omger sig med
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
T2dafuckin - Var det där om att försvara bolagen riktat till mig? :) * "Inte fan ska väl konsumenterna o artisterna behöva lida av att musikbranchen inte haft någon framförhållning vad gäller sina intäkter " - Nej, precis. Dock lider ju artisterna / musikerna / upphovsmännen de facto av nedladdningen. I alla fall när de går över demostadiet. 10-4, over...
I min drömvärld så marknadsför artister sig genom att släppa CD:s, och tjänar ihop till hyran genom att kör spelningar/turné. I den världen får folket själv välja vad man vill lyssna på, och på det sättet stödja dom artisterna genom att se dom live. I den världen är playbackpop utrotningshotat och Bert Karlsson är numera hemlös i centrala karlstad. Har märkt att en del band börjat tänkt som mej, Pennywise bland andra släppte sitt nya album gratis på myspace för nedladdning, samtidigt sm man kunde köpa det i affärer, för att sedan avsluta det hela med en USA tour. Men så ligger ju Pennywise på världens i särklass bästa independentlabel också, Epitaph, kan det ha något med saken att göra?
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Simba - Problemet med din drömvärld är att folk inte går på spelninger i lika stor utsträckning som de plockar hem skivor. Tänk på din egen situation: av de du hittills laddat ner: hur många spelnignar har du gått på / skulle du gå på? Pennywise och de övriga på Epitaph är ju redan etablerade och har fans som har sett dem och kommer se dem igen. När de släpper skivor så köps de per automatik i tusental och på turnéerna är det tiotusentals som vill se dem. Peezay och övriga semietablerade i Sverige måste grinda bra mycket mer för att få ihop till hyran. 10-4, over...
Mabande P31 Jag är en livemänniska, har nog sett iaf hälften av artisterna jag har i playlisten live. Och grejen är ju att banden tjänar ju sina pengar på spelningar. Att sälja plattor känns mer som en statusgrej med platina osv.
Angående vilka spelningar jag skulle gå på så är det ganska många, åkte 70 mil för att se beastie boys på grönan förra sommaren, ska ner till gbg och kolla på mina gamla skatepunklegender i sommar, och jag har en tendens att åka på spelningar såfort ett attraktivt band kommer till sverige.
Känns lite som att du försöker lasta mej/kritisera min idé, jag är dock helt övertygad om att det skulle funka, och samtidigt skulle vi rensa bort alla "artister" som inte kan spela live.
Ja, visst är Pennywise etablerade, och man kan inte annat än att buga sig för deras inställning till sina fans. Varför tog du upp det? Det är ju precis sånt jag pratar om, där band skapar en anledning för folk till att se dom live, sen kör spelningar.
Sen att Peezey och co. måste grinda mer är ju självklart, men jag tycker det är fel att skylla på nedladdning. Hade man haft något som charmade och lockade publik hade man utan tvekan fått det att gå runt. Jag säger inte att peezey inte har det, men den dagen man inte längre får det att gå runt genom att enbart skapa musik tycker jag att man ska se sig om efter ett annat jobb istället för att spekulera i hur mycket pengar man blivit "blåst" på..
Blev mycket text och jag tror inte ens att min åsikt gick fram, men det är slöseri att ta bort det nu..
Känns som att varenda jävel tror att dom kan bli artist nowadays, sen blir dom bittra för att skiten inte säljer..
Simba - Orsaken till att jag kommenterade Pennywise var att du tog upp dem som ett fungerande exempel och orsaken till att det funkar för dem är att de har ett "startkapital" i form av en etablerad fanbase som till stor del hängt med sen innan nedladdning slog igenom. De har även spelat ute i många år innan de tog det här beslutet och vet därför att folk kommer på deras spelningar oavsett om de har en ny platta ute eller inte. De vet alltså att de kommer få tillbaka insatsen och göra en vinst. * "Känns lite som att du försöker lasta mej/kritisera min idé, jag är dock helt övertygad om att det skulle funka " - Jag är skeptisk till din idé p.g.a. att du bygger den på osannolika premisser. Att du åker långa sträckor för att se "legender" och "hjältar" säger inget om att du skulle göra samma sak för att se nån du nyss upptäckt. I fallet Beastie Boys och Pennywise så vet du att de kan sitt artisteri och att det med stor sannolikhet kommer bli en sjujäkla spelning. Någon du upptäckt genom nedladdning och som har sin premiärspelning på nån bar i Gamla Stan har nog inte lika stor sannolikhet att få besök. Sen är du garanterat inte representativ för den genomsnittlige nedladdaren heller ;) * "samtidigt skulle vi rensa bort alla 'artister' som inte kan spela live. " - Är verkligen definitionen av en bra musiker att han / hon kan framföra sin musik på ett publikfriande sätt? Det gäller ju dessutom inte bara de som framför musiken, utan även de som skriver den. Upphovsperson är inte alltid samma sak som "artist". Det är ytterst sällan producenten är med på turnéerna och han / hon får därmed inga pengar för att uppträda. * "Känns som att varenda jävel tror att dom kan bli artist nowadays, sen blir dom bittra för att skiten inte säljer.. " - Nah, snarare att det "Känns som att varenda jävel tror att dom kan bli artist nowadays, sen blir dom bittra för att skiten inte säljer.." 10-4, over...
Mabande.. Nä, det va inte till dig.. Jag bara tycker att nedladdning har blivit en mänsklig rättighet (iaf i I-världen), jag skiter fullständigt i att artister, skådespelare o alla andra inte får sin del av "försäljningskakan".. Skyll er själva att ni inte tänkte ett steg längre redan 1995.. Ska tex jag skylla på nedladdningen att jag inte blivit stor o säljer så att jag kan leva på det?? Så klart inte, jag får göra vad jag kan för att förändra situationen.. Bättre deals, mer gage, ringsignaler, melodifestivaler osvosv...
Okej, jag blev lite förvirrad :) Men vore det inte kul att kunna lägga upp en hyfsad budget för ett släpp och faktiskt kunna räkna på att gå jämnt upp med en insats på 20-30 k istället för att tvingas till en nollbudgetlösning? Aja, i vilket fall som helst: lycka till med musiken och jag kan ärligt säga att jag skulle rösta på dig i Melodifestivalen :D Skulle vara en orsak att kolla spektaklet (i alla fall om du inte gjorde som headline / fronda). 10-4, over...
Mabande P31 Grejen med just pennywise var ju att dom (som många andra punkband) började spela på jättesmå klubbar för iprincip ingenting alls, och har byggt upp ryktet som har idag genom att hålla jävligt hög klass på spelningarna, samt fortsätta langa riktigt bra musik där många andra band "sålt ut sig" och bytt genre för att få en större målgrupp.
Om jag idag hittade ett jävligt tungt band som jag tyckte mycket om så skulle jag givetvis dra iväg och se dom om dom spelade inom ett rimligt avstånd. Och jag tror du förstod vad jag menade med "riktiga artister". Hur ofta ser du massproducerad playback pop spelas live och dra hängivna fans? praktexpempel på detta är väl Bert Karlsson och hans bolag.
En artist är någon som skapar något som uppskattas av andra människor till den gräns att dom betalar för att se det.
Det gäller ju dessutom inte bara de som framför musiken, utan även de som skriver den. Upphovsperson är inte alltid samma sak som "artist". Det är ytterst sällan producenten är med på turnéerna och han / hon får därmed inga pengar för att uppträda. Där går våra åsikter isär. För devt första skulle jag inte gå ch se ett band som får musik och texter skriva av någon annan, för att sen bli söndermixad i studion och antagligen lira playback live. För det andra är ju det en deal som låtskrivaren måste göra med bandet i sig, och skriva kontrakt på.
Nah, snarare att det "Känns som att varenda jävel tror att dom kan bli artist nowadays, sen blir dom bittra för att skiten inte säljer.."Precis.. Visst är det säkert mycket svårare att slå igenom som artist nu när folk laddar ner regelbundet, men det behöver ju inte betyda något dåligt? Jag tror snarare att det kommer gallra ur musikscenen väldigt mycket, och det bästa kommer vara kvar.
För hur man än vrider och vänder på det så kvarstår fakta: Ett bra band kommer folk alltid vilja lyssna på, och kommer alltid gå på spelningar.
Ska tex jag skylla på nedladdningen att jag inte blivit stor o säljer så att jag kan leva på det?? Så klart inte, jag får göra vad jag kan för att förändra situationen.. Bättre deals, mer gage, ringsignaler, melodifestivaler osvosv... Öris i Melodifestivalen, det kulle vara något. du får starta upp ungdumshälsan igen så kan ni vara med som grupp.