Grammisgalan och landet vi bor i.
Kollade lite på typ halva Grammisgalan igår. Känns lite illa när allt är så dominerat av Idoldeltagare och pop/rock-artister. I princip inget elektroniskt, ingen hårdrock, ingen hiphop... nu upplever jag i alla fall att Kentfans och Bert Karlsson tagit över helt. Visst vann Adam Tensta (Respekt!) för att de måste ha en kategori för "dans, hiphop, soul", men det känns illa när Årets grupp, årets manliga/kvinnliga artist mm domineras av tight klädda, svårmodiga mespopare. (Har inte glömt Bloodshy, men jag lyssnar hellre på Goldmine än Britney. :)) Jag såg inte hela galan, jag kan ha missat något, jag säger inte att jag har absolut rätt. Men det känns som att det blir viktigare än någonsin för oss att sluta våra led, visa mer kärlek och bli aktiva inom vad som faktiskt görs och fixas inom svensk hiphop. PeaceGrammisvinnare 2008 Årets Album Kent – Tillbaka till samtiden Årets Barnalbum Blandade artister (Den blå) – Älskade ramsor, sagor & sånger från Barnkammarboken Årets Dans/Hip Hop/Soul Adam Tensta – It´s a Tensta thing Årets Dansband/Schlager Benny Anderssons Orkester/H. Sjöholm & T. Körberg – BAO 3 Årets Folkmusik/Visa Sofia Karlsson – Visor från vinden Årets Grupp Kent – Tillbaka till samtiden Årets Hårdrock Mustasch – Latest version of the truth Årets Jazz Rigmor Gustafsson – Alone with you Årets Klassiska Anne Sofie Von Otter / Bengt Forsberg – Terezín / Theresienstadt Årets Kompositör Salem Al Fakir – This is who I am Årets Kvinnliga Artist Säkert! – Säkert! Årets Manliga Artist Salem Al Fakir – This is who I am Årets Liveakt The Hives Årets Låt Lars Winnerbäck i duett med Miss Li – Om du lämnade mig nu Årets Textförfattare Annika Norlin – Säkert! Årets Nykomling Salem Al Fakir – This is who I am Årets Producent Salem Al Fakir – This is who I am MTV-Priset för bästa video Johan Söderberg (Familjen – Det snurrar I min skalle) Exportpriset Bloodshy & Avant IFPI:s Hederspris Alice Babs
"Nu har folk lyckligtvis börjat bli mer vidsynta, det är inne att tänka själv" - Örjan Andersson VD för Cheap Monday Jeans
Tyckte Petter gjorde bort sig när han visade att han hatade kent, tönt..
http://TackForKaffet.se - Svensk humorpodcast.
Moderator
2008-01-10 09:33
att dela hiphop och dans borde vara en självklarhet. jazz och klassiskt är inte ihopslaget...
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Mathie> Det är väl snarare så att han gjorde det många inte törs. Att spela tuff och sitta och hata på behörigt avstånd vid sin dator där ingen kommer åt dig, det funkar, men så fort nån faktiskt utrycker en åsikt där det kan få konsekvenser då tycker folk det är pinsamt och jadajada. Fast du är såklart ett undantag som är "på riktigt" och faktiskt "skulle säga det till honom face 2 face också"? Fan, gillar man inte nånting, visa det då! Varför ta taxi hem fortast möjligt och skapa en tråd en göra ett jävla inlägg på nåt forum om hur dålig stil och hur illa det är att den och den vann..
Skamvrån Productions www.tinitusochted.se
JAg vet inte om det var hat som Petter menade. Han kanske lika gärna kände igen sig i allt hat som driver Kent... men jag vet inte. Jag bryr mig inte nämnvärt. Kent har en helt otrolig fanbase så man kan gott hata dem lite också. ;)
"Nu har folk lyckligtvis börjat bli mer vidsynta, det är inne att tänka själv" - Örjan Andersson VD för Cheap Monday Jeans
Tror inte Petter hatar Kent. Han är väl personlig vän med flera i gruppen? Vet att jag har sett flera festbilder på Petter och Kent-killar på hans hemsida och har för mig att några av dem har varit och hälsat på honom i Åre. Det rörde sig nog mest om att jävlas polare emellan.... Hur som helst, så här kommer det att gå när folket får bestämma. Då blir det Kent, Idol och schlager för hela slanten... och röstar bara jurymedlemmar höjs röster om att det bara är branschfolk som röstar på sina favoriter utan att ta hänsyn till vad som säljer och vad folket gillar. Kanske är den nuvarande modellen ändå den bästa, även om jag själv hade föredragit att enbart juryn fick rösta. Dessutom håller jag med om att dans/hiphop/soul borde delas upp i tre, eller åtminstone två, skilda kategorier...
Fan mannen, du är fett med ful// Ey, kolla din tand den är fett med gul
Astma som proddat Amanda singeln...missade den, e det nåt o ha?
The Title Ute Nu! www.miztarodga.com www.myspace.com/tobyandmizta
Sheit P31: Gjorde han det många inte törs? Hade han varit som du beskriver det så hade han sagt till dom öga mot öga att dom suger i nyktert tillstånd. Jag skulle mycket väl kunna säga till honom att han var en tönt som gjorde det men chansen att jag träffar honom live är väldigt liten. Jag vet inte om det gör mig "riktig" enligt dig men, men..
Skivsamlare
2008-01-10 14:10
Så sjukt trist att hiphop till hör "Årets Dans/Hip Hop/Soul" och inte har en egen genre, dvs Årets Hiphop..
Yes! In Concert — For the love of music
Från Petters blogg:Till alla er som tror att jag tycker illa om Kent kan jag bara säga att jag är mycket god vän med Martin Skjöld och har ni följt bloggen så kanske ni har sett det. Att jag ställde mig på grammis hade med häftstiften att göra som The Uff hade preppat på min stol. Det gjorde helt enkelt jävligt ont och sen att TV lyckades filma det var bara en tillfällighet. Väldigt konstig reaktion av häftstift, men men..
Inte för att vara den som är den, men
//
brukar skylla på trycket när jag krökar för mycket en vinare varje kväll det är så långt ifrån nyktert försöker mörka mitt sätt men det blir ofta fel du kanske känner igen mitt problem det är då jag hatar mig själv för jag är patetisk och vaknar upp i hell och bara känner mig så dekis // från
hiphoptexter.com Häftstift låter som en magnifik cover up (vem har med sig häftstift till en fest?) :P
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Ok, ska vi lägga ner Petterskvaller nu kanske?
Jupp, det låter som en plan :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
hade lätt satt carola
Yo,i got a slight problem
Fan vad fett att Adam Tensta plockade hem en grammis!
www.mofetajerre.se
Är det inte dags att det arrangeras "hiphopgala" där det finns olika nomineringar. Årets artist, årets album, årets producent, årets utländska samarbete, årets nykomling etc. Nya artister hade kämpat som fan för att hamna som årets nykomling, hiphop hade växt ännu i media, BRA grejer hade släppts. Konkurrens är bra. Numera känns det som artister släpper bara för att. Man varken ser dem eller hör dem. Får sig en liten hype nån månad innan och efter släppet sen dör det. Respekt till RMH som är den enda svenska gruppen som jag tycker verkligen kämpar. Helt jävla klart att Adam Tensta vinner grammis, han hade likagärna kunnat rappa om blåbär och endå vinna. För det finns inte en enda jävel i Sverige som tar skiten på allvar och marknadsför det rätt! Ingen konkurrens alls.
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013
Petter är tydligen polare med Kent. Han stod upp för att hylla dom men klippningen var misslyckad, eftersom dom filmade honom precis när han i kent sa "alla som hatar oss" Skönt att Mange Schmidt inte tog nått pris. Det är sånna som honom som gör att ingen tar hiphop på allvar. Jag tycker ungefär likadant om Ken och Petter, även om Petter kan göra låtar som förortsidyll (stavning?) och Den nya som jag inte vet namnet på och Ken kan göra låtar som "bryter tystnaden". Varför sånt hat mot Kent? De gör inte vad vi gör, men de gör det bra. Att de fått en fjortis-stämpel är inget de själva valt och jag tror de flesta av oss är gamla nog för att förbise sådant. Kent har ett betydligt större artistvärde i mina ögon än vad många rappare som var på grammisgalan har. Det är tragiskt att Hiphopen ALDRIG plockat textskrivargrammisen. Timbuktu, chords, looptroop, organism 12 borde ju vara ständigt återkommande namn där.
Eller det var tydligen häftstift.. ajja. Olycklig klippning iallafall
Sen var det fett med tensta
Eftersom jag ändå skrivigt 3 inlägg på rad så kan jag skriva ett fjärde Helt jävla klart att Adam Tensta vinner grammis, han hade likagärna kunnat rappa om blåbär och endå vinna. För det finns inte en enda jävel i Sverige som tar skiten på allvar och marknadsför det rätt! Ingen konkurrens alls. Det är ju dock mer komplext än så. För att vinna en grammis så måste man ju gå hem hos hela Sverige. Artister som gör det simpelt istället för att krångla till det med musik som har något att säga, krångliga rim eller att hålla det hiphop snarare än pop. PSTQ kommer aldrig få en grammis hur tajt han än lägger det, hur mycket bättre han än blir, för han kommer aldrig låta pop. Man kan självklart släppa årets fetaste hiphop-platta, marknadsföra den perfekt, men ändå aldrig komma nära Mange Schmidt när det gäller grammisnomineringar och sålda skivor. Petter var där för att alla kan relatera till och förstå hans simpla stil. Ken samma sak. Mange samma sak, fast till den grad att det blir löjligt. Jag säger absolut inte att Ken och Petter är dåliga (även om jag inte diggar) men ju mer invecklat man kör desto längre ifrån en grammis kommer du. Om jag helt plötsligt skulle få en blixt i huvudet och blev bäst i världen på att rappa så skulle jag nog inte bli särskilt glad för en grammis..
Artister som gör det simpelt istället för att krångla till det med musik som har något att säga, krångliga rim eller att hålla det hiphop snarare än pop är ju de som säljer bäst. skrev inte hela meningen såg jag nu