I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Grammisgalan och landet vi bor i.

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2008-01-10 09:27

Grammisgalan och landet vi bor i.

Kollade lite på typ halva Grammisgalan igår. Känns lite illa när allt är så dominerat av Idoldeltagare och pop/rock-artister. I princip inget elektroniskt, ingen hårdrock, ingen hiphop... nu upplever jag i alla fall att Kentfans och Bert Karlsson tagit över helt. Visst vann Adam Tensta (Respekt!) för att de måste ha en kategori för "dans, hiphop, soul", men det känns illa när Årets grupp, årets manliga/kvinnliga artist mm domineras av tight klädda, svårmodiga mespopare. (Har inte glömt Bloodshy, men jag lyssnar hellre på Goldmine än Britney. :))

Jag såg inte hela galan, jag kan ha missat något, jag säger inte att jag har absolut rätt. Men det känns som att det blir viktigare än någonsin för oss att sluta våra led, visa mer kärlek och bli aktiva inom vad som faktiskt görs och fixas inom svensk hiphop. Peace

Grammisvinnare 2008

Årets Album
Kent – Tillbaka till samtiden

Årets Barnalbum
Blandade artister (Den blå) – Älskade ramsor, sagor & sånger från Barnkammarboken

Årets Dans/Hip Hop/Soul
Adam Tensta – It´s a Tensta thing


Årets Dansband/Schlager
Benny Anderssons Orkester/H. Sjöholm & T. Körberg – BAO 3

Årets Folkmusik/Visa
Sofia Karlsson – Visor från vinden

Årets Grupp
Kent – Tillbaka till samtiden

Årets Hårdrock
Mustasch – Latest version of the truth

Årets Jazz
Rigmor Gustafsson – Alone with you

Årets Klassiska
Anne Sofie Von Otter / Bengt Forsberg – Terezín / Theresienstadt

Årets Kompositör
Salem Al Fakir – This is who I am

Årets Kvinnliga Artist
Säkert! – Säkert!

Årets Manliga Artist
Salem Al Fakir – This is who I am

Årets Liveakt
The Hives

Årets Låt
Lars Winnerbäck i duett med Miss Li – Om du lämnade mig nu

Årets Textförfattare
Annika Norlin – Säkert!

Årets Nykomling
Salem Al Fakir – This is who I am

Årets Producent
Salem Al Fakir – This is who I am

MTV-Priset för bästa video
Johan Söderberg (Familjen – Det snurrar I min skalle)

Exportpriset
Bloodshy & Avant

IFPI:s Hederspris
Alice Babs

"Nu har folk lyckligtvis börjat bli mer vidsynta, det är inne att tänka själv" - Örjan Andersson VD för Cheap Monday Jeans