svensk hiphops 5 milstolpar
en hetsk diskussion mellan mig och en polare har dykt upp. vi har försökt sätta upp fem milstolpar för svensk hiphop. De tre första är vi överrens om, men sen är det stopp. Som det är nu ser listan ut såhär: -Latin Kings (Välkommen till förorten) -Petter-vågen (Ken, Blues osv.) -Fjärde Världen och Fattaru ("internet-hiphopen") Är vi rätt såhär långt? Vi har lite olika tankar på vad som måste in: redline records? looptroop? timbuktu? D6AA? bla bla bla
Vill säga att LoopTroop (även Chords mfl) e redigt duktiga på å sprida svensk hiphop utanför landets gränser. Lr?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag skulle vilja säga att organism 12,pst/q + afasi kör en rätt lika stil. Det är väl typ dagens Men förövrigt är det väl fortfarande lite indelat sådär "söder mot förorts rap" Håller ni med mig?
Looptroop bör ju helt klart vara med. Dom kom med den politiska och "stå emot systemet"-hiphopen..
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
den svenska underjorden måste vara med
Sen är ju den 5e delen (eller egentligen första) dom tidiga rävarna, som t.ex. MC Tim, ADL, Rob n Raz osv..som som startade det hela.
Leila K och Papa Dee oxå såklart...
vad har Rob n Raz gjort för "stora" grejjer, känner så väl igen namnet, har dom inte typ gjort soundtracket för nån film?
MR-J: Japp, soundtracket till filmen "sökarna" som kom 1993.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Milan_509 Du ser! jag visste väl det, är det någon som vet vad låten heter
det är väl omöjligt att få tag i den nu kommer ihog den var riktigt bra!
vill så gärna ha den, skriv till mig om ni vet vart
Du tänker inte på Area turns red (Shoot the racist) med Infinite Mass?
Jag tror att den heter 'Big city life' men jag är inte riktigt säker..
Jo, det stämmer
etna: 'Shoot the racist' är väl en av låtarna i filmen men Rob'n'Raz gjorde också en låt..
Area turns red är med i filmen "9 milimeter" Big city life heter den ja, finns även en remix av den Sjukt svårt att få tag i men vill ha!
Area Turns Red är med i Sökarna, likaså är Big City Life med Rob'n'Raz.
www.plaingold.com
infinite mass!
http://www.myspace.com/deadlykanha
En "milstolpe" är ju definitivt Kens framför slottet, inte för vad han gjorde men efter det gick det ju spikrakt neråt för svensk hiphop. Hela 1999 med Petters våta drömmar om Bananrepubliken och nordiskt samarbete som gick i kras och svensk hiphop gick ner sig i ett mörker av Beväpnad Tjockis och Netcees som skrek på lunarstorm hur många freestajl battlås dom vunnit. Sen kom ju 8 mile och alla som var någorlunda tighta på freestyle blev översvämmade av runt 700 000 freestailabatlerzZ och nu var det lika inne att freestyle som det var att graffa i mitten av 90-tal, medan mitten av 80-tal mest var breakdance. Nu när jag tänker på det, om trenden fortsätter speciellt i rika länder som i Sverige, kommer ungarna om 10 år sitta med helt nya portabla 1210:or med 110 watts högtalare inpluggade i röven OCH mobilen och scratcha som fan på metron.
ingen som nämner Sherlock?!?! dom borde ju lätt vara med
Tidsordning Ayo - Första rapparen som börja rappa på svenskaThe Latin Kings - FörortsrapPetter - Uppmärksamma den svenska hiphop scenen med vinden har väntLooptroop - Första rapparna som blev stora internationellt 5e vet jag inte...kanske kommer snart? :P
vart det verkligen looptroop som slog igenom internationellt först?
MR-J Tror det, iaf i Europa...har du nåt annat förslag ?
ADL har väl haft spelningr för 50000 i typ Japan men de vet jag inte om d var skitlängesen eller bara några års sedan,om de var för typ 3 års sedan så var de inte han som var först,läste de i ROcky iallafall
TopDogz147 nej faktiskt inte, det är ett bra förslag iaf!
d6aa måste ju vara med, det var dom som gjorde så hiphopen blev bra, haha..
be the change
5 snabba: Just D blir framgångsrika TLK vinner Grammis Petter säljer Platina Loop Troop banar vägen för independent-scenen MBMA introducerar flerstaviga rim
gubb och kristus med gruppen brigade som redan släppte första ep och sedan album under tidigt 90 tal, dom har b.la skrivit texter åt leila k i tidigt stadium, producerade sitt album tillsammans med stonefunkers crew, bland de första som gjorde sk "gangsta" rap aka "reality rap" (bättre ord), insperirade mc´s som leo, pst/q, ps the mariginal error och många mer, förde fram gbg på hip hop kartan ända ut i europa med mycket spelningar och bra försäljning + mycket mer, kör fortfarande som illizit muzik och sätter sina avtryck runt om världen
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Fevens grammistal måste väl räknas? Innan dess såg man i princip aldrig humor innan svensk hiphop.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D
Brunsås Hon var ju helt serri under det talet, det som var det roliga
Producent
2007-11-17 19:04
latin kings - i skuggan av betongen. där har du en fucking milstolpe, ett tio år gammalt album som fortfarande hugger huvet av typ hälften av alla album som släpps idag.. om inte mer. kanske ingen milstolpe försäljningsmässigt, men lätt en milstolpe inom svensk hiphop. Svensk hiphops första riktiga kvalitétsalbum. (ja, välkommen till förorten är choc nice också, men det hörs att det är kids som satt ihop det.)
Level 8 Studio - www.level8studio.se Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!
4 milstolpen skulle jag vilja säga är looptroop dom blev heelt sjukt kända reda när dom började köra ihop och blevq den första riktigt tighta hiphop gruppen i sverige. 5 milstolpen måste ju iaf vara adam tensta han har tagit upp svensk hiphop till en helt ny nivå, och han är inte bara känd i sverige heller utan det är verkligen mycket folk som lyssnar på honom. och hans nya "my cool" slog fan spiken i kistan till 5 milstolpen. peace
Don't do drugs, don't have unprotected sex,. don't be violent... leave that to me.
OMG SHERLOCK
Hålller med mr
Aggro P23 här... Men skulle vilja lägga till när fattaru vann rap sm som en nr 6... Internet mixtapesen osv.....
Hon checkar in mig från andra sidan baren. Du checkar in dig och uppdaterar status raden.
My cool...fan är det som är så bra med den låten? Det enda bra med Adam Tensta e remixen på they wanna know.
soundcloud.com/G-O-R-D-A
1. Blues, Ken 2. Advance Patrol mm 3. Lazee , Tensta mm
--/roadlake rep.2010+
Markoolio måste väl finnas med? :)
http://www.norliekkv.se
MBMA säger jag bara...
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
ayo- Första rapparen som börja rappa på svenska han rappade väl på engelska i början.
ajuste, MBMA & D6AA .. Glömde bort MBMA.. Dem tycker jag ska vara med, dom gjorde så hiphopen blev mer en en simpel låt..
be the change
Latin Kings, Petter, Looptroop och MBMA, det är nog typ dom som har gjort/förändrat något med swe hiphop scen.
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.
Lazee , Tensta mm Jag tror dom är för "okända" av allmänheten än för att vara med här, däremot tror jag att tensta kommer bli riktigt stor Vänta tills han cd, sen kommer alla snacka om tensta
Aggro har ju bästa förslagen hittils!
vissa är ju ganska roliga
1. Det började ju med Just det o grabbarna som började introdusera Svensk hiphop, på ett bra sett. 2. När TLK släppte "Välkommen till förorten" 1994. Vinner grammis samma år. 3.Looptroop, Scherlock, Natural Bond som gör de på Engelska. 4. Petter som tar Svensk hiphop till nästa steg 1999 med att sälja över 300.000 skivor. 5. Fattaru, D6aa, Mbma osv. Tog nästa steg runt 2000-2001. Skrytrap via internet. Om ni frågar mig...
Han var god för fem miljoner, men han valde flaskan – och livet som uteliggare. Det var där han hade sina vänner.<br>
"En "milstolpe" är ju definitivt Kens framför slottet, inte för vad han gjorde men efter det gick det ju spikrakt neråt för svensk hiphop. Hela 1999 med Petters våta drömmar om Bananrepubliken och nordiskt samarbete som gick i kras och svensk hiphop gick ner sig i ett mörker av Beväpnad Tjockis och Netcees som skrek på lunarstorm hur många freestajl battlås dom vunnit. Sen kom ju 8 mile och alla som var någorlunda tighta på freestyle blev översvämmade av runt 700 000 freestailabatlerzZ och nu var det lika inne att freestyle som det var att graffa i mitten av 90-tal, medan mitten av 80-tal mest var breakdance. Nu när jag tänker på det, om trenden fortsätter speciellt i rika länder som i Sverige, kommer ungarna om 10 år sitta med helt nya portabla 1210:or med 110 watts högtalare inpluggade i röven OCH mobilen och scratcha som fan på metron." Hahahahahahahahahahahaha! Jag kan fan inte sluta skratta. Hahahahahahahahahahahaha! Klockren betnerstyle på den bitterheten. Jävlar vad kul det var ;) ;) More of that shit
"Skulle väl åka dit som en inbrottstjuv /<br> som bara vips dyker upp som en tillbakaspolad simhoppsbrud /"<br>
HAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHHAHAH (syftar på de
kaladze X1 skrev)
Don't!
TopDogz147 P18 Det va inte Ayo som gjorde de första på svenska.
Har för mej han började rappa på engelska.
och sen e de faktiskt Mc Tim som gjorde antagligen den första inspelade audion på svesnka när han va 12 år gammal.
Kommer inte i håg vilket år de va. men runt 90-91 har jag för mej. men ska inte säga säkert eftersom jag inte e säker på årtal.
Nej Tack!!! Jag Kör.<br>
Producent
2007-11-19 12:02
men ärligt.. mc tim. han kanske var först med att rappa på svenska men det är det enda han är känd för också. milstolpar är fan bra hiphop och men det listas fler stolpskott känns det som..
Level 8 Studio - www.level8studio.se Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!
Tyngsta skiten som funnits i Sverige måste väl ändå vara Sherlock.. Dom lär ju vara med i listan hehe..
Fucka ur!