I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hiphop, vart är det på väg?

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2007-10-05 21:16

Hiphop, vart är det på väg?

Hej hej hallå alla.

Tänker nog skriva en hel del, ni som inte orkar kan ju därför...sluta läsa redan här. Typ.

Hur som helst;

Jag har lyssnat på Hiphop ett bra tag just nu, anser mig inte som någon expert som kan namnet på alla underground-rappare, vart dom spelar, bor, senaste plattor osv osv, men jag anser mig ha en hyfsad uppfattning om åtminstonde Svenska rappare låter och vilka de är.

Jag har däremot på senare tid börjat fundera på hur Hiphopen ser ut, mestadels i Sverige men också i andra delar av världen. Varför måste t.ex en rappare ha minst 50% låtar på en skiva som handlar om diverse brott, t.ex droger, vandalism, misshandel, rån osv.

Jag dömer inga rappare utifrån deras texter, därför att jag har börjat förstå att försäljningen går upp avsevärt bara genom att inte bara göra musik, utan också sälja en livsstil. Är det värkligen rätt, är det så det ska vara? Måste en rappare antingen begå eller bre på deras texter med diverse historier som säkerligen alldrig har hänt. Låt mig dra ett exempel, Chords - The Garden Around The Mansion. Min favoritskiva just nu. Tycker personligen att den är riktigt bra.
En utav låtarna, Wrap your Chops, handlar nästan enbart om knark.
Låten är riktigt riktigt bra, men jag tycker det nästan att det är sorgligt att låten tvunget måste handla om det ämnet för att dra ännu mer publik. Nu dömer jag som sagt inte någon om de skulle ta droger, eller om personen i fråga skriver låtar om det.

Men ärligt talat, hur töntigt är det inte att lyssna på en låt som handlar om att ta droger, med det enda argumentet att det är "coolt", "tufft", osv osv. Nu skulle 99,9% av alla som lyssnar på låtar pga just det alldrig någonsin erkänna det, men faktum kvarstår, Hiphop handlar inte längre om bara om musik. Man säljer, som sagt, en livsstil. Varför, är inte hiphopen mognare än så?

Jag personligen har alltid tagit avstånd från den s.k Gangsta-hiphopen med 50 cent, Akon, Kanya West och allt vad de heter i spetsen. Dom skulle kunna bajsa ur sig precis vad som helst, bara låten handlar om rätt saker. Brudar, Alkohol, Droger osv osv.
Och ändå sälja multum.

Varför måste det vara så här? Är inte hiphopare mognare än så?

En annan grupp som jag personligen lyssnar på, kanske inte precis just nu så mycket, men till och från, är Snook. De är några av de få (Inte de enda, det finns fler) som inte går och trampar i samma amerikaniserade fotspår som många andra. Deras låtar handlar åtminstonde inte endast om allt det jag nämnt tidigare, bara till viss del, och i sådana fall inte alls på samma "skryt-stadie" som andra. Sedan har dom en förmåga att ha en aning gladare, livligare (Eller vad man nu väljer att kalla det) beats som alla andra, med tung bas och kanske lite gitarr eller ett piano eller något. Men då plötsligt är det inte hiphop längre. Varför? Jag säger inte att man måste tycka om det bara för att dom försöker vara nyskapande. Men man behöver inte avfärda dem helt och säga att allt som har med Snook att göra praktiskt taget suger hästdrule. Eller åtminstonde acceptera att det finns andra som tycker om deras musik. Men nej, det är inte längre hiphop pga att deras l

...