I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk Hiphop är död sen länge.(endast seriösa svar)

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2007-09-20 15:57

Svensk Hiphop är död sen länge.(endast seriösa svar)

"Svensk hiphop"
Vart ska man börja.. ?
När bokstavligen tala riktiga mesar börjar göra låtar som heter etc "Supergalaxgruppen"  så kan det inte bli mer dekadent....
Svensk hiphop är Död sen länge. När grupper som etc snook får "hiphop awards" osv så kan man inte annat än skratta. I dagsläget känns det som om att varenda jävla snorunge rappar...Jag blir bara så jävla arg och Låtarnas innehåll är lika med noll.
Hiphop föddes på gatan, och gatanska den evigt representera...eller ? Idag verkar det inte som att någon tänker på hiphopens budskap, Härstam eller något som hiphop egentligen ÄR.
Hiphop föddes ur arbetarklass områden som ett sätt att berätta för den blinda världen hur läget är, och hur det ser för minoriteter och övriga arbetarklassen, rap handlade om orättvisan, förtrycket, Rasismen osv i världen. Vilka är rapparna idag i sverige ? Internet rappare som antingen gör helt oseriösa låtar om inget alls, fake ass gangsters som tillhör medelklassen, kärlekslåtar. Det är det enda som just nu skapas i svenska hiphopens ramljus. Men bakom kulisserna så finns dock fortfarande den äkta hiphopen som predikerar mot stat och kapital, Reppar området man är uppväxt i och samhörigheten för de som samhället svikit finns där..Men den "sorterns" hiphop blir bara mindre och mindre för var dag. Jag finner det förnedrande och vidrigt att musik genren hiphop har förvridits så GROVT. Svenska rappar som i dagsläget fortfarande gör äkta hiphop är okända och många har aldrig ens hört talas om dom rapparna. varför frågar man sig då ? Jag tror att det beror på att det har blivit en trend att vara "rappare". Jag menar, visst det är skitfint att skriva ner sina känslor , sin ånger osv i form av låtar dedikerat till sin mamma som ett förlåt för att man utsatte henne för en jobbig situation under ens uppväxt, eller låtar som berättar hur mycket man älskar en person. Eller att man lägger ner hela sin själ och hjärta i en text om vad som pågår runt omkring en för att försöka få folk att hitta en utväg från de man själv gått igenom. Men när varenda liten överklass/medelklass snorunge gör RÅKEFFA kärlekslåtar och "Förlåt för att jag snattade eller skolkade mamma" låtar, "Jag är så jävla hård för jag har slagits med folk några gånger" och "Jag har rökt brajj så jag är gangster"-låtar så skäms man. Är man själv trogen till gatan så vet man också vilka som är det själva. Man ser det, Man känner en slags samhörighet till personen/Personerna och orden i texten tilltalar en och väcker minnen. Scenener som idag runt om i världen fortfarande är äkta (enligt mig) är följande:

Franska Scenen
Amerikanska Underground Scenen (Pirus Bloods etc)
Holländska Scenen
Jamaicanska Scenen

Så enligt mig är och förblir den svenska hiphop scenen DÖD tills alla studio gangsters och mesar försvinner från den. Och som det ser ut idag, verkar det som att svneska hiphop scenen aldrig kommer att väckas till liv igen. Det var allt från mig. Vet inte riktigt vart jag vill komma med den här tråden, Kände bara att jag ville få d

brrrapp