I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Promoe gör soloskiva - på svenska

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2007-07-26 18:07

Promoe gör soloskiva - på svenska

Trevlig läsning mötte mig i morse när jag satt och bläddrade i en av familjens tidningar. I nöjes-delen dyker Promoe`s skäggiga nuna plötligt upp, och han kommer med goda nyheter. En ny svensk skiva skall släppas om cirkus ett år, när ny looptroop-platta och andra tidsödande projekt är färdiga. Vet att det är många på whoa som längtat efter detta, så nu kan ni äntligen lugna ner er och fullt ut njuta av sommaren.

God läsning:  

-

- När jag skriver på engelska kommer det från hjärnan. På svenska blir det mer kropp och själ.
Trots att Promoe är mitt uppe i en skivinspelning med Looptroop håller han ett eget projekt varmt. Sedan två år tillbaks jobbar han med sin första skiva på svenska.

Projektet har bubblat upp till ytan när det funnits tid. Hittills har det blivit sju låtar och målet är en fullängdsskiva helt på modersmålet.
-Jag spelade in en låt för två år sedan och blev jävligt nöjd. Det var naturligt att fortsätta.

Annars är det Looptroop som upptar mest tid för den Malmöbaserade rapparen. Gruppen arbetar med skivan i Göteborg men för tillfället är Supreme ute som turnéledare för Timbuktu och Promoe befinner sig hemma i Malmö. Under hösten går arbetet in i sin slutfas.
-Vi åker till USA i september. Vi kommer att vara i Los Angeles men jag har inte så bra koll på stan. Tanken är lösa det när vi kommer dit, att nätverka och leta efter gästartister.

Tidsplanen är som den brukar vara, lite lös. Förhoppningen är att kunna släppa skivan i vår och följa upp den med en turné.
-Enligt min egen tidsplan kommer jag hem i mitten av oktober och då ska skivan vara så pass klar att den går att färdigställa på en månad. Mixning och mastring tar sin tid så släpp någon gång framemot mars är rimligt. Sen kommer turnén och det är en hjärntömmare. Efter det tar jag tag i min svenska skiva.

Vad är skillnaden mellan att skriva på svenska och engelska?
-Jag kommer mer i kontakt med mitt inre när jag skriver på svenska. Det blir mer känslosamt.

Var hämtar du inspiration?
-Jag lyssnar inte på musik för inspiration, däremot lyssnar jag på beats. När jag hör beats hör jag ljud sen är det bara att göra det till ord. Det är inte så bara förresten.

Hur skriver du texter?
-Det är olika. Jag tycker det är fascinerande hur ord och uttryck kan ha oanade betydelser. Som när man kan lyssna på texten som den är, men den har ytterligare en betydelse bortom det uppenbara. Jag vill skapa en aha-upplevelse hos lyssnaren.

Att spela in på svenska måste innebära nya möjligheter till intressanta samarbeten.
-Ja, det har jag inte riktigt tänkt på men jag har redan arbetat med producenten Astma på några låtar. Sen gästar rapparen Afasi på två låtar och det är kul.

Förhoppningen är att det svenska projektet ska kunna ges ut om ett år.
-Problemet är att få tiden att räcka till. Men det blir något. Och det kommer att låta som Promoe, fast på svenska. 

(saxat från sydsvenskan.se)

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.