Supporta svensk hiphop!! ... Eller?
Ja, jag har länge bitit mig i läppen kring detta ämnet men nu måste jag bara få diskutera detta med heads och kanske till och med dom som klarat sig in i rummet där man börjar tjäna lite pengar på sin musik.
Jag har läst "Supporta svensk hiphop, KÖP plattor!" och "utan skivköp dör hiphop sverige" säkert 1000ggr sen jag reggade mig på Whoa för ett antal år sedan. Ett par ggr har även dessa slagord, och liknande hybrider kommit från "kändisar", som tycker att folket som tankar - dödar svensk hiphop osv osv. Ni är med på vad jag menar gissar jag.
Gång på gång på gång... på GÅNG! får jag försvara varför jag tankar en hel del svensk hiphop och inte köper plattor. Inte allt, men det mesta av mitt cd bibliotek med svensk hiphop är brännskivor. Som jag ser på det så börjar den svenska hiphop scenen likna en V.I.P klubb. En V.I.P klubb som man måste känna någon av de som brukar hänga där inne för att själv komma in. Det finns ett "centrum", där de "high and mighty" på våran hiphopscen hänger. Det finns hangarounds till dom som (i min mening) får cred/ryggdunkar och till och med en chans att släppa något, och detta är mer eller mindre på grundera av assosiation. Det släpps en del musik, inte mycket men en del... men det man ser i te.x Tv eller det som spelas på annat sätt, pga ekonomisk uppbackning är i 9 fall 10, rent jävla skräp. Det som är riktigt bra får sällan inte ens en chans att lysa för att man inte kan ha med X antal Ison&Fille, Petter, Ken, Timbuktu, Fattaru medlemar etc etc etc. Kontenta? Varför känns det som om man bara känner rätt snubbe så kan man få släppa vilken jävla skit som helst? (Exemepel) Vårat Audio forum huserar en jävla massa skit, men det finns guld där. Det finns guld som om det endast fanns lite mer "Dela med oss av kakan" mentalitet och lite mindre V.I.P klubb så skulle hiphop sverige må så jävla mycket bättre. Precis som i verkliga livet så måste vi få mera mångfald. Jag är trött på att se samma snubbar visa sina självgoda nunor i "alla" vids som släpps. Egna som andras. Jag hajjar att det är i stort sätt omöjligt att leva på sin musik i sverige, av en rad olika skäl. Litet land, hiphop är inte lika main streem som det är i te.x USA. Det är också svårt att leva på sin musik pga sånna som mig som inte köper specielt mycket plattor. Men, till mitt försvar, inte fan tänker jag köpa all skit som släpps bara för att stödja den svenska hiphopscenen? Jag köper det som är riktigt jävla bra - punkt. Ska man få skit för det? Om endast en låt är bra på en platta så tänker jag inte tjacka hela.
Sveriges hiphopscen kommer aldrig att dö, att det skulle vara annorlunda känns mera som ett påhitt av någon avdankad rappare någonstans som anser sig själv vara tillräckligt het för att kunna leva på sin musik och tycker att vi andra som väljer att sitta framför högtalarna och avnjuta musiken istället för att stå i studion, ska få dåligt samvete för att vi "inte stödjer svensk hiphop" genom att vi inte tyst äter all
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.
|