Vad gör en till hiphopare?
Vad gör en till hiphopare? Ikväll satt jag och snackade lite med några polare och så började vi prata om olika musik stilar. Då sa jag att jag var hiphopare, men då fick jag direkt svaret "Hjalle du är inte hiphopare". Dom påstod att det inte var musiken som avgjorde. Men vad är det då? Jag skriver texter dagligen och rap är det ännda som pumpas ur mina högtalare. Måste jag använda mig av alla hiphopens fyra element för att kunna vara hiphopare? Eller ännu väre måste man ha på sig bling bling, hängiga jeans och en keps på sne? Lite konstigt att jag tog åt mig egentligen men när man ägnar dag in och dag ut med att lyssna och skriva på låtar så är det som ett slag i magen. Så jag undrar, vad tycker du gör en till en hiphopare?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
du e rappare...
www.facebook.com/papmusik www.p-a-p.se www.facebook.com/menasmusic
Okej, men då omformulerar jag frågan lite. Om man är rappare är man då inte hiphopare? Måste man då också syssla med dom andra 3 elementen?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ger ett litet exempel här: petter, vem ser inte peter som hiphopare? Det är kanske många som inte gör det, eller? Han rappar ju också bara med på mycke högr nivå. I för sig så klär han sig i "hiphop kläder" men hiphop är ju ingen kläd still så det ska ju inte spela någon roll.
Det ligger inte i vad du gör, utan hur du gör det, man måste leva det... äh vafan jag kan inte definera det heller haha jag vet inte om jag klassas som hiphopare, jag rappar, gör beats,, lyssnar på det, klär mig i det, e konstant omringad av folk som e heads, DJs, proddare, rappare, graffare, breakare... Det enda vi gör e pratar om det, beatboxar, freestylar, uppträder o festar o dansar till det, så jag kan nog säga att lever det, även om jag inte sysslar med alla elementen så lever jag ändå med det... jag tycker inte det e fel när folk ser en person som e hiphopklädd o så, o dom säger "ooh kolla en hiphopare" jag säger själv så, men jag borde heller inte skriva i denna tråden för jag e inte i rätt tillstånd för sånt här haha
www.facebook.com/papmusik www.p-a-p.se www.facebook.com/menasmusic
Jag kallar inte någon hiphopare eftersom det är ett ord som samhället har "kommit på". Om man ser någon med baggy jeans och stora hörlurar så säger folk direkt att det är en hiphopare, även fast man kanske inte själv kallar sig det.
Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta.
Jag tycker det är när man lever hiphop. Att man tjänar pengar på det, eller inte tjänar nått alls, men bara ägnar sig åt det. Ser mig själv som bara nästan hiphoppare. En newerakeps gör det inte, inte baggyjeans heller, det kommer inifrån.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Huruvida du är hiphopare eller inte är väl främst upp till dom som träffar dig att avgöra. Det handlar väl om kategorisering på gott och ont...
det handlar om att vara hiphop i allt man gör. man kan inte vara hiphop ena stunden och sen inte nästa. antingen köper man hela konceptet eller så är man inte hiphoppare. det går till exempel inte att vara hiphoppare om man inte gillar rap eller inte tycker om crack.
back like cooked crack
"det handlar om att vara hiphop i allt man gör" shit vad jobbigt det måste va att vara hiphop i allt man gör, typ o börja freestyla på anställnings-intervjuer och snacka ebonics med farmor i telefon..... nä då är det skönare o va musikälskare istället för hiphoppare....
Ordet "Hiphopare" låter som något min morsa skulle säga :) Om jag ska va ärlig, så varför ens bry sig? Du behöver inte klä dig i hiphop-kläder för att lyssna på rap, du behöver inte prata som en gangster för att gilla hiphop-kulturen, du behöver inte ha "bling" för att verka "fly" ;) Va dig själv, och om det skulle vara nån form av definition på ordet "hiphopare" så visst, men det är ju knappast som att du ska behöva bevisa vem du är inför dina kompisar, det borde du ju göra hela tiden genom att bara vara!
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Det enda jag tycker man behöver göra är att gilla musiken! Men man behöver inte BARA lyssna på rap, men man bör ju se det som sin "huvudsmak"! Fast jag tänker inte på mej själv som hip-hopare, det kan alla andra göra! Man e ju bara sej själv! Crack behöver man absolut inte gilla enligt mej!:P! Hip-hop skapades inte ur rök!
Det att va sig själv e dt viktigaste! det känns som att många av "oss!()" e så jävla måna om att vara äkta att vi blir kopior av det vi ser på MTV! Att låtsas vara som dom är ett hån mot allt dom gått igenom tycker jag!
det är ngt som kommer inifrån, en känsla och ett sätt att leva hela sitt liv, kunskap behövs och man kan bara ej bli det över en natt, det är ngt man aldrig släpper och går ifrån, sen är det även en del gata och fattigmans ursprung som hip hop kommer ifrån, vissa kan relatera mer till det och känna igen sig, sverige har dock ej än en stor hip hop kultur där alla är det som tex i usa, uk och france
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
man måste kunna big daddy kine lines...det e det viktgaste!
kane förstås... jag torska direkt
Man kanske inte ska kalla sig för hiphoppare om man har mtv som ideal.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
"hiphopare" & rappare e helt olika saker.. "hiphopare" e väl folk som diggar ens shit å lyssnar på den musiken. visst e det en klädstil också men som du själv säger - e det inte kläderna som gör mannen i detta fallet. å för Dj's, producenter osv. En producent är en Producent. inget mer me det. en dj är en Dj, en emcee är en emcee, en hund är en hund. you get the picture.. haha.. peace.. www.myspace.com/DurrtyJada
GUERILLA WAR TACTIX - BLACK MASS RITUAL - HUMAN GENOCIDE PROCESS - www.myspace.com/GuerillaWarTactix - Album Out Now!
Håller med Gokaku i stora drag. Frågan i inledningen är enligt mitt tycke felställd eftersom den bygger på en grundpremiss som jag inte köper: nämligen att man måste bevisa för sina "vänner" att man är hiphopare. Vet du det själv så räcker det så. Men visst, människan är en social varelse och jag skulle ljuga om jag sa att jag "inte bryr mig". Men det där är en inre kamp man får ta. Huvudsaken att du diggar skiten, odlar dina skills och utvecklas inifrån så att säga. Man bör på ett rationellt plan hela tiden ha klart för sig detta: musiken/rappen är ett mål i sig , det är inte ett medel för att nå ett mål. I detta fall skulle målet vara en "position i gruppen" eller nåt sådant. Så börjar också ofta ett engagemang inom hiphop har jag märkt, men den identitet som man då eftersträvar kommer i regel senare... efter år av förkovran. Då är det ofta, paradoxalt nog, inte heller lika viktigt att vara "hiphopare" i sina polares ögon.
Det jag gillar bäst hos andra är mina förväntningar. (www.myspace.com/tungviktarna – Samvetet säger: bli den du är!)
Tack för alla svar!
u know if u hiphop...
Man behöver nödvändigtvis inte syssla med något av dom 4a elementen för att vara down enligt mig, det finns så mycket annat som man kan bidra till för att hålla kulturen vid liv och få den prestigefyllda titeln "Hiphoppare" Ett exempel är att annordna Jams eller gatufester. Många personer har en tendens att glömma arrangörerna. Hiphop sitter i hjärtat, inte utanpå iform av flest brands vinner.
www.myspace.com/PsyBoogie
Nu ska jag berätta hur det är, eftersom inte många verkar fatta! För att bara hiphopare behöver man syssla med minst 1 av dom 4 elementen. Man behöver itne hålla på med alla eller två, minst 1. Så nu ska jag ge exempel. Petter, Timbuk, Snook och T.R är alla hiphopare, dom rappar. DJ Large, Embee, DJ Kid Scraam, Breakmacanix är alla hiphopare, de gör beats och är DJs. Alla i Wufc, DNE, Marr och Read är alla hiphopare, dom graffar. Grabbarna i FreestylePhanatix, Grounded och alla andra som breakar är hiphopare, för dom breakar!!!!! Altså Hjalle du är en hiphopare om du skriver texter. Man kan inte kalla sig hiphopare om man bara lyssnar på musiken. Så är det och går inte att förändra...
Har suttit dagen lång på tåget genom babylon.
^ man är då ett hip hop fan ^
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Haha, hoppas Curts inlägg var en ironiskt. Annars sitter jag här ensam i mitt rum naken och lyssnar på Feven medans jag helhjärtat fnittrar.
Det är inte lätt när det är svårt..
Sen vad äre för noja med att "vara" något? Vilken människa sitter hemma och funderar över "damn, är jag hiphopare eller ej?". Lallarballar hela bunten.
Det är inte lätt när det är svårt..
Om du känner dig som hiphopare så är du väl det, tycker jag.
Producent
2007-05-05 15:15
Jag tycker att man kan absolut vara hip-hopare utan att hålla på med något av de 4 elementen. Ibland tycker jag nästan att det är för många utövare Graffitti målare som inte kan måla, rappare som inte kan hålla takten-håller bara på för att vara äkta. Sen finns det rappare, målare, dansare & dj´s som inte är hiphopare också.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Hangaround
2007-05-05 15:18
Man ska följa de tio budorden givetvis.
Vad menar skitdum med att han hoppas att mitt inlägg va ironiskt??
Har suttit dagen lång på tåget genom babylon.
Alla bara babblar om dom fyra elementen - jag kör med golvvärme, det är mycket bättre. /Prinzen. Seriöst, klottrare och sånna som kastar sig på huvet är fattiga. Själv skrattar jag åt folk med för stora byxor och kepsen på sned. Skiter totalt i om jag "är" hiphopare eller inte, lyssnar på musiken, det räcker för mig. Slipper jag kallas för hiphopare så är det en bonus.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin". Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län
fuck hiphop is what i got to say och för övrigt så håller jag med S-oteric.
"shit vad jobbigt det måste va att vara hiphop i allt man gör, typ o börja freestyla på anställnings-intervjuer och snacka ebonics med farmor i telefon..... nä då är det skönare o va musikälskare istället för hiphoppare..." Ha ha.. fan det bästa som skrivits i den här tråden!
Det blir vad man gör det till!
det är som många säger enligt mig, ha en anknytning till det, men stå också för vad DET står för, jag känner många dubbelmoralister som är rasistiska men ändå går i feta eckö-kläder, skapar icke-orginell hiphop och beter sig illa. Så ser mina medmänniskor på "hiphopare". Jag kallar mig för hiphopare, jag är zulunist och humanist. Det tycker jag är viktigt. Anknytning och kunskap.
"Frankrike har aldrig någonsin varit så fritt som under den tyska ockupationen."
s-oteric du föraktar alltså kulturen vars musik du lyssnar på? du är lite konstig..
....eller?
aa d verkar så...men the furious 5, mfl. hade inga stora kläder. O dem kom fuckin på hiphop...d handlar inte om kläder!
jippie nu vet jag hur man blir en sån där "hiphopare" Wooooow
.::: © Adasme™ ® :::.
Jag definerar iaf inte mig själv som hiphopare utan som rappare. Men andra verkar tycka jag är hiphop till viss mån. Jag gillar musiken, jag gillar graffiti, jag gillar dansen osv osv. Och om jag hade råd skulle jag nog klä mig hiphop också! Men pengarna går till annat.
A historian is a prophet in reverse
Nu när jag tänker efter är jag nog ganska hiphop ändå, inte för att det spelar mej någon större roll, jag är den jag är och har aldrig försökt förändras, det kom naturligt. Natural born hiphopper då kanske?
A historian is a prophet in reverse
Producent
2007-05-09 19:31
pengar, is & svårparkerade bilar gör dig till hip hopare.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Lever du för hip hopen så är du fanimej en hip hopare.
Du kanske kollar, men du ser absolut inte.
Hiphop är ingen kultur idag, Det är en trend..
"Like Walter. E. Curtz, Im Living with insanity, I'll Raise Child Soldiers and make them Murder their family" - Nero
hiphop e olika... hiphopare i sverige inte samma sort som hiphopare i usa
När du själv säger att du är hiphopare så är du det.. Sen om andra kommer misstycka är en helt annan femma...
e man hiphoppare om man e gammal graffare? e man hiphoppare om man inte gör någon av elementen men man jobbar runt dom? e man hiphoppare om man har hiphop klubb men spelar inte skivor själv?
?- Hur många bor det i Tyskland? - Gôr-many.
Hiphop är ingen kultur idag, Det är en trend.. kunde inte sagt det bättre själv,så TRAGISKT men så SANT .
Behöver beats !!
Hiphop är ingen kultur idag, Det är en trend.. wooord.
en trend i analen? färskingar! stay real or get fake! hiphop är ingen jävla trend, däremot så finns det massa fula finniga fläskisar som tror dom är hiphop, som funnit sin "plats" i "ghettot", gillar man hiphop gillar man hiphop, man vet en del historia, man har sin egen hållning till hiphop, man måste inte aktivt uttöva ngt element, men jag skulle inte kalla ngn som lyssnar på 50 cent o har en NY kepa på snedden för "hiphopare" om personen inte lyssnade på annan shiznit som jag skulle kalla HIPHOP! fresher n deffer! Det är bra musik, soft konst, polikien går (som folk på whoa vägrar erkänna) åt vänster, det gör den genom att det i grunden handlar om att det skalla vara liberalt, icke kapitalistikst, främst skall hudfärgen inte bestämma ett skit! frihet! fonkeydonkey, rap, sköna historier, o så mtv "hiphop" stenhårda tuggare som skjuter folk med ak47'or o sedan har trekant med en kines, en mulatt, o en porrblondin...NOT fo real! stay real! det är alltså inte vad jag associerar till hiphop, mtv på senare tid har förstört en del...det handlar om vilken attityd man har till saker, bra musik är tung musik, graffiti e smooth, turntablism e så soft att man får orgazm, rap n breakin in tha mixz, flixzflixz....hoppad nån får känslan av vad jag menar
funkyass tur att du har stenhård koll,jag kan säga att jag bumpa ready to die när du lyssna på backstreet boys eat a dick homo
Behöver beats !!