Emilush & Caustic friade
Skönt att de inte fick någon påföljd mer än att fler ladda ner skivan/låtenLänk
gött för dom!
Twelve Tribes of Israel
Gött för rättssystemet. Finns en artikel på DN.se också.
Producent
2007-04-16 14:12
niceness.
http://www.soundcloud.com/gyllander
Word up Eksem. Gött för våra grundläggande fri- och rättigheter!
This is how we do in the XR2 myspace.com/birchstreetproject
Det var ju självklart att dom skulle bli friade..
var det för "upp med fingret" som åtalet väcktes?
DIF!
Bra, rättvisa! Värsta reklamen för grabbarna, detta var bra för dom.
Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu. http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw
Nu fick man lust att dunka upp med fingret =D
You already know, den e on lean!
"Själv säger jag att grabbarna efter en prövning bör frikännas"
/ jag i första tråden om saken:
Rap-grupp från Skåne åtalas .
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Ett tiotal fans var på plats för att ge sitt stöd under rättegången. hehe det där lät ju dock lite kul .. men gött för gubbarna
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!
Duktig Mabande ;) Egentligen var ju hela grejen mest pinsam. Löjligt att det hela gick så långt som det gjorde. Men rättvisa har skipats och jag är nöjd Emilush och Caustic fick ju en otrolig chans till promotion, så bara kul för dem
Soft för dom, skulle kännas riktigt sjukt om dom faktiskt hade blivit dömda för en låt liksom...
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Om det hade varit nazi-rap med hets mot folkgrupp så skulle det väl inte vara "sjukt" om de blev dömda? Beroende av låtens innehåll så bör det kunna bli en rättsak och en dom. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande P30 Väldigt sant iofs. Jag menade mer,
den låten med tanke på att det ända dom sa (som jag uppfattade det iaf) var i princip "fuck the police" vilket väldigt många artister har sagt väldigt många gånger tidigare.
mabande... I och med att poliser inte är en folkgrupp så var väl hets mot folkgrupp aldrig en aktuell rubricering. Därför skulle det ju va en annan grej om det handlade om nåt nazi-band... Om jag inte minns fel så försökte åklagaren med att få det hela till förargelseväckande beteende, och där känns det som att gränsen är mer luddig mellan det tillåtna och icke tillåtna...
What would macgyver do?
Beklagligt att det fick sådan uppmärksamhet. Alltid när allmänheten får upp ögonen för "dom där hiphoparna" så är det talanglösa nollor som representerar "oss".
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin". Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län
Pilsner - Mitt exempel riktat till Gogaku var inte en parallell till emilush / kaustik-låten. Gogaku - Vad jag förstått så var det även någonting om att "starta krig" mot polisen, vilket man (om man verkligen, verkligen vill) kan få till någont form av uppvigling, men fortfarande var det en ganska löst påkommen rubricering... 10-4, over...
"Ett tiotal fans var på plats för att ge sitt stöd under rättegången" They got some serious back up hahahaha.. Nää men det var bra att dom inte torskade.. Larvigt att det ens gick så här långt.. Men men, bra för dom.. Emil Göransson, Daaamn har alltid trott att killen var blatte.. jag menar han bryter ju sjukt mycket.. Ajja Fred Ut
"emilush o caustik friade" , tolkat i verbform imperfekt kan också vara upphov till många missförstånd
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!
gött för dom! inte mer än rätt
http://www.myspace.com/akinonline
oja, nej shit. e detta nyheter?
jag kan hela dig , bara du sätter dig ner o blöder med mig 5 timmar....
Det är som Ken Ring och hans talk om att storma slotten, fast sämre. Kul att de blev frikända i alla fall.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift
härligt att det fortfarande finns folk som hjälper till att odla mina fördomar om svenska rappare
skriv kort, helst inte alls
fungerar det så att om man har en koncert och att 95 % (och de resterande inte bryr sig ett skit om vad för låtar som körs) av publiken skriker: "kör nazilåten" och man drar igång sin låt med massa rashygien osv. inte kan bli straffad ? rent juridiskt alltså?
Utan att ta ställning till något angående Emilush & Caustic-fallet så förstår jag verkligen inte hur folk kan jämföra polis-hat med nazism
personligen vill jag inte ha någon jämförelse, men eftersom det va upp lite tidigare i tråden undrar jag över det. sen är väl inte jämförelsen så jättesvår. Krig mot polisen, krig mot lägre stående, det som skiljer är uppgifter och ställningar i samhälle, hittar, rent hypotetiskt, judar på något överjävligt får alla judar skit för det oavsett om du är en "ond" eller "god" jude och hittar snutar på ngt överjävligt så är det samma sak. sätt på dig en kippa och du blir hatad av nassar, sätt på dig en polisuniform och du blir hatad av hiphopare (?) :P
jag är på inget sätt nasse eller ngt. förhoppningsvis kan hela whoa se igenom det jag skrivit när jag inte skrivit "rent hypotetistk" detta är bara en tankeväg inte några åsikter. jag hatar fö. inte polisen. däremot folk som hittar på skit för att dom har en ställning som tillåter att dom kan komma undan med det. det gäller alla! vdar som lyfter bonusar till folk som snor min cykel eller förstör mina grejer, huliganer som slåss och på detta sätt tar upp vård/akutplatser på sjukhus och gör att vanliga människor som skadar sig i arbete får ställa sig i kö. så, nu har jag ventilerat!
mike_ Jag förstår vad du menar men jag kan ändå inte greppa hur man kan jämför etnicitet och yrke som du gör
Scripta självklart menar jag inte att jämställa etnicitet! man är inte född till polis tex. jag provocerar bara lite. jag är trött bara. personligen är jag trött på alla som hatar polisen. poliser gör en hel del bra grejer. sen gör dom en hel del jävliga grejer också och det blir ett jävla liv. klart man inte vill ha å göra med polisen men att 2 pers skriker "hata polisen" och "starta krig mot polisen" gör mig förbannad när dom bor i landskrona där det finns en sjuk kriminalitet. tyvärr har dom här två killarna kanske fått betala för vad hela staden hittar på och det är väl bull. sen är det hela en freespeach grej i sig att gapa om poliser som bär sig åt som cepen. aja bra i sig att dom inte åkte dit.
mike_ Okej...Jo, om polishatet håller jag med dig till 100%. I Sverige är det oftast så jävla omotiverat och löjligt att det är nåt sjukt. Det är klart att polisen ska kritiseras för de fel som dem faktiskt gör, men ofta så är det inte ens det de handlar om
kul för dom men i mina ögon är dom fortfarande två dumma personer som såg dumma och stumma ut när dom var på Insider.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
poliser gör en hel del bra grejer. sen gör dom en hel del jävliga grejer också och det blir ett jävla liv Det klart det blir liv. Jag vill inte leva i något samhälle där poliser får göra fel och komma undan med det. Man får trots allt tänka på att dom är utbildade till det dom sysslar med och att komma med argument som "det klart polisen lackar när man skriker snutjävel till dom" fungerar inte då en polis måste kunna hantera en sådan situation och aggera proffesionellt, inte dra betongen när det saknas en anledning vilket det gör i en situation som mitt exempel. Sen kan jag helt förstå att polisyrket måste vara en riktig bitch ibland med tanke på allt hat dom får mot sig, men om en polis då ska "aggera som en vanlig människa" och dra till den hobby-revolutinära 16-åringen så tycker jag även att polisen ska behandlas som en "vanlig människa" i domstolen också, polisens ord ska verkligen inte väga mer, i sådana fall alltså. Jag tycker det är fett att folk säger ifrån, sen om Emilush och hans kompisar gjorde det på rätt sätt vill jag inte uttala mig om. Situationen hos Insider var väl inte den smidigaste vilket var jävligt trist då vettiga saker kunnat framförts om rätt man hade varit på rätt plats så att säga. Jag vet inte med folk men jag förstår inte hur man kan acceptera polisbrutalitet och slå ifrån sig det hela med "Äh, dom gör ju oftast ett bra jobb", men jag antar att det handlar om egna erfranheter osv. Peace in and out
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
det är trådar som denna som får mig att hata whoa och folk som sitter här o skriver
smutsiga södern.
Tingsrätten beslutade sig för att dömma dom till 30 timmars övande på rapping
Ninjutsu kan sparkar och slag! smack i huvet och i mag -en
"e detta nyheter?" I allra högsta grad.
alltså de här fucking bratsen borde straffas in public för vad de har gjort mot svenska hip hopen. när jag hörde om låten o insider segmetet tänkte jag "ok de här e real dudes som verkligen blivit fel behandlade av snuten som många som jag känner inkl. myself o de har en good reason för att göra låten" men nej, jag sätter på tvn o ser de, vad har ni blivit stoppade för?? ni skjutase varandra på en fuckin cykel?? ni blev säkert utslängda ur en klubb av en vakt o ni tror det e snutens fel, motherfucker ni kommer säkert inte ens in på en klubb. ni posar där på tv med ert "crew" o skriker fuck polisen, man I DON`T BEILIVE YOU, YOU NEED MORE PEOPLE! en av er t.om. höll i ciggen som en 16 årig brud som precis börjat röka o står utanför skolan. "i början när polisen kontaktade oss så var vi lite rädda", ni skämtar?? börja dissa polisen när ni fått stryk av de så mkt att de till slut slänger ut dig ur polis bilen o tar inte ens dig till polishuset bara för att de vet att du kan anmälla dom där! börja dissa de när de försöker låsa in dig 2 år för nått du inte gjort men drar dig över kanten för att du en fuckin blatte o pundare i deras ögon. vad ni gjorde precis e att förstörde för alla ritkgia artister, alla föräldrar som såg det där har nu ännu mer reasons att hata ner svensk hip hop. you dumb motherfuckers, hur fan kan folket på whoa support this. i aint down med cops, de har förstört mitt liv i 4 år men om snuten ska dissas ska det göras på korrekt sätt av folk som verkligen har haft beef med grisen. så jag ber er att shut the fuck up o börja istället göra grymma låtar för att få en buzz istället för att rida på dne här vågen som vi andra för suffer för, let the real dudes handle that.
- "This one here just might be my masterpiece..."
nuff said. plaow plaow...geez och ja håller med Crome, han caustic verka skiträdd
Klart att de skulle bli friade.... Men däremot borde de bli fällda för att de gör så otroligt dålig musik....
..........?
"Klart att de skulle bli friade.... Men däremot borde de bli fällda för att de gör så otroligt dålig musik..." hahaha, wooord
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma
Skitdålig låt förövrigt.
DIF!
mike_ - Om du skulle göra en nazilåt med rasbiologi och uppmaning till "raskrig" och gasta "döda alla judar" eller "döda alla bosnier" så skulle du bli dömd för hets mot folkgrupp. Något som "vit makt"-grupperna här i Sverige lärde sig ganska kvickt i början på 90-talet och därför förvrängde orden i texthäftena (så att "jude" blev "julgran" och liknande) och tack vare att de sjöng så kasst + dålig inspelningskvalité så var det omöjligt att avgöra exakt vad som "sjöngs". Främsta orsaken till att dessa grabbar blev friade är nog att det var så löjligt svaga formuleringar i texten. 10-4, over...
Mabande - tackarCrome - Word
åsiktsfriheten är i samma rang som den sk tryckfriheten... i o m att media spelat upp emils låt på tv o skrivit friskt om det så innebär det att OM dom skulle haft fällts så hade det kunna väckas åtal mot Svt o tv4 för att dom visat EXAKT samma olaglighet, den enda skillnaden är att dom visa det för alla dagisbarn kl 07 på morgonen...... det här e så gamla nyheter, ungefär som att emil blir haffad för att han rullar cigg med långa rizzla , överallt... är det så konstigt?? detta är en vinter fotosyntes mina vänner...
jag kan hela dig , bara du sätter dig ner o blöder med mig 5 timmar....
killedbynature * "
i o m att media spelat upp emils låt på tv o skrivit friskt om det så innebär det att OM dom skulle haft fällts så hade det kunna väckas åtal mot Svt o tv4 för att dom visat EXAKT samma olaglighet "
- Nej. I och med att uppsåtet tas med i åtalet så skulle inte SVT / TV4 kunnat åtalas bara för att ha spelat upp låten / delar av den i journalistiskt syfte.
Eventuellt liveframträdande i morgonsofforna kunde dock lett till åtal för programmets ansvarige utgivare, förutsatt att det skulle brutit mot yttrandefriheten, men i och med att åtalsgrunden inte var ett yttrandefrihetsbrott (utan bara "förargelseväckande beteende") så fanns det ingen risk för media att låta grabbarna rappa loss.
För vad som räknas som Yttrandefrihetsbrott rekommenderar jag kap. 5 i
yttrandefrihetsgrundlagen .
10-4, over...