I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Allt okej utom Ken

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2007-02-26 20:32

Allt okej utom Ken


Allt okej utom Ken

Ken Rings mellansnack om "fucking jävla hor-poliser" kan vara det mest patetiska vi hört på en scen i Dalarna på många år.
Men förutom det måste man säga att hiphopfestivalen på Cozmoz var lyckad.



Nej, Ken gick inte segrande ur ringen i Borlänge.


Kung Henry bjöd på lite hårdare hiphop.

Amerikanska Smif N Wessum och förortsrapparen Ken Ring var dragplåster när Goldrush arrangerade stor hiphopfestival (Jam 07) i Borlänge i lördags. Arrangörerna uppskattade publiksiffran till närmare 900. Med andra ord en lyckad kväll.

Förstör stämningen
Tyvärr förstör Ken Ring den goda stämningen med sin makalöst klumpiga framtoning.
Ena stunden är han blodseriös och rappar om orättvisor, andra stunden flamsar han runt och "skojar" genom att ragga på publiken, i tredje stunden är han arg på poliser och på "fucking jävla horan" som sett till att ha inte får träffa sina barn.
- Är det nån brud här inne som är över 18? frågar Ken.
Knappt ett ljud hörs i lokalen eftersom medelåldern är väldigt låg. Men ett par tjejer ropar och får veta att de har "V.I.P-pass till logen efteråt".
- Är det nån här inne som är 17 men mogen? fortsätter Ken och tillägger stunden senare att han skojar.
Men det var nog ingen som tyckte han var särskilt rolig faktiskt.
Att peppa 13-åringar till att skrika genom att säga "Om ni tycker om poliser så snälla var tysta" är så patetiskt att jag knappt klarar av att stå kvar.
Snällan boka inte denna tragiska artist till Dalarna igen.

Ödmjukt och bra
Däremot är Kens amerikanska vänner i Smif N Wessum både ödmjuka och bra.
Duon har bra publikkontakt, de tar upp en ung kille ur publiken som får dansa på scen, och de visar hur mycket hiphop kan svänga. En stor upplevelse för hiphopfans, vi träffade bland annat folk som åkt från Örebro för denna kväll.
I övrigt var det bra drag och bra stämning hela kvällen. Det man kunde sakna på Cozmoz var en lokal dit man kunde gå och pusta ut. Som det var nu fanns ingenstans att vila från mörker och hiphop, och med 25 akter på en och samma kväll kan det bli påfrestande, hiphop kan ju vara den mest enformiga musikstil med hård konkurrens av blues.

Kan ha missat
Jag ska erkänna att min hjärna inte klarade att se allt, jag kan alltså ha missat guldkorn.
Men några av dem som var snäppet roligare än mängden denna kväll var Gagnefs Follow Him To The End Of The Desert som blandar in munspel och andra kryddor och Kung Henry som kör lite piggare och hårdare hiphop.

Tagen ur Dalademokraten



http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200702/25/20070225151748_DD095/20070225151748_DD095.dbp.asp























http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200702/25/20070225151748_DD095/20070225151748_DD095.dbp.asp