Bästa album (svenska):
SUPERSCI – PINETREES ON THE PAVEMENT
Klockren platta, tveklöst bland det bästa som släppts i vårt land. Från början till slut är det sann konst och den håller helt klart internationell nivå. Folk som hört den liras hos mig och inte har koll på hiphop har uppmärksammat hur bra den är, undrat vilken grupp det är och blivit helt förbryllade när jag berättat att det rör sig om svenskar från Sundsvall.
Sämsta album (svenska)
PETTER – P
Sicken besvikelse! Storstadsidyll är skön (remixen är likaså underbar), i övrigt är detta rent skräp i mina öron. Petter kan mycket bättre än såhär. Se även singellistan nedan för att se vad jag tycker om förstasingeln.
Bästa singlarna/låtarna/mp3-släpp/whatever
SUPERSCI – GET!
Helt fantastisk låt, stod mellan denna och On The Grind för min del. Den sistnämnda har ju en produktion som heter duga där man lagt trummor helt genialiskt på en valstakt och fått ett sällan skådat sväng. Men Get! är ändå snäppet bättre och det är skamligt att den inte fick det erkännande den förtjänar (dvs. löjligt mkt radiolir samt spinn på alla klubbar i Sverige).
Sämsta singlarna/låtarna/mp3-släpp/whatever
PETTER – DET GÅR BRA NU
Tycket direkt att det lät som en extremt blek kopia av Snoop och Pharrells hit som jag inte minns namnet på nu (de är i Brasilien i videon). Oorginellt skräp som försöker kopiera kollegorna i väst på ett mycket taffligt sätt. Men cred till den ironiska underton som ändå tycks finnas i låten.
Bästa Emcee
PARAGON
Prinsen av STHLM är enligt mig kungen i Sverige. Finns emellertid många bra i landet men P har visat under 06 att han är att räkna med. Synd på ett sätt att han kör på svenska på grund av att det blir svårt att slå på allvar (ie sälja 4 miljoner ex av en platta som lätt hade vart möjligt om grabben bott i staterna). Räknar med stordåd 07!
På dekis
Går på motivering direkt. Vetifan alltså. När kom Phenomena 3-plattan? Är den från 06 ligger Eye-N-I bra till. Eller förresten, jag kör på Eye-N-I, han är nog rätt slut. Profilen kan ju som alla vet bättre. Finns ett gäng andra som kanske förtjänar att nämnas också men man vill ju inte uppröra folk i onödan, hehe. Broadcaster D är i och för sig alltid ett vettigt alternativ men frågan är om han inte skulle platsat här bättre för några år sedan. Aaah, Dogge också kanske?
Att minnas 06 – om det finns nåt
SUPERSCI
Blir ju inga problem att komma ihåg i och för sig. Deras platta kommer spinna i min spelare många år framöver.
Bitch moves
Vet ej, inte pallat att sätta mig in i nåt skvaller. Kanske den här Ison vs. Vem-det-nu-var-grejen om det var i år. Detta får skvallerligan ta hand om.
Up-&-coming
PROP DYLAN
Can You Imagine var ju tvärfet. Helt klart en emcee att räkna med framöver!
Motivering till att leva ett år till (att se fram emot 07)
Kashal Tees platta
Timbuks platta
Alltid massa grejer som dröjer och dröjer…
09 F9 11 02 9D 74 E3 5B D8 41 56 C5 63 56 88 C0