Umeå / Ålidhem - idag?
Vet någon vilka det var/är ute och försökte spela in något videoliknande idag här på Ålidhem? Såg varken ut som Apan, Zacke eller Block 44.. bättre koll än så har jag fan inte på Umeå scenen. Det lät bra åtminstone…. Hur man sen kan vara nostalgisk över det här tegelstensgettot är en annan femma ;-)
<!---->
Någon som har bättre koll?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
Det var JPS som spelade in....
Now that's gangzta...
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D
Redaktionschef
2006-11-12 17:18
Zacke tillhör väl ändå Luleås scen? :)
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Alltså ibland så känns det ju verkligen som att man försöker byga upp nån sorts ghetto-"status" kring Ålidhem. Visst det bor säkert en å annan skum typ där, men på det stora hela så borde man inte för sin egen skull försöka framstå som nån ghetto-hoodlum när man kommer från Umeå. eller va säger ni?
Först Jesus, sen: Hiphop, Soul, musik!!
SamL: Ja. Men å andra sidan försöker dom väl bygga upp en slags ghettostatus kring allt dom gör, så att det innefattar även platsen dom bor på är väl ingen chock direkt...
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D
Oracle : kan nog stämma, eller är det inte typ kalix för att vara ännu mer korrekt, det är åtminstone därifrån klicken jag vet att han känt här nerefrån kommer ifrån. Spelat ett antal gånger på Nationernashus bland annat... fan han är inlånad Umeåbo helt enkelt ;-) fan man kan inte vara för egoistisk... share damit share..SamL : Det är ett getto, ett studentgetto (vilket säger en del om hur soft det är) med 3 våningskåkar i röd tegelsten.... höst vinter och vår är det folk som fan, på sommaren är det folktomt och det enda som händer är att bostadens personal klipper gräsytorna... kriminellt som fan ;-) Förutom smällarna mot Chaplin för några år sedan och en annan skottlossning förra sommaren (som passerade hyffsat obemärkt förbi) så är det sjukt lugnt...
ganska intressant hur folk ska börja snack om ghetto varje gång ålidhem ens nämns... jag har inte hört någon person säga att ålidhem är ett ghetto in någon låt överhuvudtaget. sen att man spelar in en musikvideo där verkar plötsligt vara väldigt ghetto utan att personer som disskuterar saken ens hört låten eller vet vad den handlar om. ja dte var jag som spelade in en "så kallad musikvideo" där igår. jag är uppväxt på ålidhem och det är fett inget ghetto enligt mig inte ens i närheten, det är väldigt lugnt nu för tiden, om det blir ett bråk då och då är det väl helt normalt det blir det i arjeplog oxå polisen kör runt i dom så kallade finare områdena oxå. min känsla av ålidhem är att dte finns en väldigt stor gemenskap mellan folk som växt upp här och ska man då klassa det som ghetto ? Nej men det finns däremot väldigt mycket bra musik enligt mig som kommer därifrån med tanke på invånar antalet i umeå överhuvudtaget. att själva namnet ålidhem känns igen är en positiv grej tycker jag, dte ger varje artist som kommer därifrån en changs att synas ännu mer eftersom att även om folk snackar skit eller bra om ett ställe så måste dom ha en åsikt alltså känner dom till ålidhem alltså är allt som kommer därifrån väldigt intressant för dom. jag hoppas folk kan få en bättre bild och lyssna på musiken som kommer därifrån. peaceeeeeeeee
Jag vet Vad ni tycker fast ni inte sagt det !!!
jag tror nog inte att ålidhem har format min musik avsevärt, elelr ingenting, men så är jag ju inte uppvuxen här heller, men t.ex vad är dealen med snubbarna som går omkring å studsar i den där videon som är inspelad på ålidhem?
att det är en rätt tight gemenskap på ålidhem är väl inte så konstigt. om man räknar antalet personer som bor där och plockar bort studenterna så är det nog en av dom mindre stadsdelarna i stan...finns inget vettigt på ålidhem med undantag för grillen som har öppet typ dygnet runt och, ibland, krogen krogen. ingen höjdarmusik som kommer därifrån heller precis...
jesse P22 vadå varje gång ålidhem ens nämns? dom flesta brukar snacka om studenter när ålidhem nämns...
fast grillen är bra, ja ahr VIP priser på allt där nu
Brunsås tycker iofs att yran är rätt segt...eller det är ju en viss stämning när det brinner lite här och där, är packat med folk och poliser och helikoptern surrar över huvudet på en...för mycket fjortisar och idioter som är ute då
D-rock P25 vad heter grillen? har varit där en jävla massa gånger men minns aldrig namnet
Demento ibland, krogen krogen ehh krogen är ju alltid bra ju!! eller nått...
bara skrattretande och hora ordet ghetto och umea ihop
myspace.com/internationalcircus
ozze: Vilken svensk stad tycker du att det är annat än skrattretande att höra ordet ghetto ihop med då?
jayzone P24 haha yeah right...jävla gamble att gå dit. ibland är det hur skön stämning som helst och dom har öppet i hela lokalerna, ibland är det bara en liten del som är öppen och dom enda gästerna är tre utbytesstudenter från uganda som sitter och surar i nåt hörn :)
VinceB P1 ja fast dom är inte riktigt lika många som idioterna!
ballo grillen, bodde kvar rätt stor dela v somamren, å trög som ja va så brönde ja en del deg där, fast nu när man glider dit så kapar de alltid en tia på priset å lassar på extra, umeå är väl förresten ganska lika stort som alla andra skitstäder i sverige
Demento haha yeah right...jävla gamble att gå dit. ibland är det hur skön stämning som helst och dom har öppet i hela lokalerna, ibland är det bara en liten del som är öppen och dom enda gästerna är tre utbytesstudenter från uganda som sitter och surar i nåt hörn :) hehe ja det är inte ofta de har öppet hela stället faktist... men det positiva är att man får en helt privat bar med en privat bartender,, inga köer och en privat diskplockare!! ;) nice!
jayzone P24 plus kassa färdigmixade plattor å dyr öl :)
Varför ska man spela in på Ersboda, när bor och är uppväxt på Ålidhem?
det måste inte finnas nåt ghetto. ersboda är ju hur lugnt som helst.
haahah ålidhem e fett ghetto THUGGISH :) fniss.. den dagen det finns ghetton i sverige har borgarna lyckats!
cry me a river! --> thcrew
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
LOL @ Yun_Di som verkligen greppat detta. Kan vi inte bara vara oss själva en stund å sluta känna sån jävla press beträffande infriandet av fördomar om stereotyper å ghettoliknande statsdelar i svenska städer. Är den svenska hiphopens identitet så skral att vi måste söka saker som inte finns eller dementera saker som inte uppnår amerikanska mått? Ghetto kan väl få vara ghetto om de som bor där känner det. D-rock: Har du avancerat så pass i stammisgänget at du får cutta i kön oxå?
It is what it is, and how it is, is kind of fucked up.
Inte för att vara sådan men ett getto är en stadsdel som uteslutande bebos av en viss folk- el. socialgrupp... Så klart som fan att vi har getton i Sverige... Ålidhem är ett getto... ett studentgetto ... softish som fan, ser inget negativt i begreppet... Nog för att språket är arbiträrt, att ord byter betydelse, att kåt kanske inte längre är synonymt med levnadsglad, att det första man tänker på när man hör ordet getto inte är judar.. men vi har väll inte gått så långt så vi släppt segregations definitionen på ett getto? Eller är ett getto numera synonymt med de områden som visas i amerikanska hiphop och gangsterfilmer?