I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Promoe - White Man´s Burden

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2006-09-11 23:53

Promoe - White Man´s Burden


Up - En skön början på plattan, skönt gung, härligt trevligt beat och riktigt laid back

Time Travellin ft. Assasin - Tempoändring, här kickas det på ett clubbanger aktigt beat med Assasin som sidekick. Väl utfört även om beatet inte riktigt är min smak.

Songs Of Joy ft. Capleton - Reggaegunget som fick bli förstasingel. Capleton kör en skön refräng och en skön vers, Promoe borde väl kanske hålla sig till ren hiphop enligt mig, men i större är det inget fel.

White Man´s Burden - Titelspåret på plattan och en sjuhelsickes låt. Min Favorit på albumet. Riktigt laid back beat med en medveten Promoe som spottar om sin uppväxt på ett skickligt sätt.

In The Morning ft. Daville - Skön och trevlig låt där Daville mest låter som ett vocalsample låten igenom. Skön hook.

Headache - Sjukt tung låt. Andra singeln från albumet och vocalsamplet säger allt. Thinking is a headache.

Long Sleeves In The Summer - Lite mörkare beat och delivery i den här. Handlar om ensamhet och rädsla, känslosam låt.

Eurotrash ft. Leeroy - Riktigt skön låt där ungefär lagom, dock lite för lite uttrymme ges åt Leeroy som lägger det som han ska. Även Promoe leverar det som bör. Dock ganska tråkigt beat.

Musick Bi$$ Apocalypse - Snabbare låt än de andra på skivan. Lite av en hitvarning, banger. Jag kunde iallafall inte sluta röra huvudet de gånger jag lyssnade. Ruggigt skönt beat. En av de starkaste låtarna på släppet.

Post Cards - Ganska tråkig låt, inte mycket som händer, dock är hooken relativt skön. Laid back är fel uttryck, men den segaste låten på plattan.

Identity Crisis ft. Nosliw - Hårda trummor och hårda samples på beatet och skönsång på hooken. Skönt flyt på Promoe och det passar bra med beatet. Helt okej.

Trapped ft. Karinal Offishall - En av de låtarna och gästartisterna som stack ut mest från skivan och fattade mitt tycke bäst. Karinal lägger det riktigt skönt och får mig nästan att vilja köpa en platta med honom. Promoe lägger det också tungt men hamnar nästan lite i skuggan av Karinal.



Slutsats:

Promoe verkar ha gått från reggaesvänget han haft på sina andra släpp, värst på det förra, och ha gått över till att försöka bli stor på riktigt i USofA. Några stycken bangers, några rootvibes, några känslomässiga spår och några få som jag tycker skulle behövt mer arbete. Jag har bara lyssnat igenom plattan 3-4 gånger, och några spår växer med varje gång.

3.5/5

http://www.myspace.com/localexpressions