I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad tror ni är det bästa sättet att främja hiphop?

Svensk Hiphop - Allmänt

2005-07-23 10:48

Vad tror ni är det bästa sättet att främja hiphop?

Vi befinner oss i ett generationsskifte, som alla känner till, mellan skivbutiker och internettjänster. Personligen har jag inte varit ajour med vad som hänt inom hiphop överhuvudtaget de senaste tre åren, pga av olika anledningar. Men intrycket jag får nu, jämfört med för ett par år sen, är att intresset fortfarande finns, men folk visar det inte uppenbart på samma sätt?
Jag vill minnas hur vi hoppade mellan videoinspelningar, battlade på röda rummet på helgerna, vardagliga hiphopklubbar ploppade upp med jämna mellanrum över alla delar av stan som i stort sett alltid var mer el mindre fullproppade, Lava & Nalen körde underjordsuppträdanden nån gång i månaden och folket fanns där!

Numera när jag frågar folk om hur det är, så får jag intrycket av att det är färre klubbar/spelningar, och också färre folk som går dit! Utöver klubbscenen så är det också färre skivor som säljs..
Skulle va kul att höra vad folk tycker bara..

Påverkar generationsskiftet intresset för kulturen?
Hur ser hiphopscenen ut om tio år?
Varför ser den ut som den gör idag, jämfört med för t ex fem år sen?

.. Jag e inte slut som producent. Branschen är slut som bransch..

2005-07-23 13:40
folk blir la äldre å tröttnar lite på hip-hop scenen, finns inte så mycket vuxen scen här i sergie om man tänker så, jag diggar å går å ser shower..

men antar att du snackar om sthlm, för här i gbg har det blivit lite mindre folk men mera klubbar :D dom ger inte upp här :D
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2005-07-23 19:59
Jag tror det du   Kareem P29 sa om att det är lite klubbar osv. och lite folk där är en stor tjuv.
Ändå så fylldes ju kaffé 44 när majestic 3, fjärde världen o co spelade på 44an och det var gott med folk på poeter blir dom också.
Jag tro om det finns någon som har kontakt med Kaffé 44 och liknande hak skulle kunna smöra till sånna tillställningar där mer lr mindre etablerade artister kunde köra så skulle hiphopen må bra av det.

Kanske inte att Fattaru och co ska köra varje vecka utan att storta och små akter varvades hela tiden så det kändes exklusivt samtidigt som det ändå hölls igång hela tiden.

Jag menar åtminstonde sthlm (kan inte prata om andra iom att jag inte har lika koll och känns dåligt att uttala mig då) har sina akter som kan sin grej och har lr börjar få ett namn.
Det är tråkigt t.ex. att artister från Show Sthlm blir lika haffade som dom borde bli.
Där har mkt kvalité deltagit, men för få som verkligen varit värda nåt har fått det dom borde fått i publicitet både stort och litet.

Akter finns, ställen kan fixas, publiken har funnits och kan mkt väl bli större bara man imponerar på den bättre.
Jag menar jag tror det räcker med MBMA och Fattaru kopior, visst man kan inspireras, men man kan utveckla stilen isf.

Mångfalld av stilar borde belönas för isf. skulle fler människors smak bli mättade och då skulle man kunna organisera olika tillställningar där bredare publik skulle vilja komma.

http://www.myspace.com/souldbeats

2005-07-23 20:22
jag tror det finns för lite självkritik inom hiphop. Folk har för stora egon och kan inte ta att de faktiskt ligger off beat i den där låten eller att trummorna i det där beatet är veka. Detta leder i min mening till att kvalitén på svensk hiphop inte förbättras i den takt den skulle kunna. Vilken annan musikstil i Sverige står så still som hiphopen?

...fast det kan ju bara vara jag som blir gammal....
We run these streets like cops do red lights!

2005-07-23 20:39
Sverigescenen blev kanske mättad ett tag, vi är ju ett ganska litet land ändå. Själv kan jag se två anledningar till att hiphop segat av i Sverige, och båda har egentligen att göra med den låga åldern bland svenska hiphopare.

a. En majoritet av svenska hiphopare är omkring 15 år gamla och bor i radhus i Skövde. De är killar och känner knappt några tjejer förutom storasyrran. De känner inga homos, förutom nån stackars kamikaze i skolan som outat sig och som alla mobbar. Sammanfattningsvis blir de ganska inskränkta i förhållande till världen i övrigt. De börjar rappa eftersom deras idoler ju gör det och de föreställer sig att de på nåt sätt "härmar" sina amerikanska förebilder, trots att de flesta amerikanska rappare växt upp med 18 systrar och 625 systrar till kompisar + minst 2-3 kusiner som är gay. Det här fattar inte Skövdeborna, som glatt fortsätter att "battlerappa" om att folk är som bögar och tjejer. De blir tråkiga.

b. En majoritet av svenska hiphopare är 15 och bor i radhus i Skövde. Detta innebär att de båda är barnsliga och långt bort från resten av landet. De måste sälja sina alster genom att folk skickar de pengar på posten och sen skickar de sin skiva tillbaka. Folk går på det hela och skickar pengarna, men eftersom de svenska hiphoparna ju fortfarande är barn så struntar de att skicka sin skiva tillbaka (de har sommarlov och orkar inte, de ska på semester, de vet inte hur porto fungerar, osv) och inbillar sig att de hustlar folk på stora summor. Till slut kanske de skickar skivan ändå, men då har intresset hos mottagaren falnat och han/hon svär på att aldrig mer köpa en skiva av rapparen i fråga. Scenen dör.

kom igen shoot
watch me dolly dick it scotty watty cop it to me big microphone hippie hit poughkepsie crispy chicken verbs throw up a stone richie!

2005-07-23 20:41
Ett starkt svenskt zulu nation (eller liknande?)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-23 22:59
Spontant tycker jag att musiken har tappat fokus och att Sveriges sedvanliga vilja att ta till sig allt amerikanskt gör en hel del.

Musiken är på något sätt det enda vi kan ta till oss egentligen och det tekniska kunnandet besitter vi redan. Att se på fantasivideos med brudar, bilar och kläder och lyssna på texter om våld, knark och meningslös konsumtion är en sak. Att sen tro att vi kan efterleva detta på NÅGOT sätt hemma i sossesverige är naivt eller rent dumt. Att jag tar upp detta är för att jag känner att vår scen är för påverkad, vilket gör att folk inte är sig själva utan försöker leka O-dog fast de kommer från de bakgrunder som Spop beskrev. I övriga Europa känns det som att scenen är genuint från just respektive land. I ett sånt klimat blir det inget sammarbete. 8 mile har också förvrängt en hel del och battlekulturen gör bara folk mer agressiva mot varann samtidigt som de ger en massa puckon tron om att man bara behöver klämma ur sig några "lustiga" rader så kan man slå sig fram utan röst, skills eller flyt. Sen tar folk till våldsironi för att känna sig lika gangsta som sina idoler, när de själva är de mesigaste människorna själva.

Det måste alltså handla mer om musiken och mindre om allt runt omkring hiphopen. Beats och rim helt enkelt, inte massa skvaller om vad som händer i USA. Sen kan jag inte kommentera de fyra elementen eftersom jag bara är involverad i två av dem.
"Nu har folk lyckligtvis börjat bli mer vidsynta, det är inne att tänka själv" - Örjan Andersson VD för Cheap Monday Jeans

2005-07-23 23:26
Våldironi shitten känns som en produkt av det lama och händelse lösa svensson livet som dom flesta i det här landet lever. Ett liv där det värsta som händer är när morfar dör. Jag vet inte vad som bör göras för att för att folk ska höja ögonbrynen för svensk hiphop, men en bättre fantasi och lite mognad är nog grunden, även om förståelse för kulturen bland allmänheten är viktig. Det kommer väl med tiden får man hoppas.
Tills dess, ha de bra

2005-07-24 04:15
Man borde arrangera mer jams/klubbkvällar ,,,,
Mera offentliga battles open mic's osv..
Mer genomtänkt orkar jag inte nu klockan 4 på morgonen sorry,,,
men om man flyttar fram den RIKTIGA hiphop kulturen i lite offentlighet (se radio/tv/media) så drar dte folk men det är inte alla som har resurser att fixa jams .. .vilket är bitande tråkigt..
Fan man borde snacka med alla major labels med bra akter om att arrangera ett feting jam (säg 2 dagars jam) med olika akter repsektive dag , med battle oså för om man har akter som redan exponerats i media rar det folk... så enkelt är det...

Fan ska klura mer på idén...
24/7 always keepin it.

2005-07-24 06:30
"vad jag vill få sagt är bara att svensk hiphop lever men den säljer inte. Pass på alla jälva downloads program. låt oss börja köpa skiten istället."

Så du menar att det kommer fram fler bra artiser för att det går att tjäna mer pengar på att rappa? :) Gör man musik med målet att tjäna pengar blir det aldrig lika personligt eller konstnärligt som det skulle bli om man gjorde det av ett starkt intresse.

Sen kanske iofs fler kända och i så fall välbetalda rappare skulle ha mer tid att skriva låtar om dom kunde syssla med musiken på heltid istället för att ha ett jobb på sidan av, men då riskerar man å andra sidan att få bara skittexter som antingen handlar om musikbranschen eller senaste festen. mtv-rap liksom :)

Ett annat stort plus är ju mängden konserter som ökar pga att det inte går att tjäna nåt på skivförsäljning. Ta Looptroop som exempel. Enligt dom själva så lever dom på konserterna och skivförsäljningen ger inte mycket. Frågan är väl varför dom inte lägger ut låtarna lagligt på internet direkt bara.

Det är väl bäst som det är nu ungefär, inga stora skivbolag signar artister, vilket ger dom tid att starta egna bolag, utvecklas i sin egen takt, göra det dom själva vill. Istället för att någon lägger sig i och säger åt artisterna vad dom ska göra för att maximera skivförsäljningen.

2005-07-24 10:01
Det är som Jpx säger, man tjänar inte pengar på att sälja hiphop på skiva, har aldrig gjort och kommer inte göra det. Däremot som showbiz/uppträdande/jams, där kanske det finns en framtid för både kulturen och individer. Dessutom radio och tv-intäkter, är det man borde sträva efter in terms of earning money som företag/individ..
MEN ..
Då återkommer vi till det här att det är alldeles för lite folk på jams och konserter? Hur ska man kunna anordna fler jams om folk knappt går på de som finns nu?

2005-07-24 10:48
Kareem: Genom att lägga upp albumen gratis och lagligt för nerladdning på nätet :) På så vis sprider sig nya artiser och etablerade till ett mycket bredare publik. Sen ser man till att vara internetanpassad och ha en jävligt bra sida med turné/jam/konsert-kalender. Vem vill liksom gå och se en konsert med ett band när man bara lyssnat på ett snippet på internet? (hur lätt är det att hitta svensk underground som inte är från whoa-artister för folk som inte är insatta wärchnördar på internet liksom)
Producent

2005-07-24 11:34
orkade inte läsa allt nu, men
jag menar att det som händer är atteftersom man själv skapar musik så tycker man att man själv är bäst(vilket inte bhöver vara fel) Men eftersom att många tycke de är bäst går de inte och titta på andra eller betalar för andras musik.

Men varför det är så förstår jag inte. Det finns väl inget bättre än att se och lyssna på andra som håller på med samma saker. Man får nya egnaideer, får se ell höra grejer ur andra perspektiv osv.

Men eftersom att många (långt ifrån alla) tänker inte på det sättet, bir det mindre och mindre folk som köper skivor som är bra för 100kr och ännu minder som köper halvbra demoskivor för 40kr.
Samtidigt blir det mindre och mindre folk som går och titta på olika spelningar så det blir minder och minder spelningar eftersom att de som anordnar inte går runt.
Så det som krävs tror jag är att folk börjar inse att man lär sig och det är trevligt och roligt att se och höra andra spela och lärorikt och ett bra sätt att lära känna varandra. MMen framför alt måste folk vilja ha spelningar osv.§
http://northmountains.com

2005-07-24 11:43
"jag tror det finns för lite självkritik inom hiphop. Folk har för stora egon och kan inte ta att de faktiskt ligger off beat i den där låten eller att trummorna i det där beatet är veka. Detta leder i min mening till att kvalitén på svensk hiphop inte förbättras i den takt den skulle kunna. Vilken annan musikstil i Sverige står så still som hiphopen?"

som rakka irisciense sa "pace yourself so you can face yourself, run hard, you really only race yourself". man kan inte på allvar tro att man kan använda svensk hip hop som en måttstock för om man är bra eller inte, men tyvärr lyssnar alldeles för många bara på svensk hip hop(eller åtminstone inte nog på BRA hip hop).
www.discotheque.se

2005-07-24 12:00
 LB-87 P17
jag tror inte försäljning är felet, utan just folket som många sagt.
Musik ska inte ha sitt centrum i ett pojkrum, det kanske först skapas i ett pojkrum men det är live som musik blir nåt speciellt som man inte kan tanka på DC. Dessutom som också redan är sagt så tjänar man mer på gig än plattor, vilket ändå är ganska viktigt, för musiken behöver sina "proffs" som håller hög standard, proffsiga och som är bra förebild för "kidsen" som sen blir det nya.

Nu hör nån nåt på MTV, tycker det är coolt och sen tipsas den om Whoa.nu och så ser den "audio"forumet, tycker dom är ascoola och vill göra det också. Sen stannar det där, pga att mångfalldet är så litet (med undantag.)
Det måste finnas en möjlighet att få höra om det där jamet och gå dit och kolla istället för att ta steg 2 (whoa) alt. steg 3 (audio) först alt. att dom får se detta förr eller senare..

Kareem P29
Kan det inte vara kvalitén på vissa jams som förstör? jag menar är det bra artister som folk hört talas om brukar det kunna vara folk.
Sen att nytt måste komma fram också är ju inte svårt att fixa.
Jag tror man måste få folk att fastna för grejen igen och sen kan man ge mer helt enkelt. :)

Sen tror jag att ordet måste spridas bättre, att den som arrangerar utnyttjar alla möjliga vägar och i god tid.

Jpx P19
Dom kanske inte vill gå back på en platta?
Dessutom är det nog relativt "tjänar ingenting". Alltså dom tjänar nog, men inte mkt och en små sjöar kan bli ett hav en dag :)

2005-07-24 12:40
Oculi_endo: Man går inte back på en platta om lägger ut den på internet och inte trycker upp den. Skulle vara eventuell studietid isf, men det är oftast ingen större kostnad att hyra in sig en halvtimme, oftast har man ju egen utrustning eller känner nån som har dessutom.

2005-07-24 13:15
Emelpee: mixa gör man väl hemma. nä, tänkte mer på en låt iofs. ja det är mycket möjligt att vissa artister inte gillar mp3 som format men det är väl deras problem om dom inte hänger med i utvecklingen liksom. jag lägger bara fram lite smarta idéer på en lyckad formula för att få folk att lyssna på ens musik och komma på spelningar.

Personligen hatar jag cd-skivor som format eftersom det är jobbigt om man inte bara vill lyssna på en skiva hela dagen. jag vill bara slänga upp winamp och lasta in låten jag känner för liksom :) Sen är det ett värdelöst mervärde med cd-skivor enligt mig, vinyl är bättre. med shysst omslag och ibland annat grymt.

2005-07-24 15:57
När ska folk fatta, att GRATIS är gott??..

om svensk hiphop skulle försvinna för att personer laddar ner så tror ja ärligt att inte någon skulle bry sig.

finns alltid bättre saker runt om i världen än svensk hiphop.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-24 16:16
Hip hop mådde gott i Sverige i 10-15 år innan folk började få lite $ av det. "Försvinner" hip hop är det inte pga av det.

2005-07-24 16:23
Jpx P19
hmm.. Jag vet du kan ju kolla upp var Embee arbetar och med vad så kan vi snacka igen.

Jag tror "vi tjänar inget" är en förkortning på "vi tjänar nästan inget när hyran, resor till GBG, material, embees skivor, gäster och pressen" är betald.
Det är inte gratis att hyra en lokal i GBG skulle jag tro och snubben måste ju betala den på nåt vis.

"Skulle vara eventuell studietid isf, men det är oftast ingen större kostnad att hyra in sig en halvtimme"
1. Kolla upp vad det kostar, 2. halvtimme per låt är på tok för kort tid. :)

Dessutom mixa hemma hah, tokiga jävel. Fråga 10 stora artister vad dom mixat sina plattor och sen ska vi se hur många som mixat dom hemma.

På tal om format så är och har alltid Looptroop varit en sån grupp som försökt släppa på vinyl (och kassett) om du inte märkt det.
Det fanns ju folk som började gnälla när dom började släppa cdsingel lixom.

Sen är grejen den att skivförsäljning visar att gruppen är poppis i musikvärlden och utan dom credsen får man inte lika mkt tid på tv och radio skulle jag tro :)

Att saker blir gratis gör att människor blir slöa, snåla och allmänt griniga när det sen kostar. Detta tror jag inte är bra för nån alls.
Det kan nog vara en anledning till att Spelningar/jams osv. inte är lika poppis längre, bara för att det kostar.
Det är väl lika självklart att en musiker ska ta betalt för musiken som en konstnär för konstvärket? och då på alla vis som är möjliga så att denna kan överleva på sin "grej".

Sen avslutningsvis en fråga. Skulle du ärligt lägga upp något som du hållt på med i allt från ett halv år till 2-3 år intensivt arbete på nätet när du kunde betala tillbaka omkostnaderna och faktiskt kunde få släppet i fysisk form?

2005-07-25 13:13
Emelpee P19

det var inte JuJu som släppte fjärde världens senaste skiva, utan den släppte dom genom sitt egna bolag devrim.
att dom inte släppte den på vinyl handlade inte om inte hade råd, utan för att dom var smarta nog att inte släppa svensk hip hop på vinyl eftersom det inte säljer och då går man back på det. bättre att lägga pengarna på annat inom bolaget istället.
djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //

2005-07-29 11:47
Fan det här låter tragiskt. Det är fan ute med skivor överhuvudtaget snart..

2005-08-04 18:43
Hm, det jag inte riktigt hajjar (jag som e en total bystander) e varför de/ni som pysslar m svensk hiphop e såna selfhaters. "Svensk hiphop suger, det finns ingen bra svensk hiphop, det finns ingen i Sverige som gör bra beats/rhymes, blablabla...". 'Reglerna' för vad som är bra eller inte bra är så f-bannat snäva, och hela tugget känns bara ängsligt - vad ska polarna säga, typ.

Tankefel, tycker jag. Att modellera den svenska scenen efter den amerikanska är ju helt meningslöst. Ja, jag menar ryggsäcksundergroundgrejjen oxå. Det e inget fel att ha hjältar, men lägger man ribban på att överträffa amerkanska snubbar som har battlat på skolgården sen dom va 5 och idag e 30, så blir man såklart sämre.

Kolla de svenska akter som faktiskt e etablerade - Latin Kings, Timbuktu, Looptroop, Ison & Fille, Afasi & Philty, Snook. Det som förenar dem (skit i om man tycker att dom e bra eller inte) e att de tagit det hela vidare på något sätt. Dom har släppt ängsligheten och tagit in mer musik och mer av sina egna tankar och sin egen verklighet. De testar andra grejjer. De vågar gå utanför den lilla trånga credburen som svenska hiphopheads verkar låst in sig i.

För vem bryr sig om en kass kopia av vad-det-än-kan-vara? Kolla inåt istället för to the west.
blame it on the boogie

2005-08-05 04:57
jag skyller på 50cent o g-unit o deras bling bling skit har förstört hiphopen FUCK 50!!!!

2005-08-05 11:57
Kareem P29
"Fan det här låter tragiskt. Det är fan ute med skivor överhuvudtaget snart.."

Jag läste nånstanns att den totala skivförsäljningen ökade förra året och innan dess har den minskat mkt pga en stor orsak på 90talet.
För när cdn kom så ville folk byta alla sina klassiker till cd så som beatles osv. och det resulterar ju självklart direkt i tokigt mkt mer skivförsäljingen. Men efter ett tag fanns det ju inga fler klassiker som saknades i skivsamlingen och då är marknaden "mättad" på det och därav sjunger försäljingen. "Mättningen" inträffade nästan precis när programet "napster" kom om det plingar till, så det var lätt för skivbolagen att helt enkelt skylla allt på dom.
Det är väldigt vanligt att folk köper sen det dom laddat ner och detta har gett en positiv effekt på en dels försäljing och så länge folk fortsätter släppa så kommer ju skivorna finnas kvar.

Timbuktu har ju sålt guld nu, det måste ju betyda nåt och att alla inte kan sälja multum är ju inte konstigt i ett land som vårat.
Vi har Looptroop, Timbuktu och Petter, jag tror ärligt talat det inte finns plats för så mkt mer "permanenta" relativt storsäljande artister i detta lilla land iom att våra artisers skivförsäljningen konkurerar med Amerikanerna som lanserar här.

Emelpee P19
JuJu inte släppa vinyl?! kolla lite på deras släpp, en HEL del singlar och även album på vinyl finns med deras etikett.