I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad tycker ni om låtstölder?

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2005-03-10 13:26

Vad tycker ni om låtstölder?

Vi diskuterar varför det är mer accepterat med låtstölder inom hiphop än inom popmusik ?

Skrev ner det här från tidningen "Chili" så det skulle vara kul å få veta vad andra tycker å tänker :)

Så hära tycker ialf timbuktu å håkan helström.

TIMBUKTU: det är bara olika traditioner. Kolla på jamaicansk dancehallmusik, om någon gör ett bra beat kör alla de stora artister på det och gör olika versioner. De gör ju om olika backstreetboyslåtar och britney spearslåtar.

HÅKAN: Det är grymt !

TIMBUKTU: Ja, det är coolt.

HÅKAN: Jag tycker man ska vara ännu mera respektlös med de där grejerna faktist, det fegas alldeles för mycket.

TIMBUKTU: jag tror att låtstölder är mer konstigare för folk som bara lyssnar på musik än folk som gör musik själva. Att ta det som är bra hos andra eller hos sig själv, och sedan göra om det är ju skitfint! Jag snor skit mycke ord och fraser. Titeln till min nya platta är en textrad från Peter toshs Equal Rights som jag översatte rakt av till svenska. Och Kärlekens Bandvagna som vi lyssnade på för en stund sedan, det är en serie från Joakim Pirinen. Men jag ser inte det som stöld.

HÅKAN: Jag har aldrig haft någon moraliska tankar kring det där, vad som är rätt eller fel. Jag tycker att det är viktigast är att man gör något nytt. Och att det uppskattas i någons öron någonstans, du vet, att någon få höra det och tycker att det är bra och att det är något man kan dansa till eller att de kan nynna på melodin. Det är endå det som är värt något i slutändan

TIMBUKTU: Om man kan bidra till det där kretsloppet själv, så om 15 år sitter det någon och.....

HÅKAN: ...sjunger "Känn ingen skam för mig södermalm" då har jag liksom....Förstår du! om 15 år liksom! Då kanske folk har glömt bort min låt men den lever ändå vidare genom någon annan. Jag läste Dylans biografi och han sa bara "jag stal allting, allt var stöld, jag sjöng gamla folklåtar och slängde in lite grejer som jag satte ihop bara och så tog jag texterfrån gammla soullåtar"