I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad tycker ni om låtstölder?

Svensk Hiphop - Allmänt

2005-03-10 13:26

Vad tycker ni om låtstölder?

Vi diskuterar varför det är mer accepterat med låtstölder inom hiphop än inom popmusik ?

Skrev ner det här från tidningen "Chili" så det skulle vara kul å få veta vad andra tycker å tänker :)

Så hära tycker ialf timbuktu å håkan helström.

TIMBUKTU: det är bara olika traditioner. Kolla på jamaicansk dancehallmusik, om någon gör ett bra beat kör alla de stora artister på det och gör olika versioner. De gör ju om olika backstreetboyslåtar och britney spearslåtar.

HÅKAN: Det är grymt !

TIMBUKTU: Ja, det är coolt.

HÅKAN: Jag tycker man ska vara ännu mera respektlös med de där grejerna faktist, det fegas alldeles för mycket.

TIMBUKTU: jag tror att låtstölder är mer konstigare för folk som bara lyssnar på musik än folk som gör musik själva. Att ta det som är bra hos andra eller hos sig själv, och sedan göra om det är ju skitfint! Jag snor skit mycke ord och fraser. Titeln till min nya platta är en textrad från Peter toshs Equal Rights som jag översatte rakt av till svenska. Och Kärlekens Bandvagna som vi lyssnade på för en stund sedan, det är en serie från Joakim Pirinen. Men jag ser inte det som stöld.

HÅKAN: Jag har aldrig haft någon moraliska tankar kring det där, vad som är rätt eller fel. Jag tycker att det är viktigast är att man gör något nytt. Och att det uppskattas i någons öron någonstans, du vet, att någon få höra det och tycker att det är bra och att det är något man kan dansa till eller att de kan nynna på melodin. Det är endå det som är värt något i slutändan

TIMBUKTU: Om man kan bidra till det där kretsloppet själv, så om 15 år sitter det någon och.....

HÅKAN: ...sjunger "Känn ingen skam för mig södermalm" då har jag liksom....Förstår du! om 15 år liksom! Då kanske folk har glömt bort min låt men den lever ändå vidare genom någon annan. Jag läste Dylans biografi och han sa bara "jag stal allting, allt var stöld, jag sjöng gamla folklåtar och slängde in lite grejer som jag satte ihop bara och så tog jag texterfrån gammla soullåtar"

2005-03-12 16:13

2005-03-12 18:04
de bara ok om man tillför nåt.. finns dom som snor bara för att tjäna pengar på de bara för dom inte kan komma på nåt sj..

2005-03-12 18:57
göra om låten till en ny version på så vis som dom beskrev tycker inte jag ens är låtstöld..

men sen kan vi tex kolla på gunther som rakt av tar en 80tals låt och stönar den bara..det däremot har jag noll respekt för.
...

2005-03-12 19:31
mmm, sen kan det ju ligga stora problem hos direktörerna på diverse skivbolag osv, folk som äger rättigheterna till vissa låtar och texter....
- ö bangashira!

2005-03-12 20:13
The message samplingen ska va nån gammal arabisk gitarr ballad eller nått om jag inte minns fel.eller vet fel.
...

2005-03-12 20:39
knickle P0 , MCKrillah P20

njaae, är inte the message med nas ursprungligen;
"the shape of my heart" med sting......
- ö bangashira!

2005-03-12 22:00
ja.. Vad skulle hiphop vara utan samplingar..
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2005-03-12 22:20
äh. jag måste säga att jag iaf blev skitsur när mario tog fugees beat. *mörda mörda mörda*
Delam tange barat

2005-03-12 23:10
Rachel F17

Som Fugees hade snott från enya, samplingen som är hela grunden i låten..
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik

2005-03-13 16:22
kallemio

fugees gjorde nåt helt nytt av enyas låt.. till skillnad från marios låt där puffy visste att de skulle sälja om han gjorde i princip exakt samma sak

2005-03-13 16:33
Man märker direkt om folk har "lånat" med känsla och gjort något eget av det, eller bara snott helt själlöst för att vara hype. Det lyser igenom.
Lord forgive me for my sins. And I will forgive you for yours.

2005-03-19 18:42
kallemio P20

I knew that, men precis som MrQuija P19 skrev:

fugees gjorde nåt helt nytt av enyas låt.. till skillnad från marios låt där puffy visste att de skulle sälja om han gjorde i princip exakt samma sak

och som The_Loopaddict P24 skrev också:

Man märker direkt om folk har "lånat" med känsla och gjort något eget av det, eller bara snott helt själlöst för att vara hype. Det lyser igenom.
Delam tange barat

2005-03-20 09:09
Jag har inte sagt något om just den låten, ville bara påpeka det.
Lord forgive me for my sins. And I will forgive you for yours.