SAKEN "Ketchup", P3, 2001-03-05 och "Pippirull", P3, 2001-03-02, en hiphop-låt; fråga om mediets genomslagskraft Två anmälningar ________ I båda programmen spelades hiphop-låten ”Ring polisen!”, med gruppen Sedlighetsroteln. Den hade följande text (med reservation för hörfel): "- Sedlighetsroteln bestiger allt det natten bär. Här tas en ton mot varje regel och regulation. Sedlighetsroteln guds bästa barn, Sedlighetsroteln, ett, två - Sedlighetsroteln, fel jävla jävel att jävlas med. Guds bästa barn - Ring snuten, säg åt dem sätt på blåljusen. Ja, ja, ring snuten, för se Klas är i huset ja, ja, ja - Ja, råna en bank med en bananattrapp och smet undan lagen svart, (?) du är galen, tack, ur smuts levererar en kul dusch. Gömde bananen i avgasröret på en piketbuss lever i hetluft, figurerar i Efterlyst. Fan, man är väl en mästertjuv med landsbygdens snabbaste flyktcykel, en hottad flakmoppe, en riktigt snygg jycke. - Lev och lär, karriär kriminell men Tompa Carlos och (?) och Kjell undgått snutsignaler och snutpinaler såsom klovar och som bovar ber om Packa kappsäcken full med guld och gröna, ännu en episod i Sedlighetsrotelns skröna. - Ring snuten, Kjell kriminell är i huset. Ja, ja, ja, ring snuten, säg åt dem suga på kuken -Rapparn som uppmanar knattar att snatta och gör en platta om hur man rackar och undgår att bli haffad så alla medelklasskids och förortskickers låt mig intressera er för korttricket - Det bästa sättet att ta nåt. Stoppa skjortan i brallorna, ta bältet och dra åt. Gå in på nåt av kapitalismens skrytbyggen om du vågar, ta risken, fyll ryggen men akta ryggen, de sneglar i speglar medans jag skriker åt kameror kom och ta mig då åt alla skvallertanter och butikskontrollanter gör så här när ni hör dessa musikkombattanter. - Ring snuten, eran kollega är skjuten - Ja, ja, ja, ring snuten hallå Kalle Kanon är i huset 2/3 - Det är dags att mata svinen med automatkarbinen, lära glinen hur man handskas med polisen, bryta isen med kofot och morot finns ingen bot mot (?) - Sedlighetsroteln korrumperar(?). Möt terroristen. Vem? Som sköt (?). Han sökte (?), kom igen, han döda splittret. - Fast jag löste tvisten och skjutjärnet från hemvärnet och kraschen kom lägligt nu kan ni fatta femstjärnigt. Ärligt nya sporten är värdetransporter. Väktare kan dra nitlotten. - Kaos bröt ut efter ett par pavor rödtjut en hela Absolut och alla skrek skjut en snut - Skjut snuten, ja, ja. Vi skickar dem till akuten blam, blam, blam, ring snuten tjuv-Tjompa i huset - Tjuv-Tjompa som mest ondskefull när han ler, en snutfascistdödare på två ben i ditt kvarter, förklara vad som är fel med hela det systemet de riktiga problemen kontra kredit och debit - Rusar in på ditt kontor i hela snuthuset (?) noja. Iklädd ninjadräkt och fotboja.(?) smugglar vapen genom tullen för att skjuta ner kvarterssnutar och piketpatrullen - Men det gör ju bara sitt jobb - Och de gör det bra -Terrorister i uniform på uppdrag av Sveriges stat som håller dom när de spöar klottrare och går hem efter jobbet till en hobby som blottare - Jävla fascist! Jävla fascist! - Ring snuten, säg har ni inte ryckt ut än, ja, ja, ja, ring snuten herr Ågren är i huset - Rappare läser om mig ur magasinet och slutar medans jag bara står här och tömmer magasinet på snutar. En riktig thug iförd en snusnäsduk och varje gång jag dyker upp så ser du sen att en snut bärs ut - Ert högkvarter är bögkvarter , vi är inskjutna - När polisen kommer så får de sex skott genom vindrutan på Volvon och en kula genom motorhuven ut genom ratten. Genom snuten som satt där och han bakom blir skjuten i axeln - Stapplar ut och stupar i backen tappar vapnet som avlossas och kulan studsar han blir skjuten i nacken - Jag har en attityd som avgör vem som dör att folk uppfattar ser sig omkring, rasar ihop och dör - Sedlighetsroteln, guds bästa barn, Sedlighetsroteln, ett, två, Sedlighetsroteln, fel jävla jävel att jävlas med. Guds bästa barn, bästa barn…………………." sista kommentarerna fick inte plats, resten är saxat direkt ur .pdf:en.. blev säkert lite fel med raderna dock :)