vem var först i sverige med hip hop?
vem var först i sverige med hip hop? min polare säjer latin kings men jag har för mej att det fanns hip hop i sverige innan dom. så vem var nu först i sverige med hip hop?????
var inte det han MC Tim. med Jag E Def. lr va den nu heter hehe
Gustav Wasa. Det är inte många som vet det, men Wasa är en direkt översättning av say what? Men det låg inte lika mycket pengar i svensk hiphop då som nu. Wasa fick ta sig själv till sina spelningar på skidor. Till sist tröttnade på rapspelet och la av. Mest känd blev han för sin hit Gustav tar din guz som spelades flitigt i tyskland.
Rakt upp och ner.
Redaktionschef
2004-08-27 15:28
MC Tim räknas väl vara han som gjorde den första raplåten men helt säkert så kan man ju inte veta vem som var först? peace out,
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
öh mc tim var väl ändå bara först på svenska?
goda nyheter från uncle ben's spännande värld!
Eric Gadd!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Per Cussion All Stars och Grand Master Funk
©TREKK studios / Leråker Productions.
precis som julgran säger så var väl mctim bara först med ens vensk rap-låt på svenska? sen fanns det väl någon innan honom som gjort saker på engelska. det är vad jag hört förut, jag tittade väl precis ut då han gjorde den.
de första var två killar som spela in en låt som hette "Record Pool Rap", MC Tim var först att släppa en låt PÅ svenska, inte I, och låten hette som ni redan sagt "Jag e def"
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL! KOLLA MIN PROFIL!
malmö kan stolt skryta med ett av sveriges första rap band som hette Bush band! med Mac one och A.D bla som senare blev trebel & bass B.B snackar vi om 88 om jag inte tar fel!
jag e så RAK att du blir SNE!
Snackar vi raplåt torde ju Evert taube ligga bra med Kinesiska muren, men Hiphop:
"så kom den första riktiga rap låten på svenska från den 13:åriga MC Tim (Tim Wolde) 1989, när han sa Jag är Def"
Saxat från:
www.streetzone.com Hardcore_Gangsta P16:
Men inte på svenska vaa?
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
Per Cussion - Don't Stop första svenska plattan med rap, men då med amerikanska grandmaster funk som rappar på titelspåret don't stop och the warning som även features tenorsaxofonisten kopp te (blev bara tvungen att nämna honom för det klockrena namnet) skön skiva för övrigt med störtsköna zilverzurfarn som e me o kör ett gitarrsolo på ett spår jag har den här hemma men hiottar inget årtal på den men har för mig att den är från mitten av 80-talet
jag tror att den till och med är från 83 men är inte helt säker
ska försöka svara på din fråga. mitt namn e
gubb å ja har hållt på med hip hop i över fuckin 20 basst tjabo. en rap duo från göteborg som kallades :
Da rock (
Cane&kid jam ) släppte en tolva runt 84 i collab med
solid prod (danmark) . vem som var först? mannen det e inte lätt att exakt veta. men jag (
gubb&kristus ) var helt klart bland dom första , vi har demos än idag gjorda runt 83-84 mannen!!!!Köp min senaste skit på :
www.gubb.nu gubb "tillbaka som ett återfall"
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
shit... gubb var fet, ska nog köpa plattan
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
mayornas; spelade du in demos när du var 9 år? strongt isåfall
d va TIMBUKTU MED LÅTEN MVH!
"Det är önskan om att inte stå bredvid som driver folk till nästan vad som helst, snart behöver dom manus för att vara sig själv"Timbuk
Per Cussion All Stars och Grand Master Funk som sagt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Många i tråden har verkligen nollkoll Timbuktu...Yeahright! knappast Vi snackar 80-tal och då var inte många svenskar UTE med hiphop. (GUBB: DEMOS är inget att räkna, det måste ju vara riktiga releaser vi snackar om eller hur? ) Respekt för dedication!! Många har säkert gjort hiphop i sin källare men det får ju vara att släppa skivor+stå på scen o framföra hiphop som räknas eller? Papa Dee/Rob'nRaz "Competition is None! fr -88 säger jag eftersom den nådde ut (detta gjorde inte Per Tjernbergs låt, den har i efterhand blivit uppmärksammad som tidig hiphop-med all rätt men ändå)
Om du läste vad jag skrev så borde du förstå Vi snackar 80-tal Fanns TLK då ? Nej just det...
Lyricist
2004-08-28 13:56
Jag tror också på Gustaf Wasa, han fast han var inte så bra som lyricist, han körde ju bara enstavigt:)
MC Tim var den första svensken som placerade sig på hitlistan för typ ett halvt millenium sen med låten "Jag e def"... efter honom kom Just D.... period!
a nigga with knowledge is more dangerous than a nigga with gun// they make the guns easy to get and try to keep niggas dumb//
Urrycane F27, Bambaataa spelade sina "step off" tills dom slets ut. Sen pressades den upp i staterna med, och spelades i (svensk) TV osv så vad menar du med att den inte nådde ut? Sen verkar det jävligt svårt att säga vem som var 'först i Sverige med hip hop'. Glöm inte typ popparna & målarna då.
shoolen: ja, men finns ju rap inom andra genrer. t.ex. i metal osv.
Första svenskgjorda rappen på skiva: "Record Pool Rap". En reklamlåt för en skivbutik. Jag vet inte vem som gjorde den. Första rappsingeln på svenska: MC Tim - Jag är Def Första rappalbumet på svenska: Just D - 1 steg bak & 2 steg fram.
Ni verkar hänga upp er på att det skulle vara hiphop på SVENSKA språket. Så var inte frågan ställd faktiskt! Kristus P32: Låter bra det du skriver. men helt ärligt: Jag har än idag inte hört talas om GUBB (FÖRLÅT!) och det är nog inte pga dålig koll utan mer på att det är ganska "Göteborskt" Jag hävdar fortfarande Papa Dee, Rob 'n Raz (även om det inte är politiskt korrekt idag att säga så) ,Stonefunkers (även om det var mer funk än hiphop Note: ADL kom inte igång förrän 1991 men ni har säkert rätt
Shoolen: Nej det var ju just det jag skrev, GUBB e nog mest kända inom Göteborg
..har bara läst de första inläggen... men mc tim var väl bara först på svenska.. och på skiva antar jag
www.catapultsent.com www.myspace.com/nekkidee
"Note: ADL kom inte igång förrän 1991" Jag orkar bara säga att det är väldigt fel. Jag såg ADL uppträda på jams redan på 1980-talet. Har demos med honom från 1989.
Bronx
Urrycane F27 tror nog att Gubb är känd lite här och var... speciellt eftersom han har hållt på så länge...
Urrycane Kom igen, om du inte känner till Gubb så kan du inte säga att nån som skämtsamt säger att Timbuk's MVH var första svenska raplåten har noll koll. Och "ADL kom inte igång förrän 1991" .. Och spela roll om det är ett demo eller om det "når ut". Det finns inspelat hur som helst..
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com
Urrycane F27: "Jag hävdar fortfarande Papa Dee, Rob 'n Raz (även om det inte är politiskt korrekt idag att säga så)" -skulle nog säga exakt tvärtom... ...det är POLITISKT korrekt att säga att dem var bland dem första, i alla fall på internet!
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
ööh har hört att de va tlk!
Första rappsingeln på svenska: MC Tim - Jag är Def Fel, det fanns rap på svenska på platta innan. Skillnaden är väl att MC Tim var en seriös hip hopare, men det finns hur som helst äldre grejjer på svenska på vinyl.
ADL kom inte igång förrän 1991 Fel. Synd att årtalen inte är utsatta
här.
Markoolio:P
Skyll inte på mig, jag rösta rött.
Postal: Jag antar att du snackar om Electric Banana Band och Mora Träsk och såna skojare, som körde nån enstaka skämtraplåt? Eller du kanske tillochmed menar Evert Taubes klassiker "Den Kinesiska Muren"? Jaja, hursomhelst, jag är medveten om dem, men anser att de inte riktigt räknas, så jag lät bli att nämna dem...
Fleppo2, allt var inte skämt. Kolla in typ Cool Clan Connection från 'Freak out!'.
gubb skriver ibland inlägg genom min eller ngn annan homies användare, bara så att ni vet, det är han som skriver om det står gubb ok peace
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
POSTAL: Jag talade enbart om rap på svenska. Är CCC på svenska?
Både och. Kadr, '83 va?
ahhaha..lätt Gustav wasa!! word!
// Allt jag säger kan ha ironiska inslag.