Skivförsäljning
från återförsäljning åtminstone 95% av all skivförsäljning. om inte du erbjuder billigare pris på skivan på din egen hemsida. hur väl din försäljning går, beror på hur väl din låt spelas på radio, hur väl ditt distributionsbolag sköter sitt jobb och hur väl butikerna säljer. här får ni lite rå info. Startpunkten är studentradio, om din skiva spelas flera gånger i veckan på studen- radiostationerna runt om i landet, så kommer du förmodligen sälja en skiva per butik som ligger i det område som radiostationen finns. detta är ett realistiskt mål för oerfarna artister / skivbolag. skivbolag som har gjort detta tidigare och som bara utnyttjar studentradio säljer som mest cirka 30 000 skivor/år och som sämst 10 - 15 000 skivor/år. Men dessa skivbolag har en anpassad marknadsföring och de vet vad det gör. men tro inte att det alltid är så. glöm inte att studentradio är ingen kommersiell radiostation, du får inte en krona gällande stim pengar!. Rock & Pop,independent skivbolag har den kapacitet att sälja 100 000 om de har distribution på ett stort skivbolag / distributionsbolag. 50 000 skivor om det är på ett annat independentbolag, 10 000 om man gör det på sitt egna skivbolag. Men tittar du på dessa siffror då kan du nästan tänka dig kampanjs-kostnaderna, kring-kostnader. När du tittar på dessa siffror glöm då inte bort att det gäller rock & pop tänk dig vad försäljningssiffrorna är när det gäller hiphop, känns lite pinsamt att presentera siffrorna, då man har lyssnat o producerat mycket hiphop den senaste tiden. Med hänsyn till det ovan, här är några saker som kommer påverka din försäljning, då både skivbolaget och artisten är relativt nya på marknaden. 1. Radio-rotation 2. Hur väl lyssnarna gillar musiken 3. Radioreklam 4. Hur väl ofta skivbutikerna köper in din / era skivor 5. Pressen 7. Hur mycket tid du lägger ner på marknadsföring 6. spelningar läs även artikeln om hur du går till väga för att få dina låtar spelade på radiostationer världen över. Twice Financial Analysis grundades med visionen om att bli en central punkt för musikintresserade. Twice Financial Analysis arbetar med rådgivning (ekonomi / Produktion), videoproduktion, cd-duplicering. Målgrupperna är oberoende skivbolag, artister & producenter. Vi hjälper dig/ditt företag få ett metavärde som annars kan ta år att uppnå. Vi hjälper er även att knyta kontakter med folk i samma bransch Gå med Twice Financial Analysis redan idag. artikel skriven av: Orely Sassi grundare & ägare av Twice Records Hb www.sassi-records.com
“Life is not a game. Only the fittest and most aggressive will survive. Sleeping is forbidden! A second cannot be wasted. Once seconds are lost you lose and losing is for losers...”
|