I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video] live från husby! expressen

Övrigt - Webbsidor

2013-05-20 23:26

[Video] live från husby! expressen

händer mycket o expressen kör live därifrån. fett bra! tydligen 100-tal snutar i området, tre snutbilar har brunnit osv...

http://www.expressen.se/nyheter/live/primetime/fokus-pa-husby-i-kvallens-primetime/

2013-05-20 23:34
orkar inte dra nåt om va som hänt, antar att ingen kan undvikit att se.
Poet

2013-05-20 23:38
haha va fan sebbe din gamla thug :)
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Poet

2013-05-20 23:45
varför är folk lacka för?

Fucking retarded att vara lack och förstöra vanligt folks jävla bilar och skit
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-05-20 23:51
Orsaken är väl om jag förstått det rätt att en man blev mördad av polisen, och det blev en mörkläggning av det eller manipulerad version om vad som hände.

http://megafonen.com/ayna-varfor-dom-finns-lognen-om-husby-mordet-igar/

Däremot tycker jag inte att ungdomarna 'tvingas att konfrontera' på detta sättet som dem gör. Dem förstör andras egendom och eldar upp grejer osv. Det blir opposames av det hela. Mer kaos och mer insatser och kontroll-mekanismer. Man kan uppmärksamma detta på många andra sätt.
Poet

2013-05-20 23:55
Så dom lackar för att nån galen fitta som stått på sin balkong med en machete blev pangad? Dom kommer aldrig få vinna nånting

Va i helvete!

Iofs ska snuten inte skjuta för att döda utan satsa på ett säkert knäskott eller ett i axeln för att oskadliggöra människan.

Men att gå ut och elda upp andra människors egendom och förstöra för dom för att dom är lacka på snuten? Vad fan hjälper det
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-05-21 00:00
bra att det händer nåt iaf, tyvärr är mycket av det som händer knas, t.ex. som vanliga folks bilar, och resten av husby. men att snutbilarna brinner och snutar blir misshandlade tycker jag bara är bra med tanke på vad fan dom håller på med.

2013-05-21 00:01

2013-05-21 00:03
att tillägga är väl att majoriteten av dom som är i husby och håller på nu är nog inte alla själva boende i området.

2013-05-21 00:04
Precis. Snuten gjorde fel, det verkar iaf uppenbart, dem mördade en man och ljög om händelsen, sa att han dog på sjukhuset fast han blev buren in i en likbil direkt från sin lägenhet. Mycket fult och mycket bra att det uppmärksammades. Tyvärr kommer det nog inte hända så mycket åt det.

Och det är väl det som eldat upp hela situationen. Och som jag ser det så förser megafonen m.m. ved till elden också. Deras avsikt är säkert bra men den förvärrar bara situationen, genom att tex säga att ungdomarna blir 'tvingade' att agera som dem gör, vilket ju inte alls stämmer. På ett sätt uppmuntras en anda av revolution. Ett mediejippo som eldas upp av båda sidor och förvärrar situationen för alltihopa.

2013-05-21 00:06
dessutom har snuten kallat folk för apor, negrer och andra saker...

http://debatt.svt.se/2013/05/20/fraga-dig-sjalv-sverige/

2013-05-21 00:06
fattar inte hur folk kan tycka att dom är värda nån empati

2013-05-21 00:16
Ingen empati för polisen, nej. Man verkar rekrytera en viss profil till kåren. Men jag personligen ser inte det som någon lösning att bete sig likadant, för det enda det kommer leda till är större kontrollbehov och motsättning.

Man kan väl inte heller neka att detta är ett symptom av hur man har strukturerat förorterna. Det är onekligen ett misslyckande (eller systematisk korruption) från planläggarna av samhället. Folk är obildade och känner sig utanför, på gatan hamnar man i ett macho, strongest survive tillstånd. Denna känsla byggs också på med populärkultur m.m. som projiceras i ungdomarna. Bara kolla Jay Zs, Rhiannahs osv videos;) Detta är aktivering av det program som planterats, och det är inte bara i Husby, det finns många större exempel runtomkring världen, som också har bredare orsaker än musik;)
Poet

2013-05-21 02:47
Snutarna gör sitt jobb, annars hade det varit total fucking anarki i hela den där hålan.
Dock är det inte speciellt snyggt att uttala sig på det sättet, men press/stress och skit + en skadad kollega = kan bjuda på en del illa valda ord.

Hade det inte varit för att snuten kom och ordnade upp det hade det ju kunnat vara så mycket mer skit som går igång
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-05-21 10:12
men press/stress och skit + en skadad kollega = kan bjuda på en del illa valda ord.

va fan, en rasse är en rasse. uttalar han sig ska han också dömas och få en kick i arslett från vår rättsvårdande myndighet.
brottslingar ska inte upprätthålla lagen!
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-05-21 11:38
ante: som blweria sa, en rasist är en rasist, oavsett situation. en polis SKA kunna hantera stressiga situationer, annars ska dom inte jobba som polis. jag förstår att dom blir förbannade, men dom har valt yrket och ska kunna ta det. och att det hade blivit kaos utan snuten är inte sant, eftersom det är bl.a. pga. dom som det här händer.

özz sa en bra sak: (hoppas det funkar från fb)

2013-05-26 12:02
fan skillz flera år har gått o du lyckas ändå inte växa upp alls..det är lite otroligt nästan.

Ja poliser KAN vara åsnor, men det var inte POLISEN som kallade folk för apor utan idiotiska/rasisitiska individer ur deras kår. Alltså skulle man kunna tycka att en vuxen herre som du faktist är nu skulle kunna dra lite bättre slutsatser än att dra alla över en karm.

Sen undrar jag varför det är bra att medbograre som utför sitt jobb blir misshandlade? Jag likt dig är inget större fan av poliser men har lärt mig att hantera dom vilket säkerligen är lättare för en blåögd svenne än en rakad "blatte" som du, MEN jag kan ändå inte förstå varför man vill att POLISER ska bli misshandlade, det är ju individerna och deras humör som styr situationerna alltså kan det ju inte vara rimligt att alla ska få stryk.

men det känns som att du alltid generaliserat när det passar dig. Vad tycker du när SD försöker highlighta olika händelser med utlänningar inblandade endast för att ställa resterande del i dålig dager?

2013-05-26 14:36
vilka medborgare syftar du på? dom som låter "medborgargarden" springa in på en fritidsgård och misshandla tonåringar pga. att dom har utländskt ursprung och därför anses som stenkastare? dom som inte gör något åt situationen annat än att spä på den ännu mer, när deras arbetsuppgift är motsatsen?

man kan för fan inte jämföra ett yrke och en folkgrupp.

2013-05-26 14:37
du vet inte ett skit om mig, så jag vet inte varför du snackar så jävla mycket.

2013-05-27 20:52
Så med det sagt så skall alltså alla poliser dras över en karm baserat på att dom tillhör samma yrkesgrupp trots att dom precis som alla andra är individer och agerar och behandlar folk olika? Jag håller självklart med dig att är man polis ska man klara ett och annat men att bli misshandlad är väl lite väl.

Jag känner dig inte personligen så mycket är klart, men vi båda har hängt här sen urminnestider och jag har läst massa du skrivit genom åren och du har lite av en "one-track mind" tycker jag. Du ser ofta inte saker ur ett större perspektiv utan endast ur din vinkel. Men det är ju min åsikt och den kan ju självklart vara fel.

Att ett medborgargarde springer in på en fritidsgärd och klipper folk helt oprovocerat låter helt sjukt, jag har dock inte hört något om det alls och har lite svårt att tro att "folk" bara skulle ta sig sådana friheter men om så är fallet är det självklart helt oacceptabelt. Dom är vanliga medborgare och borde hålla sig på sin kant och överlåta sånt till poliser!

Hur kastar polisen mer bensin på elden om jag får fråga? Jag kan ännu en gång ha fel men av vad jag sett så bränner ungomarna privata bilar, restauranger mm...sedan försvårar/utsätter brandmän för fara genom att kasta sten på dom, inte helt soft tycker jag.

jag tycker dock inte att hela kravall situationen är helt fel, skotten var bara den utlösande faktorn och problemet ligger ju rimligtvis MYCKET djupare än så...socialt utanförskap mm. Men det behöver ju inte vara en ursäkt för att fucka ur helt.

2013-05-27 21:18
skall alltså alla poliser dras över en karm baserat på att dom tillhör samma yrkesgrupp

iom att dom ska hålla ordning på oss riktigt vanliga figurer (poliser säger så ofta att dom bara gör sitt jobb att jag inte vill personifiera en polis för mycket) så tycker jag att detligger i kårens PLIKT att städa ut idioterna. det görs bevisligen inte. då kan hela kåren få ta skit.

för helt ärligt så vet poliser vad deras kolleger gör och säger. och det är deras förbannade ansvar att anmäla och rapportera. det är deras yrke!

-Mark Twain

2013-05-27 21:35
Ja det får man väl säga är en ytterst valid point, ursäkta mitt språk men min hjärna är mos efter en veckas halvsömn. Dom håller ju tyvärr varandra om ryggen vilket är väldigt negativt då det blir svårt att gallra ur skiten.

Men som vuxen människa tyker jag att det blir lite patetiskt att vara fientligt inställd till alla poliser eftersom dom flesta bevisligen inte är as. Tro mig när jag säger att jag inte försöker vara tuff nu men jag har träffat MÅNGA poliser sen jag var 14 och väldigt få har varit onda. Men sen är ju jag rätt trevlig och kallar dom aldrig för grisar o liknande, jag har ett annat sätt som funkar perfekt.

2013-05-27 21:48
ja, rent fientlig känns ju bara som en onödig huvudvärk. men det är en grupp, en kår i samma uniform, en enhet så lite logiskt är det ju att hela kåren får ta kritik för en idiot.

dom utreder sig själv till och med...så kritiskt mot hela kåren tycker jag man ska vara när någon passerar gränsen i sitt våldsmonopol eller liknande.

dom verkar ju ha monopol på att utreda sig själva också.... :s

-Mark Twain

2013-05-28 00:24
I natt hade lugnet återvänt till de områden i och kring Stockholm där det tidigare har varit oroligt. Under den senaste veckan har många miljoner gått upp i rök i Stockholms förorter, enligt försäkringsbolagen.

Till ett par av försäkringsbolagen har redan cirka 150 personer anmält utbrända bilar.

- Det trillar in anmälningar hela tiden, de flesta gäller helt utbrända bilar. Vi är i dag uppe i 37 kunder som har fått bilarna förstörda, säger Susanne Burdén, pressansvarig på Länsförsäkringar i Stockholm.

Bilarna är värda omkring 2,5 miljoner kronor. Länsförsäkringar har även fått in skador på lokaler, allt från restauranger till garage, till ett värde av 21 miljoner kronor.

- Det är skador vi tror kan härledas till upploppen och gäller enbart bränder, säger Burdén.

Trygg-Hansa har fått in 40 bilbränder, varav 25 är totalförstörda, men vill inte gå ut med vad bilarna kan kosta mer än att det rör "miljonbelopp".

Försäkringsbolaget If beräknar att ett 50-tal bilar har förstörts, varav nästan alla har bränts upp helt. Värdet kan uppgå till 5-7 miljoner kronor, enligt Daniel Claesson, pressansvarig.

- Dessutom har vi fått in anmälningar om tolv företag, butiker och restauranger. Sannolikt handlar det om miljonbelopp där också. Bränder är inte billiga att sanera, säger han.

För Folksams kunder har ett 20-tal bilar förstörts samt vägmaskiner och ett garage. Bolaget uppskattar det totala värdet till uppåt 2,5 miljoner kronor.

Utöver skadorna som anmäls finns det troligen även en del som inte har försäkrat sina bilar.

- Vi vet att det i vissa områden finns många som struntar i, eller känner att de inte har råd, med ett fullgott försäkringsskydd. De råkar verkligt illa ut när sådant här händer, säger Claesson.

Natten till måndagen var lugnare än på länge i Stockholm. Två bilar brändes i Tensta, och en förskola förstördes i Solna. Polisen ser dock inga kopplingar mellan förskolebranden och den senaste veckans oroligheter.

inte helt nice iom att det går ut över deras egna...

2013-05-28 00:37
deras egna

våra. vi är ett samhälle.

-Mark Twain

2013-05-28 10:19
nja...deras egna passar bra. Folk från deras område, deras vänners föräldrar, morsans jobbpolare, killen du köper pizza av för att sedan bränna ner hans resutaurang, folk som kanske inte har råd med helförsäkring på sin bil mm. Bränn upp en Volvo V40 på väster i lund så klarar sig nog medelklass svensson rätt fint.

2013-05-29 12:23
mrsalesman: man kan ju däremot fråga sig varför alla svin finns kvar inom kåren, varför dom nästan aldrig döms och så vidare. det tycker jag är ett tydligt bevis på att något är fel, men görs det nåt åt det? nej...

det jag pratade om var detta... varför görs inget åt sånt här? varför kan dom göra så här?

men jag måste ändå säga att jag inte står bakom bränderna på nåt sätt, det är kefft att folks grejer förstörs. men det är fortfarande bara materiella ting. tråkigt dock att det är dom mest utsatta i samhället som drabbas.
megafonen startade en insamling till alla som förlorat bilar i branden. big up till dom!

jag vet inte. jag orkar inte starta värsta diskussionen här, det var inte det som var meningen med tråden. den kan t.o.m. tas bort. vill du fortsätta, skicka ett pm.
Poet

2013-05-29 16:53
megafonen startade en insamling till alla som förlorat bilar i branden. big up till dom!

Ja lycka till, om dom nu hade haft så lätt att fixa pengar hade dom ju kunnat bygga upp i förorten innan.
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-05-29 17:54
det är väl klart att dom inte kommer kunna ersätta hela summan, givetvis. det är väl för självrisken och så. och varför skulle megafonen göra det?
Battlerappare

2013-05-29 22:24

Swedbank, Gustavsbergs centrum med texten "Husby så här gör man".
Plus en penis såklart

Moderator

2013-05-29 22:35
Kan folk ge sig eller, idioter. Skiter i vafan de försöker åstadkomma men det här är fan patetiskt.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2013-05-30 09:34
fräsh bankbyggnad....

såhär ska en bank se ut!

hade tagit emot att bränna den mer än den där riktigt fula swedbanken...

-Mark Twain