Men man skall väl inte heller rättfärdiga en ondska med en annan. Barn behöver någon som tar hand om dem och vägleder dem. Utbildning är också något bra (att den inte är i närheten av optimal är en annan fråga), samhälle kommer alltid att finnas där det finns människor, kulturer och religioner likaså, och ja, de kan finnas ondska i dem sakerna också. Människan har benägenhet till ondska, så man skulle väl kunna säga att där det finns människor finns det antagligen någon form av ondska. Men jag pratar specifikt här om magi. Och jag vill poängter att jag inte håller med om påståendet att alla mäniskor håller på med magi utifrån premissen att magikern med sin vilja orsakar någon ändring i verkligheten. Derren Brown använder sig deliberat av magi för att manipulera folks perception genom hypnos, suggestioner och till och med externa händelser. Men det är väl inget konstigt med det? Han uppnådde ju något gott. En annan definition av magi är att framställa något som det motsatta. Att framställa något falskt som sant och vice versa. Eftersom han är magiker så kommer han att framställa magi som något positivt. Det finns en hel våg av förespråkande för magi just nu, i olika former av media. Från Harry Potter, till Derren Brown, till Oprah, till konspirationsfilmer, till new age ’religion’ and so on and so forth. Varför? Kanske för att öppna upp intresset och dragningskraften till magi. Varför? För att öppna upp fler mänskliga kanaler till dessa interdimentionella entiteter. Varför? För att dem ska få större kontroll över oss och stegvis närma sina planer. Som jag skrev i en annan tråd, doktrinen/kunskapen/ ’vetenskapen’ som magi kommer ifrån, är kanaliserad genom dessa entiteter, tex Alice Bailey, David Icke och diverse new age-rörelser. Såklart han kommer framställa sina magi som något positivt, allt annat vore kontraproduktivt. Men om man jämför de olika formerna av magi så ser man att de inte kommer helt villkorslöst. Man måste anpassa sig till en viss perception för att bli ’mäktig’ i det. Det största är förnekandet av Gud och religion. I de mildaste formerna krävs kanske inte så mycket men ju djupare man vill gå, desto fler ritualer måste man göra och desto tydligare blir det att det är med samarbete med andra entiteter man får sina ’krafter’. Så det är däri ondskan ligger i menar jag.