I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Bild] Bästa enbilds-serien? Posta favoriter! :D

Övrigt - Webbsidor

2011-07-05 20:40

[Bild] Bästa enbilds-serien? Posta favoriter! :D

Finns ju ett par, de mest kända är väl Bizarro, The Far Side, Speed Bump osv. Finns många andra som inte är så råa eller sjuka men jag gillar de med sjuk humor bättre, hehe..

Mina favoriter just nu är nog ändå danska Wulffmorgenthaler. Tycker de har gjort bättre strips i det sista, sjukare och smartare! Var en period då de körde rätt urvattnade skämt och ganska lama liknelser osv. Några snabba favoriter av danskarna:

Finns så sjukt många, haha, gillar den där några leoparder i jungeln ser rosa pantern och kallar honom faggot, hittar den dock inte nu..

Posta egna förslag och tankar!

2011-07-06 00:48
Jag är ett stort fan av Bizarro, The Far Side och Wullfmorgenthaler, men den jag finner roligaste är Hans Lindström. Inte bara är det svenskt utan jävligt rått ibland också, dock kan jag finna det lite väl ofta finns undertoner av en vissa fördomar.

Annars är det en serie som är onspot, tycker jag. Han är sjukt bred i sitt satiriska tecknande och det finner jag beundransvärt.

2011-07-06 02:16
Yeah, nice!

Finns också riktigt bra politiska satiriska tecknare som Inge Grödum i Norge och vår kära Hans Lindström. Riktigt vassa satirtecknare!

Grödum

Motsvarande i Sverige till Grödum borde väl vara Leif Zetterling:

Producent

2011-07-06 03:17
Hangaround

2011-07-06 09:21
Fin tråd.

Upptäckte Wulffmorgenthaler när de publicerade stripparna i aftinbladets gratistidning PUNKT SE i Stockholms tunnelbanor. Var runt 2006. Hittade en massa urklippta favoriter i en flyttkartong för ett tag sedan.

Sedan GAIA's tips Grödum är oftast riktigt skarp.

Man får ju inte heller missa klassiska Jan Stenmark (det är oundvikligt att göra en sån här tråd utan att nämna honom) stripsen. Klassiskt.

Wilhelm Staehle gör riktigt fina silhuett-teckningar. Allt är väldigt enkelt i sin helhet, och ofta så är det bra.

Hangaround

2011-07-06 09:22
Nu såg jag att jag tog två st tvåstrippare som ex. Han gör mest enbildsrutor.

2011-07-06 14:53
Riktigt nice! :D

2011-07-06 15:40
Har en favvis, ska leta fram namn och exempel snarast!

2011-07-06 17:49
Sista hjälpen är ju helt underbar. Synd bara att det inte har dykt upp någon på riktigt länge... Här nog min favorit från Sista hjälpen:

http://www.sistahjalpen.se

Annars är det väl Rocky, Nemi, Cyanide and Happiness, Little Gamers och självklart Wolffmorgenthaler. Den sistnämnde är ju helt underbar :) Orkar inte leta fram någon favorit där just nu, men dom finns ju. Men å andra sidan är ju dessa inte alltid enbild-serie..
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2011-07-06 23:30
Haha, hittade den! :P

Annars är det väl Rocky, Nemi, Cyanide and Happiness, Little Gamers och självklart Wolffmorgenthaler. Den sistnämnde är ju helt underbar :) Orkar inte leta fram någon favorit där just nu, men dom finns ju. Men å andra sidan är ju dessa inte alltid enbild-serie..

Nä, är väl bara sistnämnda som är det, ;)
Men de andra du nämnde kan också vara softa som serier i sig själva, särskilt Cyanide And Happiness.
Poet

2011-07-07 18:31
Aldrig förstått vad som är så bra med Jan Stenmarks grejer :S
At the gates of Eternity...

2011-07-07 21:28
BC:

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2011-07-07 21:47
Yeah exakt, vart ligger det roliga?

2011-07-07 22:07
It's funny, because its not. Eller nått.
Jag garvar iaf :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-07-08 00:41
jag med, hahaha
Hangaround

2011-07-08 09:00
BC99

Haha, c'mon. Hur kan detta inte vara bra/roligt?

Admin

2011-07-08 10:16
Hahaha SpT's var ju grym!
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2011-07-08 11:32
hahahaha
Poet

2011-07-08 11:39
SpT: I just don't get it :S Jag anser mig själv vara en relativt smart kille, men jag fattar verkligen inte Stenmarks grejer.

Please explain.
Hangaround

2011-07-08 12:25
BC99
I ärlighetens namn så tror jag inte att jag förstår det heller. Men jag skrattar oftast åt hans saker utan att ens behöva tänka efter.

Ett exempel: När jag såg denna så skrattade jag samtidigt som jag tänkte "va fan?" och rynkade på ögonbrynen.

men sedan så är det ju mycket enkel ironi i många utav hans grejer. Och en del saker går bara ut på att någon säger en taskig sak till en annan.
Hangaround

2011-07-08 12:26
Jag tror inte man behöver förstår. Man skrattar bara för att det är så dumt. Och det är väll därför han är så omtyckt. <<< En reflektion bara.
Poet

2011-07-08 12:49
Ok. Jag förstår nu, men jag förstår fortfarande inte det roliga hehe.

Är vi dock alla överens om att han norrmannens enbildsserie i Metro, suger hästpung?
Rappare

2011-07-08 13:12
Fast Stenmark funkar ju på fler plan än bara det korkade. Han är ju ofta ganska underfundig och syftar till ojämlikheter i samhället eller rena dumheter som försiggår runt om i framförallt Sverige. Mycket om den svenska ensamheten osv.
Hangaround

2011-07-08 13:37
Fast Stenmark funkar ju på fler plan än bara det korkade. Han är ju ofta ganska underfundig och syftar till ojämlikheter i samhället eller rena dumheter som försiggår runt om i framförallt Sverige. Mycket om den svenska ensamheten osv.

Ja, absolut. Så sant. Men att förklara vad som är roligt för andra som inte tycker det är roligt är svårt.

BC99: Vadå, samma snubbe som gjort Pondus? frode överli? Haha ja, han suger hästpung.
Rappare

2011-07-08 13:41
Åh, blev helt glad av att tänka på hur mycket jag gillar Stenmark. Ibland är det poetiskt fängslande och ibland är det rent asgarv, funkar för olika humör.

2011-07-09 16:56
Lite fler WulffMorgenthaler, :D

Poet

2011-07-10 02:47
SpT: Tror det är samma snubbe. Han suger verkligen röv!

2011-07-13 00:01
Rädda en ko, ät en vegetarian!

2011-07-13 07:26

2011-07-13 13:36
Nä, är väl bara sistnämnda som är det, ;)
Men de andra du nämnde kan också vara softa som serier i sig själva, särskilt Cyanide And Happiness.

You got a point haha :p

Dieallot: Den med tåget, hahaha :D
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan