I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Artikel] Våra förfäder hade sex med Neanderthalare!

Övrigt - Webbsidor

Groupie

2010-09-08 19:17

[Artikel] Våra förfäder hade sex med Neanderthalare!

Enligt den här studien så har vi allihopa spår av Neanderthalare i oss.

Tidigare har det ju verkat som om vi gick helt skilda vägar innan neanderthalarna blev undantryckta och slutligen utrotade av homo sapiens utveckling och utbredning.

Att neanderthalspår inte finns att hitta hos Afrikaner tyder ju på att detta skedde efter homo sapiens utvandring från Afrika och att mötet torde ha skett någonstans i det Israeliska området (ren gissning, men eftersom det är utvandringsvägen är det inte någon dålig gissning). Det understryker hur som helst bara det faktum att människan är en varelse bland andra på den här planeten. Vi lever under samma förutsättningar och med samma risker.
Vi behöver dock vara försiktiga innan vi gör för långa slutsatser av det här då det säkerligen behövs betydligt mera forskning på området för att vi ska ha fasta bevis för det.

Jag tycker i alla fall att det är jättespännande och kommer följa utvecklingen noga!

Vad tror ni?

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vara-forfader-hade-sex-med-neandertalare-1.1089762

Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Groupie

2010-09-08 19:18
Groupie

2010-09-08 19:25
Så en intressant fråga är ju:

Hur ser hybriden mellan homo sapiens och homo neanderthalis ut? :D

2010-09-08 20:50
Hur ser hybriden mellan homo sapiens och homo neanderthalis ut? :D

som justin bieber
vad gör en rappare egentligen? www.myspace.com/dumhet

2010-09-08 23:02
så jävla roligt att afrikaner är MER "människa" än oss vitingar. (jag är vit, om ni undrade) up yours alla rasister genom åren som sagt att arier är mer utvecklade och högre stående därför!
All som röstar på mig skall jag slå ihjäl.
Poet

2010-09-08 23:17
Denna forskningen förvånar mig fan inte alls. Sett många människor som ser ut att vara renblodiga neandertalare anno 2010.

så jävla roligt att afrikaner är MER "människa" än oss vitingar. (jag är vit, om ni undrade) up yours alla rasister genom åren som sagt att arier är mer utvecklade och högre stående därför!

Hahaha!
At the gates of Eternity...

2010-09-09 08:52
Aldrig fattat det här, dels för att jag inte alls är insatt.. men människan sägs ju uppstått i Afrika, var ifrån kom neandertalare(vet att dom vandrade från Afrika) men varför ser dom ut som dom gör medan homosapien ser mer ut "som vi gör idag" och hur fan blev människan vit / gul haha.

Någon, om ni orkar får gärna svara ^^
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2010-09-09 09:32
Evolution. Du och Neanderthalaren var en och samma apa en gång i tiden (gemensam förfader) men gick skilda vägar och utvecklades åt olika håll beroende på olika omständigheter.

Att vi ser olika ut beror på artens anpassning till klimat, omgivning etc, och det är just de som anpassar sig bäst som överlever och för arten vidare (survival of the fittest).

Att människor som länge levt på högre breddgrader har ljusare hud beror på att det livsviktiga solljuset är mycket svagare här. Ljus hud absorberar mer solljus och kan på så sätt ta tillvara bättre på det här fattiga ljuset. Kortfattat :)
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2010-09-09 10:09
Förresten.. En jävligt ball grej är att man för bara några månader sedan i Ryssland hittade rester av en TREDJE sorts människa som tros att ha levt sida vid sida med både oss och neanderthalarna under en period. "Denisova-människan"

Den gick skilda vägar från vår gemensamma förfader långt innan nean och oss! Jag är sjukt sugen på att höra mer framsteg inom den forskningen.

Back to topic:

Förutom: NASTY!!!..... - Undra under vilka omständigheter sapiens hade sex med neanderthalarna. Rape eller love eller vad? I en dokumentär jag såg för flera år sedan som handlade om mötet mellan sapiens och neanderthal så var det en neanderthal-kvinna som förlorat sin familj/stam och tog skydd hos några människor. Minns en vidrig scen när hon står på alla fyra o glufsar i sig krubb medan en manniska bangar henne bakifrån. Haha!
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2010-09-10 00:39
isofu

Låter som boken Grottbjörnens folk. Fast där är det tvärtom, en människorkvinna förlorar sin familj och bli omhändertagen av neanderthalar-klan, där hon blir lite raped osv. Finns en film på den också, kanske den du såg? :>
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-09-10 00:51
Hehe nej jag hittade faktiskt dokumentären. Cave man love vid 2.50 min....

2010-09-10 00:53
så jävla roligt att afrikaner är MER "människa" än oss vitingar. (jag är vit, om ni undrade) up yours alla rasister genom åren som sagt att arier är mer utvecklade och högre stående därför

Afrikaner är ju mer Homo Sapiens men de är ju samtidigt så att säga mindre utvecklade eftersom de inte tvingats utvecklas ifrån ursprungsmänniskan pga miljön på samma sätt som vita och asiater. Asiater och inuiter borde ju vara längst ifrån ursprungsmänniskan.

Poet

2010-09-10 01:58
Isofu: Men det finns ju ljushyade folkslag på varma breddgrader och tvärtom?

Sen så kanske det faktiskt var neandertalare som bangade homo sapiens honor hehe. Kan inte klandra de dock.

2010-09-10 14:29
BC99:

Ja det finns ju undantag! Generellt hänger ju hudfärgen ihop med rådande solljuset i det området, men vissa folkslag passar inte in i den förklaringen. I vissa fall kan det t ex bero på folkvandring - alltså att dom inte levt tillräckligt länge på en plats med annat solljus t ex bantu peoples i södra Afrika som e mörkare än vad dom "borde" vara. I andra fall finns ingen riktig förklaring t ex i Mellanöstern där solen e cp-stark på sina håll men folket är relativt ljushyade.

Men det kan vara så otroligt mycket som påverkat utvecklingen. Och det kan ha varit mycket små skillnader som utvecklats till stora skillnader med tiden, med tanke på att vara ursprungsfäder från början var ganska få i antalet. Man ska då heller inte underskatta betydelsen av slumpmässiga mutationer och sociala aspekter (olika stammars uppbyggnad och samspel).

the_real_apa:

Det där behöver inte alls stämma. Afrikaners mörka hud kan även den vara ett resultat av en lång tids anpassning. Man kan inte vara säker på vilken hudfärg de första människorna hade när de nyligen tappat pälsen. Right?

2010-09-10 14:34
*läste lite för snabbt, reagerade på orden inte tvingats utvecklas ifrån ursprungsmänniskan
Poet

2010-09-10 14:36
Man ska då heller inte underskatta betydelsen av slumpmässiga mutationer och sociala aspekter (olika stammars uppbyggnad och samspel).

Tänkte på det också. Tänkte också på mellanöstern, men även på inuiter som bekant bor i snötäckta områden. Även våra egna samer har relativt mer melanin i huden än den typiska nord-germanska svensken.

Hur som helst så tycker jag det är jävligt intressant :)