Friktion : Nu har jag visserligen sagt att manga svenskar sitter pa rasistiska asikter (inte majoriteten eller alla) i den har traden. Men kom ihag att rasism uppfattas olika, beroende pa vem man ar. Minst 5 ganger kan jag komma ihag dar jag haft veckolanga diskussioner har pa Whoa (Sveriges storsta hip hop forum) om hur mycket jag hade uppskattat om svenskar hade slutat anvanda ordet "negerboll". Jag kan forsta for dem jag argumenterade med, att dem absolut inte uppfattar det rasistiskt. Eftersom dem "alltid sagt sa" (forovrigt det mest korkade argument en manniska kan komma med). Jag har vita vanner som anvander ordet "neger", framfor mig och allt, trots att de kanner till min etniska bakgrund. Men varje gang jag sager till dem, sa sager dem "forlat" men tycker innerst inne att jag borde sluta vara sa kanslig. Och det ar just det jag uppfattar manga svenskars installning till nar vi invandrare kanner att vi blir utsatta for rasism. Nar vi berattar om vara upplevelser sa vet jag att minst halften tror att vi hittar pa eller overdriver. Basta exempel var ju nar 6 polare i Malmo (3 svenskar och 3 invandrare) dokumenterade i hemlighet huruvida dorrvakter till diverse klubbar och barer bara slapper in svenskar eller inte. Vilket de gjorde. Blattarna fick hora att det var "medlemskap som gallde, medan svenskarna bara traskade in hur som helst. Allt inspelat med mikro-kamera och allt. Detta ar ju absolut inte chockerande alls. Ar du blatte, sa har du vetat om det har sen dagen du fyllde 18 ar. Det som forvanade mig var alla som kommenterade artikeln pa Sydsvenskan.se insandarskrivar. Massa svenskar som var sa javla forvanade och aldrig hort pa maken. Har ni ens lyssnat pa vad vi sagt de senaste aren? Vart fan har ni hallt till egentligen? Maste vi dokumentera allt med film och ljudinspelningar for att folk ska fatta att vi blir behandlade annorlunda? Maste man bli sur varenda gang nagon drar ett negerskamt for att folk ska fatta att det inte ar roligt? Ni vet alla dem blattar som klagar pa Sverige? Och alla svenskar som klagar pa blattarna som klagar pa Sverige, och tycker dem borde flytta ifran Sverige om dem inte nojda? Jag ville inte bli en sadan gnallig blatte, sa jag flyttade. Jag och min familj har verkligen gjort allt det svenska samhallet ville att vi skulle gora. Ingen av oss ar straffade, morsan och farsan jobbade aldrig svart pa nagot kebabhak, de jobbade hederligt och hart i 16 ar pa fabrik (tills dem jobben blev rationaliserade) for nagra ar sen. Dem har jobbat hart sen dem kom hit 1984, betalat skatt, alltid varit vanliga mot folk i sin narhet. Givetvis kom de till Sverige for att jag och syrran skulle kunna fa ett battre liv. Sa nu, 26 ar gammal, sittandes pa tva svenska hogskoleutbildningar, sa ar jag i Kanada istallet. Lustiga ar att jag hatar inte ens Sverige. Jag alskar Sverige, onskar jag kunde ha stannat kvar dar. Men Sverige verkar inte alska oss sarskilt mycket. Jag vet, och ingen kan overtyga mig motsatsen, att anledningen till att jag gick arbetslos sa lange ar for att i minst 80% av alla fall, sa akte mina arbetsansokningar rakt ner i papperskorgen bara for att mitt namn inte klingar svenskt. Odla ett skagg, ta pa er en turban eller sloja, mala ansiktet lite morkt eller vad som helst for att se lite icke-svenska ut borja soka jobb med namnet "Ahmed" eller "Darko", sen sok samma jobb med samma meriter och erfarenheter fast med ert svenska namn (ja, tyvarr har jag provat). Nar ni val blivit utsatta for rasism, kom da tillbaks och skapa en trad om hur forvanade ni ar over hur pass mycket rasism det finns i Sverige.
At the gates of Eternity...
BC99 tror Talfel lider även av synfel, det var GAIA som skrev att 90% av svenskarna är främlingsfientliga. Angående när du gled runt 2004 i Åkersberga med hunden, jag undrar bara, hur hade du tänkt utifall du varit boende i inbrottshärjade området och helt plötsligt ser en med icke-svensk härkomst glida runt utanför ditt hus? Säg att du hade varit enda svarta i området och har varit det i 10 år och helt plötsligt dyker upp en till i samma veva det sker inbrott till höger och vänster.
BC99 Jag gillade ditt sista inlägg och jag som invandrare förstår situationerna du återberättar. Samtidigt tycker jag i samma veva att du lyfter fram problematiken kring svenskarnas (de vitas) negativa inställning mot mörkyade så glöms det bort faktumet att många invandrare är fientligt inställda mot de ljushyade / svenska för att inte tala om den extremt hatfulla inställningen gentemot inte bara mot andra invandrare som ser etniskt ut annorlunda men även mot personer som ser likadana ut (till hudfärgen och vissa fysiska drag). Vill inte dra det till en uttdragen diskussion då jag läst det du skrev innan, bland annat om att dina egna släktningar går och hatar folk från västra afrika. Eller kanske det är inte ren hat, men de ser ner på dem. Förmodligen är det svårt och kunna argumentera och lyfta fram en problematik om man måste skriva spaltrader som lyfter även fram problematiken i det egna lägret. Anyway, jag gillar det du skriver och att du skriver mycket. Dessutom väldigt bra svenska från din sida! Uppskattas! Fortsätt skriva :)
Jag har fördomar mot alla, i synnerhet svenskar fast jag är en praktsvenne... Av just många anledningar som folk nämnt här, den här flina en i fejan o snacka skit bakom ryggen, väldigt rädda för att dra va "vi" rakt ut känner, allt ska vara så jvla pk, men också stolt över jvligt mkt med sverige. Jag skulle dock i likhet med GAIA (om jag förstått det rätt) hellre bo i spanien, mkt för att jag är mer obekymrad o outgoing där av många olika anledningar. Dock har jag mkt fördomar mot spanjorer också, som att majoriteten röker på, är allmänt oallmänbildade och inte är de trognaste snubbarna när det kommer till tjejjer. Dom är rätt öppna med sina "rasistiska" åsikter "Los moros son una puta plaga" för att citera min värdbror... Frågan är ju om öppen rasism är bättre eller sämre, de flesta blattar i Sverige är iaf rätt öppna med varom tycker... Tråden handlade om flashback eller va vare? hehe
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det visar sig tillochmed att jag har haft skumpa frukost med din syster BC99 ;) Lite lustigt lite mer offtopic än vanligt ;) hälsa Wall-E från zworken ;)
Kaneida : Varfor skulle en person med icke-svenskt ursprung vara lika med inbrott? Inte for att kora "racial profiling", men majoriteten av alla inbrott sker av jonkare av ganska blandad harkomst. Sen sa har jag faktiskt inte med saken att gora att fraga en frammande person om han bor i omradet eller inte. Kan forsta om han traskade omrking pa min tomt att hade jag blivit fundersam, men att oppna sin dorr, lite halvt radd och fraga dumma fragor... det ar krankande, oavsett vilken hudfarg man har. Ojaa, det ar ju det som manga glommer. Vi invandrare ar inte en homogen grupp. Vi har olika kulturer, religioner, historiska bakgrunder osv. Och motsattningar bland folk pa egna kontinenter hittar man lite overallt. Fraga liksom Argentinare vad de tycker om Colombianer. Vastafrikaner och Ostafrikaner. Eller Iranier vad dem tycker om araber. Ukrainare och ryssar. Svenskar och norrman eller svenskar och skaningar. Men det ar fa bland dessa jag namnde som faktiskt tycker pa det sattet som vi laste i FB traden. Tror ingen av mina slaktingar, hur mycket de anda driver om vastafrikaner, tycker att dem borde utrotas eller att dem har lagre IQ. Aven om jag tycker det ar lite osmakligt att skamta om det pa ett nedvarderande satt. Sen finns det invandrare, som sitter pa ett genuint hat mot svenskar, ja. Vilket ar forstaerligt, men abslut inte acceptabelt. Och tack, jag forsoker gora sa gott jag kan, jag saknar vissa bokstaver hehe.Hiccory : Som bade jag och GAIA sagt, sa kan man inte bekampa rasism om den inte "finns". Som tidigare namnt, om nagon stor oppet for sina asikter, sa kan man skapa en diskussion och darmed oppet tala om problemet. Vet ej om du har argumenterat med en smygrasist nagon gang. Deras snack lyder alltid pa samma satt. "Jag ar inte rasist, men..." Varenda mening borjar sa och sen rabblar dem upp saker ur SD's valmanifest och sager att det allman statistik. Och sen kommer resten av samtalet ga ut pa att han absolut inte ar rasist, hans farfar kom fran Osterrike, hans granne adopterad fran Indien, han ager en kinesisk naken hund, han ater kebab... bla bla bla. Du kan vara den vitaste personen pa planeten och vara gift med en kolsvart person (eller tvartom) och du kan fortfarande vara rasist for det. Kollektiv rasism kallas det for. Din van, partner, granne, blatten/svensken i kiosken mm, dem ar lugna for dem ar inte som alla andra blattar/svenskar.Complexity : Dar ser man! Ni gick i samma klass och grejer :)
när ska folk lära sig att alla är lika mycket vädra...
Nu har tråden blivit lite för texttjock för att jag från jobbet ska kunna läsa speciellt noggrant vad alla säger, men om det som GAIA och BC99 säger stämmer om hur afrikaner är racistiska mot andra afrikaner, och hur 15 personer pratar illa om en 16:e när han lämnar rummet, när slutar det vara rasism och börjar vara vanligt människoförakt? Jag menar, jag är svensk, och jag hatar inte svenskar, men jag har ju ingenting till övers för svenskar som super och slår sina kvinnor och barn. Jag hatar inte araber, men jag har ingenting till övers för araber som står utanför tunnelbanestationen på kvällarna och rånar folk. Det är ju gärningen, och mentaliteten hos personen, som väcker ett förakt hos mig mot dem, utan att det måste finnas någon underliggande association mellan gärningen och det etniska ursprunget. Och oavsett hudfärg, man kan ju vara fördomsfull mot människor för hur de klär sig och för sig i samhället utan att det behöver vara rasism. Om man accepterar en del invandrare, men inte accepterar ett gäng andra invandrare (av samma ursprung), är det då fortfarande rasism, eller är det något annat? Vet att jag glidit en del off-topic från huvudämnet nu, bara några funderingar. Flashbacktråden var ju bara extrem.
Min poäng är snarare att mer eller mindre en stor mängd av hela fucking världsbefolkningen är mer eller mindre smårasistiska, det jag och BC syftar på att det här uppe i Norden är lite annorlunda, det är mer frysa ut taktiken än öppna verbala konfrontationer. Det är en obehaglig kompakt känsla av misstänksamhet och viskande i kulisserna. Men att svenskar skulle vara mer rasister än andra? Tja.. Åk till Japan och pröva vara ngt annat än japan i landet. Fördomar och rasism finns i alla läger, men bara om det tas upp till ytan kan man arbeta konstruktivt med det, prata om det, förändra det. Om vi tar t.ex. afroamerikaner i USA, ta förgrundsgestalter som bröderna Kennedy, Martin Luther King (t.o.m. till viss del Obama) med många flera så har de fört upp ämnet till debatt på den nationella nivån och vips inom 50 år så ändrades villkoren för svarta drastiskt. Nu skulle jag knappast påstå att de behandlas jättebra i dagsläget men de har kommit en bra bit på vägen (de har t.ex. en svart president nu)! Sen för min egen del så har det inte varit nån misär, är ändå spanjor/svensk, inte kurd eller afrikan så trots att det har varit en del dåligt bemötande i mitt liv så finns det de som har det värre. Ser dock inte särskilt svensk ut och känner mig inte särskilt svensk, det plus att jag inte identifierar mig med landet eller befolkningen gör att jag kommer dra snart dit Hiccory nämnde och dra för gott. Det är som sagt inget fel på folket eller landet här, bara jag som inte känner mig hemma eller trivs. En del av det är just pga denna speciella sorts smygrasism som frodas, en annan del är klimatet och en tredje är kulturen här uppe. En smakfråga helt enkelt. I Spanien är de dock minsann rasister också ska jag lova, på grund av gammalt ont blod i historien så har de (likt serberna) svårt för muslimer och då oftast araber. Det är ett reellt problem de måste handskas med och förbättra inför framtiden. Tänk efter ni i tråden som läser, när var den senaste gången ni hörde våra folkvalda politiker driva debatt om rasism? Det händer fan inte för fem öre, förutom då när de ska prata om SD inför eventuella val. Annars är det knäpptyst, i media också! Allt medan Fadima och hennes 5 kids käkar nudlar i en sketen 2'a i Rosengård utan någon direkt tro på framtiden.
GAIA Nu är vi sjukt offtopic o vet inte hur mkt erfarenhet du har av att bo i spanien men krisen har drabbat landet stenhårt o redan innan va boendet ett stort helvete, finns ju en anledning attom bor hemma tills dom är trettio... Det finns två sidor av myntet I läroböckerna i sverige står det att portugals huvudstad är lisabon och spaniens madrid, i spanien står det att sveriges huvudstad är Oslo. Beredd dig på frågor om vi äter fisk och ägg i sverige etc. I sverige kommer ingen i min ålder in på burgerking o frågar om han kan ta slutet på min hamburgare om det kanske inte är söndag morron hehe. Spanien är täckt av droger, har polare som koksar dagligen... Saker jag framförallt tänker på då jag funderar på att låta mina seeds växa upp där
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hiccory Ehehehe, ska fan inte ut på landet och bo med getherdar, ^^ Valencia t.ex. är lika stort som Sthlm och där är arbetslösheten inte lika hög plus att folk är bildade och det keffa du nämner med i ditt inlägg är det mkt mindre av där än på andra ställen i Spanien, det är skillnad på stad och stad, region och region. Droger, våld, arbetslöshet och rasism finns överallt i världen. Ta Oslo t.ex. där jag bor nu, staden får vilken betongförort i Sverige att te sig som en lekpark för kids, så mkt våld och kriminalitet har jag inte sett ens på TV, :E
Man får välja sina tillhåll på nätet noga, oavsett om det är FB, youtube, aftonbladet, expressen eller valfri lokalblaskas kommentatorfält så mynnas det allt för ofta ur i jävöigt korkad rasism.
DIF!
Absolut hehe, Valencia är annorlunda mot Huesca när det kommer till allmänbildning. Vart runt en hel del i spanien, Valencia är jvligt fint San sebastian är också en jävligt nice stad. Det va i föresten i Cadiz som jag stötte på hamburgerincidenten.. Inte så att det är mindre droger i storstäderna vad jag vet. Ville mest göra en generell point Spaniens nackdelar mot sverige, verkligen inte blanda in Norge... Är också i Oslo och bara över gränsen märker du hur saker är skött jämfört med Sverige... Horse verkar trendigt här... Har dock inte märkt av nå aggro vibbar här i Oslo "Kjempegreit". Nån langar upp en macka mitt på gatan o polisen åker förbi o vinkar...
Det positiva med hålor är också priser, fester och att folk är väldigt intresserade av tex folk från sverige ;) för att visa två sidor av det myntet...
hiccory Hmm, okej, senaste året jag bott i Oslo har jag sett massa folk skjutas, huggas och slås blodiga, vi snackar incidenter per veckor, inte år. Kanske beror på var man bor i Oslo, har sett så mkt sjuka grejer att det skulle få plats i en bok. Bara för någon dag sedan plockade polisen ett par gängmedlemmar med dragna pistoler 5 meter från min dörr. Sjukt keff extremt våldsam stad där folk blir skjutna hela tiden pga alla gäng och där staden toppar all statistik angående droger per capita, har läst att det dör 300 pers årligen i överdoser bara från heroin. Men skit samma, ska snart dra härifrån också. Spanien är inte ett perfekt land men det passar mig bättre, känner mig MYCKET mer hemma där än här, om det inte gäller för någon annan i tråden, fine, alla är vi olika med olika preferenser, ^^ //Pz
Jo jag bor i lugnaste delen av Oslo o va typ billigaste jag hittade, kändes lite halft o bo i en fallfärdig kåk på grönland eller grönnelukka för att va närmare centrum. Jag känner mig väldigt mkt mer hemma i Spanien än i Norge, ibland mer hemma där än i Sverige av orsaker jag redan nämnt, men mynten har ju sina sidor
Om ni nu tycker det är så fel så borde ni ju regga er på FB och argumentera mot dessa typer, som det är nu så sprider de ju sin propaganda fritt.
Ostsalami : Det gar inte att argumentera med sadana manniskor. En sak att ha en asikt och ar beredd pa att bli motbevisad, med andra ord det fundamentala underlaget for en diskussion. Men en person som redan bestamt vad han eller hon ska tycka innan dem ger sig in i en diskussion, ar inget annat an en idiot. Och jag argumenterar inte med idioter.