Nu får ni väl mörda mig för dehär, men jag tycker inte att Parkour är en speciell person. Visst så kan jag hålla med om att det David Belle, Sebastian Foucan, Sebastian Vigroux osv. Gör är mer Parkour än dehär, men det handlar inte om personer. Parkour handlar inte om att göra volter och det handlar inte enbart om att ta sig fram heller. Parkour är rörelse. l'art du déplacement. Konsten att röra sig. Det David Belle och resten av grundarna ville påstå i början, var att Parkour är all rörelse. Varesig du hoppar från byggnad till byggnad, eller bara skuttar ner för trottoarkanten. Nu för tiden har det självklart kategoriserats och det är väl så det ska vara nu för tiden. Från vad jag har hört så finns det 3 kategorier som oftast kallas för Parkour. Lé Parkour: Att ta sig från punkt A till punkt B så snabbt som möjligt. Free Running: Att ta sig från Punkt A till punkt B, så snyggt som möjligt. Tricking: Att hoppa runt och volta lite random i stan. David Belle har själv, på senare tid, sagt att Parkour inte handlar om att göra volter, utan att ta sig från punkt A till punkt B. Volter gör man bara för att det är kul. Och baserat på vad jag såg i denhär videon(eftersom jag är en hemsk och urdum människa och tog mig självklart inte tid att kolla på dom andra videorna som tydligen var alldeless för bra för att postas här, utan kollade bara på denhär "videobloggen"), så är domhär killarna inge vidare Parkour utövare. Den lilla "Parkour" jag såg i denhär videon, var stel och flaxig. Men hatten måste av åt att dom kan göra volter som jag (tränat Parkour till och från i 5 år) aldrig skulle kunna tänka mig att klara. Helt klart bra tricking, men inte vad jag skulle kalla Lé Parkour. Men häftiga killar. Bojkotta namnet Free Running VM. Döp om det till Tricking VM istället!
Jag är känd