I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Blogg] Påverka T9-ordboken!

Övrigt - Webbsidor

2008-12-03 11:53

[Blogg] Påverka T9-ordboken!

Känns det som om det fattas ord i T9-ordboken i mobilen? Ta chansen att påverka vilka ord som kommer med; lägg till ett du saknar eller hitta på ett eget!

Idag sätter T9-tävlingen igång! Vinn schyssta priser (mobiltelefoner, bluetoothheadset etc.), kändisjuryn väljer ut tio vinnarbidrag efter tävlingens slut den 18 december.

Länk till tävlingen finns på vår blogg. Där kommer det även upp mer info, länkar till juryns bloggar etc., lägg till ditt eget ord eller rösta på andras redan nu!

/T-9 Crew

(Inlägget ändrat av U-Nas 2008-12-06 12:05:21)

http://www.t9bloggen.se
http://www.t9.nu

2008-12-03 12:08
Det finns väl inga sparade ord i ordlistan öht? Förutom de man har sparat själv.
you know i spell girl with a B

2008-12-03 14:16
helldust

så du har sparart, alla dina ord i ordlistan? Jobbigt projekt...
Japp! jag är en trollkarl!

2008-12-03 14:22
De mest simpla ord fattas ju, härär några exempel på ord jag fått lägga till:
Abborre
bajs
adderade
beige
adrenalin
biff
blomblad
älskog
bortsprunget
bredband
broccoli
efterbliven

och så vidare, finns nog fler ord i de jag lagt till än i själva ordlistan från början
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-03 14:22
Nej, men det är väl inte sparade ord? Den räknar väl på en rimlig följd av bokstäver efter hur svenska språket är uppbyggt? Det är därför man får så konstiga förslag ibland.

För att lyckas med det använder T9 något som språkvetare kallar ordprediktion. Metoden uppfanns av amerikanska forskare som utvecklade hjälpmedel för handikappade. De insåg att när det gäller mobiltelefoner och textinmatning är vi alla handikappade.

Varje knapp på telefonen representerar tre bokstäver, men genom att använda statistik över hur vanliga olika bokstavskombinationer och ord är i representativa texter kan ändå rätt bokstav väljas ut. Mobilen kan gissa sig till vilka bokstäver som ska kombineras och se om resultatet motsvarar ord i en inbyggd ordlista.

Länk till http://www.spraktidningen.se/art.lasso?id=07314
you know i spell girl with a B

2008-12-04 11:30
Fan va skönt, jag behöver lägga in nya ord i T9.

Undra om man kan lägga in slang eller tar T9 bort det?

Dessa ord finns inte i T9-ordlistan

Apelsin
Schimpans
Påsklov
Mobilen
Välgång
Gästlista
Fredsduva
Världsfred
Mens

2008-12-04 12:07
Dubbelfitta finns iaf, det mest användbara ordet :)
ôWho0sA

2008-12-04 15:12
äntligen... ska kräva att dom lägger in ostbågar!!!

2008-12-04 15:14
Jo, det finns en del ord som kanske borde vara med där. Det kan tyckas vara lite skumt att "mobilen" inte finns med. Eller "messa". Ja, det finns mycket att hitta på. Men man kan lägga in slang, det är ju inte programmet som bestämmer vad som kommer med utan en jury!
http://www.t9bloggen.se
http://www.t9.nu

2008-12-04 17:16
Shululu

Tycker det är ganska underhållande att man inte kan skriva enkla ord som "mobilen" och "messa" när man på min mobil kan skriva: "Kabababacabab". Är det verkligen ett ord?

Dessa ord finns inte med heller med i T9 ordlistan!

espresso
gurka
ros
Mode
Chinos
Solkräm
puder
läskig
pingvin
kanin
snöa
anka

Dizzie det måste finnas skönare ord än ostbågar!

jag ska lägga in "Shululu"

2008-12-04 17:32
Testa skriv "Benke köper ludd på ica maxi" med T9 på men ändra inget.
Född för att springa med saxar!<br>

2008-12-04 17:41
kanske finns skönare ord, men inte bättre... Sunmi, är puder ett skönt ord? Nope! Overall fanns inte med i t9, men snart hoppas jag att det gör det...
Promotor

2008-12-04 17:47
Det absolut mest störande är att "mobilen" blir "mobileo"

2008-12-04 17:52
Jag vetefan, mobileo känns nästa som en grej jag börjat säga i talspråk, typ som deal-i-o. Fan vad larvigt hu. Shululu var iofs inte helt felt.

2008-12-04 22:13
Testa "Världsfred" och sedan "Massförstörelsevapen"

Gammal men sjukt.
"Skulle väl åka dit som en inbrottstjuv /<br> som bara vips dyker upp som en tillbakaspolad simhoppsbrud /"<br>

2008-12-04 23:35
ja, det e gammalt men dock sjukt skumt! Var inne på t9bloggen.se och såg en skön film om en snubbe i australien som försöker slår ngt typ av rekord i att sms:a. hahaha...

2008-12-05 10:40
Den här videon?

...ja, någonting ska man väl försöka vara bra på.

2008-12-05 12:06
japp, det är den videon. vet inte vad det är men jag tycker den är rolig! var inne på t9bloggen och såg att "julmust" nu ligger nummer ett! vad säger det egentligen om svenska folket?! ingenting kanske eller så säger det en hel del! vad vet jag!

2008-12-05 12:26
halvdan
korståg
tidfördriv
råttapa
gubb
nerjobb
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-05 12:31
Greve-Gurka P20
HAHA "Adolf köper...."
Jag har ingen personlighet

2008-12-05 15:12
Ganska skönt att dem på T9 tillåter "Förortssvenska, även kallat Rinkebysvenska"
i den här tävlingen.

"Två förortssvenska ord, keff ('dålig') och guss ('tjej'), finns med i trettonde upplagan av Svenska Akademiens ordlista"

och nu kommer det finnas i T9 ordlistan. hahaha

Länk till http://t9.nu/

2008-12-05 16:22
Jag och mina vänner softar inte, vi smetar
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2008-12-06 06:35
Springsten P18: Jag och mina vänner softar inte, vi smetar

Då har ni totalt misstolkat/missförstått ett slanguttryck... :P

Smet är slang för pengar, smeta = betala och smetar betyder betalar.

Semt kommer från slanguttrycket Deg.

Så: "har du pengar på kortet?" blev "har du deg på kortet?" som i sin tur blev "har du smet på kortet?"

hahaha fan va pretto det här vart, men men nu vet du vad smet är slang för.

2008-12-06 10:28
de sjukaste är att man inte kan skriva: mobilen, men du kan skriva: negerhora. haha
HeterAis

2008-12-09 18:07
Hur ofta skriver någon tex. "Jag e på nazistparkeringen och väntar på negerhoran"? T9 är sjukt haha
Om en cigg förkortar livet och ett gott skratt förlänger de, borde en spliff hålla skiten på en stabil nivå!