[Blogg] Ny veganblogg - Här kan vi prata och resonera!
Jag har kontrollerat noggrant, det här forumet tycks vara det mest lämpade. Givetvis kommer folk pissa på mig och min blogg. Det är något jag får ta helt enkelt. Men att den här tråden skulle raderas omedelbart känns lite orättvist. www.alexadiels.blogg.se en ny veganblogg för just DIG! Kom och njut av fantastiska recept och maträtter. Vänta inte, det kan redan vara försent för just DIG att uppleva! Vad väntar du på? Följ med mig in i den vegetariska världen och hänge dig vällusten sprungen ur det vegetariska köket redan idag! (Inlägget ändrat av Frozen 2008-09-16 15:07:23)
www.alexanderadiels.com www.soundcloud.com/alexanderadiels
Kul med vegoblogg! Skriv lite om biffar vetja.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Inget fel med veganer men jag måste säga att veganernas matkultur ligger ganska långt ifrån en med djurprodukter.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Hur då?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det blir ofta tråkig mat, jag älskar grönsaker och skulle aldrig kunna leva utan det men att laga mat utan köttprodukter,grädde,mjölk,ägg,smör etc blir svårt och man får det sällan lika gott. Jag andvänder dock gärna havre grädde och andra alternativ och det brukar bli hyffsat bra, men god mad kräver vissa saker.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
God mat kräver ju knappast kött. Hade det inte varit för ost hade jag blivit vegan. Allt annat är ju lätt att ersätta, som ägg, mjölk och grädde. Men ost fungerar inte. Jag kan inte leva utan ost.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Mat är vad man gör det till. Det är lika tråkigt att äta köttbullar ch makaroner varje dag. Lagar man maten med inspiration ch variation så blir inte maten tråkig, oavsett vad man har för kosthållning. Sätt på fet musik högt, dansa, skutta och tramsa medan du lagar god jävla mat. Det är mitt motto.
candide P26 & Måne Jag formulerade väl mig lite dåligt, Men menar inte att kött gör maten bra.. utan variationen att andvända allt, jag gillar definitift inte kötbullar varje dag :S Iaf.. 1 recept. Rostade rotfrukter: Palsternacka Morötter små makskolvar (sånna mini) Potatis Sötpotatis Rödbetor blå potatis (om man vill) vitlök Lök Paprika Skär allt i samma storlek, tänk på att vissa saker tar längre tid såsom rödbetorna så kör gärna dom i ugnen med bara lite olja först, ca 10-15 min Blanda allt med olivolja,flingsalt (ger härlig crunch när man äter),Lite rosmarin,timjan,gärna gräslök etc. Finhackad vitkök och strö över, Hacka lök i halvmånar, gärna silverlök eller chalottenlök för mildare smak. Salta och peppra, eller andvänd fantasin lite till vad som du gillar.. Rosta/grilla dom under 200-225 grader tills dom är färdiga och fått färg, Kör gärna med grill den sissta biten. Tänk på att inte ha för mycket fett.
Skivsamlare
2008-09-17 11:22
Jag skulle förmodligen beskriva mina recept på ungefär samma sätt som du, dvs "man tar lite sånt, och sen lite sånt" och förutsätta att folk vet ungefär hur mycket man ska ha av varje för att det ska bli gutt. Jag tror dock att du kommer behöva vara mer precis i vilken mängd man ska använda av varje råvara och sådär för att folk ska känna att de får ut någonting av din blogg. Det som är logiskt för en person behöver inte vara det för alla. Kul initiativ iallafall och lycka till!
http://www.kulturkompaniet.nu/
Kan någon förklara för mig varför man väljer att bli vegan?
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
rotlös P20 Som jag skrev, i bloggen tar jag form av lärare, inspiratör, kreatör, jag lär er, jag visar, jag gör er sugna. Det här med vad som är gott är givetvis en definitionsfråga. Om jag nu inte tycker att exempelvis kött eller ägg varken är gott eller tilltalande, hur kan jag då sakna det? Det är vice versa, samma sak, håll mot håll. Det är t.ex. ingenting jag hittar på eller intalar mig själv om när det kommer till att jag hellre dricker ett glas sojamjölk än komjölk. Man måste tänka nyanserat, allt handlar om inställning och vana. Däremot skulle det kännas korkat av mig att påstå att det är lika stor variation på helvegetariskt som att äta allt. Uppenbarligen är det inte så. Det behöver däremot inte betyda att det för mig skulle innebära en avsaknad. För mig är det en positiv helhet att äta vegetabiliskt. Att gå runt och presentera sig som en martyr för att man inte äter ägg känns otroligt fattigt. Sen vill jag tillägga att jag egentligen kastar vatten på begreppet vegan, vegetarian o.s.v. Det ligger redan inkorrekt från början. För det första är vegetarian per grunddefinition det man kallar vegan idag. Äter man mjölk och ägg vet alla vi här inne att det då skall kallas lacto-ovo-vegetarian. Äter man mjölk men inte ägg tar man ju givetvis bort ovo. Men idag vill alla vara något, idag är man vegetarian om man äter kyckling. Anledningen till att jag skrev veganblogg är för att det inte ska missuppfattas. Är jag på restaurang får jag givet säga vegan, är maten vegansk (fattig form). Sen kommer man alltid till diskussionen kring varför eller varför inte. Retorisk fråga. Allt handlar om hur nyanserat man vill redogöra för det. För vissa är det säkert övervägande att inte äta på levande tings bekostnad när man uppenbarligen inte måste. För andra är det att man finner det äckligt på samma sätt som att vissa pillar bort löken o.s.v. För andra handlar det kanske bara om hälsa. För vissa handlar det kanske om lite utav varje? Uppenbarligen finns det ett behov av att fråga just varför. Men jag tycker det börjar kännas lite som en överflödig fråga när samähället är såpass överfyllt utav ett ständigt informationsflöde. Jag säger inte att ni inte får bråka i min störtsköna tråd. Jag bara ser det som överflödigt och energikrävande. 1.) Såkallad veganmat är givetvis inte lika mångsidig som allätarkost. 2.) Gillar man inte kött saknar man inte kött. 3.) Ägg är och förblir en produkt utav menstruation. Det säger jag inte för att reta upp människor som äter ägg, jag säger det för att beskriva en anledning till varför man nödvändigtvis inte skulle vilja äta det. 4.) Mjölk är bröstmjölk från en ko. På samma sätt beskriver jag det som en anledning till varför man kanske inte skulle vilja dricka det. Men du märker inte om det är ägg i en kanelbulle. Nej svarar jag, men jag är relativt säker på att man kan baka en kanelbulle med snor i utan att det skulle märkas. Innebär det då att jag med den vetskapen bör äta den trots att jag inte känner av snoret rent konkret? Men det är ett löjligt exempel kan man då hävda. Varför är det löjligt frågar jag. Ägg är mat säger ni. Förvisso säger jag. Men måste det vara rationellt eller handlar det mer om en nagel i ögat? Om ägg inte tilltalar mig, varför är det då så konstigt. Alla vet vart ägg kommer ifrån och vad det är. Alla vet vad ett hönsägg med fiskägg ovanpå innebär. Vissa gillar det andra tycker det är äggligt. Jag är ingen förespråkare utav uttrycket att tänka utanför boxen. Men i det här fallet kan det vara lämpligt. Gillar du inte exempelvis lax, banan, lök, korv, morot o.s.v. Kan det inte vara så då att det på samma sätt innefattar ägg, mjölk och kött. Enda skillnaden är väl att det finns en röd tråd, en gemensam nämnare, en mer omfattande grund till varför man inte tilltalas av att äta det? Det kommer från djurbröst/djurvagina/muskel. Mina ordval är inte tänkt att reta upp er som äter kött. Däremot har jag ingen lust med att trippa på tå och förfina det genom att kalla allt för matvaror exempelvis. Varför ska jag som inte äter det låtsas att det är något annat. Det får ju mitt val att framstå som ännu svårare att förstå när någon som äter detta frågar mig. När anledningen till att jag inte vill äta det är just detta, vad det faktiskt är och vart det kommer ifrån.
vegansk linsgryta! en vitlöksklyfta en gul lök en halv purjolök vitkål kålrot morötter palsternacka potatis röda linser grönsaksbuljong persilja basilika salt peppar olivolja basilika krydd-olja soya-gräddfil/creme fraische hacka all lök och fräs i olivolja samt kryddolja. skär bitar av potatisen och morötterna. häll i vatten, potatisen, morötterna och buljong.. låt koka i ca tio min. riv i kålrot, palsternacka och hacka ner vitkålen. klipp gärna ner lite basilika och persilja också.. häll i linserna och koka på svag värme i ca tio-femton min.. krydda med salt och peppar efter behov och servera med en klick creme fraische. voila!
you can't scare me, i'm sticking to the union.
Alex: Är det inte då lika äckligt att äta saker som växer fram ur bajs? Vad är inte "äckligt" att äta?
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
Askin P21 Du är ju intelligenta killen här på whoa, både du och jag vet att det där är lite överflödigt. Men jag bemöter det som värdefull kritik. För det första har jag inte en skräck för bakterier. För det andra är ditt svingande uttalande om bajs föga kraftfullt om det ska få mig på fall. Alla vet att BAJS inte är identiskt med JORD. För övrigt kan man fråga sig vad jag annars skulle ha ätit. Jasså du vill inte äta bajsmat, då kan du lika gärna äta kött, där fick jag dig. Paow rakt i huvudet. Sen handlar det väl inte om vad du skulle anse vara konsekvent eller rimligt? Jag var ju inne på det förut. Om jag nu anser att ett ägg sprunget ur en Hönvagina skulle vara smärre motbjudande innebär det inte att jag skulle tycka att ett päron eller varför inte ett äpple skulle vara detsamma. Det handlar inte om vad som är rent eller smutsigt. Man kan polera ägget bäst man vill. Det är bra att man försöker men det var nog det sämsta försöket jag någonsin hört att rättfärdiga köttätande i form av att sticka hål på en inbillad konsekvens när det komme till att äta helvegetariskt. Folk försöker det ibland. Om det inte enligt dom går att vara 100% konsekvent kan man lika gärna äta kött. Det handlar om att man ändå vill hålla någon slags konsekvens i sin kosthållning och det kan irritera många i form av att man ter sig som lite märkvärdig. Sen kan man fråga sig varför det är legitimt att säga att man inte gillar grovt bröd eller persikor utan att direkt behöva redogöra för varför man inte gillar det. Jag kanske inte finner det tilltalande att svälja ägg, bröstmjölk eller muskler. Det innebär inte att jag säger att man inte kan tycka om det eller att man är underlig för att man tycker om det. Men jag är lite trött på idén om att försöka sticka hål på idén om vad en vegan innebär när det inte finns någon grundidé alla går med på att backa upp. Plocka ner det till grund. Antingen tycker man det är fresh med kött, mjölk och ägg eller så tyckar man helt enkelt inte det.
För övrigt ligger det en ny rätt uppe i min blogg.
så jävla trött på det här med att försvara sin kosthålling. Spelar det någon roll? Jag var vegan en månad, mest för att kolla om jag pallade. Det var chill, jag gick ner lite i vikt och kände mig i allmänhet nyttigare och friskare, men det funkade bara för att jag gjorde det med min särbo. När jag flyttade in hos päronen mitt i sommaren gick det inte alls. Så jävla drygt att stå och slava för mat man bara äter själv. Jag äter kött och fisk och ägg och allt sånt, vegangrejen vara bara för att göra. Skulle jag bo ihop med en vegan skulle jag nog göra det igen. Det är gott och känns hälsosamt, även om det blir lite dyrt att köpa substitut, som man ju inte behöver, men det gör livet lite lättare. Bra vegan-snack: Rostade kikärtor Sätt ugnen på 225 grader. sila och skölj en burk kikärtor och lägg på en ugnplåt. Häll på generöst med olivolja och krydda efter behag, jag rekommenderar paprikapulver, salt och svartpeppar, men det går även bra med ful-kryddor som grillkrydda. rosta i ugnen en dryg halvtimma, eventuellt lite längre.
Jag tycker det är härligt att se hur vi samsas, bjuder varandra på recept som om vi var syskon allihop. Jag gillar vad jag ser. För övrigt slog jag mig på båda knäna av skratt när jag först läste raden "Bra vegan-snack" Trodde att du skulle redogöra för tips angående bra argument i en situation där man behöver försvara sin ståndpunkt. Ja ibland undrar man hur hjärnan kopplar. HA-HA-HA-HA-ha-ha-ha.
Hahaha "Bra vegan-snack"
HMOR
Västindisk gryta med okra.
Jag gillar kött som fan, men har valt att inte äta det av uppenbara skäl. Tycker inte vegetarisk kost är alls lika god (jag är BRA på att laga mat, så det är en smaksak), så skulle bli svårt att bli vegan, dock tvivlar jag inte på att det kommer bli så senare i livet. Ska testa några recept och se vad jag tycker, det är så jävla rotfrukts-kikärts-kramvänligt bara. Fan ska man göra om man INTE gillar palsternacka, morötter, kikärtor, svartrot whatever. Käka ris med tomatsås?
Rock out with your cock out!
f.ö så har jag inte ätit kött på 10 år, så kanske inte alls gillar det längre, vem vet.
Rock out with your cock out!
Jag tycker att det verkar soft osv, hade gärna prövat på om jag inte hade bodde hemma. Men jag tycker inte om kokta/tillagade grönsaker så värst mkt :/ också bara en såndär smaksak finns ju olika sakers veg produkter så klart men, ska pröva laga nåt av det på din blogg iallafall!
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan
bra initiativ och svar på tal! nu vart jag skithungrig. ska försöka komma ihåg att posta ett fett recept på tofu i thaianda imorgon!
"kan jag säga att jag snusar till polisen eller kommer dom blir arga då?" - jirno P18 (15)
oneoo under tiden jag har varit tillsammans med en vegan som inte sköter maten själv, utan att jag fixat allt har jag kokat grönsaker 2 gånger, under 2 års tid ungefär. det beror på hur ekonomisk du vill vara, om du tänker på bönor och sånt kan man alltid köpa det konserv.
Alex-Adiels P23 Jag måste ge dig riktigt stora props för bloggen! Jag är allätare personligen, men ska definitivt prova på några av dina recept, mest för att det faktiskt ser ganska gott och hälsosamt ut, men även för att du verkar ha lagt ner mycket tanke och möda på skrivandet och recepten :) Gyllene citat: "Den här rätten och jag är förvånansvärt lika. Dess yttre är föga imponerande och dess helhet är relativt anspråkslös. Däremot har den en insida som är oändligt färgstark, smakrik och spännande, precis som min personlighet. Även jag kan bjuda på äventyr om man tar sig en noggrannare titt." "Som ni ser står det en så kallad öl framför min tallrik. Jag tyckte det var passande helt enkelt. Jag är dock medveten om att jag tidigare hävdat att jag inte dricker. Exakt vart jag fick det ifrån är jag inte helt säker på. Det skulle kunna vara så att jag i skrivande stund helt enkelt glömde av att öl innehöll en ansenlig mängd alkohol." Haha sjukt bra!
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel
mmm Plankstek
JONIS REST IN POWER