I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[film] Devil's Breath - varldens farligaste drog

Övrigt - Webbsidor

2008-03-05 01:40

[film] Devil's Breath - varldens farligaste drog

dokumentar om Scopolamine, ett preparat som anvands for att utnyttja folk, da den drogade blir "hypnotiserad". Man gor allt som man blir tillsagd att gora, utan att ens forlora medvetandet eller upptrada annorlunda. Filmarna aker till Colombia for att komma nara drogen

http://www.vbs.tv/player.php?bctid=1119242704&bccl=MTExOTE3NDYwNF9fTkVXUw==

Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2008-03-05 01:50
tog en evighet att loada så får kolla nån annan gång, men lät intressant iaf :)
((MAAD))

2008-03-05 02:01
Man gor allt som man blir tillsagd att gora, utan att ens forlora medvetandet eller upptrada annorlunda.

luktar ju fake lång väg..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-03-05 02:03

kollade du pa filmen?..

Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2008-03-05 02:28
Sjuka grejer..

2008-03-05 02:32
Voodoo kommer från domdär trakterna..

Rappare

2008-03-05 02:34
tungt ...
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed
i wanna live but its hard 2 breathe

2008-03-05 02:44
Skopolamin behöver man väl ändå inte åka till colombia för att hitta, det finns i ett par mediciner här i sverige, bland annat mot åksjuka om jag inte minns fel. Det är en av alkaloiderna man kan hitta i bolmört, spikklubba, änglatrumpet och ett par till växter. Har använts som drog i sverige tidigare, och har knappast så drastiska effekter som du beskrev ovan.

Jag har i och för sig för mig att man försökt framställa nån sorts sanningsserum eller liknande på det, men det kan jag inte belägga.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2008-03-05 02:48
Sett en halvminut eller så av videon och den känns som väldigt mycket skitsnack.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2008-03-05 02:55

albin P22 beror nog pa i vilken mangd, form och pa vilket satt man anvander det.

lite plockat fran wikipedia:

Scopolamine has been used under the name burundanga, a jungle form of Rohypnol in Venezuelan and Thailand resorts in order to drug and then rob tourists. Delivery mechanisms include using laced pamphlets and flyers laced with the drug; however, spiked alcoholic drinks are the most common.

The use of scopolamine as a truth drug was investigated in the 1950s by various intelligence agencies, including the CIA as part of Project MKULTRA. Nazi doctor Josef Mengele experimented on scopolamine as an interrogation drug

In Colombia a plant admixture containing scopolamine called Burundanga has been used shamanically for decades. In recent years the criminal use of scopolamine has become an epidemic. Approximately fifty percent of emergency room admissions for poisoning in Bogotá have been attributed to scopolamine.

Also in Caracas, Venezuela, crime related to burundanga techniques has multiplied in the last years. Targets are easily approached and just with physical contact they administer the drug to the victim. Reports of techniques of administration include wafting the powder to the victim with a puff of air, drugged chewing gum, or even craftily dropping the powder into the collar of a shirt or the front of a woman's low-cut dress.

Victims of this crime are often admitted to a hospital in police custody, under the assumption that the patient is experiencing a psychotic episode. A telltale sign is a fever accompanied by a lack of sweat.

Scopolamine is used criminally as a date rape drug and as an aid to robbery, the most common act being the clandestine drugging of a victim's drink. It is preferred because it induces retrograde amnesia, or an inability to recall events prior to its administration or during the time of intoxication.

2008-03-05 03:03
isofu

Jag säger inte att den inte används vid brott, bara att de effekter du (och kanske filmen, orkade inte se den) beskrev framstår som klart överdrivna. Klart är att den har en hallucinogen verkan, och förmodligen gör den det svårare att värja sig från brott. Men att man skulle bli en viljelös zombie som tar order från vem som helst tror jag bara inte på. Skälet till att den används i dessa länder är förmodligen att den växer vilt och är relativt vanligt förekommande där, snarare än att den skulle vara överlägsen andra liknande substanser.

Om nån vill testa på sig själv kan den ju plocka lite spikklubba eller bolmört, men de innehåller en del andra alkaloider också (bla. hyoscyamin och atropin om jag minns rätt), och de är nog rätt farliga. Det händer nog fortfarande att kids sätter i sig dessa växter för att trippa.

2008-03-05 03:05

2008-03-05 03:14

jag aterberattar bara vad dom intervjuade offren beskriver, och jag ar forstas medveten om att det kan vara overdrivet.

2008-03-05 03:46
jag aterberattar bara vad dom intervjuade offren beskriver, och jag ar forstas medveten om att det kan vara overdrivet.

Använd citationstecken eller kursiv text isf, så slipper du verka dum.. :P verkar ju förövrigt vara naturlig rohypnol i princip..
Hangaround

2008-03-05 03:54
"Skopolamin behöver man väl ändå inte åka till colombia för att hitta, det finns i ett par mediciner här i sverige, bland annat mot åksjuka om jag inte minns fel. Det är en av alkaloiderna man kan hitta i bolmört, spikklubba, änglatrumpet och ett par till växter. Har använts som drog i sverige tidigare, och har knappast så drastiska effekter som du beskrev ovan."

Haha, jag är så sjukt imponerad att du kan det där, mest av allt den understrykna meningen.
Hangaround

2008-03-05 04:00
Viker in med en sak, sorry för dubbelinlägg.

Såg en dokumentär på svt för kanske två år sedan om någon urbefolkning i sydamerika. Där tuggade de friskt i sig några växter vid högtidliga tillfällen och effekten var rätt skrämmande. Av vad jag förstod så och såg så var följande att dem först spydde och sedan så passerade deras liv i revy. Hur mycket sanning det ligger i det vågar jag dock inte satta några kronor på, men att dem kräktes syntes väl noga.

2008-03-05 04:07
SpT P21

sånt där är pysslar väl olika stammar med hela tiden, eller iaf shamanerna, äter knarkblommor och gör spirituella resor och sånt. aldrig prvat själv iofs, kanske funkar bra.

2008-03-05 04:21
Simba: vada dum? man anvander bara citationstecken eller kursiv text om det ar direkt citerat, ord for ord. Jag mest gav en liten inblick i vad filmen tar upp. haka inte upp dig pa smasaker

2008-03-05 04:26
SpT P21: hmm ja kanner igen det dar. var det en brittisk snubbe som var programledare och testade skiten? Det var typ en "rite of passage"-drog som  fick en att ateruppleva djupa psykologiska handelser i livet bla forknippat med skuld?
Hangaround

2008-03-05 04:26
Simba
Det vet jag om, nu syftae jag mest på att se livet i revy. Vore ju kul att testa, roligt partytrick.

2008-03-05 13:11
verkar intressant
"Keep it real - Don't fake the funk"

2008-03-05 17:06
Det är ingenting man har lust att sätta i sig, kan inte tänka mig att särskilt många haft positiva upplevelser med de här växterna.

2008-03-05 17:20

naturen är nice..

fullfjädrad när jag kickat en gås..

2008-03-05 18:06
I början låter det ju som en myt, men sen när man hör historierna... shit va läskig drog.
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2008-03-05 19:40
MAD CRAZY!

Helt jävla galet. Håller mig långt borta från Colombia, främlingar med papper, övriga främlingar, vita pulver och träd med blommor...
I asked God for a bike, but I know God doesn’t work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness.

2008-03-05 22:29
isofu P3

jo, men dom inlägget är skrivet ser det ju ut som att det är din åsikt.. ääh, glöm det, och jag tror fortfarande att drogen bara är lögn och förbannad dikt..

SpT P21

haha, partytrick.. xD bjud mej på nästa fest isf.. :P

2008-03-05 22:51
Denna växt finns i närmaste blomsteraffär, ingenting ovanligt. Tänker dock inte skriva det svenska namnet växten, ifall någon dum jävel skulle få för sig att testa.

Läs tripprapporter på Flashback.info, sök på "Datura" under "Droger/Tripprapporter". Att läsa dessa rapporter ger en uppfattning om hur det kan vara att inta denna drog. Oftast så händer det ingenting samma dag, och personen vaknar dagen därpå och har oftast glömt bort att den intagit datura, och hallucinationerna är grova och mycket trovärdiga.

Man kan t.ex. se sina kompisar, föräldrar, syskon osv. helt perfekt utan att förstå att det är en hallucination, prata med dem osv.

Det är helt skruvat, prova INTE detta! Det kan sluta mycket illa.

2008-03-05 23:51
Kollade hela dokumentären, det är skoj att se grabbarna förändras under dokumentären, från att gå från Över Hypade/imponerade till vettskrämda :)

"I Have No Name So Death Can't Find Me"

2008-03-06 01:14
A State Department Consular Warning issued last month warns tourists to avoid unnecessary travel to Columbia because of terrorist activities in general - and particularly to Bogata and Cali where Burundanga is given to unsuspecting visitors in chewing gum, chocolate, drinks or dusted on pieces of paper. Even small doses of the drug are reported to cause "submissive" behavior, while larger doses apparently cause almost instantaneous unconsciousness, followed by complete anterograde amnesia.

Saxat från en Erowid-artikel

Tror faktiskt inte det är så mkt bullshit
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2008-03-06 09:08
Det är en sjuk effekt och liknar knappast den du beskrev, gör som Blasta X2 sa. Farligt, men intressant.

2008-03-06 10:37
gime some
LEGALISERA CANNABIS

2008-03-06 12:06
sjukt bra dokumentär, har en gammal bekant som e sjukt lik han som fixar de åt dom, ansiktet å sättet.. läskigt va droger gör asså.. :/
Twelve Tribes of Israel

2008-03-06 13:07
fyfan vilken drog. usch. undrar vad som hände med "taxi chaufören"?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.