[Artikel] Bilddagboken.se hackad - 235 000 konton sprids
Säkerhet Bilddagbokens lösenord har hackats och mer än 235 000 användares inloggningsuppgifter sprids nu på nätet. Enligt Bilddagboken kommer uppgifterna från en gammal databas.
Lösenordsfilen som nu sprids på nätet är enligt Bilddagboken från maj 2007 och innehåller kompletta kontouppgifter med krypterade lösenord för drygt 235 000 konton.
– Folk sitter och försöker knäcka dem just nu, säger Joakim Grönvall, vd på Bilddagboken.
Nu panikstängs webbplatsen för att användare inte ska lida skada och den ska inte öppnas igen förrän alla lösenord är utbytta. Detta alternativ övervägdes även tidigare, men avvisades eftersom många av medlemmarna kan ha slutat använda den e-postadress som användes vid registreringen. Dessa medlemmar får nu kontakta företagets kundtjänst för att på manuell väg komma åt sina nya uppgifter.
Enligt Marcus Gners, marknadsansvarig på Bilddagboken, ska händelsen polisanmälas.
– Vi ser självklart mycket allvarligt på det inträffade. Användare kan ju ha använda samma lösenord till sitt mejlkonto, säger han.
Antalet användare har sedan i våras ökat dramatiskt och är i dag uppe i omkring 660 000, enligt företagets egna uppgifter, vilket gör Bilddagboken till ett av Sveriges största communityn.
Eftersom det inte finns något krav på att användare byter sitt lösenord med jämna mellanrum är sannolikt drygt en tredjedel av lösenorden som har läckt fortfarande giltiga. Krypterade lösenord kan med så kallad brute force-metod knäckas i rask takt när lösenordsfilen väl har läckt. Mest utsatta är de konton som har svaga lösenord.
Inga misstänkta inloggningar har uppmärksammats efter läckan, uppger Joakim Grönvall.
– Inte med kopplingar till det här, i alla fall.
Företaget sköter själva driften av sina system och systemet som har hackats bygger på en MySQL-databas.
http://www.idg.se/2.1085/1.139967
...och det är det som är så fint med whoa!
Länka till lösenorden
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det är nog emot reglerna. Flashback är ett väldigt trevligt forum btw, påtal om ingenting. :)
rätt sjukt det här, hehe Här är texten som bilddagboken.se har skrivit själva om saken:bilddagboken.se Hej, < någon eller några individer har gjort intrång i Bilddagbokens system och kommit över en databaskopia från maj 2007. Den aktuella databaskopian innehåller bland annat lösenord till dagböcker samt e-postadresser. Vi ser mycket allvarligt på det som inträffat och väljer därför det säkra före det osäkra och bytt ditt gamla lösenord mot ett nytt. Ett mail kommer skickas ut till din e-post du angivit på sajten. OBS! Använder du lösenordet du hade på Bilddagboken på andra ställen rekommenderar vi dig att byta lösenord även för de platserna. Detta gäller t.ex. din e-post eller MSN. Vi jobbar för fullt med att utreda saken.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hahahahaha
bilddagboken är gay
jag har alltid rätt.
fan va sjuka folk på flashback är
Haha flashback var min första tanke när jag såg att bilddagboken var hackat, gick då in på flashback och det första jag såg var "bilddagboken fynd"
Fan, flashback är nere :(?
FLASHBACK ÄR HACKAT OCKSÅ!!
bilddagboken gav säkert igen & hacka flashback!
när går whoa in i leken och hackar?
vi skullpe ju kunna hacka whoa och lägga upp alla uppgifter på nåt annat forum :P. då skulle vi ha ett till krig :D
"asså när vi bajsade var vi kungar"
flashback är inte hackat. modsen stängde ner sidan pga tråden om attacken på bdb. det var ett jävla liv där må jag säga.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
Mitt lösenord var det, men det är bara att klicka på glömt lösen så får du ett nytt:)
A BROTHERSLOVE IS A BROTHERSLOVE
bilddagboken är dåligt
Heretic ,Thou Art Cast Down!
fan va bögigt att hacka bilddagboken !!!!!!! jävla stjärtjoddlare!!
hypernervikotsiska diafragmakontravibrationer !
Men vad fan är det för mening med att hacka och hålla på? tycker det är så otroligt omoget bara vad vinner man ens på det? Blir riktigt störd nu faktiskt när jag pålänge verkligen tänkte logga in på dagboken
inte för jag hänger där, men endå bögigt hahaha, bilddagboken alltså! är man skön tar man någt i stil med pimpland eller nått, det ger ju iaf streetcred
hypernervikotsiska diafragmakontravibrationer !
Varför skulle bilddagboken vara bögig? hur jävla omogen är du?
jag glider jusst nu runt å checkar folks facebook om dom har samma lösenord, å lägger till statusupdaten "namn namnsson borde byta sitt facebook lösenord eftersom det cirkulerar runt på internet. häls Mrx". ändrar inget, läser inget, bara lägger till den där statusupdaten, sen loggar jag ur, man skulle nästan kunna kalla mig för en internetriddare av någotslag :;)
http://www.sthlmmd.se
puszel P22 det är bara så hemskt att du inte har något roligare för dig
haha ner med bilddagboken.. fram med VOOLIFE
därför man alltid bör ha minst 9 blandade tecken i sina lösenord. 8 bokstäver/siffror i md5 går att knäcka på på 1-3 dygn (beroende på prestanda) på en vanlig hushållsdator. 9 tecken däremot skulle i princip kunna ta mellan 1-4 månader.
nu funkar bdb igen. who!
i get more pussy then panty!
fan vad mkt moral det finns på whoa. detta ska väl hyllas snarare. "hackers on stereoids. internet terrorists." för att citera fox news inslag om /b/tards.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
vad ska man göra, ont om cash, inte sugen på å lira oblivion, inte sugen på å göra musik, kan man lika gärna ta å hjälpa till lite
http://www.sthlmmd.se
Konstigt att så många använder förnamn som lösenord..
Mjo, var och varannan använder ju personnummer eller telefonnummer som pass.
Mögelfar Mjo, men sitt förnamn! Det är väl det första man testar om man vill jävlas med en polare :P
MR-J Låt oss säga att jag hörde det från en vän ;)
nån som vill ha en tibiagubbe på lvl 76?
fan vad sjukt liv människor verkar ha.. Vuxna förbannade hackare.. asså..
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS AMICI DI NESSUNO
haha kul och sitta på andras msn. det här har gjort min kväll !
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
asså har ni fått tag på lösenorden eller?
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS AMICI DI NESSUNO
många har riktigt värdelösa lösenord,
va
finns en tråd på flashback om det. finns även länkar till alla lösenord där. några musklick bara.
God will forgive them. He'll forgive them and allow them into Heaven. I can't live with that.
Haha, nej jag ska inte in på hennes hittade det bara i listan :-)
be the change
Det stod tidigare på sidan att hackarna hade kommit över en databaskopia över Maj 2007 med lösenord och information, menar dom att alla som skapade sin dagbok under maj är utsatta eller att dom som skapade framöver är utsatta? Jag är själv medlem där och jag hade samma lösenord där som till allting annat, inklusive betalkonton steam, etc. Har dock bytt lösenord till allt nu så. Menmen, nån som vet?
God will forgive them. He'll forgive them and allow them into Heaven. I can't live with that.
haha hittade krossad_anka nu också. fast så elak kan man inte vara...eller?
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
Vill tacka dom som hackade skiten och offentliggjorde massa lösen, haft mycket roligt.. räddat min fredag
Fy fan va rätt, så jävla rätt
www.myspace.com/dressyourself