I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[film] Kristendomen en politisk konspiration?

Övrigt - Webbsidor

2007-11-19 19:44

[film] Kristendomen en politisk konspiration?

här e en jävligt intressant film som alla borde se. den är 2 timmar men det är det värt. man måste se hela för att helt förstå.

vore intressant att se vad ni som orkar ta er tiden att kolla på filmen tycker.

att kristendomen var en uppdiktad historia i politiskt syfte är ju inte en sån chockerande tanke. men ju längre in i filmen man kommer ju mer intressant blir det. (för er som gillar konspirations teorier är denna film ett måste)

kolla och säg vad ni tror

filmen

www.enigmatic.se

2007-11-19 23:22
Har sett lite av den och tänker se hela nån gång då jag har tid. Det verkar sjukt intressant. Men jag måste be nån mod att ändra rubriken
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2007-11-19 23:55
Riktigt bra film!

2007-11-20 00:58
jag skulle förstå den mkt bättre med text :(
?

2007-11-20 06:54
Don't!
Rappare

2007-11-20 14:05
Men snälla. Inga förutom Jesus själv stämmer in på den där mallen han målat upp.

2007-11-20 18:16
Precis kollat på hela rullen, måste bara säga en av dem mest intressantaste dokumentärerna jag nånsin sett, vågar inte säga att saker där är en konspirattion. Men oavsett vad, så lämnar dock denna filmen en viktig sak åt oss, att vi måste tänka kritiskt och våga ifrågosätta saker bra eller dåligt.

Rekommenderar den verkligen.

Ska bli kul o höra andras åsikt.
I be around, just out of sight

2007-11-20 18:16
granska kritiskt kanske jag också bör tillägga.

2007-11-20 19:49
BigIssue P22

du verkar ha typ samma uppfattning om filmen som jag. kul att någor orkade ta sig tiden att se hela.

www.enigmatic.se
Rappare

2007-11-20 20:43
BigIssue

Jag hoppas inte du pratar om första tredjedelen av filmen nu..?
Det är ju UPPENBART påhitt. Är det någon här som faktiskt tror på det?

2007-11-20 20:47
Jag har sett hela och det är faktist intresant, man vet ju inte vad som är sant men inte fan tror jag på bibeln iaf..
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2007-11-20 20:49
Det intressanta i filmen är hur rika bankirer i världen tjänar en massa pengar på krig
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-20 21:11
Omen22

om jag säger först vad jag tror:

jag tror inte det är påhitt, tror knappast den som ligger bakom filmen gått igenom allt det dära för bull-shitta folk. frågan är om det Egyptens gamla tro och Bibeln är en massa dåliga sammanträffanden eller så är det någon som kopierat rakt av.

Sen hur vet du att det är så uppenbart påhitt, vad har du för bevis på att detta är påhitt, såg du massa historiska/fakta fel?

2007-11-20 21:23
cmg bra sagt, folk hakar alltid upp sig med religiongrejerna även fast de är fullt medvetna om att religion är gjort för att ge em förutbestämd bild av världen, Sverige är ju sekulärt så jag förstår inte riktigt problemet.

Var det inte någon Major .... Rothschild utryckte sig själv på sådant sätt att om hans söner inte ville ha några krig skulle det inte heller finnas några.
Rappare

2007-11-20 22:07
BigIssue

Näe, men har du kollat källorna? Eller har du någon kunskap om någon av de andra "jesus" som han får dem att verka som innan? INGEN av dem har i NÅGON text av dem varken en oskuld till mamma, eller varit döda i tre dagar. Några av dem återuppstår, men långt ifrån alla. Jesus var inte född i december, inga av de andra var födda i december.. jag menar snälla. "Teorin" är så full av hål att den liksom.. inte finns.
Du säger att du lärt dig att tänka kritiskt, men problemet med människor som köper det de säger i de här filmerna är att de kritiserar ALLTING förutom konspirationsfilmerna.

De säger att jesus skulle vara död i tre dagar, sen återuppstår han tillsammans med vintersolståndet... Ingen som tänkt på att Jesu-återuppståndelse (Ja, du vet, PÅSKEN) firas på våren?

2007-11-20 22:50
Omen22

jepp, men så å andra sidan var Maria en oskuld också.

2007-11-20 22:54
sen innan du väljer att börja en diskussion läs det jag svara dig allra först, tar gärna o citerar mig själv som svar till ditt andra inlägg riktad till mig.

"frågan är om det Egyptens gamla tro och Bibeln är en massa dåliga sammanträffanden eller så är det någon som kopierat rakt av"

2007-11-20 22:56

Angående Zeitgeist så finns det bara en grej som jag har spekulerat om det är sanning eller inte och det är när de berättar om alla figurer i historian som hade något på 13, som också var fiskare som också ... etc etc.

Det är det enda som jag funderar på om det är sant eller inte. Annars så finner man det som sägs i religion delen väldigt intressant.

Det som var bäst var ju när de ritade upp bilden av hur Jesus död och återuppståelse symboliserade solen och när den under vinter "dör" i 3 dagar och sedan kommer den till liv igen mot ett nytt år.
Det var verkligen helt för mycket.
Jesus = Gods SON (Sun)

Jag menar för många år sedan. Folk hade ju inte denna informationen. Folk visste inte detta utan endast folk högre upp som hade denna informationen.
På de gamla tiderna om man sa emot något så blev man dödad av ingenting.

Har tyckt religion är lite konstigt enda sen den dagen då jag i skolan hörde att man kunde köpa sina synder i kyrkan förr i tiden. Redan då bara wtf?

Civilaren P21

aaa ekonomi delen var helt klart mest intressant då man fick en klar bild av hur allting funkar. Har hört det tidigare men aldrig riktigt förstått det förrän Zetigeist.

De rika bankirerna fick igenom sina lagar på den tiden för att få se de vill och privatisera USA´s national bank.
Man fick ju se citat av de som hjälpt de att få igenom lagarna hur mycket de ångrat att de hjälpte de.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-20 22:57
sen lägger du ord i munnen på mig, jag sa inte att jag lärt mig tänka kritiskt, men att det är dokumentären som lämnar efter sig ett budskap att man ska tänka kritiskt och just det var vad jag ville säga till dem som inte sett den än oavsett vad man tycker och tror.

2007-11-20 23:03
Bigissue:

http://en.wikipedia.org/wiki/Easter

It celebrates the resurrection of Jesus, which Christians believe occurred on the third day after his crucifixion some time in the period AD 27 to 33.

Där står det ju 3 dagar efter att han dog. Så det med 3 dagar stämmer.
Men det med att han dog i December vet jag faktiskt ingenting om.
Försökte hitta de på Wiki lite snabbt men hittade inget.

Om han inte dog i December då är det riktigt kasst av de som gjorde filmen.

2007-11-20 23:09
http://en.wikipedia.org/wiki/Chronology_of_Jesus#Death

The most commonly cited dates are April 7, 30 and April 3, 33.

Om han nu dog i April och de i filmen säger December så stämmer det ju inte.

Har någon annan källa på andra datum förutom April?

2007-11-20 23:14
folk, läs vad jag skriver, maria var en oskuld, hur trovärdigt är det att en oskuld föder?

2007-11-20 23:16
Omen22

Jesus var inte född i december

Hur kan du vara så säker på det? Kolla nedan att ingen är 100 % på när han föddes.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chronology_of_Jesus#Birth

Thus, climatically the ecclesiastical practice of placing Christ's birth between December 25 and January 6 is possible.

According to one tradition , Jesus was born during Hanukkah (25 Kislev into the beginning of Tevet). Under the old Julian calendar, the popular choice of 5 BC for the year of Jesus' birth would place 25 Kislev at November 25.

They reasoned that Jesus died on an anniversary of his conception, so the date of his birth was nine months after the date of Good Friday, either December 25 or January 6.

Some chronologists, he says, alleged the birth to have occurred in the twenty-eighth year of Augustus, on the 25th of Pachon, the Egyptian month (May 20). These were probably the Basilidian gnostics. Others set it on the 24th or 25th of Pharmuthi (19th or 20 April). Clement himself sets it on November 17, 3 B.C.

2007-11-20 23:17

hahaha zeitgeist... fuck religion...

Well all I need is my 40, some Buda and my Timbs
my biggity black benz with them 19 inch rims...

2007-11-20 23:18
Bigissue:

Jag skrev ditt nick på första inlägget där om påsken, inlägget var riktad till Omen22. My bad

2007-11-21 01:28
Intressant dokumentär måste jag säga.
Om vi nu skiter i jesus o allt det där i den första delen.
Jag tror benhårt att amerikanska regeringen eller "dom hemliga männen" hade något med 9/11 att göra. Finns så mycket som talar för det, kanske inte just i denna filmen men många andra. Och mycket av det som nämns i andra 9/11 filmer och oxå i denna inte offentligörs eller överhuvudtaget utreds. Varför?
Tex dom två motorerna från planet som krascha i pentagon, dom skulle enligt experter inte kunna vaporiseras pga den "låga" temperaturen men uppenbarligen gjorde dom det trots att det inte är möjligt. Finns ingen som har kommit med en logisk förklaring på hur motorerna bara kunde försvinna spårlöst. Och finns det så länka gärna en källa.
Media styr oss det kan man ju inte neka till. Men sen hur mkt den styr oss eller rättare sagt varför och till vilket ändamål... 
Jag kanske låter helt konsperations fanatiskt men jag tycker att mycket av detta Kan vara sant och om inte så för i helvete bevisa det! Offentligör! gärna lite om aliens oxå :P
 Malmö FF!

2007-11-21 01:35
Dempa

Sant, håller med dig.

En annan sak med Pentagon och planet som "träffade" den att den skulle träffat marken innan den "träffade" Pentagon och glidit nästan hundra meter eller något sånt. Trots den massiva tyngden från planet finns inga spår i marken efter planet.
Sen detta med WTC där männen berättade om bomberna som sprängdes på botten av WTC där vissa kände av en skakning innan flygplanet träffade byggnaden.

Konspiration, kanske, men ligger nåt i den. Jag menar, detta är sjukt välplanerat, och jag kommer ihåg när det hände och dem visade det på TV osv. Dem var rätt snabba med uttala sig om att Usama låg bakom, om inte jag minns fel redan dan där på.

2007-11-21 12:13
är det George Carlin där i början?
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2007-11-21 13:24
cmg, dom sa aldrig att han dog i december.

2007-11-21 14:44
Det kanske får amerikaner att tänka kritiskt för en gångs skull.
Nej jag menar inte alla amerikaner, hoppa inte på mig. Det kanske var dumt sagt.
Krösus är rik för att han lurar barn.<br> / Bamse<br>

2007-11-21 15:32
depression P19

hehe, ja, hoppas det, sen detta kriget i Iraq och om man kollar amerikansk media nåt så verkar dem mera uppmärksammade på växthus effekten och hur korrupt regeringen osv. Hoppas dem väljer sin nya president noggrannt så inte Rudy vinner, för då dör vi alla!

Doktor_Humor

Ja det är det, riktigt grym kille!

2007-11-21 15:57
BigIssue

ja han är nice som fan :)
riktigt intressant dokumentär för övrigt, har alltid varit intresserad av den här teorin kring 911.. mycket lustigheter där känns det som..
..och det här med jesus och gud och allt det där va riktigt intressant också, så mycket som är så pass uppenbart som man aldrig lagt märke till.
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma
Rappare

2007-11-21 16:28
BigIssue & cmg

Som sagt, Maria oskuld, Jesus hade 12 lärjungar, började lära ut vid vad var det, 11 års ålder, precis allting som de nämner i filmen.
Problemet är att ingenting stämmer in på någon av de andra han tar upp. Sammanträffandena mellan Horus och Jesus existerar liksom inte.

Sen, är det inte dessutom så att kyrkan placerade jesu-födelses firande istället för en annan, hednisk tradition, som utspelade sig där kring december?

"Det var verkligen helt för mycket.
Jesus = Gods SON (Sun)"

Aa, fast det funkar ju bara på engelska. Bibeln skrevs väl på hebreiska? och blev sen översatt till grekiska?

2007-11-21 18:34

Zeitgeist uppmuntrar till att tänka kritiskt, detta kritiska tänk bör självklart även appliceras på Zeitgeist. Det finns en hel del radikala påståenden som till stor del saknar grund. Ta t.ex. påståendet att Josefus uttalande om Jesus är "bevisat falskt sedan flera hundra år tillbaks", att Jesus nämns i den del av uttalandet som inte falsifierats säger Zeitgeist ingenting om. Kvaliteten slår alltid kvantiteten på fingrarna när det gäller sådant här.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-11-21 22:30
det som jag finner mäst intressant är att om man tänker efter så har ingenting hänt på 2000 år. för er som är  vrål kristna, sure  tro på ni. men att kristendomen  är ett framtaget koncept i politiskt syfte är för mig en självklarhet.  ja menar tror ni att Romarriket hade blivit så stort utan ett folk som benhårt trodde att dom gick i krig för gud och om dom inte gick i krig så svek dom gud.

många värkar missa det viktiga i filmen. mönstret som politiker använt för att få sin villja igenom är upprepat genom historien.

politiker skapar en fiktiv fiende för att få samhället enat. bush, hitler, romarna mm. på 2000 år har det hänt nada.

ta bush som exempel. han vann sitt val (vilket man kan ifrågasätta då det spekulerades om valfusk). befolkningen var inte helt nöjd med sin nye president och opinjonen var instabil. men då sker 9/11. plötsligt har usa en fiende. terrorister. bush går ut med att han ska föra sitt "war on terror" och då svänger opinjonen och helt plötsligt har bush blivit oerhört poppulär.

krig gennererar pengar och makt. det har politiska ledare haft kunskap om länge.
www.enigmatic.se

2007-11-21 22:37
..vilket knappast är en hemlighet. Jag blir dagligen chockad över hur folk bara accepterar det som berättas för dem. Att skapa ett kritiskt tänk är en av skolväsendets största uppgifter, i alla fall i Sverige, och det spelar antagligen en stor roll i det faktum att Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-11-21 23:15
men frågan är om Sun (Son) heter likadant på Grekiska som på Hebreiska? hehe

2007-11-22 00:11
Ingen grek här inne ? : D

greger P61

ta bush som exempel. han vann sitt val (vilket man kan ifrågasätta då det spekulerades om valfusk).

Kom och tänka på en grej. Jag vet inte om du känner till Bilderbergsgruppen.
Det är en grupp människor ifrån hela världen med mycket makt som träffas i "hemlighet" för att disskutera vissa grejer. Ingen får prata om vad som sägs där. Det är inte förrän nu folk börjar veta om detta.

Fredik Reinfeld var på det mötet, 2-3 månader senare vann han valet.

Han har själv erkännt i Aftonbladet att han var med på bilderbergsmötet.

2007-11-22 00:13
Här är artikeln om Reinfelds deltagande i mötet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article439668.ab
Rappare

2007-11-22 15:56
greger

... vad menar du med att ingenting hänt på 2000 år..?

2007-11-22 18:03
cmg P21

ja känner till Bilderbergsgruppen. känns dom det bara är ytterligare bevis teorin som läggs fram i filmen.

Omen22

det jag menar är att sammhället i stort sett är oförändrat. sure vi har mobiltelefoner o superdatorer mm. men strukturen på sammhället är det samma. exempel: bush för krig mot terrorism. han enar landet genom att skapa en gemensam fiende. hitler gjorde likadant spanjorerna gjorde likadant på 1600talet och romarriket förde krig med samma metod. idag matas folk med massmedial underhållning. för är befolkningen road så ifrågasetter dom inte styret av landet. romarriket är kännt för sina teatrar, coluseum osv.

tekniskt sett så har det hänt mycket. men inte i övrigt. den sociala situationen är väldigt lik.
www.enigmatic.se

2007-11-22 18:18
greger

det du menar är att samhället har blivit förändrat men att visa saker kommer alltid vara sig lika, t ex jag kännr ingen som äger en slav.
Rappare

2007-11-22 19:49
greger

Vi har väl långt ifrån samma samhällstruktur nu vi haft genom de senaste 2000 åren. Det där är en grym överförenkling av enorma krigskampanjer. Och det du beskriver är ju en metod, inte en samhällsstruktur..?