I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[hjälp] Dreamweaver

Övrigt - Webbsidor

Hangaround

2007-11-13 14:59

[hjälp] Dreamweaver

Jag behöver bara lite hjälp här. Skall göra en hemsida till några vänner. Så de ville ha en avlång sida med sektioner på. Till exempel att Nyheter är längst upp, lite längre ner så finns musiken, längre ner så finner man kontakt och så vidare och så vidare. Längst upp skall det även finnas en lätt navigering. Vill man komma ner till kontaktsektionen så skall man automatiskt "skrollas" ner längre ner på sidan och komma till just det.

Hoppas ni förstår vad jag menar. Så om någon vet hur man fixar detta så PM:a mig gärna eller dumpa en länk med tutorial här.
Tack på förhand.

2007-11-13 16:32
Länk till ankare (bokmärke)

Ett ankare som placeras någonstans i HTML-sidan kan användas för att länka till bestämda platser inom samma dokument eller till en bestämd position (ankare) i ett annat dokument. Menyn högst upp på denna sida länkar till de olika avsnitten på denna sida och är alltså ett exempel på länk till ankare. Märket för ankare är <A NAME> där namnet anges (helst utan mellanslag eller ÅÖÄ). Ett ankare kan se ut så här:

<a name="namn_pa_ankare"></a>

OBS! Undvik VERSALER, ÅÄÖ och mellanslag i ankarnamn.

Prova den här länken som går till toppen av sidan »

För att länken ska leda till en ankarpunkt anger du detta inom <A HREF>. Tecknet # "brädgård" anges före ankarnamnet. Länken som leder till ett ankare i samma dokument kan se ut så här:

<a href="#namn_pa_ankare">
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-13 16:33

saxat från webdesignskolan, länk till ett ankare.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hangaround

2007-11-13 18:04
LööV F17
Tack så mycket. Fan, uppskattas. var inne på webdesignskolan men hittade inget där, antog att det var en låst del av sidan. tack ännu en gång.

2007-11-14 10:20
Fel.

Om jag förstått dig rätt är det inte ankare du söker. Om du vill scrollas, som du utrycker det, och inte bara hamna på slutdestinationen omedelbart kan du inte använda ankare. För att uppnå detta måste du använda Ajax, vilket är en tillämpning av javascript.
www.blackbeltgraphics.com
Rappare

2007-11-14 18:42
http://biphome.spray.se/malek/svt.html

Klicka på länkarna som visas högst upp. Är det så du menar? Isåfall behöver du bara kolla koden på hemsidan (H)

Hangaround

2007-11-14 19:26
Ramin P13
Exakt så. Tack

pinbar P22
Jag hade tänkt mig det först, men sedan kom jag på att jag aldrig skulle lyckas få till det.

2007-11-14 19:48
pinbar: det där har inget med ajax att göra överhuvudtaget.

SpT: Sätt ett id på elementet du vill länka till, t.ex. <h1 id="huvudrubrik"> så funkar automatiskt #huvudrubrik. Då slipper du använda den extra (och föråldrade) <a name="">.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
Hangaround

2007-11-14 19:52
etna P29
Smidigt, testade det på 1 sek och funkade bra. Tack, nu har jag fått den hjälp jag behöver.
Hangaround

2007-11-14 19:56
Eller vänta nu, kom på en sak till. Om jag nu skall bygga en sida med endast en enda avlång sida så kommer det antagligen ta enorm lång tid att ladda sidan för de som vill kolla på den. Jag kan skära ner mycket på bildkvalité och sådant. Finns det något annat som man borde tänka på mer?

Vill såklart att det skall vara bekvämt att komma in på sidan så att man slipper sitta och vänta på att den skall laddas.

2007-11-15 14:54
Det enda du behöver tänka på är att försöka hålla nere bildernas filstorlek. Är det ingen gigantisk sida (typ 100 bilder) så behöver du inte oroa dig.

Du kommer aldrig ifrån att innehållet måste laddas innan det visas.

En sak som kan vara bra att tänka på är att sidan laddas uppifrån och ner. Har du därför ett lagom långt textstycke i början av sidan så har antagligen allt laddats färdigt när man väl kommer ner till bilderna sen.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental