han pratar preciis som Ashton Kutcher från Punked. herregud
Femme fatale
jag gillar vad han har att säga däremot. skön
Femme fatale
men han har ju helt nammat Ashton Kutchers tonläge och fall och sätt att prata! har du sett Punked så vet du vad jag menar.. men ärligt talat säger han det som många av oss tänker, ganska skönt att höra det komma ut från någon annans mun.
Femme fatale
alltså det är exakt så jag känner angående medieislam och min
Femme fatale
så tänkte ja också när jag såg de.. han säger de flesta tänker! ehm..men på ett bra sätt!
haha när man läser commentarer udner så ser man ett en idiot skrivit: Typical Muslim jive ass, the fault of Islamic violence, terror, and extremism is not the fault of Muslims, it the fault of some "they" who are not Muslim. men snacka om att inte höra, han sa ju att det är extremas fel och okunnigas fel, såväl muslimer som ickemuslimer..
Femme fatale
dumma människor finns det gott om,tyvärr!
ja asså jag tycker man självklart kan ogilla islam om man verkligen vet vad det står för och har inblick i texterna, man är inte tvungen tat gilla något, men kommentarer som dessa, han har ju uppenbart inte ens lyssnat på killen eftersom han angriper honom från helt fel håll. är själv inte praktiserande muslim utan ser mer till det andliga inom religion, det roliga är att folk tror det är en sån jävla skillnad mellan de tre religioenrna när de är så lika. han drog ju själv upp ett exempel som jag själv faktiskt trodde var ett Korancitat men som kom från Bibeln Personligen så dras jag mer till Jesus uttalanden och läror och han är en extremt respekterad person inom islam och jag tror många kristna har missat att jesus även äer muslimernas profet
Femme fatale
han är riktigt chill - och rolig! jag rekommenderar de andra tio(?) videorna han har gjort, också. det är bra att ali remindar oss ifall vi glömmer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
fredros_nukkls . har sett några till och de är bra, men sen vet inte vi vad han själv är för typ, han verkar ju bra men bara för att man är emot terrorism så tycker jag inte att det räcker där, finns en hel del saker inom islam som ÄR föråldrade precis som med alla gamla läror , jag kan inte hålla med en person som kanske tycker att en mans vittnesmål är lika mycket värd som två kvinnors.. förstår du hur jag tänker? det visar att man kan vara troende och muslim på så många olika vis och ha så många olika känslor och tankar inom samma religion, hans budskap är dock bra och et är något jag tar till mig och känner igen mig i. ska nu låta fokus ligga på hans bra uttalanden och låta bli att gå in på den traditonella diksussionen om Islam. orkar inte. allt är vad man gör det till helt enkelt
Femme fatale
jupp jupp.. kunde inte skriva det bättre Amar :D
Skivsamlare
2006-10-04 15:31
han säger ju bara självklarheter. om det är riktat till barn eller hjärndöda rednecks kan jag förstå meningen, annars inte.
aa självklarheter som tydligen inte är så självklart för alla!
amar: jag må vara trött, men jag förstår inte riktigt vad som triggade ditt inlägg till mig? :) det känns som att du svarar på något jag inte skrivit? men... det beror ju på hur man ser på islam. är koranen guds direkta ord till människan eller är koranen uppdiktad av en eller flera människor? om man tror på det förstnämnda är det svårt - om inte omöjligt - att vifta bort vissa delar med att de är föråldrade, don't you agree? eller, tja, det går väl att vifta bort det ändå. men visst, det är klart att en person kan vara muslim "på sitt sätt", så att säga. to each his own.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
orkar inte kommentera det han sa i stort.. tyckte bara det va kul att han nämnde att man inte pratar om kristendomen i samband med terror... IRA?
cry me a river! --> thcrew
joda Hur ofta refereras IRA till som katolska/kristna extremister?
har du någon gång sett en film med en ira terrorist som inte dessutom framhävs som katolik? vettefan om jag gjort det iaf..
E_NO_LA det läskiga är att det inte alls bara är rednecks eller idioter som inte vet.. saker han säger känner man igen i folks fördomar h'r i Sverige...jag känner igen det. Å andra sidan säger han ju rät självklara saker, ja. fredros . jag vet inte varför jag riktade det mot dig :O jo jag håller med om att det blir svårt om man tror på allt. Spliffsheriffen . Alltså just IRA..det svåra blir ju när ens religion blir ens identitet, för katolikerna i irland har det ju mer blivit som en nationell etikett, är du katolik på nordirland så blir det lite per automatik vart du tillhör. De säskiljr sig för att de är katoliker så det är ju en katolsk grupp, men det kanske itne gör det i Guds namn.. det är ändå en kristen terrorstämplad grupp. Tror du inte att det kan vara så för muslimer också? Alltså att muslimer som terrorister söker sig mot mål av politiskt syfte och inte så mkt religiöst... finns ju en hel del aktiva terrorgrupper och inte alla har samma mål direkt.. jag skulle aldrig jämföra t.ex. Hamas emd Al-Qaida. Hamas ser jag mer som politiskt och nationalistiskt inriktade, dvs mer för värnandet av araber snarare än muslimer, medan de för al-qaida handlar om religiös övertygelse..
Femme fatale
alltså att Hamas terrordåd eller syften ligger till bakom den arabiska identitetens välbefinnande snarare än ett jihad. Sen så kanske de ser sina terrordåd som jihad det vet jag inte men om man kollar till hur deras agenda sett ut, eller var de placerat sina bomber och varför så kan hamas för mig mycket väl jämföras med de Baskiska separatiströrelserna. Att de är arabnationalister före extrema fundamentalister, även om det nu är praktiserande muslimer också
Femme fatale
Amar: Det är för det första absolut inte alla som säger att en man är lika med två kvinnliga vittnen i alla situationer. Det handlar om ETT tillfälle, eftersom al-Qur'an nämner det vid ETT speciellt tillfälle, och det är när det handlar om affärslivet. Varför? Jo för att detta var mäns område, och jag anser att denna lag ska stå kvar eftersom al-Qur'an säger att detta gäller. Man ska inte kunna "modernisera" Islam eftersom det är den SISTA Uppenbarade vägen. Om Allah subhanahu wa ta'ala hade velat så hade Han(SWT) sänt Profeter under all tid, men han valde att sända Muhammad(Sallallahu alayhi wa ahli wa salaam) som den SISTA Profeten, med Allah subhanahu wa ta'ala's SLUTGILTIGA Budskap till människan. Om någon har invändningar mot detta så finns al-Qur'an och Sahih Ahadith att använda sig av för att motbevisa det. Om en människa ändrar på lagarna så skapar dom fitna, eftersom dom gör en egen religion. Att säga att en lag i al-Qur'an eller autentisk Sunnah är föråldrad är som att säga att Allah inte tänkte längre än näsan räcker - ASTAQFIRULLAH. Vad gör det uråldrat? Vad gör att Muhammad(S) inte är up-to-date? Ska ni överge Sunnah? Att säga att Allah's SLUTGILTIGA Ord är uråldrat är en hädelse mot Allah eftersom det ni gör är SHIRK genom att sätta PARTNERS VID SIDAN OM ALLAH. Ni säger "Denna lag är bättre än vad Allah bestämt". Kom fram med bevis att er ställning är korrekt eller acceptera att det är människan som inte har förståelse nog att förstå varför dessa lagar är de ultimata. För att förneka Allah subhanahu wa ta'ala's bestämmelser är att förneka Allah's fullmakt, och det är KUFFAR. Det är vad Islam säger, det är Islams anda. ISLAM kommer från rotordet SALAAMA vilket betyder att UNDERKASTELSE och FRED. ISLAM betyder UNDERKASTELSE FÖR ALLAH, och menas då att det är sättet att uppnå sann FRED. En av Allah's attributer är AS-SALAAM. HAN(SWT) ÄR FRED, hur ska vi då säga att vi har en bättre lösning. Studera al-Qur'an och autentisk Sunnah och bygg din ställning efter den och inte efter begär och sin egen förståelse av rätt och fel. Hur kommer sig att du anser dig Muslima och inte Kristen t.ex? Gillar du inte Jesus's(AS) lära? Muslim är man om man tror på att al-Qur'an är Allah's Ord. Om man tror att Muhammad(SAW) är hans Budbärare. Al-Qur'an säger att våra trosbröder är dom som utför sin SALAAH och ZAKAT, och en som inte gör detta är inte värd att kallas Muslim. Men nuförtiden kommer folk och säger "Bara för att jag är Muslim behöver jag inte be" och liknande. Men JO eftersom det är FARD.
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)
Isa_al-Talib . för det första kan man gilla jesus även om man är muslim, för det andra tycker jag islam är en vettigare religion och det står mig närmare till hjärtat. vad personer som du säger om vad jqg ska vara eller inte rör miog inte i ryggen, har träffat många människor som dig som säger att man bara är muslim om man följer till punkt och pricka. Om du ine visste hamnar även muslimer i helvetet, det finns dåliga muslimer också, hade alla följt punkt och pricka som du så hade väl alla hamant i paradiset.. jag tror inte på islam på ditt sätt, eftersom jag tolkar Koranen annorlunda, det är en rättighet jag ger mig själv och som människor som du inte behöver bry dig om. Jag vill inte ha färdiga tolkningar jag läser Koranen och försöker se dem med egna ögon istället. jag tolakr orden på mitt sätt, och vem säger att mitt sätt är bättre än ditt eller att ditt är bättre än mitt? Fördöm inte folk omrking dig utan att känna dem
Femme fatale
jag vet att det inte går att prata med människor om dig eftersom du redan har dömt. Jag väljer att låta dig hållas. Är du öppen för diskussion hade jag tagit den men du har redan gjort dig din uppfattning och vad jag säger spelaer ingen roll. du har dömt en musmlim baserat på ingenting
Femme fatale
"Those who believe (in the Qur'an), those who follow the Jewish (scriptures), and the Sabians and the Christians,- any who believe in Allah and the Last Day, and work righteousness,- on them shall be no fear, nor shall they grieve"
Femme fatale
Amar För det första så är man inte en Muslim om man inte älskar Isa al-Maseeh(Jesus Kristus)(AS). Du anser att Islam är vettigare, och det gör jag med. Men detta är för att Kristna har lämnar Isa's(AS) sanna budskap och lämnar Allah subhanahu wa ta'ala's lagar åt sidan. Men Isa's(AS) budskap var ett och det samma som Muhammad's(SAW). Vad jag säger bör inte röra dig nej, det håller jag med om. Men vad Rasulullah(SAW) säger, och vad al-Qur'an säger borde du bry dig om. Många Muslimer kommer säkert att hamna i Elden insha'allah. Men det absoluta hotet mot Islam är när Muslimerna själv överger dess lära. Sen har jag aldrig sagt att jag följer till punkt och pricka, utan även jag har självklart mina svagheter. Men att förneka saker är Kuffar. Många har en väldigt slapp attityd när det kommer till Islam(att underkasta sig Allah) eftersom dom inte har kunskap om al-Qur'an och Sahih Ahadith. Och glömd aldrig jag är ALLTID ÖPPEN FÖR DISKUTION så länge vi håller oss till al-Qur'an och Sahih Ahadith. Jag har inte dömt dig, absolut inte. Jag skrev att många Muslimer tar det dit, men inte att allting gällde dig. Men jag ansåg att du förkastar delar som föråldrade och det sårar mig när en Muslim gör detta. Min mening var inte att få dig att känna dig kränkt, långt ifrån. Mitt mål är att få folk att uppmärksamma att man måste leva i Islam och inte bara bära en titel. Man måste underkasta sig Allah subhanahu wa ta'ala's vilja, men många Muslimer verkar glömma detta. Men som sagt jag är alltid öppen för en diskution så länge vi använder oss av Sahih material. Må Allah subhanahu wa ta'ala vägleda oss båda två insha'Allah. Wasalaam
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)
Jag är också mycket medveten om denna ayah i al-Qur'an. Men utefter Ahadith och andra Ayat så vet vi att detta inte gäller dom som har fått Islam levererat. Utan de utav Ahl al-Kitab som inte fått Islams budskap. Det gäller inte folks som tror på en treenighet, dvs Fadern är ilah, Sonen är ilah och Andedn är ilah. Att dessa tre är Allah. Men inte tre utan en. Eftersom i Islam är detta Shirk, och det är den ända synden Allah har sagt att han inte förlåter, om man dör i Shirk så att säga.
Isa slapp och slapp. många muslimer som är väldigt praktiserande tror att de som inte är det är slappa. det handlar inte enbart om lathet det kan även handla om sin syn på hur islam ska praktiseras, jag vet att det finsn tydliga lagar men mycket är hadither Isa. jag orkar itne tag den här diksussionen för den gör vissa galna hehe, men saken är att om man tror att Koranne är ofelbar, så betyder det att man tycker människor är ofelbara enligt mina ögon.. varför? jo eftersom det ändå var människor som skrev ner den, hur kan du veta vem som skriivt ärligt, vilka delar som är riktiga etc? nu kommer du säga att det var flera och avgjorde när de sammanställde, men jag kommer ändå alltid att hävda att något som skedde för så längesen har vi ingen aning om sanningshalten. jag ifrågasätter inte Guds äkthet jag ifragsätter den blinda tron att tro på människans ofebarhet ochat Koranne därför är återgiven exakt. ärligt talat så vet vi inte. Vi VET inte. men vi kan tro. eller hur? för mig kan inte en bra människa som är bra mot sina omgivning hamna i helvetet oavsett vad man vill kalla sin tro. Förresten jag hörde en gång att i paradiset kan man dricka vin och ha en massa lustighet för sig är det sant det jag hört? och i såfall varför skulle det då finnas vindrickare både helvetet och paradiset? Om man är bra och skapar harmoni varför kräver Gud mer? Frid vare med dig om du nu känner att du hittat rätt, men du kan inte säga att en öppen diksussion är öppen om den sker på dina vilkor och Koranens..
Femme fatale
Isa . det är väldigt vanlig missupfattning bland muslimer och okunnniga kristna att de är 3 som dyrkas. det är helt fel. En sann Kristen dyrkar bara en Gud även om dess form når oss på olika vis vem har sgat att jag har fått islam levererat? jag är född i en ateistfamilj
Femme fatale
Isa_al-Talib , det finns ju en hel del granar inom ilam. inom sufismen så ser man t.ex. mer inåt åt det andliga än att praktisera utåt, förstår du vad jag menar? jag kan ju bara gissa vad du tycker om sånt, men jag har alltid tyckt bäst om de troende som är fromma inåt och inte de som gapar högst om sin tro. Isa sa något om det om fariséerna, att de som vill visa sin suveränitet genom att be högt i varje gathörn, de är eftersträvar människors gillande snarare än Guds. Så varför sa du förresten att jag borde vara Krsidten iställer för muslim om du håller emd att Jesus var en stor profet vilket han är för muslimer? Man lär ju inte bli straffad för att tycka bäst om Jesus right? jag tror ändå att Muhammed var den sista osv.
Femme fatale
Amar Om man har en starkt Taqwa så lyder man Allah eftersom man är rädd för Elden. Men Islam är ingen svår eller hård religion. Det får ta den tid det tar, så länge man håller sig borta från de stora synderna eftersom i ett land med Sharia'h så är straffen väldigt hårda. Men det finns inget land i världen som har en Sharia'h i nuläget. Dom som har straffsatserna är korrumperade på andra håll och det är absolut oacceptabelt. Självklart har folk olika syn på Islam men Allah subhanahu wa ta'ala säger i al-Qur'an: Lyd Allah och lyd Profeten(SAW). Hur lyder vi Profeten? Jo genom att följa hans Sunnah. Med detta menar jag inte att man måste borsta tänderna med en Miswak eller att man måste klä sig som en Arab, eftersom varken Profeten(SAW) eller Allah subhanahu wa ta'ala gjorde detta till en order. Allah subhanahu wa ta'ala säger i al-Qur'an att Allah "Helt visst slår vakt om den(al-Qur'an". Al-Qur'an är väldigt tydlig på denna punkt. Så att gå emot detta är också det att inte lite på vad Allah har sagt, om man inte tror att folk har fabricerat och lagt in detta i al-Qur'an. Men då får vi tänka på att detta är mer eller mindre omöjligt då jag vet inte hur många Sahaba som kunde hela al-Qur'an utantill innan Rasulullah(SAW) dog. Alltså när Kalif Uthman, som var en vän till Muhammad(SAW) skickade ut al-Qur'an till alla de stora städerna så var den väldigt bra kollad. Han själv och hur många andra Sahaba som helst kontrollerade detta, och det var så många som hade lärt sig allt ur al-Qur'an utantill. Denna tradition lever vidare och än idag hittar man barn på 7-8 år i hela världen som kan hela al-Qur'an utantill, även om deras modersmål är Svenska, Turkiska, Albanska, Spanska osv. Hur har vi aning om sanningshalten? Ahadith från både Sunni och Shi'a håll, och historieskrivare, Muslimer och icke-Muslimer. Detta är väl dokumenterat, och det kan du fråga de flesta historikerna om. Jag förstår dock ditt tankesätt, men även om al-Qur'an inte skulle vara helt sann(astaqfirullah) så har vi ahadith som hjälper oss, och många ahadith fungerar som tafsir från Rasulullah(SAW) själv.
Allah subhanahu wa ta'ala säger att somliga saker är rakt ut, och andra saker i liknelser. Han(SWT) nämner vin, om det är fysiskt eller liknelse vet bara Allah subhanahu wa ta'ala. Men det jag vet är att Allah säger att i Paradiset kommer man få dricka vin SOM INTE BERUSAR. Om du vill ha en diskussion så berätta gärna i vilken riktning du vill ta den. Så jag vet hur jag ska approacha människan jag diskuterar, eller debatterar med. Treenigheten förstår jag mycket väl. Jag har själv varit Kristen och vet vad jag pratar om på denna punkten. Isa(AS) dyrkade Allah, eller som på Arameiska ELAH, och när det nämns i plural av respekt så blir det Elohim. Isa(AS) kallade honom också enligt Biblen Abba(Fader). Men treenigheten blev inte en officiell doktrin som var "det riktiga" förens efter över 300 år efter Isa(AS) försvann. Versen i Biblen i Johannes Evangeliet som kan ses som att det lutar åt treenigheten finns inte med i något av de äldsta manuskript som hittats utan dyker även det upp i Johannes Evangeliet först hundratals år efter det skrevs. Likaså med "Den som är fri från synd må kasta första stenen" finns inte heller med i något av de tidigare manuskripten. Men detta är en annan historia, och det är en debatt som jag är väldigt insatt i må jag säga. Medans Islam är något som jag ofta inte får debattera med Muslimer eftersom mina Muslimska bröder är väldigt strikta Salafi allihopa. Så där räknas jag som den liberala. Men iaf att säga att Isa(AS) är Gud så som treenigheten beskriver är Shirk, och det kan vi inte annat än att hålla med om. Men samtidigt har jag Kristna vänner som påstår sig tro på treenigheten men som absolut inte skulle kalla Isa(AS) för Gud, och det är antagligen därför al-Qur'an säger till Kristna att inte SÄGA treenighet, men al-Qur'an säger inte att alla Kristna har en snevriden uppfattning för att dom säger treenighet, utan att det är farligt för att bevisligen många som säger treenighet också sysslar med Shirk då dom dyrkar Isa(AS) och knäböjer framför crucifix etc, där går gränsen. Men som f.d Kristen så måste jag säga att jag säkerligen har en väldigt annorlunda relation och syn på Isa al-Maseeh(AS) än många Muslimer. Jag har inte sagt att du har fått Islam levererat, men du verkar iaf kalla dig Muslim. Om det handlar om att du inte har kunskap om al-Qur'an och Ahadith så ställer jag gärna upp och gör allt i min makt för att ändra på det insha'allah. Men saken är den att i mina ögon så verkar det som att många Muslimer är på väg att göra det som Kristna har gjort, dvs lämna stora delar av religionen bakom sig. Det är inte så att jag vill dig något illa, snarare tvärtom. Sen vet jag inte heller var du står på alla punkter så det är svårt att säga hur pass du är en av dom. Men när "muslimer" får för sig att det är okej att gå på klubben, eller att dricka sprit, och allt sånt så är det väldigt farligt eftersom detta inte är Islams budksap. Det är t.ex så många Muslimer som inte äter gris för att dom är Muslimer, men det är deras tradition. För om det skulle ligga i deras Islam så skulle dom veta att det även är förbjudet att äta kött som inte är halal slaktat vilket de flesta inte bryr sig om. Må Allah subhanahu wa ta'ala vägleda oss båda.
Gud vad mycket du skrev! måste avlägga tid att läsa igenom det där men fridens till dess
Femme fatale
orkar inte kommentera det han sa i stort.. tyckte bara det va kul att han nämnde att man inte pratar om kristendomen i samband med terror... IRA? När du säger "man inte pratar om kristendomen i samband med terror" tänker jag på media, alltså artiklar, nyhetsreportage o sånt.
Och där har jag aldrig hört någon använda termer som "katolska terrorister", "kristna extremister" och på så sätt definiera gruppen genom katolicismen. Trots att de precis som palestinier krigar för sitt land förknippas de sällan med religiös fundamentalism. Varför?
Läser man Amars inlägg tror jag man kan dra slutsatsen att situationerna nog inte är så olika egentligen men jag tror medias roll och agerande drar gränsen mellan de båda situationerna.
har du någon gång sett en film med en ira terrorist som inte dessutom framhävs som katolik? vettefan om jag gjort det iaf..
Att de framhävs som katoliker är inte samma sak som att de skulle framhävas som
katolska terrorister.
Sen finns det ju, till skillnad från Irland, givetvis muslimska ledare/organisationer som tar på sig dåd och attackerar i Guds namn. Vilket naturligtvis får folk att associera konflikten med Islam och därmed också blanda in "Jihad". Frågan är ju dock, hur många av de stridande palestinierna som gör det i Guds namn och hur många som gör det för frihet.
spliffsheriffen förvisso sant det med, går ju inte förneka det faktum att de precis som kristna gjorde bla under korstågen dödar i gudsnamn..
han sager sanningen, har sett det tidigare
Shuu
både amar och Isa är dumma i huvet ju....å isa försök inte leka profet använd uttryck som folk förstår istället annars är det ingen svnsk som lyssnar på dej... Ska vi snacka om filmen så säger han bara uppenabara saker och är enligt mej iget utöver det vanliga Och för fack saik sluta tänk på religion, det leder ingenvart
hej hopp, vad ska man med religion till överhuvudtaget? bli nihilist idag och åk till himlen i en pantflaska! tjohej!
"I like rhymes that be quick as we be takin' the bars, but I hate everybody that don't like electric guitars!"
Arez var kosntruktiv istället. säg vad som var dumt.. att jag tror på religion? det är ju det jag knappt gör. I get my spririt only. Jag hann aldrig utveckla hur jag tänkte ens.
Femme fatale
Arez: Vadå försök inte "leka Profet"? Muhammad Mustafa(SAW) är den sista Profeten så det skulle aldrig falla mig inte. Jag diskuterade med Amar och eftersom hon är Muslima så antar jag att hon förstår mina uttryck. Sen är det så att Islamiska uttryck inte alltid går att översätta särskilt lätt. PS. Peace till Broder Ahmad på Ummah Films, må Allah subhanahu wa ta'ala välsigna honom insha'allah.
En fråga bara, anser du att det är en synd att skriva Allah, mohammed och inshallah istället för dess fullständiga namn? Och isf tror du att gud ser när du skriver det? Stooooooooooooopid
Arez Tror inte folk slutar diskutera/tro på en religion för att du kallar dom dumma i huvudet. Bara ett tips. Sen är det förolämpande. Kolla in reglerna och börja respektera määän.
Isa_al-Talib Barakallahufeek broder... Mycket fint inlägg där! Må Allah (swt) belöna dig!
http://kevinseymer.blogspot.com/ Politik och Musik is the Shit!