Råd om hemsida
Halloj! Ska ta och göra en hemsida åt en tidning som min polare jobbar på och jag har några frågetecken... De preliminära funktionerna som dem vill ha är: Forum, Insändar möjlighet och att det ska vara väldigt enkelt och lägga upp artiklar. Jag kan html/css/flash å lite annat smått och gott. Men har enkelt för mig och lära mig nya system :) _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Det här är min första "nyhets-sida" eller vad man ska kalla det...har innan bara gjort informations-sidor för företag så är rätt så okunnig i området för tillfället. *Forumet ska jag iaf göra genom phpBB lr vBulletin. *Insändar grejen hade jag tänkt fixa genom ett formulär med ett .cgi script som är kopplat till en insändar mail. *Nu till det dryga, att det ska vara enkelt och lägga upp artiklar...någonsom kan tipsa eller ge nått råd om hur man skulle kunna gå tillväga? Dem frågade också om man kunde göra det så att varje gång en ny artikel läggs upp, skapas det en ny tråd om just denna artikel...är det möjligt att göra så? Tack så jättemycket på förhand! /T-i
www.archetypeproductions.tk
Producent
2006-06-30 15:59
Allting är möjligt, kolla lite på andra sidor hur dom har det o.s.v Öppna källkoden och kolla runt lite där. Hoppas det hjälper =)
Classic quote: Full-on-turbo-blast-ultra-fist-goa-trance
Flash, HTML (inkl. CSS) är ju scripting på klient-sidan. Det du behöver är att lära dig scripting på server-sidan. En nackdel med att bygga skarpa projekt på serversidan som nybörjare är att man ofta missar säkerhetsaspekten. Man öppnar lätt upp för XSS (cross site scripting), session-kapning och SQL-injections om man inte vet hur man förebygger dem. Det är inga svåra saker per se, bara lätta att glömma att åtgärda. Man missar ibland också rena konsekvensfel. "Vad händer om användaren gör så här?". Om man saknar arbetsgrupp eller kompetenta testare kommer även den mest skicklige utvecklare missa sådant. Därför kan det vara bra att istället implementera ett färdigt paket, som phpBB eller vBulletin (och så sparar det ju tid!). Jag använder aldrig andras färdigbyggen, så jag vet inte hur flexibla de här systemen är, men jag antar att de är ganska bra (de har ju funnits ett tag). Det borde ju också finnas färdiga paket för artikelpublicering, kan jag tycka. Att koppla ihop systemen borde vara en smal sak om du har enkelt för scriptande. Nackdelen med det är att du saknar kontroll över systemet. --- Om du är nybörjare och inte har någon kompetent utvecklare i ryggen som kan stödja dig under vägen tycker jag definitivt att du ska använda färdiga paket. Trots att du personligen går miste om chansen att lära dig webutveckling på djupet.
Producent
2006-06-30 19:45
lär dig CMS
Since 1984 @realgizlee // twitter
Vadå lär dig CMS? Det är ju precis det han frågar, hur ska jag lära mig bygga ett CMS?
Tanka ner något gratis script som typ wordpress (PHP) och modda om.. Då kan det läggas upp nyheter+bilder mm VÄLDIGT lätt genom en loggin... Då har du ochså säkerhetsaspekterna klara och behöver inte göra så mycket.. om du i stället vill göra det i asp kan du använda LBlog..
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
Eksem P23 vet du ens vad: phpBB och vBulletin är? det är forumscript! och de e nog inte så bra att använda på en nyhets sida.. + att vBulletin kostar och phpBB inte är så bra.. wordpress är gratis
sveningmar Eftersom jag är en egenkär jävel som dessutom tycker att folk borde läsa innan de svarar på inlägg citerar jag mig själv: "Det borde ju också finnas färdiga paket för artikelpublicering" Alltså: På samma sätt som det finns färdiga forumsystem borde det också finnas färdiga artikelpubliceringssystem. Huruvida de färdiga systemen är bra eller inte vet jag inte, jag har inte tittat närmre på dem, men de är förmodligen både säkrare och bättre än något som en helt grön snubbe knackar ihop alldeles själv.
Tack för alla svar! =)
Eksem: Jo precis, har varken tid eller ork att lära mig ett helt nytt språk och sedan scripta ett helt forum i det… skulle ta på tok för lång tid!
Jag har testat phpBB och blev faktiskt väldigt nöjd… rekommenderas
starkt för alla nybörjare!
Sveningmar: Jag kollade upp wordpress och det verkar ha lite mer ”blogfunktioner” än artikelpublicering… ska iaf testa det!
Någon som kan tipsa om nå mer artikelpubliceringssystems program lr vad man kan kalla det?
btw, här är mitt första försök på ett forum
rf.jconserv.net
www.archetypeproductions.tk
T_i P19 Ja det är ett bloggscript, men du kan ju göra om det som du vill ha det.. eller jag ver inte riktigt hur du hade tänkt din sida men..
ASP är ganska lätt att lära sig och det finns en hel del färdiga script.
Är du villig att betala en liten slant finns det även folk (jag) som kan göra det åt dig.
Prova också
AspBB som jag tycker är mycket bättre.
Det blir givetvis svårare att koppla samman artiklar och forum om du använder dig av ett färdigt forum, men ingenting är omöjligt.
http://anjaparson.istheshit.net/ Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!
Jag tycker ochså att asp är enklare, men om man ska lära sig php eller asp så tycker jag att php är ett bättre val. Det fins väldigt mycket bra klara scripts i php som är gratis, och inte alls så många i asp. Asp är ochså ett dött språk. Det har slutat utvecklas och istället utvecklas asp.net men php håller fortfarande på att utvecklas.
Visst är det bättre att lära sig asp.net än Asp men Asp är bra mycket lättare..
http://anjaparson.istheshit.net/ Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!
Ja men php är det bästa..
Lär er INTE ASP, alltså "klassisk" ASP. Det fungerar, men inte mer. PHP är bättre. ASP.NET är överlägset. Det finns inte ens officiellt stöd för klassisk ASP längre. Om ni ska lära er några nya verktyg så lär er ASP.NET. Det är så man kommer att tänka kring webutveckling i framtiden, så haka på rätt tåg redan nu, innan det är för sent. Jag kan alltså inte ASP.NET vidare bra, och det är otroligt handikappande att sitta med spaghetti-ASP när nya fina ASP.NET finns och gör livet lättare. Hade jag bara tid att sitta med test-projekt eller åtminstone gå en kurs... suck. Nåja, server-side-utveckling är i alla fall inte mitt riktiga område.
Nackdelen med asp.net är att det brukar kosta extra med webbhotell som stödjer det..
sveningmar Ah, det är klart, jag behöver ju aldrig tänka på den aspekten. Ja, ska det räknas in säger jag definitivt PHP. Microsofts licenser brukar ju vara gräsligt dyra.
Eksem. Men du måste hålla med att ASP är lättare att lära sig.. Verkar ju som att han vill ha en snabb lösning. Att lära sig .net tar tid.
Qvanton Fast PHP är nog lika lättlärt som ASP, skulle jag vilja påstå. Och om ASP.NET är för dyrt/svårt är PHP ett bättre val.
Qvanton P19 Ja jag tycker asp är mycket lättare att lära sig och mycket skönare att hålla på med. Jag kodar själv mest i asp och tycker igentligen att de räcker för mina behov.
Asp.net är inte så värst dyrt på webbhotell numera. Och om man vill lära sig det är det ju bättre att först ta ASP än PHP.
Qvanton Jag tycker nog att det saboterar mer än hjälper att lära sig ASP innan ASP.NET eftersom de är så olika. Vill man inte ge sig på ASP.NET är PHP helt enkelt ett bättre språk än ASP, med bätte inbyggt funktionsbibliotek.
Ja men nu pratar jag om en snabb lösning.. :) Det går ju snabbare att lära sig ASP än .Net. Och ASP måste ju i.a.f. vara lite mer likt .Net än PHP..?
Mja, nej, PHP och ASP är väldigt likt varandra, ASP.NET är ett annat sätt att tänka kring webutveckling. Och PHP och ASP går lika snabbt att lära sig, men PHP är bättre än ASP. Därför rekommenderar jag ASP.NET i första hand, för det är så man bygger idag. Om man tycker det verkar för svårt (vilket det egentligen inte är, bara annorlunda) och dyrt rekommenderar jag PHP eftersom det där finns bättre och bredare komponenter. ASP tycker jag man ska skippa idag, om man inte redan jobbar jävligt snabbt i det.
Jaja. :) Måste ta tag i .Net:andet någon gång.. Finns riktigt grymma grejer i det språket juh :)