I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Graffare

2013-10-09 19:27

Robin Hood

Vad tycker ni om honom?

Var han en hjälte eller en brottsling?

You cant Kill me - I was born Dead.
Manager

2013-10-11 16:03
Både och. Han hade en tuff hatt också.
Redline!
Producent

2013-10-11 17:15
ZirK skrev:

Var han en hjälte eller en brottsling?

Han fanns väl aldrig på riktigt väl?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-10-11 18:28
om inte robin hood fanns....vem satte på marion da´?
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Producent

2013-10-11 18:57
Kollade upp Robin Hood på Wikipedia, där står det så här bland annat:

Huruvida en Robin Hood verkligen funnits i sinnevärlden är en omtvistad fråga. En vanlig version har varit att han i så fall ska ha varit en odalbonde vid namn Robert Locksley som blev fredlös efter en tjuvjakt. De flesta av dagens historiker menar att Robin Hood är en litterär figur som kan ha flera verkliga förebilder. En annan sådan person var Robert Hod från York, som inte kunde betala en skuld och därför förklarades fredlös. Samma historia berättas om William Robehod från Berkshire 1262. Dessutom fanns en rövare vid namn Gilbert Robynhod, som härjade kring Sussex på 1290-talet. På 1300-talet blev det populärt bland kriminella att ta "artistnamnet" Robinhood och även Little John.

Angående Marion så står det så här:

Runt år 1500 har framföranden av berättelserna om Robin Hood en given plats vid vårfester och processioner. Det är först i dessa skådespel som lady Marion gör sin entré i den engelska legenden. Hon tros ha importerats från Frankrike, där poeten Adam de la Halles i slutet av 1200-talet berättade om en romans mellan herdinnan Marion och herden Robin
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-10-11 19:09
så ingen fick marion...? :(

-Mark Twain

2013-10-11 19:11
men om man ska anta att historien om robin hood är sann och om han i så fall var en brottsling/hjälte....
jag skulle se honom som en hjälte och skulle kanske inte försöka få folk att gå i hans fotspår men jag skulle verkligen inte lyfta ett finger för att stoppa en sådan figur i dagens samhälle.

-Mark Twain

2013-10-19 03:35

Hade inte tackat nej till en Robin Hood i dagens värld. Inte 5000000 Robin Hoods heller. Men mest av allt önskar jag att vi inte ens hade behövt någon Robin Hood över huvud taget.
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2013-10-19 11:10
Han tampas definitivt med Odysseus som min litterära favoritkaraktär.

Jag vill säga att han är god. Däremot är han också otroligt barnslig, tänker aldrig på konsekvenserna av sina handlingar, eller planerar för framtiden överhuvudtaget.
Han är väl typexemplet på en helt altruistisk karaktär. I alla till de "mörka" åren som kommer.

Om man tänker efter så är ju hela Sherwoodskogen en vuxenlekstuga. Inga bekymmer stilen på hela grejen.

Lite superhjältestämpel på hela grejen.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>