I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2013-04-22 13:28

Belieber(ism)

Vad beror det på?
vad får tjejer att bli så hysteriska över en person?

jag hoppas det inte har med genetik att göra, men jag vet inte.
jag vill tro att det någonstans grundar sig i könsroller.

det är inget nytt fenomen. elvis fick kvinnor att svimma och det finns otaliga exempel genom historien.
men en röd tråd är att massan som följer sin artist slaviskt är nästan uteslutande tjejer.
jag vill veta varför så att jag kan utnyttja det för egen gen-spridning!

"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Producent

2013-04-22 14:00
Alfahannen har alltid högst status i flocken.

2013-04-22 14:17
alfahane?

jag har svårt att tänka mig att den förklaringen räcker...

-Mark Twain
Poet

2013-04-22 14:27
Han är ju jättekänd och antar att små damerna tycker han är redigt snygg och talangfull, då blir han automatiskt jordens härskare.
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Producent

2013-04-22 15:09
jag har svårt att tänka mig att den förklaringen räcker...

Men tjejer brukar ofta gilla killar som har något feminint över sig. Som Johnny Depp, Hansson bröderna, Leo Di Caprio etc. så länge de verkar vara starka personer som inte börjar gråta för minsta grej etc.
Och alfahanne kan man mkt väl vara även om man har feminina attribut. Så länge personen har väldigt hög status och att alla attribut (både fysiska och psykiska) signalerar goda gener som bidrar till överlevnad och reproduktion - så ökar attraktionen.

2013-04-22 15:31
Jag tror att det enbart handlar om omognad hos tjejerna. När man är ung, oerfaren och inte helt utvecklad i huvudet så faller man enbart för yttre saker. Jag tvivlar inte på att ni killar är exakt likadana. Med mognad så attraheras man mer av inre kvaliteer än status och utseende.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2013-04-22 15:39
Med mognad så attraheras man mer av inre kvaliteer än status och utseende.

Dock kvarstår ändå faktumet att status och utseende fortfarande attraherar oavsett mognad. Mognad i sig är något attraktivt eftersom det innebär styrka - att man blivit trygg och självsäker.

2013-04-22 15:45
dra inte iväg för långt nu :)

kan vi inte hålla oss till yngre tonår och strax där under...

man ser inte killar i flock på samma sätt som tjejer. jag har inte sett det iaf om det inte handlar om typ, world of warcraft typ...men det är inte samma hysteri eller "livmodersplatserbjudande" som man ser på sthlm´s gator idag.(eller den lilla delen utanför biebers hotel)

-Mark Twain
Producent

2013-04-22 15:53
"livmodersplatserbjudande"

Den där spermien Bieber utstrålar väl väldigt goda kvalitéer helt enkelt. Inte svårare än så.

2013-04-22 17:44
Vi har en svensk artist som också skapat beatles-hysteri faktiskt

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-22 17:54

2013-04-22 19:39
xlnt skrev:

Dock kvarstår ändå faktumet att status och utseende fortfarande attraherar oavsett mognad. Mognad i sig är något attraktivt eftersom det innebär styrka - att man blivit trygg och självsäker.

Vi har haft den här diskussionen förut. Jag tycker inte din teori går att applicera i verkligheten. Alla tjejer är inte likadana, precis som att alla killar inte är likadana. Det låter dessutom som att du har fått dom här tankarna av böcker som "the game" vilket jag personligen tycker är så himla löjligt. Omogna killar som försöker få ligga med omogna tjejer.

Vi attraheras av olika saker, beroende på vem vi är och vart vi kommer ifrån. Vissa människor växer dessutom aldrig upp och är enbart ute efter utseende och status hela livet. Sen undrar de varför dom inte är lyckliga i sina relationer.

2013-04-22 20:48
dom är ju utom all kontroll.
skolorna fick lägga om prov eller nåt sånt i norge för att han hade spelningar.
tjejer svimmar och stampas på bara i väntan på att kanske få se honom.

visst kan man avfärda allt med att säga att det är omogna småtjejer. men det måste finnas mer förklaringar.
curlade och utan förebilder?
varför ser man inte samma hav av snubbar i samma ålder någon gång?

eller ska man jämföra det med några år äldre killar....och våld kanske?

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen/justinbieber/article16647549.ab

-Mark Twain

2013-04-22 21:13
Vuxna kvinnor beter sig inte likadant, så jag tycker visst att det går att förklaras med omogenhet. Din jämförelse var rätt bra faktiskt.
Producent

2013-04-22 22:15
Jag tycker inte din teori går att applicera i verkligheten. Alla tjejer är inte likadana, precis som att alla killar inte är likadana. Det låter dessutom som att du har fått dom här tankarna av böcker som "the game" vilket jag personligen tycker är så himla löjligt. Omogna killar som försöker få ligga med omogna tjejer.

Nu är det inte jag som kommit fram med dessa teorier utan seriösa evolutions-forskare från olika universitet etc. Det bygger i grunden på Darwinismens evolutionslära och handlar om principerna bakom attraktion.
Som jag nämnde också, så är omogenhet inte attraktivt men mognad är det. Mognad innebär just att vara grundad, självsäker etc.
Jag tror att Justin Bieber säkert anses utstråla detta i sina låttexter (sjunger om sitt liv, sina känslor på ett moget sätt etc.) plus att han nog anses ha ett vackert utseende, vara självsäker, ha hög status, talang och annat som är attraktivt. Annars skulle alla dessa småtjejer inte bli helt till sig. Sedan blir kanske äldre tjejer inte lika attraherade, men då mycket på grund av åldersskillnaden.

Själv tycker jag inte detta är så märkvärdigt och jag stör mig inte på det heller som många andra verkar göra. Man ser precis samma sak hända med Darin och liknande idoler. Sedan tror jag vissa unga tjejer i samma ålder kan ha kommit längre i mognad så de inte blir lika tagna som de andra. Jag tror de mest osäkra tjejerna blir mest attraherade av idoler som han. Och jag säger ju inte att alla blir galna i Bieber per automatik för att de är tjejer. Försöker bara förklara mekanismerna/orsakerna bakom det hela.

2013-04-22 22:22
Inte någon hysteri direkt men nog fanns det dudes som hade Brittan på väggen... Sen måste ju oddsen för att få ha sexuellt umgänge med artisten vara lite högre som tjej... iofs vet jag inte om det gäller Bieber

2013-04-22 22:28
(sjunger om sitt liv, sina känslor på ett moget sätt etc

nu skrivs ju musik och så till killen så attraktionen bygger på en välspelad fasad...
borde inte, även en omogen, tjej(i få fall kille) se igenom det?

jag vet svaret själv visserligen...ett par brosdöttrar är beliebers och jag visade dom vilka som skrivit musiken(som dom älskar). dom förstår inte vad han sjunger om än...

det måste ligga verklig forskning bakom HUR man bygger en artist på sånt sätt att det blir en kult omkring det.
för helt ärligt, han gör inte mycket själv förutom att följa "manus".
han får dans, text och musik. samma sak går ju att applicera på five, bsb, take that, och så fucking vidare.

säkert har
Darwinismens evolutionslära
något med saken att göra. men flickorna är för små för att riktigt passa in i bilden för en kvinna som fortplantar sig. men kanske det går att lägga den mallen på det ändå.

känner ju till "vuxna" tjejer som fortfarande betér sig mer eller mindre likadant pga artister.

-Mark Twain
Producent

2013-04-22 22:37
VRGNHNS

oddsen för att få ha sexuellt umgänge med artisten vara lite högre som tjej

Ju lägre dessa odds är desto mer attraktivt, typ. Folk vill ofta ha sådant som är svåråtkomligt etc.

Blweria

nu skrivs ju musik och så till killen så attraktionen bygger på en välspelad fasad...
borde inte, även en omogen, tjej(i få fall kille) se igenom det?

Kan mycket väl vara så. Som sagt tror jag de mer mognare tjejerna kan se igenom fasaden i större utsträckning.

men flickorna är för små för att riktigt passa in i bilden för en kvinna som fortplantar sig. men kanske det går att lägga den mallen på det ändå.

Jepp.

2013-04-22 23:08
Som sagt tror jag de mer mognare tjejerna kan se igenom fasaden i större utsträckning.

Exactly my point.

2013-04-23 00:57
jag har läst att det i mångt om mycket handlar om ett fritt spelrum för unga tjejer att uttrycka sin sexualitet. i de flesta andra sammanhang anses det fult att agera ut sina sexuella fantasier eller ens anspela på dom, nu har man ett ställe å en person som man fritt kan projicera den på och utan att bli dömd ställa sig å vråla ut ur snygg å sexig en person man tycker är snygg å sexig är.

nu kom den här videon ut ikväll vilket lite motbevisar den gamla tesen, eller snarare bevisar att alla är öppna mål för näthat så länge det finns något målande att klippa ut

dock kom ju den här skrattspegeln ut strax efter å neutraliserade allt fientligt hat som kom på de första.
Ridå

2013-04-23 00:58
okej, nu glömde jag lägga in länken å lyckas inte få bort mitt första inlägg, med detta är den andra videon.

Ridå

2013-04-23 00:59
tramsig å rolig skit
Ridå

2013-04-23 01:59
Jag tycker det viktigaste glömts bort här och det är Johan Palm, han har glömts bort rätt mkt tycker jag

Undra vad han gör nu

2013-04-23 07:34
jag har läst att det i mångt om mycket handlar om ett fritt spelrum för unga tjejer att uttrycka sin sexualitet. i de flesta andra sammanhang anses det fult att agera ut sina sexuella fantasier

det håller ju inte...tjejerna är för unga för att öht blivit hindrade att uttrycka sin sexuella fantasi...

-Mark Twain

2013-04-23 07:35
VRGNHNS

visst är det du som är Johan Palm? ;)

-Mark Twain
Manager

2013-04-23 08:35
Det där klippet med svenska brudar som gråter....man hör ju att flera av de fejkar. Grupptryck?
Redline!

2013-04-23 09:19
i den helige serien South Park (helgat vare din bild) så säger Profeten Cartman (helgat vare hans namn) något i den stilen.

han ska göra en rockband, tror jag, och han betalar tjejer för att figurera runt honom så att fler dras med i karusellen.
det blir ett slags grupptryck. alla vill väl passa in liksom.

jag börjar få en bra bild över hur jag ska erövra välrden nu.

-Mark Twain

2013-04-23 09:20
jag tycker det där är bloody obehagligt, tyckte samma sak när man gick i samma klass som "vråla-utanför-hotell-för-backstreet boys-kanske-finns-därinne-tjejer"

jag har iof svårt för såntdär masspsykosbeteende överhuvudtaget, tycker tokreligiösa och folk som "älskar sitt lag" är precis lika jävla creepy.

det känns lite som att detta är människor som enkelt skulle kunna hjärntvättas att döda för precis vilken efterbliven sak som helst.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2013-04-23 09:30
"älskar sitt lag"

there we go...visst är det "samma nerv" fast i olika könsroller? (kanske könsroll är fel ord)
men `inlärda sett att agera utifrån sitt kön´....om det blev lättare att förstå.

-Mark Twain

2013-04-23 09:35
Blweria

Ja jag ser det som samma beteende i grunden iallafall, det är liksom samma blinda, fanatiska extremfokus på något som egentligen inte på något vis påverkar ens liv eller har mer värde än det man själv applicerar på det.

2013-04-23 09:36
det känns lite som att detta är människor som enkelt skulle kunna hjärntvättas att döda för precis vilken efterbliven sak som helst.

det tror jag också. det är lite därför jag reagerar. Spoiler(jag vill egentligen inte bli en småflicksidol)

läste att en tjej svimmade längst fram (VID KRAVALLSTAKETET). och hon fick ta emot slag och sparkar för att andra ville fram typ. det är ju galenskap om nåt. och det är för att kanske få se någon...?
jag tror nog att i det läget så är det herren på täppan, eller damen på densamma....

och som dom skriver idag (ja, jag följer bieber maniskt).
han rör sig knappt åt vänster och alla skriker halsen av sig. och så lite åt höger och dom blir helt galna och skriker ännu mer...

tänk vad man kan göra med en privatskola i typ livets ords regi med dessa stackars hjärnor....

-Mark Twain

2013-04-23 09:36
Blweria

det håller ju inte...tjejerna är för unga för att öht blivit hindrade att uttrycka sin sexuella fantasi...

Okej, när jag tänker efter va det kanske lite äldre rön jag läste, inte Beatles-gammalt men inte Bieber-nytt. Men vadå, dom flesta som belieabers är väl ändå unga ungdomar snarare än små små barn? Ungdomar på det sättet att dom börjar betrakta sig som vuxna snarare än barn. Går mest på känsla nu iofs.

Sportgrejen som ni va inne på kanske är hela grejen. Det är kul å skrika i grupp helt enkelt.
Ridå

2013-04-23 09:41
när MOP körde Ante Up på o-zones två-års-event va det många som skrek förresten. jag bland annat
Ridå

2013-04-23 09:48
jag tror mig vara rätt säker på att tjejerna som kallar sig beliebers är från 7 till typ 14-15 år. den äldre halvan av dom kanske kan börja hävda sin sexualitet på ett aningen skevt sätt.
men det undre...där kommer iofs grupptrycket in. och det i sig blir lite beklagligt för deras utveckling, tror jag.

jag tror inte att det är för nyttigt att utrycka sin sexualitet(ovetandes elelr medvetet) innan man ens påbörjat puberteten...

-Mark Twain

2013-04-23 09:54
Har det inte att göra med att vi lever i ett samhälle som sätter upp människor som är med på TV på en extremt hög piedestal? Jag hade en period då jag tyckte det var häftigt att hänga med kända människor, men sen insåg jag att dom är precis lika uppfuckade som resten av befolkningen.
Manager

2013-04-23 09:56
i den helige serien South Park (helgat vare din bild) så säger Profeten Cartman (helgat vare hans namn) något i den stilen.

han ska göra en rockband, tror jag, och han betalar tjejer för att figurera runt honom så att fler dras med i karusellen.
det blir ett slags grupptryck. alla vill väl passa in liksom.

jag börjar få en bra bild över hur jag ska erövra välrden nu.

Hah, håll koll på din s.k. heliga profet och hans påhitt. Fingerbang var inte ett rockband, det var ett boyband. Däremot har han även frontat ett kristet rockband, men det är en helt annan profetia.

Redline!

2013-04-23 10:02
jag letade lite smått...(förlåt mig cartman(helgat vare ditt namn)
hade verkligen glömt "fingerbang". dags för bibelstudier! ;p

om är med på TV på en extremt hög piedestal?

det är bara början.
sen i det här fallet myntas "belieber" och kulten är ett faktum.

-Mark Twain
Manager

2013-04-23 10:14
Varför inte gå över till Beiberstudier, du verkar ha mer koll på det ;)
Redline!

2013-04-23 10:32
jag tror mig vara rätt säker på att tjejerna som kallar sig beliebers är från 7 till typ 14-15 år. den äldre halvan av dom kanske kan börja hävda sin sexualitet på ett aningen skevt sätt.

Är du verkligen säker på det? Tog nog ändå fram till mellanstadiet innan dom fick upp ögonen för Hanson back in the days och vissa tjejer är redan könsmogna vid 9-10 års ålder även om det är undantag...

Men vissa hänger nog bara på, jag minns ju att attraktionen i tex hockeybilder var att de var efterfrågade, inte att man brydde sig ett skit om hockey...

Sen tycker jag inte vi ska glömma Johan Palm, undra vad han gör nu

2013-04-23 10:38
Vem är johan palm?

2013-04-23 10:41
A 'belieber' is a fan girl of teeny bopper sensation Justin Bieber. They are usually between the age of 10-15.

hämtat från, den kanske inte helt pålitliga, hemsidan
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Belieber

varför är småkillar inte i samma utsträckning hysteriska fans av idoler? är det för dom skriker å skolan eller går på skriksport oftare?
Ridå

2013-04-23 10:46
Misery_chick

Den enda svensk som orsakat något som går att likna med bieber-hysterin... Han ser ut som en korsning av tokyo-hotell, how i met your mother- Robin och Yohio

2013-04-23 10:52
Varför inte gå över till Beiberstudier

redan börjat ;)
http://www.whoa.nu/forum/ovrigt/vardagsfilosofi/728880/1.aspx

Är du verkligen säker på det?

nej, jag tror mig bara vara säker ;)

men jag tror nog att darin har orsakat lite samma effekt, om jag nu ska vika mig och låta svenska artister få mer utrymme i tråden. (sry, bieber)

-Mark Twain

2013-04-23 10:59
Darin ey...? Jag vill tro att dessa artister som skapar gråtattacker och hysteri måste vara hatade av samhället i stort... Det förstärker liksom den påbörjade rebell-andan hos fjortisarna men kanske även lite moderskänslor, dom kan faktiskt älska personen för den han är.

Sen platsar ju Darin i teorin men tror aldrig han fick några riktigt hysteriska fans...? Nu när han fått skägg lär ju dock floden ha ebbat rejält

2013-04-23 11:07
I stand corrected

2013-04-23 11:17

Det är lite som ett avsked till puberteten på många plan

2013-04-23 18:09
Får du väl en att skrika så skriker snart alla och då har du ditt på det gröna, även fast musiken suger.
De Omutbara - Dödsskvadronen - whoa - 6 april - ladda sig ner

2013-04-24 00:02
grupptryck och uppmärksamhets issues.. Hm hur får jag uppmärksamhet... gråt och skrik. den som är bäst på att gråta och skrika får mest uppmärksamhet. ide då ska jag skrika och gråta mer..

Det som är roligast är att de oxå kommer växa upp. Med ett youtube klipp som kommer följa dem genom livet.
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-

2013-04-24 00:13
Med ett youtube klipp som kommer följa dem genom livet.

och det är fucking awasome!!!!!

ännu har vi inte på riktigt konfronterat 30-40 åriga gamla groupies med riktigt sköna tub-klipp.
men den dagen kommer!

-Mark Twain

2013-04-28 18:20
Lägger fram mina 0.2 cent.

De dyrkar ett ideal i form av en kändis. Därav att detta beteende släpper när de blivit mognare och kan skilja bättre på ideal och realitet.

Förutsatt att man blir bättre på att skilja på ideella konstruktioner och verkligheten.

2013-08-27 14:31
Tjejer vill bli älskade av någon som förstår en, som ser en, som alltid finns där för en ( när man är 14+).. hans texter är gjorda för tjejer som vill bli sedda, förstådda och som behöver en vän som inte lämnar de i sticket... dessutom har han ett bra utseende och han går inte att nå fysiskt.

... brudar gråter, snubbar runkar.. same but different.
You are not your fucking Khakis!