I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att finna motivation till Livet..

Övrigt - Vardagsfilosofi

2013-04-17 21:22

Att finna motivation till Livet..

Dehär med att vara energilös, noll motivation till livet, alla dagar ser likadana ut, man sliter. Vi alla har varit där eller är där fortfarande.

Jag flyttade till mo i rana för 10 månader sen, jag älskar mitt jobb.
Jag har på senaste fått slita en heldel på jobbet, jag gör allt för alla, jobbar när alla är sjuk, är den som ska ta passet 12-19, inga problem jag tar de passet också. Dubbelpass 9-19. (klädaffärsjobb). När jag kommer hem från jobb så orkar jag knappt laga middag, men jag har blivit bättre (mkt bättre, nu när jag bor med en familj. Förut bodde jag ensam i en lägenhet. Nu hyr jag rum hos en jätte fin familj som hjälper mig med mat).

Men förut så tog jag tillexempel min medicin kl 8 på morgonen än hur trött jag var.. jag gick upp. Nu klarar jag knappt ta den 09.00. Jag tar min medicin kl 10.00 eller halv 11 vilket är allt försent för mig. Men jag orkar verkligen inte, de gör nästan ont i mig att gå till jobbet. För jag är så psykiskt sliten, tillochmed drömmer mardrömmar om att jag tappar jobbet.

Lite kort, Så jobbar jag som chef under butikschefen. Hon har hamnat i en period där hon kanske inte orkar lägga lika stor vikt längre och jag vet varför, och jag är en väldigt snäll människa så gör inte så mkt väsen för mig. Så då lägger hon det på mig. Jag har 100 bollar i luften, ansatta som inte lyssnar på mig när jag ber dom hjälpa i butiken, och finns en på jobbet som har adhd som jag. Han är så FETTTE hyper. När vi har kunder så kan han få för sig att ta fram en pennyboard och åka genom hela butiken, och jag som också har adhd men medicin som dämpa de där, tar all min energi. Eller så sätter han sig på lagret och sitter på facebook, de gör iofs alla. Jag är den enda som inte kan det då jag har en knappmobil utan internet. Han tar raster när han vill, och jag försöker verkligen försöker bara fokusera på mig själv, drar dit gör mitt jobb. Men alla anställda har fått sån omotivation, så jag tar tag i allt. Det är nästan så att man kan be alla gå därifrån, för den som säljer nått det är jag , den som fokusera på kunderna, de är jag. Men jag sliter ännu mer som har redan svårigheter med dessa delar, och sedan så får jag ingen struktur men de är inte så lätt att ha det. När ingen ger mig tydliga instrukssioner. Jag har sagt detta tusen gånger, men jag får inte hjälp.

Jag har inga vänner heller, Mo I Rana har samhällskänsla, så de enda jag gör efter jobbet är att sitta på facebook och uggla runt. Det är väldigt svårt att få vänner på Mo, svårare än vad jag trodde. Förut gillade jag att vara själv för de är mitt sätt att samla energi igen och en perid där jag behövde vara själv. Men jag sa alltid, jag vill vara själv nu, men vill jag ha vänner då skaffar jag mig några. Men så lätt var det inte dom är helt insnöade. Enda gången dom tar kontakt det är på helger för fråga om man ska dricka.

Jag har hamnat i den där rundan : Vakna på morgonen, otaggad på jobb men ändå taggad, sliter gånger 10 medans alla andra relaxa, kommer hem trött efter jobb, facebooka, äter, sover.
så har alla mina dagar sett ut sen jag flyttade hit ungefär. 10 månader.

Jag har försökt hitta motivation till aktiviteter, men jag har ingen ork att dra på dans klockan 20.00 när man slutat 19.00 tillexempel.

Hur hittar man motivationen, energin igen till att orka leva och inte bli jobbnarkoman?

All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2013-04-17 21:35
Så fort du får chansen migrerar du till Spanien... Annars är det typ så där det ser ut, bor du inte i en studentstad i norden så verkar möjligheterna att bygga upp ett kontaktnät utanför jobbet så där...

Vad du kan göra om du nu vill veta är att börja träna en lagsport. Då kommer vi iofs till att det kommer kräva ditt engagemang och tid och även intresse, är man inte intresserad av det har jag ingen aning. Du verkar annars ogilla ditt jobb så satsa på att byta i hopp om bättre kollegor och schema.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-17 21:44
Jag älskar mitt jobb, det som gör att jag är kvar här. Men på jobbet tas min energi väldigt lätt bort. Jag kunde inte fått ett bättre jobb. Därför jag blir lite utav en jobbnarkoman eftersom jag gör ALLT för jobbet. Lägger min kropp , själ mitt liv för butiken.

därför jag blir så sjukt utbränd och sliten när jag kommer hem från jobbet och ingen motivation till att göra nån aktivitet. Typ träna osv.. för jag har ingen energi kvar.

Frågan var hur jag hittar motivationen igen till aktiviteter, än att bränna ut allt på jobbet..

lagsport tex vad?

2013-04-17 21:52
Innebandy, handboll, u name it... Skiljer sig lite från att dansa/gymma etc. (vet iofs inte vilken dans du åsyftade) med tanke på den sammanhållning som skapas, en som kan liknas vid den som uppstår på skolan/arbetsplatsen fast bättre, även om det beror på laget.

Energi och endorfiner verkar gå lite hand i hand, att ha saker att se fram emot och positiva människor omkring sig kan ofta vara hela skillnaden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-17 22:05
finns inget sånt. Finns bara fotboll i mo i rana, men det är inget som liksom glädjer mig. Jag gillar bakset och enda de som kunde fått mig börja sporta, Dans tänkt jag hiphop/streetdance för de är de enda jag kan dansa för då får jag ut min attityd och "aggression".. Men de är 20.45 på tisdagar, jag orkar inte de när jag slutar 19.00 och hållit mig i fokus en hel dag med bara massa slit, sedan byta om och dra vidare till nästa fokus projekt.

Kanske de som saknas då, de flesta är typ negativ. Bara jag som är positiv och försöker få alla andra tagga till tusen.

Jag trodde att denna "energilösa" jag var bara för de har varit dåligt väder och så fort våren , solen och Dvitamin kom med i bilden skulle jag bli glad igen.. men de håller inte i längden. Orkar knappt gå ut och ta en promenad, förut tog jag alltid nattpromenader innan läggdags.

nånting ha dött inom mig, jag vet inte vad.

Vi har så att ma nska nå buget i butiken, och jag når oftast 20,50,100 % vilket är fett bra även nyckeltal artikel per kund omsättning per kund har jag också hållit högt och bra varit bäst i våran region, men regionalchefen vi har, har nått emot oss. Så hon liksom peppa aldrig "fett bra jobbat mo!" utan drar med hennes egna butik "vi sålde 75 björn borg idag, grattis till narvik ni hade bra omsättning idag, ja ha de bra" aldrig "OMG mo i rana tog till detta och gjorde ett bra jobb" aldrig.

och tänk den tanken du har en bra dag på jobbet, solen lyser, du sålde 7 ariklar på sista kunden, omsättningen artikel per kund omsättning per kund höjdes lite sådär smygfint, du stänger butiken med ett leende på läpparna. Sender iväg smset till regionalchefen, och de du får tillbaka är.. no creeds.

Hon är ganska ny och efter hon kom in i bilden alla tappade motivationen, Men då har min pappa sagt "Du kan inte ändra på andra, du kan bara ändra på dig själv" Så då försöker jag slå bort den tanken och tänka att de är bara mig jag kan ändra på och fokusera. Me nvad ska jag ändra på? jag gör ett asbra jobb, men jag får aldrig creeds för det. Ägit ut hennes butik flera gånger.. neerå då drar hon upp nått helt annat.

Det är så mkt runt om mig tror jag.. som gör att jag vill bara räcka ut fingret till resterande. Men å andra sidan måste jag finna motivation till aktiviter eller hitta att göra skillnad på arbetsroll och privatroll. Men just nu r jag så inne i jobb att jag har blivit lite jobbnarkoman och min privatroll min arbetsroll också.

2013-04-17 22:27
Jag tycker du skall försöka klura ut ett sätt att ta upp det du upplever på jobbet så att det blir organiserat hur saker fungerar och hur man beter sig på jobbet. Om ingen lyfter upp det så tillåts alla göra som dem gör för problemet kanske inte ens är påtänkt hos alla, chefen kanske inte ens ser det. Om det finns något som tynger dig och försvårar dig måste du få dem andra att inse det. Annars kommer du att tynga dig själv med det, skylla på dem andra, även om det är dem som slackar och inte tar sitt ansvar på arbetet. Sen får man väl räkna med lite reaktioner men i sin helhet så kan det leda till bättre.

Sedan angående din chef som inte ger dig feedback, det skulle du också kunna ta med henne. Säg att du känner att du gör ett bra jobb, ta upp siffrorna och dem goda resultaten med henne och säg att det skulle kännas mer motiverande att får höra uppmuntran.

Men det viktiga med att säga dessa saker är att inte göra det anklagande. Hitta formuleringar och ett sätt att säga det så att allvaret går fram, men utan att anklaga någon.

Har ni någon slags möten på jobbet tex där alla är samlade som du kan ta upp det på? Då kanske fler hakar på, inte minst chefen.

Det kan vara det som tynger dig, att du inte får ut det du känner. Att du känner att du tar allt ansvar. Och så länge du inte talar om det så kommer det förmodligen att fortsätta.

Sedan rekommenderar jag dig som jag gjorde i den andra tråden, där du också uttryckte känslor av att det är något som saknas, vilket jag känner i denna tråd också, att fundera över den andliga aspekten av livet, att titta runt, reflektera, meditera och känna efter de universella andliga sanningarna.

2013-04-17 22:35
Chefen peppar mig , hon skryter om mig och är fett stolt över mig. hon tackar mig varje dag att jag stöttar butiken. Det är regionalchefen hon som har hela nord norge. Ja dom har sagt ifrån när alla har möten butikscheferna, men hon blir inte bättre mot oss. Min chef och regionalchefen går inte bra ihop så dom ha skapat nått slags "hat" mot varandra så de plågar ju oss också.

Sen så är mo i rana som pajala, vi är inte så speciella.
Det är nästan så att vi inte ens är värd att sättas på kartan.

Vi har haft personalmöte 1. inget facebook om de inte är jobb 2. städa efter sig 3. kunden i fokus (hela tiden) 4. inga vänner i butiken som har hangaround place.

Den enda som gör de där punkterna de är jag 1. knappmobil 2. städar efter mig när de är lite folk i butiken 3. kunden ALLTID I FOKUS. 4. har inga vänner så kommer ju inga och säger hej till mig och snacka skit.
Jag har sagt till bozz att det är jäkligt lätt att ha möten när allt samma dras upp hela tiden, men väldigt svårt med en förändring när jag är den enda som gör det.

2013-04-17 22:36
det sista vad menar du med de, utveckla tack :) Det blev så mkt konstiga ord.. vad menar du med " " att fundera över den andliga aspekten av livet, att titta runt, reflektera, meditera och känna efter de universella andliga sanningarna.

2013-04-17 22:40
chefen är på adhd möte med den där killen hela tiden på arbetsförmedlningen, hon har haft flera flera personalmöten med honom, men de åker in i ena örat och ut i andra. för det KRYPER i kroppen på honom, och vi har en period då det är stilla i butiken, finns inte så mkt. Han tar kanske 20 raster om dagen, medans jag hinenr ta 1. Chefen ringde mig för några dagar sen och sa att hon blir så sliten av de, och då sa jag jag med. Så hon funderade på om jag skull med på ett möte på arbetsförmedlingen (han är lärling då) och ha möte med honom så han förstår hur allvarligt det är.

2013-04-17 22:41
det sista vad menar du med de, utveckla tack :) Det blev så mkt konstiga ord.. vad menar du med " " att fundera över den andliga aspekten av livet, att titta runt, reflektera, meditera och känna efter de universella andliga sanningarna.

tror han menar att om du hänger dig åt Skaparen så blir allt bättre

2013-04-17 22:48
pappa har tipsat mig om att meditera, men hur ska man kunna meditera när man i stortsett itne ens kan leva i någon slags ro ändå. kroppen är 24/7 rastlös och orolig..

2013-04-17 22:49
Jaha, förlåt, kanske läste slarvigt. Förstod inte att du hade en chef som stöttade dig m.m. okejdå. Men ja, det kräver ju något extra då.

Vad säger chefen till dig när du tar upp med henne att ingen följer reglerna som ni kommit överens om? Då ligger det på chefens ansvar att hitta en lösning. Att fixa något tillsägelsesystem eller liknande, att kolla upp om det upprätthålls.

Du skulle ju kunna påminna dina kolleger när dem börjar slacka, men det kanske inte skulle göra dig till den mest populäraste.

Det kanske blir att fly situationen och något du påbörjat, men finns det möjlighet att kanske bli omplacerad i en annan stad?

2013-04-17 22:49
Vill du ha mer energi så måste du helt enkelt jobba mindre. Arbete suger musten ur en, även om man tycker det är roligt.

2013-04-17 22:54
diggeridoo - Hon har sagt det hela tiden, säger ifrån. Och jag har sagt att jag försöker men dom lyssnar ändå inte. Det är liksom noll respekt mot mig och engång blev jag så satans förbannad så jag gick bara ut och tog en cigg. orkadei nte ens argumentera och då va de jag som va chef ibutiken för butikschefen var borta.

brukar fråga "ska du verkligen ta enrast till du var ju nyss på rast" och då brinner han av på mig.

Sofirabayo - önskar de också, men eftersom alla andra har lärt sig att säga nej så är de bara jag kvar. tillochmed extra hjälparna har lärt isg säga nej och då har min chef sagt ifrån att dom finns på jobb för att kunna göra så att en nk kan få vara ledig (jag är nk) men ibland så finns de inget annat och då måste jag göra det. Som de oftast är.. ska jobba extra imorgon också för de är modeshow.

2013-04-17 22:58
Sofirabayo - önskar de också, men eftersom alla andra har lärt sig att säga nej så är de bara jag kvar. tillochmed extra hjälparna har lärt isg säga nej och då har min chef sagt ifrån att dom finns på jobb för att kunna göra så att en nk kan få vara ledig (jag är nk) men ibland så finns de inget annat och då måste jag göra det. Som de oftast är.. ska jobba extra imorgon också för de är modeshow.

När du säger ja till ditt jobb så säger du samtidigt nej till dig själv. Det finns tyvärr ingen mellanväg där. Du måste börja säga nej om du vill må bättre. Jag vet att de är svårt, och antagligen förknippat med skuldkänslor, men det blir bättre men tiden. Någon annan kommer ta över din roll. Livet är för kort och alldeles för underbart för att hålla på och må dåligt.

2013-04-17 23:07

Jo, vad jag menar, är att fundera om det finns mer i livet än det systematiska arbete som vi utför. Är det meningen med våra liv? Att endast producera pengar åt företag, så att vi kan få en liten del av den att betala räkningar med? Att leva våra liv på det sätt och extrahera 'lycka' från den materiella omgivningen vi har? Vilket du redan verkar kommit till insikt om att det inte riktigt är så, med tanke på din vilja att inte behöva dricka tex. Alla dessa former av tillfällig njutning. Är det meningen med livet? Är det meningen med våra liv?

Vad jag menade med att titta runt, var att titta runt på vad olika andliga läror säger om livets mening, och vilka metoder som finns för att finna inre ro. Det finns vissa universella tumregler inom de flesta doktrinerna. Och genom att implementera dem i sitt liv så kommer man känna andlig effekt på ett eller annat sätt. Alla har sin väg, sitt sätt att mottaga vägledningen.

Om vi tex är skapta med en själ, vad innebär det? Vad har själen för funktion? Vad blir själen påverkad av? Hur tar vi reda på vad som påverkar den positivt/negativt?

Att sitta tyst, stilla tankarna, slappna av, släppa taget om sina känslor och tankar genom att bara vara kommer att föra fram saker som man kanske inte tänkt på innan. Det kan bli en källa till ro.

Även att bara be rätt ut i sitt inre om hjälp, och glöm bort det som du har hört om vad Gud kan vara. Men om du kan tänka dig att acceptera att det faktiskt finns en kraft, något som kan höra dig och veta vad som finns i ditt inre, som känner till dina behov, be då om vägledning och hjälp. Och håll sedan ögon och öron öppna i din vardag och se hur du kan extrahera möjligheter ur den. Kanske finns det 'signaler' som försöker säga dig något, peka på en lösning som du söker efter osv. Detta kan man göra utan att tal om det för någon. Det kan känna konstigt att be, speciellt om man aldrig vart troende på det sättet. Men vad förlorar man på att testa?

2013-04-17 23:15
Yes, jag håller med Sofia, du måste också lära dig säga nej. Lyssnar dem inte på dig, så sköt iaf ditt arbete, men överdriv inte, slit inte ut dig själv, ta inte på dig extra arbete bara för att dem andra inte sköter sitt.

Alla har eget ansvar och jag tycker inte man bör rättfärdiga oansvarighet för att andra gör det. Så att balansera med att säga nej och att inte jobba för mycket och å andra sidan sluta inte jobba helt eller sluta ta sitt ansvar.

För om du 'backar upp' för det dem andra gör så kommer resultaten i företaget att vara desamma. Men om du sköter ditt arbete bara, så kommer det säkert synas i resultatet. Då kommer cheferna bli tvungna att ta till åtgärder. Nu har dem ju någon som fixar det åt dem så dem kan glömma bort det, så länge resultaten är bra.
Producent

2013-04-18 07:12
Fan vad jag känner igen mig i detta asså.. Att jobba i en kedja där du naivt tror att om du gör bra ifrån dig och har högsta arbetsmoral så får du creds och tacksamhet. Att det ska löna sig liksom. Har aldrig upplevt det, snarast den totala motsatsen. Man blir utnyttjad tills man inte pallar mer en dag och då är det bara att hivas ut för det står nån annan i kö rätt utanför butiken, redo att ta över. Extremt typiskt för Norge och hur de ser på arbetstagare som inte är norska. Men jag har numera valt att helt sonika vägra acceptera en sådan miljö och söker bara på andra jobb nu istället. Jobb inom staten, högre tjänster, mer administrativa arbeten osv. Som jag självklart är kvalificerad för via arbetserfarenhet eller utbildning. Dock så har det resulterat i exakt ingenting, haha.. Över 100 sökta jobb, inte en enda intervju. Grejen är tyvärr så att ÄVEN om du skulle vara typ den ljusaste, mest blåögda och blondaste polacken eller svensken så kommer du aldrig att få något mer än et slitigt, underbetalt servicearbete i Norge. De finare jobben är förbehållna norrmännen. Men att stuva bagage, jobba på byggplatser, servera kaffe eller sälja kläder på H&M, det kan du kanske få. Det är väldigt synd att det är sådär här i Norge tyvärr.. Har aldrig nånsin hört om eller mött en svensk t.ex. här i Oslo som har haft ett "ordentligt jobb" med hyfsad lön. Inte en enda.

MEN, oavsett, det du bör göra för att få lite mer ro och energi samt också motivation igen är att göra följande saker:

* Skippa facebook, whoa, internet och allt annat. Håll det till ett absolut minimum. Det du kanske inte får med dig är att det informationsflödet som du mottar fungerar som stress på stressen redan efter jobbet. Det blir liksom hålla igång non stop hela dygnet. Hjärnan får aldrig vila.

* Försök göra bara det som förväntas av dig på jobbet, INGET mer. Lek inte duktig. Om butiken går sämre för att resten av folket där är slappa och skiter i, well det är inte ditt problem. Verkligen, försök att skaka av dig den där påklistrade ansvarskänslan. Skit i jobbet och de som är på det. Gå dit, gör det du ska utan att stressa. Är det för mkt jobb i förhållande till vad du hinner med så ber du om hjälp. Får du ingen hjälp så skiter du i det. Var på gott humör, starta dagen med ett leende. Blir så mkt lättare då. Skratta mkt.

* Gör en sak åt gången på jobbet. Ta inte på dig mer än vad du klarar av. Du gör färdigt den saken du har framför dig och så går du vidare till nästa sak efteråt. En sak åt gången. Är det för många uppgifter så får någon annan person göra dem. Det är det en bra chef är till för, delegering av uppgifter.

* Försök att vara ute mycket i naturen. Det fungerar som balsam för själen i kontrast till det högoktaniga stressamhället vi lever i idag där man matas med information och sinnesintryck non stop 24/7. Promenader är bra.

* Träna på något vis. Springa, simma, dansa, styrketräning osv. Det hjälper till att reglera dina serotonin-nivåer i kroppen. Du sover bättre och stressar mindre. Bara en liten springrunda på 20 minuter varannan dag gör underverk! Om du inte tror mig, testa det och återkom, :)

* Tråkigt att du inte har några vänner i Mo (jag känner den orten fruktansvärt väl och det är jävligt "på landet" med inskränkt attityd-upplägget som gäller där uppe) men kanske du kan sticka på nån slags samling för folk med samma intresse som dig? Nån klubb, förening, kanske sport, mode och fashion eller ja vad som helst? Så länge du dyker upp, är intresserad och är snäll och trevlig så kommer nog de flesta att välkomna dig och du träffar nya trevliga vänner, :)

//
Moderator

2013-04-18 18:53
Machete got it going on.

Kom ihåg också att du inte kommer göra det här resten av livet. Du skaffar en jävla massa erfarenhet just nu som du kanske kan använda till att få göra något liknande (för du tycker väl att det är roligt?) men under bättre omständigheter.

Livet kommer bli bättre :)
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2013-04-19 10:04
En av mina favoritmän! Satt och tittade på denna videon och kom att tänka på denna tråden. Om du byter ut kärleksrelationer med situationen på ditt arbete så känns det som att man kan använda tipsen han ger på samma sätt. Så länge du inte lär dig att tycka om och vara snäll mot dig själv, så kommer alla runtomkring dig behandla dig lite bättre än vad du gör.

2013-05-04 00:39
hehe fixa mig jobb interjuv så kommer jag upp å bli din bästis haha
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.
Poet

2013-05-20 10:16
Meningen med livet är att ha ett meningsfullt liv.

Gör det du älskar, umgås med de du älskar. På så sätt får du vara den du är och då är du som lyckligast.
At the gates of Eternity...

2013-05-27 21:19
Lill_J: Låter hårt fan, håll huvudet högt och lycka till.