I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skillnad på attraktion och kärlek?

Övrigt - Vardagsfilosofi

Producent

2012-10-03 08:09

Skillnad på attraktion och kärlek?

Något som jag gått och funderat på nu sista tiden är vad det vi kallar för kärlek egentligen är. Och när jag säger kärlek menar jag alltså nu kärleken mellan man och kvinna (eller mellan man och man/kvinna och kvinna om man nu är lagd åt det hållet).
Alltså inte kärlek till sin familj, till sitt husdjur eller vänner.

HBT människor brukar ju hävda att det inte är könet man blir kär i, utan personligheten.
Men efter att ha studerat attraktion en del och tänkt mkt har jag dragit slutsatsen att det måste vara både och, d.v.s. både könet och personligheten.
Är man hetero, vilket de flesta är, så blir man ju helt enkelt inte kär i någon av det egna könet oavsett hur nära man står varandra eller hur bra man tycker om varandras umgänge.

Sedan kan man ju t.ex. ha en väldigt nära vän som man tycker om utan att vara kär i den, och samtidigt ha en bekant man inte alls känner lika bra, men som man är väldigt kär i (fjärilar-i-magen-kär).

Många verkar göra skillnad på förälskelse, kärlek och attraktion.. men är inte allt detta samma sak egentligen? Bara att det vi kallar kärlek egentligen är en djupare och starkare form av attraktion?

Enligt böcker jag läst (bl.a. boken "The Mating Mind" som jag verkligen kan rekommendera) så återfinns samma typ av parningsmönster i djurvärlden som hos människorna. Hanar har spermier och beter sig som spermier, medan honor beter sig mer som ägg, d.v.s de ena är aktivt sökande och sexuellt uppvaktande medan det andra är mottagande och mera selektivt.

Hos chimpanserna ser man att hannarna med högst social status är de som får para sig mest, och samma mönster återfinns hos människan.
Skillnaden skulle dock vara att människan är mer komplex och har utvecklat mer komplexa sätt att attrahera/attraheras av.
Till exempel kan vi demonstrera vår intelligens, fantasi, kreativitet, sociala förmåga, självförtroende etc. på mer avancerade sätt för att signalera goda gener och därmed skapa attraktion.
Om sedan attraktionen är tillräckligt stark och båda parter är trygga med varandra bör det leda till parning i slutändan.

Detta är ju alltså det Darwinistiska synsättet; att vi är biologiska maskiner som ständigt försöker överleva och reproducera sig och att den starkaste vinner. Frågan man kan ställa sig är dock om vi inte är mer än så, och om riktig äkta kärlek handlar om något ännu djupare och "själsligt/andligt". Själv tvivlar jag på det, iaf. om vi pratar om kärlek mellan könen.

Den "själsliga" kärleken kanske i så fall snarare är just den typ av kärlek man har till sina vänner och familj, eller till sig själv och till livet, eller till "Gud" om man är religiös.
Denna typ av kärlek, livsgläjde och själslig styrka anser jag själv vara det viktigaste i livet, och många söker nog efter denna livsglädje genom att försöka hitta en partner. På så vis tänker man att man kan få bekräftelse och lycka... sedan blir man olycklig när ens partner gör slut. Man tar det personligt och tänker att det är ett bevis på att man inte är värd att bli älskad, när det i själva verket kanske bara handlade om att ens partner inte längre kände sig attraherad...

För är det inte så att livsglädjen och den själsliga styrkan först och främst bör komma inifrån, från meditation, intressen, vänner, familj och alltså inte först och främst från en kärlekspartner? Att hänga upp sin lycka på någon annan är farligt.. Jag talar av egen erfarenhet där också.

Jag vet inte, men en del kanske tror att singel hela livet = olycklig hela livet, eller åtminstone betydligt mindre lycklig än vad man skulle kunna vara. Jag tror det är BS.
För en ironisk sak med attraktion är ju också att den mest attraktiva av alla är den som är minst desperat och mest trygg i sig själv, medan den minst attraktiva är den otrygga och desperata... och det sägs ju att innan man delar sitt liv med någon bör man skaffa ett liv själv och se till att man står stadigt. Och i det läget är ju en kärlekspartner enbart ett plus i tillvaron, alltså inte ett måste.

Nåväl, nu har jag vädrat mina åsikter fritt här... (inga super-bestämda åsikter dock, det är därför tråden startades). Vad tror ni själva?

2012-10-03 10:19
Intressanta tankar!

Jag tror det är samma kärlek man känner för sin familj och vänner, med den enda skillanden att man är attraherad till den som man är ihop med/ förälskad i.

Jag tror inte det finns olika grader av kärlek, antingen så känner man den, eller så känner man den inte. Nu har jag ganska lätt för att känna kärlek till människor ( inte bara attraktionsmässigt ), så ibland när jag träffar någon ny så kan jag börja känna mig bekväm rätt snabbt, vilket jag oftast får hålla tillbaka eftersom det inte är socialt accepterat att vara för kärleksfull mot nån man precis träffat i det här samhället ( om man inte är 5 år typ ). Men om jag tänker efter hur det känns så är den kärleken är densamma som jag känner för min familj.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2012-10-03 11:35
Jag är nog inne på samma spår som Sofia. Märkt det nu när man blivit äldre också, att man söker efter helt andra kriterier. Man söker mera av en "bästa kompis" relation till den man vill träffa. Det blir djupare än bara det gamla vanliga.
At the gates of Eternity...
Producent

2012-10-04 10:00
En bästa kompis eller själsfrände söker väl i princip alla som vill ha ett seriöst kärleksförhållande. Dock uppstår ju inte alltid attraktion trots att man är otroligt lika och passar bra ihop.

Många killar som har problem att skapa attraktion är t.ex. för shyssta och omtänksamma och visar intresse för tidigt vilket kan skapa ett något desperat och mesigt intryck. Så hamnar dom i vänskaps-zonen istället, trots sina stora försök att visa vilka fina personer dom är etc. Dom kan vara hur fina som helst utan att för den sakens skull lyckas skapa attraktion. Det är det som får mig att fundera lite över det som vi kallar för kärlek, som kanske egentligen borde benämnas som attraktion och inget annat.

Kärleken till vänner och till livet är väl något annat, och jag är inte ens säker på att kärlek är rätt ord där heller. Spirituell kontakt och styrka snarare kanske.. det är återigen det jag tror är viktigast och det som människor saknar mest överlag, både killar och tjejer.

2012-10-04 11:45
Många killar som har problem att skapa attraktion är t.ex. för shyssta och omtänksamma och visar intresse för tidigt vilket kan skapa ett något desperat och mesigt intryck. Så hamnar dom i vänskaps-zonen istället, trots sina stora försök att visa vilka fina personer dom är etc. Dom kan vara hur fina som helst utan att för den sakens skull lyckas skapa attraktion. Det är det som får mig att fundera lite över det som vi kallar för kärlek, som kanske egentligen borde benämnas som attraktion och inget annat.

Det beror väl på vad tjejen vill. Vill hon bara ligga så väljer hon inte mesen, men söker hon efter mannen i sitt liv så är den snälla killkompisen no 1.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2012-10-04 12:21
Det beror väl på vad tjejen vill. Vill hon bara ligga så väljer hon inte mesen, men söker hon efter mannen i sitt liv så är den snälla killkompisen no 1.

Exakt.
Producent

2012-10-04 14:24

Lite svart eller vitt tänkande kanske, men mjo, av det skälet att han ses som en bra far till framtida barn etc., en s.k. "provider".
Men är det då den "riktiga" kärleken infinner sig menar du?
Hon skulle aldrig valt den snälla killkompisen om attraktion inte uppstått, så man kan därför anta att hon aldrig valt honom som kärlekspartner om han varit ännu mesigare/fulare etc. Då hade hon fortfarande haft honom i vän-zonen och hon hade valt någon annan till kärlekspartner.

För övrigt behöver man ju inte vara mes för att vara snäll; man kan vara snäll men ändå ha mycket pondus osv. Så jag antar att det är just den kombinationen som tjejer mest letar efter hos en kille; en med både handlingskraft, pondus och snällhet.
Men även om attraktionen uppstår maximalt i det fallet så är det fortfarande attraktion anser jag. Kärlek känns som ett ord människan hittat på för att romantisera verkligheten bakom det hela. Visst, det kan kännas som man blir varm i kroppen och får fjärilar i magen när man tänker på en viss person, men kalla det då för vad det är; attraktion - en del av parningsprocessen.

Och lite offtopic, men som jag nämnde tidigare så tror jag att den största orsaken till att folk mår dåligt och blir ledsna när någon gör slut eller inte attraheras av en etc. grundar sig i en bristande spirituell kontakt med sig själv. Har man en svag självbild tenderar den att haverera när någon gör slut etc. Vet inte om jag är tydlig nu men hoppas ni förstår hur jag menar.

Så därmed vill jag hävda att den spirituella kontakten med sig själv är det viktigaste, och betydligt viktigare än vad attraktion är. Attraktion är bara viktigt om man vill hitta någon att reproducera sig med. Nu är jag såklart inte bergsäker på min sak här men detta är min bild av det hela i dagsläget iaf. :)
Men kom gärna med mothugg om det inte hålls med om.

2012-10-04 15:37
Lite svart eller vitt tänkande kanske, men mjo, av det skälet att han ses som en bra far till framtida barn etc., en s.k. "provider".
Men är det då den "riktiga" kärleken infinner sig menar du?
Hon skulle aldrig valt den snälla killkompisen om attraktion inte uppstått, så man kan därför anta att hon aldrig valt honom som kärlekspartner om han varit ännu mesigare/fulare etc. Då hade hon fortfarande haft honom i vän-zonen och hon hade valt någon annan till kärlekspartner.

Fast nu resonerar du med åsikten att tjejer inte kan tända på en kille bara för att han är snäll eller inte har ett utseende som Brad Pitt, vilket inte är sant. Attraktion kan uppstå eftersom man känner sig trygg och kan vara sig själv med en person oxå.

För övrigt behöver man ju inte vara mes för att vara snäll; man kan vara snäll men ändå ha mycket pondus osv. Så jag antar att det är just den kombinationen som tjejer mest letar efter hos en kille; en med både handlingskraft, pondus och snällhet.

Nja. Pondus tycker jag inte är rätt ord. Men sen vill ju de flesta tjejer, liksom killar, ha någon som har sin egen åsikt och inte bara en nicke-docka. Att umgås med en sådan person blir väldigt tråkigt i längden, om man inte är en sådan person som mår bättre av att aldrig bli ifrågasatt.

Men även om attraktionen uppstår maximalt i det fallet så är det fortfarande attraktion anser jag. Kärlek känns som ett ord människan hittat på för att romantisera verkligheten bakom det hela. Visst, det kan kännas som man blir varm i kroppen och får fjärilar i magen när man tänker på en viss person, men kalla det då för vad det är; attraktion - en del av parningsprocessen.

Ja. Men det är skillnad på attraktion och kärlek. Man kan känna kärlek till människor utan att vilja ha sex med dem.

Och lite offtopic, men som jag nämnde tidigare så tror jag att den största orsaken till att folk mår dåligt och blir ledsna när någon gör slut eller inte attraheras av en etc. grundar sig i en bristande spirituell kontakt med sig själv. Har man en svag självbild tenderar den att haverera när någon gör slut etc. Vet inte om jag är tydlig nu men hoppas ni förstår hur jag menar

Jag tror jag förstår vad du menar, men jag hade inte förklarat det så. De flesta människor tror att de behöver en partner för att känna sig hela, därav att de ofta säger att de hittat sin andra halva när de träffar någon. Det är i sådana situationer som man blir knäckt när relationen tar slut, eftersom man tror man behöver den andra personen för att känna sig hel.

Så tror jag iallafall :)
Producent

2012-10-04 23:23
Fast nu resonerar du med åsikten att tjejer inte kan tända på en kille bara för att han är snäll eller inte har ett utseende som Brad Pitt, vilket inte är sant. Attraktion kan uppstå eftersom man känner sig trygg och kan vara sig själv med en person oxå.

Mjo trygghet är en förutsättning för att attraktion ska uppstå, och attraktion i sin tur är det som signalerar goda gener. Om ingen attraktion finns så spelar det mindre roll hur trygg man än känner sig med personen ifråga.

Ja. Men det är skillnad på attraktion och kärlek. Man kan känna kärlek till människor utan att vilja ha sex med dem.

Jo det är i så fall kärlek i den meningen uppskattning och värme man känner; något man kan känna från både sin familj, djur och vänner. Mina tankar iaf.

2012-10-05 09:42
Mjo trygghet är en förutsättning för att attraktion ska uppstå, och attraktion i sin tur är det som signalerar goda gener.

Det förklarar inte varför många tjejer dras till rövhål med låg utbildning och kriminella ådror. Jag tror attraktion är mer psykologiskt. Vi attraheras av människor som speglar våra föräldrar och oss själva.

Jo det är i så fall kärlek i den meningen uppskattning och värme man känner; något man kan känna från både sin familj, djur och vänner.

Vilket man även känner för den man är förälskad i :)
Producent

2012-10-05 12:45
Det förklarar inte varför många tjejer dras till rövhål med låg utbildning och kriminella ådror. Jag tror attraktion är mer psykologiskt. Vi attraheras av människor som speglar våra föräldrar och oss själva.

Tjejer dras i allmänhet till killar som har starkt pondus, hög status och tar för sig, vilket skapar attraktion. Det brukar ofta vara rövhål som tar för sig allra mest.

Vilket man även känner för den man är förälskad i :)

Inte alls på samma sätt nej.
Poet

2012-10-05 13:23
Jag tar tillbaks det jag säger. Snälla killkompisen, nej. En snäll kille, ja.

Jag tror inte på kärlek som måste "växa fram", I'm sorry. I don't. Det måste finnas något från första början. En attraktion, en gnista, ett intresse etc. Allt annat är bara bekvämlighet.

2012-10-05 14:02
Tjejer dras i allmänhet till killar som har starkt pondus, hög status och tar för sig, vilket skapar attraktion. Det brukar ofta vara rövhål som tar för sig allra mest.

Det stämmer väl till viss del. Men det har sällan att göra med deras gener ( för sådana män är oftast dåliga föräldrar ) utan med vilka sorts pappor dom har haft när dom växt upp. Har man haft en aggressiv pappa som sällan varit närvarande, så är det oftast den sortens man som kvinnan omedvetet söker eftersom hon inte tagit itu med sorgen över att aldrig fått någon trygghet hos sin far.

Inte alls på samma sätt nej.

Så du känner ingen uppskattning och värme för de personer som du är förälskad i?

BC99 P29

Jag tror inte på kärlek som måste "växa fram", I'm sorry. I don't. Det måste finnas något från första början. En attraktion, en gnista, ett intresse etc. Allt annat är bara bekvämlighet.

Det säger du bara för att du själv aldrig upplevt det. Visserligen så har jag hört att de flesta killar aldrig skulle banga för att ha sex en tjejkompis om hon såg bra ut, men för tjejer så kan attraktion faktiskt växa fram.
Producent

2012-10-05 22:29
Så du känner ingen uppskattning och värme för de personer som du är förälskad i?

Jo alltså men inte nödvändigtvis. Man kan vara förälskad i en person man inte känner ett skit i uppskattning från u know ;)

men för tjejer så kan attraktion faktiskt växa fram.

Klart den kan för killar med.
Producent

2012-10-06 04:39
men för tjejer så kan attraktion faktiskt växa fram

Den kan både växa och sjunka ska jag tillägga, i snabb eller långsam takt.
Poet

2012-10-06 13:06
Sofia: I'm sorry I don't believe in it. Och jag har inte sett ett endaste fungerande exempel på ett förhållande där man börjat enbart som vänner, sen har det vuxit fram med tiden. Det är som sagt bekvämlighet. Något måste finnas där i början. Vad som helst, bara det är något.

Och att banga en av sina tjejkompisar, alltså att bara ha kompromisslöst sex, är inte samma sak som att ha intresse för en av sina vänner och vilja inleda ett förhållande.
Producent

2012-10-06 13:09
Jag har iofs sett några, typiskt nog bortgifta eller arrangerade grejer, där kärleken har vuxit fram med tiden. Men det är nog inte någon regel direkt om man säger så.

2012-10-06 14:17
Man kan vara förälskad i en person man inte känner ett skit i uppskattning från u know ;)

Ja. Jag har alldeles för mycket erfarenhet av det! :P Däremot så har jag lärt mig att jag inte behöver stänga mitt hjärta bara för att någon annan inte känner samma kärlek tillbaka.

Den kan både växa och sjunka ska jag tillägga, i snabb eller långsam takt.

absolut

BC

Som sagt. Har man inte upplevt de själv så är det svårt att tro på.

2012-10-12 15:01
Loreen säger sitt

http://nyheter24.se/noje/kandissverige/728473-loreen-jag-ser-otrohet-pa-ett-helt-annat-satt

Undra va gubben som sitter och gluttar porrfilm öppet i datasalen tycker
Producent

2012-10-14 02:48
a. Jag har alldeles för mycket erfarenhet av det! :P Däremot så har jag lärt mig att jag inte behöver stänga mitt hjärta bara för att någon annan inte känner samma kärlek tillbaka.

Stänga av att du är attraherad menar du? :)
Eftersom attraktion inte är ett val så går den inte att stänga av eller sätta på självmant. Och om någon gör slut med en när man själv fortfarande är attraherad så ökar ju ofta attraktionen man känner för personen (göra slut signalerar väl att jag kan få bättre etc.). Så då spelar det mindre roll hur mycket man än försöker förtränga attraktionen.
Om man mår dåligt av det handlar det nog dock mer om att man har en dålig självbild i grunden och tycker sig behöva yttre bekräftelse/trygghet från någon annan. Så tror jag iaf.

2012-10-14 10:06
Stänga av att du är attraherad menar du? :)

Nej faktiskt inte. Stänga av den feta kärleken man känner i hjärtat för människan. Varenda gång jag märker att jag till exempel är arg på en person som jag försöker komma över så e de för att jag har stängt av mig själv från kärleken till människan, eftersom det är så vi lär oss att komma över någon i det här samhället. Det går inte att stänga av kärlek precis som det inte går att stänga av attraktion, det är därför kroppen reagerar med ilska istället, när man försöker trycka bort det. Tror jag iallafall.

Om man mår dåligt av det handlar det nog dock mer om att man har en dålig självbild i grunden och tycker sig behöva yttre bekräftelse/trygghet från någon annan. Så tror jag iaf.

Jag håller med. Det var en som sa till mig att det bästa sättet att komma över någon annan är att älska sig själv. Typ det bästa jag någonsin hört.
Poet

2012-10-15 12:43
Sofia: Finns inget du kan säga för att övertyga mig. Jag är en människa som följer min intuition och den har aldrig lett mig fel i livet. Och då är det ganska simpelt. Om jag har en tjejkompis sen 5-6 år tillbaks och jag inte kände något för henne alls allra första gången vi träffades, så kommer jag inte känna något nu, 5-6 år senare. Om man måste börja räkna folks kvaliteter och gå in i olika scenarion "Ja men Ida ser ju ändå bra ut och hon är snäll bla bla" det där är inte kärlek. Det är bekvämlighet. There's no coming back from the friend zone. Har man en gång hamnat där så får man endast komma ut ur zonen om det är den andres villkor.

Antingen känner man en attraktion eller så gör man inte. Sen om den attraktionen är fysisk eller psykisk, kvittar. Man måste känna något.

Machete: Det där låter snarare som att man accepterat varandra. Så klart chansen finns att man faktiskt klickar osv även om det är ett arrangerat äktenskap, men många accepterar sina öden helt enkelt och försöker bara leva friktionsfritt.
Producent

2012-10-15 14:14
BC99

Well.. Jag kan bara tala för mig själv men för mig så växer ett intresse och en attraktion fram först efter en stund. Jag blir inte omedelbart attraherad av någon bara sådär efter första ögonkastet. Jag går igång på personligheten kan man säga och det man ju ingenting om vid första ögonkastet. Sure, jag kan tycka att någon är snygg osv men det betyder ju ingenting. Finns många snygga människor liksom.

//Paz
Poet

2012-10-15 14:22
Ja men det är ju det jag menar, det ska inte krävas flera års av umgänge innan man plötsligt börjar "gillar" varandra.
Producent

2012-10-15 14:43
Nej men iaf några månader tror jag, hehe.. Men det beror väl på hur mycket man snackat och träffats och hur väl man lärt känna personen. Två personer i en fängelsecell vet nog allt om varandra efter en helg, ;P
Poet

2012-10-15 18:14
Nu är vi inne på hur mycket man känner varandra, vilket inte är samma sak hehe.

2012-10-15 22:39
BC99 P29

Jag försöker inte övertyga dig att bli attraherad av dina tjejkompisar. Om det är så du känner så är det sant. Det behöver dock inte betyda att det är så för andra, och att det skulle vara mindre kärlek och attraktion bara för att det började med vänskap. Du kanske känner direkt om det är någon du är attraherad av eller inte, för andra så kanske det växer fram. Människor är olika helt enkelt.
Poet

2012-10-16 10:20
Sofia: Jo jag förstår det. Men jag har fortfarande inte sett något par som är vare sig lyckliga eller fortfarande ihop där förhållandet började med ren bekvämlighet så att säga.

Det måste vara organiskt, naturligt.

2012-10-16 10:34
BC

Att folk har svårt för att få sina relationer att gå ihop och vara lyckliga är nog något allmän-mänskligt, har inte att göra med hur relationen började tror jag :P
Poet

2012-10-17 12:25
Nej det är sant. Men om den börjar på de premisserna som jag tidigare beskrivit, så anser jag att det är dömt på förväg att misslyckas. Man ska inte behöva hänga runt en människa i flera år som kompis innan man ska upptäcka att den är vad man alltid letat efter. Antingen har man haft de tankarna hela tiden och väntat på rätt tillfälle eller så är det bara något som lät som en "bra idé".

2012-10-17 12:33
Allright. Om du vill döma ut de människor som inleder sina förhållanden på det sättet then go ahead :P

2012-10-17 15:11
Sen kan ju det man letar efter ändra sig under årens lopp...

Kan dock se nån sorts "falskhet" i att omge sig med mkt "tjejkompisar" för att se vart det kan leda. I dont fuck my friends
Poet

2012-10-18 01:16
I dont fuck my friends

Exactly.
Producent

2012-10-18 02:30
Vänner kan känna attraktion för varandra, men om attraktionen inte är tillräckligt stark för någon av dem så är risken liten att det blir något mer än vänskap ändå.
Som BC99 nämnde så är det väl sällan som två vänner som känt varandra väldigt länge plötsligt helt random börjar bli kraftigt attraherade av varandra.
Om de inte var de från början, var ska i så fall denna stora attraktion uppstå på grund av?

I så fall måste typ någon av dem börja visa upp extremt bra sidor av sig själv som den andre inte sett förut, och då kanske attraktionen kan höjas ett snäpp etc.
Men för två vänner som känt varandra flera år så är det antagligen rätt ovanligt att de plötsligt blir attraherade och tillsammans om de inte känt något sådant från början.

2012-10-18 13:04
Roligt att alla spekulerar i saken men egentligen inte vet något. Det kan vara att man får en massa insikter om livet eller går igenom en kris eller vad som helst, som gör att man får upp ögonen för någon som man inte sett innan.

Sen vet jag med mig själv, som faktiskt fått känslor för kompisar som jag inte känt ett piss inför, att det är möjligt. Sen att attraktionen legat så undangömd att man inte själv märkt den är mycket möjligt. Det är ungefär samma känsla som att ni förut kanske inte drogs till en typ av tjejer, men får insikter om er själva och vad som är viktigt i livet och börjar få upp ögonen för dom typerna.

Fast i mitt fall skulle jag mer säga att attraktionen växt fram med tiden, i och med att man lär känna en person och kommer närmare den och ser vilken bra person det är. Jag tror snarare att attraktion och kärlek som växer fram med tiden har större chans för att hålla länge. Passionerade och intensiva relationer där man blir blixt-attraherad brukar sällan hålla, eftersom man förväntar sig att den starka attraktionen ska finnas där för alltid, vilket den aldrig gör.

2012-10-18 13:09
Sen kanske det är skillnad på killar och tjejer? vad jag har hört så kan de flesta killar tänka sig ligga med sina tjejkompisar om dom är attraktiva, medans tjejer sällan tänker i dom banorna kring sina kill-kompisar. För oss växer attraktionen fram mer ofta tror jag.
Producent

2012-10-18 13:27
SofiaBayo skrev:
Sen kanske det är skillnad på killar och tjejer? vad jag har hört så kan de flesta killar tänka sig ligga med sina tjejkompisar om dom är attraktiva, medans tjejer sällan tänker i dom banorna kring sina kill-kompisar. För oss växer attraktionen fram mer ofta tror jag.

Bra fråga där. Men jag tror inte att det uteslutande är så hos många killar, är säkert en del tjejer som resonerar så också. Jag tror det beror på lite hur man ser på detta med sex. En del personer lägger mycket mer känslor i detta och tycker att det måste finnas kärlek med i bilden. Andra gillar bara den själva fysiska njutningen och struntar i det emotionella. Finns väl inga rätt eller fel direkt, alla är olika. Personligen har jag lite svårt för detta med one night stands, dvs hoppa i säng med någon man inte ens känner eller vet något om. Det är lite mer "heligt" för mig kanske, jag vet inte? Men som de flesta vill jag tro så tänkte jag inte så när jag var yngre, typ följde fårflocken där ens polare typ dikterade vad som var normen. Det mer eller mindre förväntades av alla, både tjejer och killar, att man var på ett visst sätt och hur hela "köttmarknaden" fungerade. Men sådär i eftertid så inser jag att jag aldrig någonsin känt mig bekväm med hela den kulturen eller förhållningssättet.

Sen så är det ganska många bra punkter i tråden tycker jag. Det viktigaste i ett förhållande är tre saker tror jag:

1. Tålamod. Att ge varandra chanser och hela tiden jobba på sin relation, oavsett om det är käresta, vänner eller familj. Alla relationer är något man måste jobba med kontinuerligt. Tycker allt för många bara ger upp allt för lättvindigt i Sverige och statistiken talar ju sitt tydliga språk = det är sjukt mkt skilsmässor, splittrade familjer osv här uppe. Kanske detta hänger ihop med att så många bara hoppar rätt in i en relation efter att ha haft sex på fyllan? Inte så konstigt att många skiljer sig när de kanske aldrig ens känt sin partner ordentligt från första början. Har också en del bekanta som jag misstänker bara är tillsammans med någon bara för att de inte vill vara ensamma. Ganska platoniska förhållanden där sexet är det enda som håller ihop förhållandet men lust kan komma och gå och vad händer när personen inte längre är superattraherad av sin partner på grund av diverse saker. Ja då slås det upp och ska jagas efter nästa. Är man i grund och botten bästa vänner och har mycket gemensamt så finns nog kärleken där för evigt oavsett om svackor kommer och går.

2. Ge varandra utrymme att göra sina egna saker. Inte kväva sin partner. Tror många stressar sönder andra människor, blir lite som en vampyr i förhållandet där den ena personen bara suger ut energi från den andra personen.

3. Vara sig själv och vara ärlig. Tror inte det funkar om man ska hålla på och manipulera, spela spel och "variera" sig själv efter omständigheter eller omgivningar.
Producent

2012-10-18 20:53
Roligt att alla spekulerar i saken men egentligen inte vet något.

Hur mycket vet du själv då i frågan?
Själv utgår jag iaf. både från sådant jag studerat plus min egen erfarenhet.
Har hört och erfarit samma sak flera gånger angående detta med vänskaps-zonen; att det är otroligt svårt att komma ur den när man väl hamnat där, särskilt som kille. Vet inte exakt varför det är så, men antar att det oftast har att göra med att killen inte visat att han är sexuellt intresserad från första början (om han nu skulle vara det) i kombination med viss mesig personlighet osv. Då får han svårt att ta sig ur den rollen så att säga. Vi dömer ju ut folk hela tiden tyvvär, både tjejer och killar.

Sen kanske det är skillnad på killar och tjejer?

Skillnad på killar och tjejer är det väl absolut ja, vi spelar i helt olika ligor när det gäller detta - ena är mkt mer sexuellt uppvaktande och den andre väljer mkt mer ut, som jag förstått det iaf. Sen finns det såklart undantag där också men generellt sett är det ju så det fungerar. Inte ofta man ser tjejer gå runt och ragga på krogen t.ex.

Det kan vara att man får en massa insikter om livet eller går igenom en kris eller vad som helst, som gör att man får upp ögonen för någon som man inte sett innan.

Som jag nämnde innan, då vill det väl till att de dels upptäcker sidor hos varandra som signalerar riktigt bra egenskaper (=bra gener) som i sig triggar attraktion, plus att någon av dem signalerar sin attraktion på bra sätt.
Kan också räcka med att någon av dem blir kändis och får högre status. Social status går hand i hand med attraktion något enormt som jag förstått det.
Poet

2012-10-18 22:29
Roligt att alla spekulerar i saken men egentligen inte vet något.

Ska det bli en sån diskussion?

2012-10-18 23:26
Hur mycket vet du själv då i frågan?

Jag har ju skrivit att jag själv har fått känslor för kompisar som jag inte känt ett skvatt för innan. Isn't that enough? :P

Har hört och erfarit samma sak flera gånger angående detta med vänskaps-zonen; att det är otroligt svårt att komma ur den när man väl hamnat där, särskilt som kille.

Varför är det svårt? Det är bara att säga "du jag har börjat få känslor för dig". Vi är väl inte tolv längre?

Inte ofta man ser tjejer gå runt och ragga på krogen t.ex.

Say what? Tjejer raggar på krogen hela tiden!

Som jag nämnde innan, då vill det väl till att de dels upptäcker sidor hos varandra som signalerar riktigt bra egenskaper (=bra gener) som i sig triggar attraktion, plus att någon av dem signalerar sin attraktion på bra sätt.

Det där med gener tror jag inte på, men oavsett vad så motsäger du dig själv eftersom du faktiskt här säger att man upptäcker sidor hos en person som man gillar och därmed gör att man får känslor som man inte haft förut.

Kan också räcka med att någon av dem blir kändis och får högre status. Social status går hand i hand med attraktion något enormt som jag förstått det.

Du verkar prata om väldigt ytliga tjejer som bara bryr sig om yttre grejer. Jag pratar om dom som är lite mer jordnära.

Poet

2012-10-19 10:23
Det är precis lika svårt för tjejer att komma ut ur the friend zone, som killar. Skillnaden är bara att många killar viker sig för de sexuella förslag och anspelningar de får av sina kvinnliga kamrater som har ett intresse i de.

2012-10-19 11:09
Som sagt. Vi är inte tolv längre, vi är vuxna människor. Man kan bara säga att man börjat få känslor.

2012-10-19 12:36

har inte läst mycket av tråden men detta sög fast min blick. dummaste jag sett på länge. tjejer är som djur på krogen för fan! var går du ut någonsatans, saudiarabien??
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Producent

2012-10-19 13:31
Blweria skrev:

har inte läst mycket av tråden men detta sög fast min blick. dummaste jag sett på länge. tjejer är som djur på krogen för fan! var går du ut någonsatans, saudiarabien??

CO-sign, är ganska mycket tjejer som raggar hårt på krogen. Händer ganska ofta när man är ute. Ofta med en del alkohol med i bilden (för dem då, inte mig), :S
Groupie

2012-10-19 21:59
Intressant tråd. Jag har bara läst ditt första inlägg nu, men funderade en del som du tidigare. Tills jag träffade min tjej som jag har nu. Tidigare har jag varit tillsammans med tjejer som attraherat mig och haft några specifika saker som jag varit attraherad av. Den tjej som jag har nu däremot har en helt annan plats i mitt hjärta och kärleken jag känner för henne är väldigt mycket djupare än "vanlig" attraktion för vi möts på så många olika plan och har en symbios tillsammans. Vi möts både spirituellt och vardagligt och allt däremellan. Att bara kalla det för en attraktion och som en skillnad i kärleken jag känner för henne, eller min familj i övrigt vore förolämpande, för de har alla en lika stor plats hos mig. Med skillnaden att hon attraherar mig också och är min flickvän tillsammans med allt det andra.

Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Producent

2012-10-20 04:05
Varför är det svårt? Det är bara att säga "du jag har börjat få känslor för dig". Vi är väl inte tolv längre?

Nej vi är inte tolv, men jag säger bara att det kan bli svårt om man varit vänner hela tiden och plötsligt då säga att man har känslor. Attraktion är ju inget val, alltså att säga "jag har börjat få känslor" ändrar ju inte den andres känslor, och det kan bli risk då att vänskapen hotas etc. Bäst att va uppriktig från början.
Men det är klart; känner man väldigt starkt så får man väl signalera det så pass starkt att det går fram. Gäller väl att man läst av den andres intresse för en på bra sätt då också. Sånt kan va svårt tycker jag; att veta om en tjej bara är väldigt social och trevlig av sig eller om hon är attraherad. Men det "problemet" finns nog på bägge håll.

Say what? Tjejer raggar på krogen hela tiden!

Det är väl att ta i lite kanske? Nu tog jag bara krogen som exempel, men menar du att samma sak gäller på andra ställen också då? Som dejtingsidor, raggar tjejer hela tiden där med? Raggar i den meningen ta första kontakten och visa sexuellt intresse menar jag.

Det där med gener tror jag inte på, men oavsett vad så motsäger du dig själv eftersom du faktiskt här säger att man upptäcker sidor hos en person som man gillar och därmed gör att man får känslor som man inte haft förut.

Vart motsäger jag mig? Om man nu "upptäcker" eller lägger märke till att den andre har t.ex. mkt humor, fantasi, intelligens, hög social status osv. så signalerar det att den personen har goda gener (dvs. bra överlevnadspotential), vilket skapar attraktion, det är så jag menar. Och mycket av den humorn, intelligensen, pondusen etc. går att signalera genom hur man agerar i konversationer, kroppsspråk etc. Det är ju just det som får mig att tänka att attraktion och "kärlek" förmodligen är samma sak egentligen.

Du verkar prata om väldigt ytliga tjejer som bara bryr sig om yttre grejer. Jag pratar om dom som är lite mer jordnära.

Nej jag pratar faktiskt om alla nu. Hög social status är allmänt attraktivt, även om man inte är medveten om det. Sen är det självklart inte den enda faktorn som skapar attraktion, men en ganska uppenbar en ändå.

2012-10-20 11:34
Raggar i den meningen ta första kontakten och visa sexuellt intresse menar jag.

jag har aldrig raggat. och ja, jag har fått sex utan att behöva trycka ut en enda svettdroppe av ansträngning. inse att killar och tjejer, män och kvinnor vill lika mycket. kanske inte med dig men generellt.

till och med från en sajt....kanske inte dejtingsida...men internet.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-10-20 12:02
Nej vi är inte tolv, men jag säger bara att det kan bli svårt om man varit vänner hela tiden och plötsligt då säga att man har känslor

Det är väl klart som fan att det är jobbigt! Att prata känslor är jobbigt. Man riskerar alla vänskaper när man är ärlig mot dem, that's life. Att den andra inte känner samma sak tillbaka behöver dessutom inte betyda att vänskapen förstörs.

Som dejtingsidor, raggar tjejer hela tiden där med?

Absolut. Däremot så är vi ofta mer selektiva med vem vi skriver till. Problemet med killar är att dom verkar raggar random till 10 tjejer som verkar helt okej istället för att välja ut en som verkligen fångat deras intresse. Vi känner sånt och vi behöver känna oss lite mer speciella när någon tar kontakt.

Vart motsäger jag mig?

Att det går att få känslor för någon som man inte känt något för förut.

Nej jag pratar faktiskt om alla nu. Hög social status är allmänt attraktivt, även om man inte är medveten om det. Sen är det självklart inte den enda faktorn som skapar attraktion, men en ganska uppenbar en ändå.

Du verkar ha en väldigt snäv världsbild av tjejer och drar in mig i den dessutom eftersom jag också är tjej. Jag skiter fullständigt i social staus, och försöker dessutom hålla mig borta från sådana människor eftersom jag märkt att många av dem verkar ha ett extremt bekräftelsebehov, vilket kommer i vägen för att skapa nära relationer med dem.

2012-10-20 12:06
Lepra

Intressant tråd. Jag har bara läst ditt första inlägg nu, men funderade en del som du tidigare. Tills jag träffade min tjej som jag har nu. Tidigare har jag varit tillsammans med tjejer som attraherat mig och haft några specifika saker som jag varit attraherad av. Den tjej som jag har nu däremot har en helt annan plats i mitt hjärta och kärleken jag känner för henne är väldigt mycket djupare än "vanlig" attraktion för vi möts på så många olika plan och har en symbios tillsammans. Vi möts både spirituellt och vardagligt och allt däremellan. Att bara kalla det för en attraktion och som en skillnad i kärleken jag känner för henne, eller min familj i övrigt vore förolämpande, för de har alla en lika stor plats hos mig. Med skillnaden att hon attraherar mig också och är min flickvän tillsammans med allt det andra.

Bra skrivet!
Producent

2012-10-20 18:10
Absolut. Däremot så är vi ofta mer selektiva med vem vi skriver till. Problemet med killar är att dom verkar raggar random till 10 tjejer som verkar helt okej istället för att välja ut en som verkligen fångat deras intresse. Vi känner sånt och vi behöver känna oss lite mer speciella när någon tar kontakt.

Tjejer är mer selektiva absolut. Kan ju vara så att många killar känner sig tvungna att skriva till minst 10 st för att få ett enda svar öht?

Att det går att få känslor för någon som man inte känt något för förut.

Har aldrig påstått motsatsen.

Du verkar ha en väldigt snäv världsbild av tjejer och drar in mig i den dessutom eftersom jag också är tjej. Jag skiter fullständigt i social staus, och försöker dessutom hålla mig borta från sådana människor eftersom jag märkt att många av dem verkar ha ett extremt bekräftelsebehov, vilket kommer i vägen för att skapa nära relationer med dem.

Jag pratar inte om enbart tjejer här, social status är attraktivt för både tjejer och killar. Vissa saker signalerar mer social status än andra saker etc. T.ex. vem som får mest uppmärksamhet/blir mest omtyckt etc.
Har till och med hört att det är omöjligt för en tjej att bli attraherad av en kille med lägre social status än vad hon själv har, och enda undantaget vore om hon såg stora möjligheter för den killen att nå en högre status. Vet inte om jag håller med helt där men tycker det ligger något i det iaf.

2012-10-20 19:48
Kan ju vara så att många killar känner sig tvungna att skriva till minst 10 st för att få ett enda svar öht?

De är väl antagligen så dom känner, vilket inte är särskilt smart. Chansen att dom faktiskt får något svar är större om dom är lite mer personliga och visar att dom inte bara slänger ut spöt och hoppas på att få napp. En kille som inte bara tar vilken tjej som helst bara för att hon visar intresse, och som vet vad han vill ha är mer attraktivt.

Har till och med hört att det är omöjligt för en tjej att bli attraherad av en kille med lägre social status än vad hon själv har, och enda undantaget vore om hon såg stora möjligheter för den killen att nå en högre status.

Vad är det för konstiga böcker du läser? Som sagt. Du pratar om ytliga tjejer som bara bryr sig om hur relationen ska anses av andra.

Däremot så är det ju klart att man dras till människor som är som en själv. Chansen är större att jag blir attraherad om personen har liknande intressen. De flesta vettiga tjejer brukar dessutom gilla killar som bryr sig om andra ( en kille som känner passion för att hjälpa människor är hetthett ) eller är bra med barn ( ser jag en kille leka med ett barn som skrattar så kan jag få stånd typ ) eller bara allmänt håller på med något som dom brinner och känner passion för som inte alls behöver ha att göra med social status utan bara ger dom själv glädje.

Rent allmänt så tror jag att genuint lyckliga människor är mer attraktiva, oavsett vilken status dom har.