I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att resa i tiden

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2012-08-06 19:17

Att resa i tiden


Att resa bakåt i tiden borde vara omöjligt eftersom att alla människor berörs av tiden, när jag menar resa i tiden så menar jag tex att hoppa fysiskt bakåt i tiden som tidshopparen i heroes eller filmen back to the future.

Man kan likna varje individs livstid med att rita en lång väg. ”Allt” (inte varenda detalj) som man varit med om kan man se på denna väg om man stannar och kollar bakåt. Man kan dock bara titta bakåt och se vad som har hänt längs vägen men man kan ej gå bakåt på vägen för att ändra på saker som har hänt. Det finns också en viss sikt framåt på vägen, detta kallar vi för planering.
Att kunna gå tillbaka i tiden och ändra på saker som har hänt är en dröm som många haft/har.

Det finns teorier om att allt vi tänker och gör är förutbestämt, dvs att det inte finns någon fri vilja. En sådan teori är tex. När vi har mardrömmar och blir skrämda i drömmen, alltså när något plötsligt händer i drömmen så är det egentligen en bild som vår hjärna redan har producerat fram innan man blir rädd.
En annan teori om detta är ett medicinskt experiment som gjordes där man mätte hjärnans aktivitet på vanliga människor under ett relativt enkelt val. Personen i fråga har två knappar framför sig och ska trycka på en valfri knapp. Det man kunde läsa av utifrån de elektriska impulser som skickas runt i hjärnan var att innan man gjorde det aktiva valet att trycka på en knapp så hade hjärnan redan valt vilken knapp man skulle trycka på.

För att återgå till att resa i tiden, eftersom det rent fysiskt sett borde vara omöjligt att resa i tiden med vår kropp så är frågeställningen, skulle det vara möjligt att resa bakåt i tiden inuti hjärnan. Om teorierna med att allt är förutbestämt skulle jag då kunna gå in i min hjärna på någon nivå och ändra ett val jag tidigare gjort.
Skulle det kallas för att resa i tiden om det var möjligt.
Om detta stämmer och att man i framtiden har kommit på hur man reser i tiden via hjärnan skulle det då betyda att jag egentligen är en 90årig gubbes som just nu sitter och ändrar på saker som kommer att hända för den 26åriga jag i framtiden.

En annan fråga som uppstår är om teknologin finns i framtiden, är detta då mina egna tankar, rent hypotetiskt skulle en ”övermakt” då kunna gå in i min hjärna och ändra mina val för framtiden.


Vad tror ni, är detta en trolig teori?

42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...