I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

dåligt samvete för att ha det bra?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2011-04-14 17:15

dåligt samvete för att ha det bra?

Jag och en lärare satt och pratade om hur det är i andra länder typ afrika indien de fattigare länderna som har det jobbigare och då sa min lärare

- Ibland känns det som att för tillexmpel vi som bor i Sverige, att vi ska ha dåligt samvete för att vi har det bra. Jag menar om vi handlar för mycket då känns det som att i verka fall ska vi ha dåligt samvete för det, för resten av pengarna vi spenderar kan i skicka ner till något land som behöver det. O

m vi kastar mat ska man sitta och tänka på allt folk som inte får någon mat. Jag tycker det är jätte trist och jag är fadder själv och skickar pengar till mitt fadderbarn och jag har stött väldigt mycket.

Men när får man höra att Fan vad skönt att vi har det bra, när får man säga fan vad mätt jag blev eller säga "fan inte palt igen" utan att ha dåligt samvete, ibland känns det som att vi som har det bra ska ha dåligt samvete för att vi inte tillhör det länderna som är sämre. Men betyder det att vi ska sluta att må bra av att vi har det bra?

Jag har tänkt mycket på det där, jag tycker det är bra att det finns arrangemang som stöder det som har det dåligt, men när fick vi stöd för att vi har det bra? Varför är det som att vi jämt ska gå med den där ångesten stackars barnen och krigen i det andra länderna..

När ska vi kunna leva med utan ångest och bara ha det bra och leva där vi är? Jag menar bara för att vi i själva Sverige har det bra, betyder det ju inte att vi alla har det bra.

Många tycker säkert att vi är otacksamma och klagar på alldeles för mycket små saker, men betyder det att vi måste ha dåligt samvete? Det vi klagar på eller tycker är fel är ju det problemen vi har och lever i vårat land, måste det betyda att man är okänslig för att man inte tänker på de som har sämre?

Om vi jämt och ständigt ska tänka på alla som har det sämre, tänka på alla som inte får någon mat alla barn som dör, alla hemlösa barn, när ska vi då kunna se och leva där vi är nu?

Vad tycker ni, har jag fel? Många tycker jag gör offtopic i trådar och konstiga trådar men denna fundering hoppas jag kan hålla stämningen utan att det blir något konstigt av det hela.

All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix