I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kan människan bli en superhjälte?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2011-04-14 15:13

Kan människan bli en superhjälte?

Enligt evolutionsteorin så har vi utvecklats från en bakterie till dem vi är idag. Under 65 miljoner år har vi gått från en bakterie till gående varelser med hunger, sexlust, dopamin, syn, hörsel, lukt, hud som läker sig själv, en näsa att dra ner luft till lungorna som absorberar syre etcetera.

Då är min fråga, om människan lever i typ 50 miljoner år till.. Borde vi inte i teorin vara "superhjältar" då? Vara immuna mot cancer, kunna flyga, vara jättestarka osv?

Jag är en absolut ateist så tro inte att jag är oseriös! :)

God will forgive them. He'll forgive them and allow them into Heaven. I can't live with that.

2011-04-14 15:39
Ja men det är vi juh redan, om du jämnför hur vi levde bara för 200år sedan :D
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-

2011-04-14 16:27
GreenApple:

Oh, please. Du har inte tänkt på att människan anpassar sig efter sin miljö? Istället för att bli superstarka kommer vi att bli supersvaga eftersom vi hellre mikrar en gorby än går ut och jagar älg.
The most important single central fact about a free market is that no exchange takes place unless both parties benefit.
Groupie

2011-04-14 16:56
Superhjältar är odödliga. Det kan människan aldrig bli :(
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2011-04-14 20:23
^^ Nej, det är ju inte sant. V dog. Stålmannen kan dö. Alla kan dö.
"Fletch, he truly defines grace under pressure"
Manager

2011-04-14 21:39

2011-04-16 17:50
Bilingual: Om vi utgår ifrån att människans fysik "tar sig ur" den dekadenta gorbys-kurvan vi är på väg in i då? Vad har du för tankar då?

Cribbe: Menar helt och hållet fysiskt nu, inte våran livsstandard!

Dr. Octagon: Intressant teori, dock inte relevant.
God will forgive them. He'll forgive them and allow them into Heaven. I can't live with that.

2011-04-16 18:46
GreenApple - Det finns tyvärr ett antal saker som talar emot en sådan utveckling.

Den första faktorn är s.a.s. inbyggd i själva konceptet med evolution. I och med att reproduktion är den centrala poängen med livet ur en evolutionär synvinkel är det som händer efter våra reproduktivt aktiva dagar tämligen irrelevant.

Alltså, i och med att folk i allmänhet inte får ungar långt upp i åldrarna är det inte någon direkt evolutionär fördel att inte få cancer när man är 55. Det finns vissa indirekta fördelar om man ser bakåt. Dvs om människor i en familjegrupp lever längre finns det fler som kan ta ansvar för de gemensamma sysslorna. Dock är motståndskraft mot cancer något som inte lär utvecklas "naturligt". Givet extrema miljöförändringar eller ett styrt urval kan vi säkert avla fram en ny mer cancerresistent människa dock.

En annan problematik är att människan i dagsläget är en stabil population. Dvs, vi är inte utsatta för något direkt evolutionärt tryck. I vissa områden i världen där det är ont om mat kanske man skulle kunna hävda det, men de faktorer som avgör om man får tillgång till mat är inte så mycket genetiska som sociala. Därmed är det svårt att se hur någon riktad evolution skulle kunna inträffa.

I slutänden är det bara en fråga om att evolution inte är linjär. Om vi ville skulle vi som sagt kunna avla fram människor med extraordinära förmågor, men sånt kallas eugenik och är inte riktigt socialt acceptabelt.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2011-04-16 19:24
Henkso - Oerhört bra svar, precis vad jag letade efter. Tack!

Vet att detta låter helt bisarrt men det är bara funderingar jag har. Jag förkastar givetvis alla former av avling, rashygien och elitism hos människan.

Manager

2011-04-17 01:55
GreenApple: Ah, min länk var ett svar till Lepra. Missade att skriva det.
Redline!

2011-05-04 01:31
Sen råkar det ju vara så att vi faktiskt utvecklar oss själva snababre än vad den naturliga evulutionen gör i dagsläget. Om man ser superhjälten lite mer som Batman istället för Spiderman så blir det mer rimligt.

Vi kommer bli supervarelser genom våran tekniska utveckling, och biotekniska till viss del redan nu mer mer i framtiden.
Allt ifrån till att modifiera gener och dna till att opera in teknik i kroppen.
Poet

2011-05-05 01:47
Sen kommer vi väl inte riktigt uppfattas som "supermänniskor" om alla utvecklas samtidigt heller? En sak att skicka Usain Bolt in i en tidsmaskin till antikens Greklands olympiska spel och springa 100 meter, då hade han utan tvekan ha ansetts vara en supermänniska. Visserligen var ju typ Jesse Owens en supermänniska på sin tid, då hans rekord i 100 meter från Berlin OS 1936 var ohotat i 20 år. Makabert med tanke på att han var storrökare. Undrar hur mycket snabbare han hade sprungit om han inte rökte?

Sen tekniskt sett så borde människan ha blivit latare, men vi (eller ja, vissa individer som dedikerat sina liv till det) slår ju nya rekord i nästan alla fysiska aktiviteter. Nu kan man ju visserligen spekulera om faktorer som dopning och andra prestationshöjande preparat, men det kanske också räknas som en del av vår evolution?

Som sagt, en och annan Jesse Owens eller Michael Jordan kommer det alltid finnas, men vi utvecklas oftast i samma takt, så uppfattar inte vår egen evolution liksom :)
At the gates of Eternity...

2011-05-05 18:34
Han den här ryssen som kallades supermänniska är väl rätt så nära kan man väl säga, annars är jag väl lite inne på BC's spår med att för att bli en supermänniska/hjälte för all del så måste man vara före sin tid, göra saker som anses omöjligt :)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Poet

2011-05-06 11:37
Har inte hört talats om ryssen. Vad har han gjort för spännande? :)

2011-05-06 13:23

sedan vet jag inte om det är lite hokus pokus inblandat, men vem vet :)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Poet

2011-05-06 15:47
Hehe äkta ryss, gör allt han ska göra utan tröja haha!

Nej men det där känns mer som en illusionist to be honest. Googlade lite om det och hittade logiska förklaringar till alla hans bravader.

2011-05-08 14:10
vissa människor är odödliga....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-05-09 01:52
Det finns inget evolutionärt tryck på oss just nu. Jag antar faktiskt att vi kommer fortsätta leva i civiliserade samhällen i flera miljoner år... så skillnaderna kommer nog inte vara så enorma. En och annan rolig mutation kanske letar sig fram till en stor population av människor men jag tvivlar på att något extraordinärt i våra ögon skulle ske.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986
Rappare

2012-12-17 00:09
Vi kommer bli supervarelser genom våran tekniska utveckling, och biotekniska till viss del redan nu mer mer i framtiden.
Allt ifrån till att modifiera gener och dna till att opera in teknik i kroppen.

The answer is always science!

2012-12-17 00:43

Lyssnar man på till en mutead shoenice

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-12-17 14:27
Fedor Emelianenko är en supermänniska. Kanske inte så uppmärksammad eftersom att det bara västerniserade (speciellt amerikanska) atleter som får uppmärksamhet.

2013-01-21 14:37
Den här snubben var blin men kunde se med hjälp av klickljud likt en delfin. Han var ju en livslevande daredevil

Fattar fortfarande inte hur han spelar PS...

Tyvärr så dog han.

2013-01-22 13:05
Problemet är ju att människan inte fysiskt ändrat mkt på sig mkt sen typ stenåldern.

Du har inte tänkt på att människan anpassar sig efter sin miljö? Istället för att bli superstarka kommer vi att bli supersvaga eftersom vi hellre mikrar en gorby än går ut och jagar älg. Tru dat. Ungefär så. Vi är gjorda fysiskt för "sånt" liv. Ett av div. "i-landsproblem" är ju dess lättja och fetma. Trött på alla skit kring vikt o bantning, vilken industri det blivit... Hur svårt kan det va? Röra på sig och sluta trycka i sig så mkt skit räcker långt!