I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Religion - hur har det påverkat oss?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2011-01-27 19:14

Religion - hur har det påverkat oss?

Hur skulle världen se ut om religionen inte fanns?

fick som en skoluppgift att skriva hur islam har påverkat människor och samhällen.. då jag hatar religion överlag och inte är insatt alls kom jag inte på något.

Vad säger ni? hur har islam påverkat oss? bra och dåliga saker, hur skulle de vara om alla var ateister?

peace! tacksam för all hjälp!

http://www.saraclothing.se/
Groupie

2011-01-27 20:57
Religioner hittar vi spår av i lagarna. Budorden, du skall icke döda etc. Vet ej vad islam har för sådanna men är troligen mycket lika.

Moderator

2011-01-27 22:25
Första frågan är ju i prinicp omöjlig att svara på eftersom religion med största säkerhet funnits på ett eller annat vis under hela mänsklighetens historia och således gjort avtryck i alla samhällsbyggen. Att lita på auktoriteter är en evolutionär fördel (barn som håller sig borta från klippavsatser för de litar på sina föräldrar överlever i större utsträckning till en ålder de kan fortplanta sig än de som känner behovet att testa hur nära man kan gå)

Det är ju en rätt specifik frågeställning hur just Islam av bokreligionerna påverkat "oss" (definiera oss, ungdomar? sverige? västeuropa? världen?)
Det enda sättet Islam direkt påverkar min vardag är att det inte går att köpa fläsk hos slaktaren, halal är norm i affären jag handlar även om det finns en speciell hylla för bacon och annat.
Skulle ju kunna dra ett steg längre och mena att det bor många från mellanöstern i mitt område på grund av religion. Att flera krig i mellanöstern på grund av Islam, Kristendom och Judendom gjort att det är omöjligt att leva ett drägligt liv på vissa ställen där. Jag tror att religiösa motsättningar är en del av sanningen men inte hela. Det är ju ingen hemlighet att ekonomiska intressen finns i regionen, liksom religiösa. Det ena behöver inte utesluta det andra för att vara en del av konflikterna.

Om alla var ateister skulle vi antagligen fortfarande ha massor att ha ihjäl varandra över, folk hade fortfarande inte kunnat bo i frid och fröjd var man vill.

Men att säga att om alla vore ateister skulle vi inte ha ett krig mot terror nu, eftersom religion och politik gått hand i hand sen innan gamla testamentet är det helt omöjligt att föreställa sig någon sådan hypotes.

Ett tips om du vill skriva en bra uppsats är att gå till biblioteket låna ett par böcker både av religiösa och ateister. Du verkar vara ateistiskt lagd så börja där, det är lättare att läsa om sånt man gillar... iallafall för mig.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Moderator

2011-01-27 23:02
Ett tips innan du börjar är ju iaf att inte gå in med inställningen att du hatar religioner, då kommer du aldrig kunna få en bra bild av det hela (något man märker enormt mycket av på whoa). Försök gå in så objektivt du bara kan och sen följer du Legolands tips.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2011-01-27 23:59
står t.ex. en hel del bra grejer om religion i allmänhet och en del om islam i illusionen om gud av Richard Dawkins om du behöver specifikt boktips. jag tyckte den var hemskt bra och tog upp många intressanta poänger om religion och dess följder.

(den finns även som ljudbok om du är lat och inte orkar läsa med ögonen)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2011-01-28 10:33
då jag hatar religion överlag och inte är insatt alls

Hur kan du hata något du inte vet någonting om?

Religion har bidragit till mycket gott och mycket ont här i världen men det är ändå i slutändan vi människor som brukar eller missbrukar religion, tror på det vi tror och låter oss luras när vi inte orkar tänka själva.
Redline!

2011-01-28 14:32
Religion har nog funnits sedan människan började vandra på jordens yta, vi har till vår natur en tro på något som går över våra huvuden. Det är väl egentligen först så sent som på 16-1700 talet människan, eller några få individer började bli ateister. Det var väl främst forskare, poeter, filosofer etc. Idag har vi ett annat val än att tro på något övermänskligt, nämligen forskning som kan komma med något konkret- något vi kan få bevisat.

Religion har format oss, och det finns inte en chans att religion skulle undgått oss eftersom det ligger i vår natur.

Tror gör vi alltid, liv på andra planeter, att något större har skapat oss, eller att inget finns utom det vi kan bevisa.. mja, Tro är ett brett ämne.. Vi ber fortfarande till Gud om vi sitter i ett plan som håller på att störta, kanske inte att man tillber 'Gud' men något övermänskligt, och som vi fått lära och till vår vår kunskap så blir dennes namn Gud.

Ehm, ja.. nä, för mig finns det inget 'hur skulle världen vara utan religion'.

Sedan är människan en väldigt primitiv art, så våld kommer det alltid finnas. Krig i Guds namn, krig för demokratin, vad är skillnaden. Vi har alltid en anledning till att förinta oss själva, och innan vi har kommit på hur vi förändrar vår natur så kommer det alltid finnas en anledning till krig och mord och diverse.

Det goda med religion i stort är ju 'spelreglerna' som har format världen vi lever i, det är fel att döda, fel att bruka våld, fel att våldta och blabla..

mycket skitsnack från mig just nu, så går det när man dricker för mycket kaffe.. uscha mig, annars tycker jag Dr.Octagon sa det bra;
Hur kan du hata något du inte vet någonting om?

Jag inte religiös, men jag uppskattar religion och avundas de som tror på något 'så stort'.. måste kännas rätt så 'tryggt' men vad vet jag, jag tror på en hel del saker men aldrig lyckats tro på det som sägs i Bibeln.

En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Konsertbesökare

2011-01-28 23:00
Islam har blivit skrämmande för folket i västvärlden p.g.a media. Islam har som livsstil hjälpt deras folk igenom hårda tider och givit många människor vägledning.

Om människan inte hade trott på något vilket aldrig kommer hända, människan har igenom all tid haft en högre makt som de dyrkat. Men om vi nu inte skulle ha det så skulle det nog vara rätt kalabalik. Religion handlar inte om att avguda en större makt, utan att man ska bete sig och vara någorlunda civiliserad.

Peace!

2011-01-28 23:30
Justdoit - Det går utmärkt att utveckla civiliserade uppförandekonventioner även utan någon religion.

Varför?
För att i en samspelssituation finns det olika sätt att agera på:
1. Valet att utnyttja motparten -> motparten kommer inte vilja samarbeta längre
2. Valet att inte utnyttja motparten -> motparten kommer fortsätta samarbeta

Visst går det att invända att nån större och starkare kan köra taktik 1 och tvinga motparten ställa upp, men efter tillräcklig tid kommer motparten (eller en sammanslutning av tidigare motparter) göra tillräckligt motstånd för att det inte ska vara värt det.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2011-02-02 00:06
Vill bara klargöra att jag inte hatar religionen som sådan utan som ämne i skolan.
Om folk mår bra av att be till nån gud låt dom, men blanda inte in mig.. Jag ser det som en svag utväg för de som inte vågar ta hand och styra om sitt eget liv här och nu.

Men tack för massa svar, fortsätt gärna diskutera!!
http://www.saraclothing.se/

2011-02-08 18:19
kaffeokaka
Du har en väldigt skev världsbild, det är det jag kan konstatera. Att religionen (som alltså alltid funnits, enda bak i grottmålningar har man hittat gudaliknande bilder och olika slags altare för dyrkan) är till de svagas fördel är ju en sak som religionen alltid förespråkat. Därför hjälper just nu kyrkan fler människor i Sverige än vad staten gör.

Man är väldigt snabb att tracka ner på religion i alla dess former men trosuppfattningar är nödvändiga för att människan ska kunna bibehålla ett visst mått vett i en annars totalt förvirrande värld. Det som är synd är att man antar saker, såsom du gör eftersom du själv säger att du inte vet ett skit kring ämnet, och sedan tror att man kan någon "fakta" kring sina fördomar - enda fakta är att det är fördomar ditt tyckande är baserat på.

Vidare är det enligt mig omöjligt att svara vad religionen gett oss eller hur den påverkat oss mer än att den faktiskt hjälpt oss massor, påverkat vårt sätt att tänka kring moral och etik, samt varit grogrund för hat och krig / kärlek och förståelse (såsom ALLT annat vi människor lägger värde i). Kort och gott är religionen allt och inget, och vi är spelaren i mitten som försöker lägga en åsikt i det hela.
 http://www.myspace.com/murderdem

2011-02-08 18:22
Däremot måste jag säga att jag fattar vad du menar med din formulering, tror jag, just det med "svaga". Att man lätt som religiös fanatiker lägger över saker på övernaturligheter; "Han är inte bög, han har en demon i sig" "Det var inte prästen som våldtog 230 barn, det var djävulens verk". Alltså att man kategoriserar ett problem som ett helt annat - och det är precis vad du gör när du sätter etikett på "de svaga".
 http://www.myspace.com/murderdem

2011-02-09 22:23
Problemet med bokreligionerna är att de är hycklare. Du skall icke döda <-> Stena de otrogna.

Ja, världen hade varit enormt mycket bättre utan just dessa tre skitreligioner. Det är ett faktum. Europa var ett skithål tills man iom renässansen rörde sig bort från religion och började upptäcka sina gamla vetenskapliga och filosofiska rötter.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2011-02-10 18:18
psyjunta - Så kristendomen försämrade läget i Europa då världsdelen tidigare varit lugn och fin med sina polyteistiska, djupt filsofiska och vetenskapligt lagda religioner?
Känns som att du missat ett par hekto religionshistoria :)

10-4, over...

2011-02-13 14:35
Orkade inte läsa igenom alla svar...

Jag tror att religion är viktigt för en människan för att ha något att tro på efteråt för att orka leva det livet man har. Jag menar min teori att de finns så lite folk i Sverige som är kristna är för att vi är så fruktansvärt bortskämda. Vi har ju i stortsett allt. Liksom vi kan ha mage att säga "Fyfan vad mätt jag är" eller "FAN JAG HAR BARA 2000 PÅ KORTET! va fan hände igår?" Vi har tappat den där levandsgnistan som finns i andra länder för de har något att se framemot. Tillexempel att ge sitt liv till allah eller föddas till en bättre person eller uppnå att äntligen komma till buddah. Whatever. För vi tar allt förgivet.

Skulle indierna inte ha sina gudar att tro på och sin karma för att få ett bättre liv och de kunde säga "vafan man lever bara engång" Tror ni helt ärligt dom skulle orka leva? I ett kaos i fattigdom, ett kaos med sjukdommar.

Folket i afrika skulle de inte vara kristna och tro att gud hjälper dom efteråt, tror ni dom skulle orka leva tänka ja vi lever bara engång här är min fru våldtagen och mitt barn har aids och jag har inge mat eller vatten. De har något att tro på för att se framemot och skydda sig själva. Kunna känna att efter det här så kommer allt bli bra hursomhelst. Gud hjälper oss.

Min teroi är iaf det. Handlar bara om att hitta något att skydda sig själv, sin familj och ha något att se framemot. Annars skulle de nog inte orka leva i det landet det är.
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2011-02-13 14:41
Tror även det är ett sätt att orka förstå saker och ting, det bara är så.
Jag tror att hela jesus och gudshistorian är att gud är jesus samvete.

För jag menar Maria och Josef var inte gifta Maria var typ 13 och Josef var typ 15 när de fick Jesus. Det är ju en skamm att bli gravid och inte vara gift. Därför sägs de att de kom på denna historian för att Jesus inte skulle tro att han var ett smutsigt barn.

Jag tror att Jesus har funnits, Jag tror han var lite mer intelligent än andra och ville bara folk sitt bästa, även få dom att tro på något för att känna att det inte behövde fundera så mycket varför det är si och så. Få dom att orka leva igenom de hemska liv de hade.

2011-02-13 14:57
Tror även det är ett sätt att orka förstå saker och ting, det bara är så.
Jag tror att hela jesus och gudshistorian är att gud är jesus samvete.

Du kan tolka det åt vilket håll du vill men faktum är att kristna tror att du hamnar i ett ställe där du kommer lida för alltid om du inte telepatiskt erkänner honom. Han kommer stå och vänta på dig vid guds sida och döma dig för ditt liv.

psyjunta - Så kristendomen försämrade läget i Europa då världsdelen tidigare varit lugn och fin med sina polyteistiska, djupt filsofiska och vetenskapligt lagda religioner?
Känns som att du missat ett par hekto religionshistoria :)

Du kan tolka inlägget så... men du vet exakt vad jag menar. Ideologin har inte varit bättre för mänskligheten bara för att grekerna var pacifister.

est. 1986

2011-02-13 14:57
*inte var pacifister menar jag

est. 1986

2011-02-13 17:39
Förstår inte riktigt vad du menar, har dåligt ordförråd vad är telepatiskt?

Det jag ville få fram är att jag tror att religion ger en trygghet hos oss människor.
Ha något att be till, någon som får en att känna sig trygg, något att se framemot och en "ljusare" plats att komma till, något som kan visa "vägen" till de rätta. Men egentligen så kan man inte säga
tex "det var guds vilja att jag skulle göra så" Eftersom valet är ju i stortsett de man gör själv, de finns ingen som säger vad du ska göra.

Jag minns nån "orkan" nere i göteborg för nå år sen och åkte jag de sista planet som fick åka innan de stängde ner alla flygplatser i Sverige. Var ju ett sjuhelvete, planet vinglade från sida till sida matvagnarna välte flygvärdinnorna var livrädda och en tjej skrek "VI KOMMER ATT STÖRTA" de va kaos. Då kan jag erkänna att jag höll fast mig i flygstolen och bad till gud. Jag tror inte på honom, men de var en trygghet just då att "snälla snälla gör så vi inte störtar, snälla snälla snälla" och blunda jätte hårt. De var ett sätt för mig att koppla av och få bort kaoset för stunden. Att ha något att fokusera på.

Det jag menar med trygghet, jag tror många har en religion att tro på för att känna att de finns något att se framemot.

2011-02-16 22:42
psyjunta - Det som varit bra med ideologin är att den byggt en både fysisk och byråratisk infrastruktur som underlättat samhällsutveckling och -upplysning via ökad möjlighet för idéutbyte (stick i stäv mot vad ideologins företrädare önskade). I förlängningen har den lett til avskaffandet av sig själv som samhällsordnare.
Samtidigt har ju samma infrastruktur möjliggjort mer omfattande krigföring och terror mot oliktänkande.

Det var f.ö. inte bara de gamla grekerna som var ickepacifister. Det var hyfsat konstanta bråk fram och tillbaka bland de smånationer / stamsamhällen som hade "hednagudar".

10-4, over...

2011-02-17 16:30
Mabande:

Jag förstod nästan att argumentet skulle vara att det enade europa under en gemensam ideologi...
Ungefär som stalinismen under 1900-talet.

est. 1986

2011-02-21 02:38
"The temple of the most high begins with the human body, which houses our life, essence of our existence.

Africans are in bondage today because they approach spirituality through Religion provided by foreign invaders and conquerors.

We must stop confusing religion and spirituality. Religion is a set of rules, regulations and rituals created by humans which were supposed to help people grow spiritually.

Due to human imperfection religion has become corrupt, political, divisive and a tool for power struggle
.
Spirituality is not theology or ideology. It is simply a way of life, pure and original as was given by the Most High.
Spirituality is a network linking us to the Most High, the universe and each other. As the essence of our existence it embodies our culture, true identity, nationhood and destiny.
A people without a nation they can really call their own is a people without a soul. Africa is our nation and is in spiritual and physical bondage because her leaders are turning to outside forces for solutions to African problems when everything Africa needs is within her. When African righteous people come together, the world will come together. This is our divine destiny."

The Lion of Judah has prevailed
Haile Selassie I, Elect of God
King of Kings of Ethiopia
7 words of Love:
"JAH IS LOVE, LET US ALL LOVE"
HOLY EMMANUEL I SELASSIE I JAH RASTAFARI