I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Värmeutsläpp

Övrigt - Vardagsfilosofi

2010-11-06 13:20

Värmeutsläpp

Jag undrar hur mycket värmen man släpper ut påverkar.

Alltså, typ när man öppnar bildörren så släpper man ju ut värme, eller från en majbrasa osv.
Alltså, inte koldioxiden, utan värmen från allting, påverkar den temperaturen på något sätt? Och isf, är det märkbart?

prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2010-11-06 13:32
vid förbränning av organiskt material, som exempelvis en majbrasa eller bilbränsle, så utnyttjar man ju energin på olika sätt, att driva bilen framåt men även till uppvärmning av densamma. jag skulle tro att själva värmeutvecklingen som detta ger i ett större sammanhang inte ger någon signifikant temperaturökning, men problemet är väl i så fall koldioxidutsläppen som hamnar med som bieffekt. problemet är nog inte att energin används till att värma upp bilen, problemet är växthusgaserna som frigörs och skulle kunna påverka temperaturen genom att solenergin inte försvinner på samma sätt.

så summan av detta bafylleraljerande är väl att nej, värmen i sig påverkar nog inte temperaturen märkbart, men restprodukterna du får genom samma uppvärmning kan nog mycket väl påverka temperaturen, om än i andra sammanhang
http://www.kommandot.se/wp/
Groupie

2010-11-06 22:24
Det brukar ju vara varmare inne i städerna än utanför....!?
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-11-11 15:30
Ok, men om vi säger såhär: Vi reversar alla man-made temperaturer, så typ istället för 20+ i bilen så har vi 20-, samma sak i butiker, bostäder, allt!

Skulle det märkas någon skillnad utomhus?
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2010-12-02 21:19
Jag har ett minne från moppetiden när jag åkte i t-shirt en ganska kylig sommarkväll. Jag åkte lite ''off'' från samhället där det bara var ko/hästhagar och ängar. Men när jag sedan åkte tillbaka så kände jag en stor förändring. Direkt när jag åkte in mellan husen omfamnades jag av värme!
I choose my own destiny, hiphop way to heaven!