I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

overklighetskänslor

Övrigt - Vardagsfilosofi

2010-09-22 00:13

overklighetskänslor

hur ofta får ni de? nu menar jag opåverkade av någon substans eller liknande.

de är ju så svårt att beskriva, ofta får ja de när jag är trött, men kan hände när som helst ändå. rummet kan bli större, börja snurra, eller känslan av att man åker bakåt fast man ligger helt stilla.

har ni nåt liknande att dela med er av?

kul att de körs
Manager

2010-09-22 08:14
Det finns många teorier som säger att allt vi upplever med våra fem sinnen är en illusion. Du kanske börjar se igenom illusionen?

Jag får overklighetskänslor då och då men de har aldrig ackompanjerats av hallucinationer.
Redline!

2010-09-22 12:23
Jag kan få en känsla ibland som jag inte kan beskriva med ord, kan ju förvisso försöka: Det känns som att man är instängd men att det är kroppen som "blir mjuk", som att man är i kroppen fast inte tänker "man är någon annanstans" känns det som..

när jag kommer in i det där stadiet , eller när jag göre känns det ganska overkligt och skumt.. Svårt att beskriva som sagt =)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2010-09-22 13:58
men allstå illusion? nu hängde ja ínte riktigt me va Dr.Octagon

DMAt intressant att läsa och försöka sätta sig in hur du känner dig, blir du rädd när de händer? när brukar de hända dig?
kul att de körs

2010-09-22 14:17
rätt ofta.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-09-23 01:12
Fan denna tråden är farlig, läste Dmats inlägg och började nästan känna så :P

2010-09-23 09:18
eh_japp, nä rädd blir jag inte snarare att jag vill "återgå till vanligt" haha =) det är en skum känsla.. Oerhört svårt att beskriva, var ett tag sedan jag hade så också. Tror det är relaterat med en dröm jag haft sen barnsben (får den då och då) den drömmen tänker jag inte ens gå in på då jag aldrig kommer att kunna beskriva det på ett vettigt och klart sätt ^^

jaojao haha! =)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Manager

2010-09-23 10:01
eh_japp: De flesta religioner har mysticistiska (jag hittar på ord nu) falanger som alla hävdar att det vi upplever i vaket tillstånd är en illusion som vår egna hjärna skapar. Kvantfysiken verkar vara på samma spår när de hävdar att allt egentligen är uppbyggt av samma sak som tankar är byggda av.

Nu är det jag skrev grovhugget och förenklat, men i princip hävdar rätt många olika typer att allt är en illusion och de har kommit fram till det på väldigt olika sätt.

Det kan också vara din hjärna som är lite kantstött. Det är ingen dålig sak det heller :)
Redline!

2010-09-23 11:33
Jag har något som jag kallar overklighetskänslor men som inte kan liknas vid det ni beskriver i tråden. För mig är det ofta så att jag kan känna efter jag har gjort något att det känns som allt bara var en dröm, att jag i själva verket inte hade gjort det/varit där. Det är väldigt jobbigt då jag även kan känna så ibland när jag är mitt uppe i "upplevandet", så att säga.

Dock har jag aldrig provat illegala substanser så det behöver ni inte ens fråga.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-09-23 12:08
Dr.Octagon haha lite kantstött?? tack för den! jamen ja hör dig. Jag sover egentligen nu och allt är bara en stor dröm. när jag nästan vaknar upp så äre verkligheten som ja ser en glimt av. påminner om en serie som gick när ja va mindre om en kille som rammlade ur en träkojja och hamnade i koma som sen drömde värsta sjuka drömmarna, men dom drömmarna blev hans liv, vad ja kommer ihåg. alltid undrat va de var för tv serie. måste vart dubbad.. engelsk eller text eller nåt.

DMAt ja, jag förstår dig, jag vill också gå tillbaka till de normala man orkar inte med att de blir overkligt riktigt..

kul att de körs

2010-09-24 13:25
"Kvantfysiken verkar vara på samma spår när de hävdar att allt egentligen är uppbyggt av samma sak som tankar är byggda av. "

Har du källa på det där? Gärna nån dokumentär så man slipper läsa en massa :)
njut
Manager

2010-09-25 12:22
Det var en dokumentär. Jag minns inte namnet på den tyvärr, jag har plöjt igenom ett antal dokumentärer om kvantfysik för några år sedan. Sen kan jag inte svära på att de hade bevisat något, det kanske bara var en teori som de hade lite forskning på. Forskaren verkade dock rätt övertygad.

Redline!