I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Två envägsspeglar mitt emot varandra

Övrigt - Vardagsfilosofi

2010-07-31 23:21

Två envägsspeglar mitt emot varandra

Om man ställer två envägsspeglar (speglar som går att se igenom från ena sidan) mitt emot varandra, och ställer sig bakom en av dem, vad ser man då?

Har för mig att någon skickade den här frågan till nån tidning eller TV-program, men att de inte lyckades besvara den. Så gnugga era geniknölar nu, alternativt hitta någon källa som besvarar denna intressanta fråga :)

Beat the odds like an abusive freak show owner

2010-08-01 00:09
oändlig reflektion? haha
hatar forumsignaturer..

http://twitter.com/ARSVXO

2010-08-01 01:49
Oändlig reflektion av vad? Det står inget mellan speglarna, så de kan bara reflektera varandra. Men hur ser en spegel ut när den inte har något att reflektera?
Beat the odds like an abusive freak show owner

2010-08-01 02:36
har den inget att reflektera är det ju mörker (fast det går ju inte att veta säkert eftersom ingen sätt att det inte reflekteras i mörker.) men annars bör detju reflekteras en bild av en spegel som reflekterar en spegel. och en spegel som inte reflekterar nått särskilld måste du väl ändå ha sätt? prova ställ två motvaran å kola från sidan, snett in på dem.

//Yde - gl hf ;)
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2010-08-01 02:36
å med alla sätt menar jag sett ;)

//Yde - sätt ett säett
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Poet

2010-08-01 03:26
Man får borra ett litet hål i en av de och checka resultatet?
At the gates of Eternity...
Rappare

2010-08-01 10:34
Tror inte man behöver borra ett hål i den då man redan ser igenom speglarna.
http://www.myspace.com/bizzlebeats
Poet

2010-08-01 11:46
Hur ser man igenom en spegel?

2010-08-01 14:41
Med 3D glasögon saklart.
The more emotion i put into it, the harder i rock.

2010-08-01 23:15
exakt samma sak som om du gör samma sak men själv står i mitten och tänker bort dig själv från bilden.
cry me a river!
--> thcrew

2010-08-02 00:33
Med 3D glasögon saklart.

HA

Rappare

2010-08-02 11:08
BC99

"Om man ställer två envägsspeglar (speglar som går att se igenom från ena sidan)"

Såna förhörs speglar yaknooow
http://www.myspace.com/bizzlebeats
Poet

2010-08-02 13:12
Aha sådana speglar, de brukar inte vara riktigt "spegliga" alltid. Därav att rummet alltid måste vara mörkt.

2010-08-05 23:23
Man skulle se speglingar av karmarna (speglarnas ramar) som försvann in i "evigheten".
(lite som när man filmar en TV som visar bilden från filmkameran, fast med bättre upplösning ;) )

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-08-06 04:19
och om speglarna var 100 meter breda Mabande?
cry me a river!
--> thcrew

2010-08-06 07:09
beror väl på ljuskällan i rummet där speglarna står
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik

2010-08-06 20:21
joda - Skulle de då inte ha några kanter menar du, eller? ;)

De antaganden som jag gjorde i mitt första uttalande är att:
Det rör sig om ett par speglar med väldigt hög reflektionsgrad och väldigt låg missfärgning, samt att de har en avgränsad yta och en ljuskälla som inte ligger mellan speglarna.
Men visst, ska vi ha ett par speglar med oändlig yta blir det knepigare.

10-4, over...

2010-08-06 20:50
“Jag gick in i huset, blöta spår. Vakten sa ingenting, rev min biljett. Där stod jag på det svartrutiga marmorgolvet i entrén, en sittgrupp, ett bord med liljor, den tunga doften av liljor, värmen var påslagen, där var varmt och torrt. Det var som ett hem, som ett hotell, jag gick runt i rummet som om det varit mitt hem, så var det.

Klockan fem stänger det, kvart över fem. Höga rum med parkettgolv - stjärnparkett, heter det, stjärnparkett. Skulpturer i rummet, vit marmor, gips. Väggfasta speglar - golv till tak, rummen speglas där, oändligheten - rum som speglas i speglar som speglar rum med speglar där rummen speglas, oändligheters oändlighet.”

- Bodil Malmsten i Nästa som rör mig.
All som röstar på mig skall jag slå ihjäl.

2010-08-07 09:18
i inception så får man lite insikt i det där, då fitt-bruden (som jag självklart hatar, alltid ngn satmara som ska vara för omogen för det som händer i filmen) vänder två stora speglar mot varann..
hatar forumsignaturer..

http://twitter.com/ARSVXO

2010-08-07 18:46
Äh, letade fram en sjusekundare från youtube:

Oavsett storlek (förutom oändlig) så kommer det bli samma effekt.

10-4, over...

2010-08-07 18:51
Ehm.. Går ju inte att se någonting i den där mabande?
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2010-08-07 19:09
Okej? Jag kan se en kille som filmar mellan två speglar, så du har nog något problem med läsaren. Langa screenshot så att jag kan se vad problemet är, eller gå in på http://www.youtube.com/watch?v=fl-NaEuEHdo och kolla videon.

10-4, over...
Groupie

2010-08-09 16:13
Mabande, skum video, man ser ju inte han som filmar?
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-08-09 16:22
Jag kan inte kommentera oförmågan och inte se kameran utan att förolämpa så jag låter bli.
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"

2010-08-09 21:59
Lepra - Ser du killen till höger?
Han med svart jacka, röd tröja och som håller i en kamera?
Det är han som filmar.

10-4, over...
Groupie

2010-08-09 22:20
nej det ser jag inte

2010-08-09 22:42
Har du skärmen påslagen när du spelar upp videon? :)

10-4, over...
Groupie

2010-08-10 15:03
Nej nu är det något fisk på gång.. den visar inte rätt för mig.. Är det något fel på whoa eller hos mig?

2010-08-10 15:55
Filmen är ju fuckad för mig iaf, syns ju ingenting
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2010-08-11 00:59
Okej, gå in på youtube och sök efter "VEIW VIEW DOUBLE MIRROR" då.

10-4, over...

2010-08-11 05:05
Mabande,

så sant, fast - ser man inte också alltid en del av en av väggarna (vilken är jag inte smart nog att tänka ut 5 på morgonen, är säkert en funktion av längden och avståndet mellan speglarna - eller något sådant flashigt).
cry me a river!
--> thcrew

2010-08-11 23:01
Javisst ser man väggar också (förutsatt att ramarna inte är löjligt breda och speglarna står väldigt nära varandra) :)
Finns helt apropå det ett högstadiematteproblem där man ska beräkna var man ska stå för att se hela sig själv i en spegel med en höjd på typ 2/3 av ens längd. Samma formel går att använda för att kolla hur stor kant man får runt spegelbilderna av speglarna, men tyvärr kommer jag inte ihåg den nu (dock är det en väldigt enkel trig) ;)

10-4, over...

2010-08-12 01:58
Man får borra ett litet hål i en av de och checka resultatet?

Då reflekterar ju hålet
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
Hangaround

2010-08-12 11:17
Ett svar på vad man skulle se är helt enkelt kolsvart. Det måste finnas en ljuskälla för att speglar skall reflektera färger (och givetvis former).

Så, om man skulle få in en ljuskälla mellan dessa två speglar. Hur stora de än är, så måste det alltså finnas ett litet mellanrum mellan speglarna för att det skall få plats med en ljuskälla. Så för det första skulle det väll betyda att färgen man skulle se bero på ljuskällans temperatur och vilken färg det är på väggarna som är i mellanrummet. Och för det andra, två speglar emot varandra återskapar djup på djup vilket visualiserar "tunneln" man ser när man testar detta hemma i badrummet.

Och om man skulle ställa två speglar mot varandra med mellanrummet 5 cm med en stark och jämn ljuskälla på ca 6.500 kelvin, vilket är normalt dagsljus och sedan färga väggarna vita så skulle vi nog ändå bara se tunna fyrkanter på varandra, eller rektanglar på varandra för att speglarna har ju kanter som syns. SÅ även om speglarna är på 1x1 meter eller 5x5 km så skulle djupet förminskas mindre och mindre per reflektion och visa samma sak. Typ:

Eller är jag helt ute och svamlar?

2010-08-12 15:38
Jag fick huvudvärk av bilden. Ban på SpT?
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR
Hangaround

2010-08-12 16:02

2010-08-13 21:07
Väldigt pedagogiskt och snyggt :)

10-4, over...

2010-08-18 15:50
Kane: Antar att du menar "ATT" ?

2010-08-19 10:46
Och om man skulle ställa två speglar mot varandra med mellanrummet 5 cm med en stark och jämn ljuskälla på ca 6.500 kelvin, vilket är normalt dagsljus och sedan färga väggarna vita så skulle vi nog ändå bara se tunna fyrkanter på varandra, eller rektanglar på varandra för att speglarna har ju kanter som syns.

Tänkte föreslå att vi ponerar vad som i så fall speglas i en perfekt rundad sfär med spegelyta som täcker hela insidan, dvs en gigantisk boll, inga kanter. Hur skulle "tunneln" i så fall skulle se ut. Men sen kom jag på att den ju inte kommer ha någon ljuskälla där inne... :(

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Hangaround

2010-08-19 11:44
Mirrors a bitch=)

2010-08-19 12:41
marvingaye,

är väl ingen större konst att antingen bara tänka sig att ljus finns i bollen, eller att helt enkelt tänka sig att spegeln släpper in ljus, men inte ut. (blir ju dock svårt att se in i spegeln om den inte släpper ut något ljus, men det är lite av en 'ett träd i skogen' fråga).

cry me a river!
--> thcrew

2010-08-19 15:50
(blir ju dock svårt att se in i spegeln om den inte släpper ut något ljus, men det är lite av en 'ett träd i skogen' fråga

Exakt.

Fuck mirrors!
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.